Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

Startplats:Slottsskogen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Distans: 129 km
Backighet: Medel

Länk till Karta och gps filer

Grupp Grön
Passledare: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: CG
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag är med på den här rundan i gula gruppen. Cyklar hemifrån V Hagen och möter upp vid Snipen och viker förmodligen hem söderut i Kållered. Är det öppet för fika i Sätila? Vem är passledare?
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

På en bana som är så lång skall vi definitivt fika i Sätila. Banan går moturs via Snipen, Lindome, Anneberg, Gåsevadholm till Fjärås och södra sidan av Lygnern och alla backar. Har för mig att det är ca. 70-75 km till Sätila. Lite svårt att se distansen på Garmin kartan.

Här är länken till fiket. http://www.cafekartan.se/0469448/Brygghuset

Hela veckan ser ut att bli torr = inget regn på lördag.

Kan tänka mig att ta Gul grupp om ingen frivilligt anmäler sig. Precis som i lördags cykla enligt våra grundprinciper för gruppcylkling, Sammanhållen grupp, sänkt fart i alla backar "så alla kommer med över krönet", inga fartökningar, disciplin i rondeller och korsningar så hela gruppen kommer med innan farten ökas etc. etc.

Kuperad lång bana så farten kommer att landa på 27-28 beroende på vind i de lättare partierna före Fjärås och efter fikat i Sätila. Vi cyklar inte upp till Ubbhult i Hällingsjö utan går höger upp till Lindome vägen och cyklar efter sjökanten direkt till Inseros.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by andale »

Jag hänger med på den här turen och kan ta hand om grön grupp. Om någon tycker att detta är för långt så kan vi korta ner den till en mer hanterlig distans.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Om ni kommer från söder som L-I så cyklar ni med fördel upp på Lindomevägen till rondellen vid Kungsporten "158:an" från Snipen. Vi kommer att cykla in vänster mot Årekärr på Letsegårdvägen vid Billdals Ridklubb som mynnar ut i rondellen vid Kungsporten. Alternativt cyklar ni över berget från Snipen via Lindås på G:a Särövägen och möter oss vid Årekärrs rondellen. Vi kommer på G:a Särövägen INTE Säröbanan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Tack för den infon CG, tänkte just ställa frågan vilken väg ni kommer från Slottskogen.
Idag har Mats och jag cyklat rundan i stentuff kall nordostlig vind från typ Sibirien! Rundan är ingen lekstuga, men det vet ju alla. Å andra sidan är det kanonbra träning utomhus under vacker blå himmel och förhoppningsvis i massor av sol!

Vi käkade dagens lunch i Sätila på Restaurang Båthuset, helt ok. Kollade när de har öppet på lördag och det var från 12.00. Det är ca. 70 km till Sätila från starten och jag sa att vi räknar med att komma med ca. 10 gubbar lite före 12 typ 11.30-11.45 och fika med mackor, bullar etc. Unga tjejen kunde inte svara bu eller bä och sa att vi skulle ringa på 0301-42 370 för att kolla om de kan öppna lite tidigare. Föreslår att någon av er passledare gör detta under morgondagen.

Själv ser jag fram mot rundan och hoppas att vi blir många, så att vi kan hjälpas åt i grismotvinden - om det blir som idag...
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Det är lugnt med fikan. Har varit i kontakt med dem redan i måndags. Har pratat med Jessica som jobbar där och fått hennes mobilnummer. Hon kommer att vara där redan före 11.30 och jag har lovat att ringa henne innan start för att få lite koll på hur många vi blir och hur många mackor vi vill ha.
Pratar med henne imorgon fredag ang. sortiment det bästa är om vi kan köra en linje typ köttbullemacka eller liknande. Står det färdigt när vi kommer får vi en effektiv fika alternativet är att hon gör smörgåsar på beställning vilket kommer att ta mycket tid.

Vi kommer att vara "vinterklädda" så en extra tröja att byta med vid fikat är att rekommendera.

Rolf och jag cyklade söderut i tisdags i svinkall nordostlig vind började med väst men var tvungen att byta till jacka efter 500 m höll på att frysa röva av mig. Kantvind ner till Idala medvind fram till Åsa sedan piskande kall motvind upp till Lindome. Var helt slut när vi kom i mål.

Ett gott gäng på lördag disciplinerad cykling där vi hjälper varandra i vinden är vad jag förväntar mig. Säkerligen kall morgon och max 10-12 grader under dagen så det gäller att klä sig rätt. Skydda huvud, händer och fötter. Ha med ett ombyte om det blir för varmt. Just nu är det lite försmak av vintercykling!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by staffans »

Hej,
Jag möter upp vid rondellen intill Kungsporten, på hemvägen viker jag av vid lämpligt ställe i Lindome trakten.
Ser verkligen fram emot rundan.
/Staffan
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by ventoux »

Jag måste lämna återbud till imorgon.
Regards
Duncan
Duncan Robinson
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Väderutsikterna ser OK ut för imorgon. Moln och sol under dagen samma vind som tidigare i veckan från NO runt 8 grader på morgonen som stiger 10+. Känns som vi kan klara oss hyggligt från vinden ner mot Fjärås förutom Spårhagavägen till Lindome sedan går vi upp i vinden på södra sidan av Lygnern men vi är i skogen långa partier vilket är ett plus.

Efter fikat blir det vind förbi Habäck till Rävlanda sedan hoppas jag vi får lite sidan med hela vägen via Hällingsjö till Kållered, Rävekärr, Högsbo till Slottsskogen.

För er som vill en macka på fikat, kan ni fundera på köttbullemacka eller skinka-ost till i morgon bitti. Jag kommer att ringa fikat och förbeställa så frågan och handuppräckning kommer innan start.

Vi ses!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Janne P »

Hoppas ni får ett bra distanspass. Tråkigt att missa detta pass, men jag måste prioritera jaktlaget närmaste helgerna.

Ha en bra tur,
Janne P
Målet är vägen dit...
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by molsson »

Kom ihåg Janne, Älgar utanför och kossor innanför stängslet. Lycka till i kampen mot skogens konung, behöver du något till så har säkert Fabbe varit aktiv i svampskogen.
Själv låter jag andra jaga och hoppas att bytet faller på rätt mark.

/Magnus
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Magnus Johansson »

Hej på er.
Jag ställer in morgondagens pass.
Hoppas ni får en underbar tur i solskenet medans jag är i badmintonhallen och hejar på min dotter.

Mvh.
Magnus Johansson
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Jag kan bara bekräfta att Fabbe har plockat ca 1 kg kantareller i dag efter att ha träffat honom över några öl i kväll på Manfreds.


//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Fin cykeldag blev det idag tempen varierade från 10 grader vid start till 6 grader i Lindome sedan 10 igen vid Preem! Som mest var vi 19 gubbar på banan, 18 som fikade i Sätila. Disciplinerad fin cykling av hela gänget det tackar jag för. :-D

Några korta stopp vid Fjärås och i backarna på Lygnerns sydsida för att vänta in och släppa på trycket gjorde att vi hade ett snitt på 27.8 till Sätila. Efter en god påfyllning av energi fortsatte vi mot Habäck och Rävlanda i motvind, helt OK i den stora gruppen.

Från Rävlanda till Preem hade vi fin medvind snittet ökade snabbt i den lätta cyklingen. Dynamiken i gruppen var bra inga incidenter förutom Peder som vile prova crosscykling efter Rävlanda och körde i diket. Det gick bra inga skador.

Hans Ö. kom vi ifatt vid Åby så han tog sig tillbaka själv.

Tillbaka vid Preem hade vi varit ute 4.22 timmar, 129 km, snitt 29.4 och 1150 hm.

Bifogar dagens banprofil vi var på 112 m som högst efter 65 km
Banprofil Store Lygnaren från Preem.png
Imorgon börjar cykel VM från Qatar kl. 13.00 på TV 10 med Lagtempo för Damer och Herrar sedan är det bara att slå över till Eurosport 15.30 för Paris Tours.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Bibendum70 »

Hej på er.

Tackar CG och alla ni andra för ett gott lördags pass. Bra jobbat med fikan CG, fint ställe.
Det blev bara 15,8 mil hemifrån och ett snitt på 28.8 när jag kom hem. Hade räknat med snudd på 17 mil men så blev det inte.

//Peder 8-) \:D/ =D>
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Tack CG och alla ni andra för en trevlig runda i ett trevligt gäng med ett trevligt distanstempo och jättetrevlig fika som bonus!

På tisdag drar jag till Mallis, kortbyxcykling är trots allt svårslaget! Ha det gott allihop, jag avslutar med ett citat av guden själv (Eddy "Kannibalen" Merckx):
"Ride as much or as long or as short as you feel - BUT RIDE!"
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kollade banan på den ursprungliga kartan på en länk från 2012. Verkar som distansen inte varit korrekt nånsin! Skillnaden är att gamla kartan visar Anneberg till K-backa-Tölö, Fjärås på G:a E6 till Shelltappen sedan upp mot sydsidan av Lygnern. Blir längre men inte 10 km. Jag tog bort Ubbhult idag men det är ingen stor distansskillnad sedan går den på Lindome vägen hela vägen in och sedan höger mot Kållered där blir det nog några km längre om man inte går Greggered. Genom att cykla på de mindre vägarna som vi gjort flera år nu kanske vi tar bort mellan 4-6 km.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Store Lygnaren Lördag 2016-10-08 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kollade gamla trådar "blev nyfiken" då skriver man 130 km!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply