Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Claes-Göran Andersson »

Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans L

OBS! Start 08.40 för att hinna till färjan i tid!

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Backighet: Låg
Längd: Se resp. grupp nedan!

Grupp Grön

Länk till Karta
Längd: 88 km

Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Grupp Gul

Länk till Karta
Längd: 100 km

Passledare: Magnus O
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Se tråden


Grupp Röd

Länk till Karta
Längd: 107 km

Passledare: Janne P
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Se tråden


OBS! Vi kommer att starta 08.40 för att hinna färjan som går ca 9.40
Färjan avgår 9.35 från Kornhallsidan. Överfarten tar ca 5 min. Färjan avgår Gunnesby från Hisingsidan, där vi står, så fort den lastat, runt 9.40-45. Vi brukar ha ca 50 min cykling från Sävedalen till färjan.

Vägbeskrivning:

Banan utgår från Sävedalen via Bellevue, Marieholmsbron över Göta Älv. Höger mot Bäckebolsmotet vid motet vänster mot Tagene och Lillhagen vi cyklar rakt fram på Skälltorpsvägen mot Lillhagen höger mot Skogome och Albatross golfbana. Vidare mot Säve kyrka vid Säve station går vi höger mot bron cyklar rakt fram mot Kornhalls färja.

Färjan går xx.15, xx.35, xx.55 varje timma på lördag mellan 09-17.

Från färjan går Röd och Grön bana vidare mot Kärna, höger mot Kungälv (Gul går höger första avfarten efter färjan), i Ytterby vänster mot Marstrand och efter ca. 3 km höger mot Skårby och Kareby.

Grupp Röd och Gul cyklar vänster efter järnvägsövergången i Skårby mot Solberga, Jörlanda ner till KODE, vidare ner till Kareby. Grön går rakt fram mot Kareby vid järnvägsövergången i Skårby!!!

Mot Diseröd vid Romelandavägen, vänster mot Lilla Edet (500 m), höger Häljeröd, längs älven tillbaka mot Kungälv. Vänster vid kyrkan och rakt fram mot Kärra vid rondellen, Ellesbovägen, vid Norrleden tar Röd och Gul grupp cykelbanan mot Angered, (Grön bana fortsätter rakt fram via Kärra och Backa till Marieholmsbron, samma väg tillbaka till Sävedalen som utfarten!) på toppen efter rödljuset 200 m höger "Röseredsvägen" mot Agnesberg, vänster upp till Hammarkullen, vänster in på Bredfjällsgatan, in på cykelbana på toppen, håll vänster nere i backen och cykla under Gråbovägen till vägs ände, höger in på cykelbana efter 200 m, höger in på cykelbana "G:a Västgötabanan", Alelyckan, Bellevue, Sävedalen.
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by molsson »

Varför inte starta som vanligt klockan 09:00 och ta nästa färja om det nu är 20 minuter mellan. Tror detta är kvar sedan vi startade på Kviberg och ville ha 10 minuter (start 8:50).

/Magnus
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by molsson »

Start bli 8:40

Ser ut att bli sol och 2 siffrigt på termometern så här på näst sista sommarrundan.

Kommer att köra gult med cirka 29 i snitt, Fika vid målgång eller snabbfika på Statoil i Kode eller kanske både och om motvinden norrut är tuff. Kollar med gruppen under kryssningen över älven.

Magnus
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Janne P »

Jag guidar röd grupp på lördagens distanspass om det finns underlag, annars kör vi gult allihop. Snittfart för röd grupp är 31 km/tim.

Som Magnus sa, det blir fint väder, sol, ca 8 plusgrader, nordvästlig vind, 4-5 m/s i medelvind.

Samling 8.33 på parkeringen vid Willys i Sävedalen för passgenomgång. Vi rullar 8.40.

Välkomna,
Janne P
Målet är vägen dit...
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Patrik.Rucinski »

Janne P wrote:Jag guidar röd grupp på lördagens distanspass om det finns underlag, annars kör vi gult allihop. Snittfart för röd grupp är 31 km/tim.

Som Magnus sa, det blir fint väder, sol, ca 8 plusgrader, nordvästlig vind, 4-5 m/s i medelvind.

Samling 8.33 på parkeringen vid Willys i Sävedalen för passgenomgång. Vi rullar 8.40.

Välkomna,
Janne P
Är det samling vid Willys istället för glashuset? Har inte varit på något av ställena men bör hitta dit.

/Patrik
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Patrik.Rucinski »

Senast jag cyklade vägen bortom Fars Hatt (Marieberg, ca 3-4 veckor sedan) i Kungälv för att ta mig till Svartedalen så småningom så var vägen avstängd bortom det där röda stallet så jag fick vända. Det pågick något arbete och jag vet inte om det arbetet är kvar. Finns risk för det. Ett säkrare alternativ är att köra genom Kungälv och sedan Romelanda om vi inte vill riskera vägarbetet.

PS. Verkar som att arbetet pågår till juni 2018. Se bifogade länkar: http://www.kungalv.se/trafik--gator/vag ... dosebacka/ http://www.kungalv.se/siteassets/bilder ... -vag-2.pdf

(Har aldrig gillat den vägen ändå ;))

/Patrik
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Claes-Göran Andersson »

Patrik

Willys ligger i Glashuset på baksidan mot parkeringen där vi träffas. Du tar dig igenom Sävedalen från stan mot Partille på Göteborgsvägen när du ser Statoil eller numera Circle K så är du vid parkeringen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Janne P »

Patrik.Rucinski wrote:Senast jag cyklade vägen bortom Fars Hatt (Marieberg, ca 3-4 veckor sedan) i Kungälv för att ta mig till Svartedalen så småningom så var vägen avstängd bortom det där röda stallet så jag fick vända. Det pågick något arbete och jag vet inte om det arbetet är kvar. Finns risk för det. Ett säkrare alternativ är att köra genom Kungälv och sedan Romelanda om vi inte vill riskera vägarbetet.

PS. Verkar som att arbetet pågår till juni 2018. Se bifogade länkar: http://www.kungalv.se/trafik--gator/vag ... dosebacka/ http://www.kungalv.se/siteassets/bilder ... -vag-2.pdf

(Har aldrig gillat den vägen ändå ;))

/Patrik
Patrik,

Bra spaning. Då undviker vi Mariebergsvägen längs älven och kör som förra året, Romelandavägen och genom Kungälv. Mariebergsvägen har varit kass länge, så det är ingen förlust.

/Janne
Målet är vägen dit...
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Patrik.Rucinski »

Janne P wrote:
Patrik.Rucinski wrote:Senast jag cyklade vägen bortom Fars Hatt (Marieberg, ca 3-4 veckor sedan) i Kungälv för att ta mig till Svartedalen så småningom så var vägen avstängd bortom det där röda stallet så jag fick vända. Det pågick något arbete och jag vet inte om det arbetet är kvar. Finns risk för det. Ett säkrare alternativ är att köra genom Kungälv och sedan Romelanda om vi inte vill riskera vägarbetet.

PS. Verkar som att arbetet pågår till juni 2018. Se bifogade länkar: http://www.kungalv.se/trafik--gator/vag ... dosebacka/ http://www.kungalv.se/siteassets/bilder ... -vag-2.pdf

(Har aldrig gillat den vägen ändå ;))

/Patrik
Patrik,

Bra spaning. Då undviker vi Mariebergsvägen längs älven och kör som förra året, Romelandavägen och genom Kungälv. Mariebergsvägen har varit kass länge, så det är ingen förlust.

/Janne
Kanon. :)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Vi har ytterligare ett vägavsnitt som skall undvikas det är Röseredsvägen den är uppgrävd för fiber. Vi cyklade där sist på Angeredsrundan helt kass, tappade allt innehåll i min sadelväska när väskan "dragkedjan" imploderade!

Alternativet är att gå höger vid rödljuset efter bron, tunneln. Cyklar upp en bit i kurvan sedan vänster ner i backen på Kronorättarens väg mot Agnesberg ansluter samma korsning upp mot Hammarkullen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by olof »

Hoppas på gött väder imorgon....
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Janne P »

Ser ut att bli fint, Olof. 8-10 grader, sol och frisk västkustsk vind....

Jag har gjort en liten omändring på röd bana. Vid Ingetorp kör vi upp mot Svartedalen/Björfjäll. Höger på vägen mellan Jörlanda och Diseröd, ut på Romelandavägen ner till Kungälv. Efter Angeredsbron kör vi mot Angereds centrum, ner i svackan till Lärjeån via Ekevadsvägen till banvallen från Gunnilse mot Linnarhult, upp Bergsjövägen, ner cykelbanan längs Mellbybacken, genom industriområdet till mål vid parkeringen utanför Willys. Totalsträcka 106 km istället för tidigare 107 km.

/Janne P
Målet är vägen dit...
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Patrik.Rucinski »

Tack för en bra runda allesammans!

/Patrik
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by pewe »

Vilken kanon runda.
Tack alla Venner för en fin dag.
Peter
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by Superdea »

Kul runda i härligt väder. Lite roligare än att köra ensam, tack för sällskapet alla.
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Harestads Rundan Lördag 2016-10-29 kl. 08:40

Post by fabbev »

En perfekt dag med goa Venner och gofika.
=D> \:D/ :-D
FORZA LYGNARE
Fabbe
Post Reply