Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00
----------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 64 km

Backighet: Medel

Fartgrupp: Marschfart 27 km/tim (~ medel 25-26 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge K.
Hjälpryttare:

Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt på Jerkstrands 100 meter från startplatsen!

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkommen till södra distriktet på lördag kl. 09.50. Vi har då genomgång vid Kungsbacka Simhall inför den härliga vintercykelrundan Onsala KT (=Kors&Tvärs)!
Exakt sträckning kommer senare i veckan när rundan och alla goa grusvägar på Onsala är ordentligt rekade.
Efter ungefär halva rundan ordnar jag en lite glöggdepå med pepparkakor och lussebulle hemma hos mig i V Hagen. För att veta hur mycket jag skall köpa in vill jag att ni anmäler i kalendariet. Idag ser det ut som jag får cykla själv på lördag! Trist läge... så ANMÄL ER!

Här några korta "bra-att-veta-grejer":
* Bilparkering: Finns massor av parkeringsplatser intill Simhallen. Notera att det är parkeringsavgift.
* Vädret: Utlovat upp mot 9-10 grader varmt (!), molnigt, uppehåll och lite blåsigt med 7-11 m/s från havet =sydväst. Kommer förmodligen inte att bli något större problem då vi mestadels kör rätt skyddat och för övrigt blir vi ju ett stort gött gäng som kan hjälpa varandra ?!
* Utrustning: Vintercyklar med skärmar och förlängd bakskärm med s.k. kompislapp. Med de väderleksutsikter som gäller nu är inte dubbdäck någon nödvändighet.
* Rundan: ca. 65 km och ca. 500 höjdmeter är kul, vacker och bitvis lite tuff. Det kommer att bli blandat underlag med goa grusvägspartier, skogsvägar och asfalt.
Exakt sträckning/upplägg återkommer jag med senare i veckan efter genomcyklande. På grusvägspartierna, en del brutalbranta motlut och skogsvägarna är det valfri fart och efter dessa stannar vi och väntar in varandra. På övrig sträckning jämn, lugn och fin vinterdistans. På dessa rundor är vi i första hand ute efter tid i sadeln och inte speed, men som sagt valfri fart på grussträckorna/några backar (speedträningen kan man med fördel klara av på intervall-, spinning-, testcykelpass på andra dagar i veckan).
* Fikan: Självfallet gofika efter rundan, på Jerkstrands Café i Kungsbacka Söderstad 100 m från start/mål.


Varmt välkomna till Kungsbacka och Onsala Kors&Tvärs!
Lars-Inge Kjörnsberg
Er guide på Onsala
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Hej,
Jag tar bilen till Kungsbacka och har plats för 1-2 personer (med cyklar) i min bil.
ring eller sms om någon är intresserad av att åka med.

// Mats Gustafsson
070-549 52 28
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Jag har också plats för ytterligare en person i min bil. Om skjuts önskas kan ni nå mig på 070-5371977

Mikael R.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by andale »

Jag kan också ta en ven med cykel i min bil. Kör från Öckerö via Älvsborgsbron.

tel 0708 603 114
/Anders
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

15 pers anmälda till lördagens Onsala Kors&Tvärs - kul! =D>
Men det finns plats för ännu fler, anmäl dig senast fredag lunch, för på em. åker jag och köper glögg och pepparkakor för det korta depåstoppet hemma hos mig.
I morron genrepar vi banan och sedan får ni rykande het info inför starten på lördag.
VÄLKOMNA alla cykelsugna!
Lars-Inge
Er guide på Onsala
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

***Flash*** Vi kör Onsala K&T på lördag med samling på Kungsbacka simhall kl. 09.50 och sen rullar vi iväg kl. 10.00. Efter genrepet idag är årets upplaga spikad till 68 km med ca. 600 höjdmeter. Banan är fin, något mjuka grusvägar och blött här och där. Cykelcross eller Mtb är det som gäller, vi rekommenderar däck med min. 32 mm bredd och dubbdäcken kan ni lämna hemma i förrådet.

Vi kommer att bli ett stort härligt gäng, då det redan idag är 15 personer anmälda. Kan vi bli 25? Anmäl dig omgående! I morgon fredag eftermiddag handlar jag in lite glögg och pepparkakor, för en snabbdepå hemma vid mitt efter 28 km.

Rundan består av 19 sträckor på totalt 24 km där det är valfri fart. Underlaget på dessa sträckor är asfalt, grus, skogsväg, skogsstig, gräs. Detta upplägg gör att vi kan köra ett stort gäng ihop även om vi är i olika träningstillstånd. De som är vältränade kör "järnet" på fartsträckorna och stannar sedan och pustar ut medan man väntar in oss som är förhållandevis otränade och lite vinterfeta. Jag själv kommer att ligga i kön på fartsträckorna vilket innebär att vi som ligger sist inte stannar efter fartsträckorna.
Mellan fartsträckorna kör vi i ett lugnt vinterdistanstempo som skall passa alla. Jag kommer själv att lägga mig i täten och styra detta tempo medan min hjälpryttare Mats kommer att ta kön på dessa sträckor.

Så här ser de 19 fartsträckorna ut på årets Onsala K&T
Nr Vid Namn Underlag Svårighet Längd
1 2 km Forsbäcksgruset grus ** 2 km
2 7,5 km Simmasgårdsbacken 12% motlut asfalt *** 0,5 km
3 14 km Hamrahålorna asfalt/grus *** 2 km
4 21 km Rörmöstbacken skogsväg ***** 1,5 km
5 24 km Plommhult 1 grus **** 1 km
6 25 km Plommhult 2 lerig skogsväg ***** 1 km
7 26 km Gate Klova gruset grus *** 1 km
8 27 km Tångvägen grus * 0,5 km
9 33 km Sträveliden 10 % motlut asfalt ** 0,5 km
10 37 km Knaståsliden 7% motlut asfalt * 0,5 km
11 39 km Godhemsvägen grus/asfalt ** 1 km
12 41 km Månsaskogen grus/skoksstig *** 1,5 km
13 44 km Vikens Väg grus *** 1 km
14 46 km Knapegården grässtig ** 0,5 km
15 47,5 km Svängehallavägen grus/skogsväg ***** 3 km
16 53 km Hultåsvägen skogsväg/grus ***** 2 km
17 55 km Gräppås Golfbaneväg grus *** 2,5 km
18 57,5 km Stenkällevägen skogsväg/grus *** 1 km
19 64 km Motorvägsbacken 6% motlut asfalt/cykelbana ** 1 km

Här har ni Garminlänken på rundan: https://connect.garmin.com/modern/course/14066055

Väderspå- damerna/herrarna hälsar att det blir 7-9 grader varmt = nästan kortbyxväder, 5-6 m/s vnv och uppehåll efter en regnig natt. Med andra ord helt perfekt Västkustvintercyklarväder och inga ursäkter att inte vara med på denna goooooaaa vinterrunda!

Vi hälsar alla mycket välkomna på för-Lucia-rundan Onsala K&T!
Lars-Inge, Eder guide på Onsala denna lördag och Mats, Eder hjälpryttare
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by pewe »

Hej å hå jag är på :)

Peter
Johan Granfors

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Johan Granfors »

Jag dyker inte upp om det ösregnar i morgon

/Granfors
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

2016-12-10 12.25.33.jpg
Stort tack till alla er 20 pers som ville hänga med på dagens cykelrunda Onsala K&T. Viktigast av allt är att alla hade en rolig dag på cykeln, allt annat kommer väl i andra hand?!
Vi fick perfekt vinter-västkust-cyklar-väder med 7-8 grader, dimmigt, fuktigt och några solglimtar 5-6 m/s från nordväst. 20 km av rundan var fartsträckor på grus, skogsväg, stig, gräs och här var det mjukt, fint och småjobbigt... Totalt 68 km och en snittfart på denna krävande bana på 24 km/h - BRA jobbat allihop och kort sagt en HÄRLIG CYKELDAG!
Jag önskar alla en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR! Sen syns vi åter i Kungsbacka lördag 7 januari för Golfrundan som är 65 km med en hel del härliga grusavsnitt med valfri fart! Innan dess tycker jag att ni skall hänga med Janne och de andra på 5 sjöar runt nästa lördag 17/12 - också en kanonfin runda!
Lars-Inge
Er guide på dagens Onsala K&T
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Rolf Lindkvist »

Hej Lars -Inge!
En underbar runda som jag verkligen ger + till.
Men mina däck var inte överens med flisen på cykelvägarna.
Så efter 50 km kom en väntad punktering.
Mitt nej till "att vill du inte cykla med oss" handlade inte om det utan min frustration att det inte fungerar.
Jag hade en extra slang kvar som jag slapp och använda och tog mig hem utan punka.
+90 km på 3: 38 är helt okej,
Dom här rundorna som du kör från Kungsbacka på vinter är väldigt bra och uppskattade som du kanske märkt
så jag ser fram mot nästa runda.
Rolf Lindkvist.
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by JohanG »

Tack så mycket Lars-Inge för en riktig kanonrunda och ett välbehövligt glöggstopp och kolsyrepatron, det var fina sträckningar som du hittat :-D ...och sorry folks för punkteringsstoppen men stort tack till Mikael, Johan, Anders och L-I som hjälpte till att styra upp mina tafatta lagningsförsök ;-)

Ses snart, Johan
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

Tack venner för en fin dag på cykeln! Har kört denna bana med mtb ett par gånger tidigare. Nu var det första gången med min rätt nyinköpta Cross. Första turen när den riktigt fick bekänna färg - och den funkade hur bra som helst! Jätteroligt och mycket roligare än mtb på denna bana.
Och roligt att träffa goa venner!

Bengt
Johan Granfors

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Johan Granfors »

Tack Lars-Inge för ett fint pass idag med glöggen och tillbehör efter vägen. Lite synd på alla punkteringar längst med vägen. Svårt att hitta däck med den optimala avvägningen mellan grepp, följsamhet och punkteringsskydd.
/Granfors
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ett bra sätt att undvika onödiga punkteringar på crossdäck är att kolla däcken efter varje cykling. Dra med handen över däcket så det lösa försvinner då ser man uslingarna som bitit sig fast. Har gjort det i många år, det sitter hur mycket småflis som helst i däcken efter ett pass med grusade cykelbanor. Framförallt få bort de sylvassa flisen som sitter fast i däcket. Vid nästa pass gräver de sig djupare till slut är punkan där!

Ytterligare ett utmärkt skydd är att åka till Sport Spec. och köpa plastbanden som man lägger mellan slangen och däcket. La ut en länk om dem för ett tag sedan de finns i olika färger "bredder" kostar ca. 200 kr innan Lygnarrabatten.

Självklart kan oturen vara där ändå men det är gott att veta att man eliminerat så mycket punka risk som möjligt!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by dlridings »

God jul alla!

Detta med punktering. Jag har kört flera tusen mil de sista åren med mycket få punkteringar. Jag vill inte säga att det inte är ett problem. Jag tänker på det hela tiden. Det är ett problem (eftersom det upptar mina tankar :-) ).

Gamla däck och regn = punktering. Du kan lägga pengar på det.

Fina, lätta racerdäck ... kom ihåg ... det är inte obligatoriskt att köra på allt du ser. Cyklar man i tvåpar, kan det vara svårt att undvika. Vi cyklar långt ut till höger på vägbanan. Där samlas allt grus.

Fina lätta racerdäck är bra för 1) en spurt (det gör inte vi så ofta) och 2) uppför.

Tveksamt om det spelar en stor roll i punkt 2, i praktiken. I min erfarenhet är det ytterst lite på cykeln som egentligen spelar en roll. Placebo, ja, men i verklighet, tveksamt. Det är ändå våra kroppar som bestämmer. Ytterst få av oss har klämt ur det sista kroppen har att ge. Det är först då att materialet spelar en roll.

Conti 4-Seasons väger 10-20 gram mer, men jag har aldrig punkterat på dem, inte ens i Danmark (the true torture test vad gäller däck ... det är bara att fråga någon som har åkt mycket i Danmark). 4-Seasons finns i 23, 25, 28 och från och med iår, 32mm. Ju breddare däck, desto mindre risk för punktering. Bredda däck behöver inte pumpas upp llika hårt. De har mindre rullmotstånd i allmänhet. Hårda däck betyder mer rullmotstånd, inte mindre. Efter 25-28 mm faller förbättringen. Mellan 23 och 25/28 finns det en stor, kännbar förbättring.

Vintern? Glöm allt vad lätta fina däck heter. Det är ju ändå bara träning. Köp ett par Conti Tour Ride på närmast Sportson eller Clas Ohlsson. De är billiga, stabbiga (540 gram), och nästintill omöjligt att punktera.

Danskarna klipper ett fälgband och lägger den mellan slang och däck.

Får man en punktering i tunna däck (jag kör ofta med tunna, följsamma däck) är det nästan obligatorikt att sätta en lapp även på insidan på däcket om man får punktering. Annars kommer små sandkorn att etsa sig in genom sprickan och orsaka pysspunktering varannan mil.

Slitar man upp däcket ordentligt, kan det vara bra med dessa:

https://www.rosebikes.se/artikel/park-t ... /aid:48427

Jag har räddat flera rundor för folk som har fått 1-2 cm uppskuret i däcket. Sätta man en sådan lapp på insidan kan man köra långt, långt utan problem. Alternativet är ofta att bryta, om man inte har extra däck med sig (många randonneurer har det).

Jag har nog inte fått fler en "3" punkteringar under alla dessa år. Jag skriver "3" därför att de 7 punkteringar jag fick på samma runda berodde alla utom den första på att jag inte satte en lapp på insidan av däcket efter den första. Alla efterföljande var mitt fel. Det var Bettina som till slut plockade fram en lapp från Park Tool och då slutade eländet (det var på en 30-milare och pysspunkteringarna kom med 1,5 - 2 mils intervaller efter den första).

God Hjul!

Daniel
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Onsala KT Lördag 2016-12-10 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Precis så Daniel!

Jag satte på nya Conti crossdäck 35:or efter första köldknäppen i November. Körde två pass kollade däcken får då se att bakdäcket var uppskuret några mm. Klarade punktering p.g.a. att jag har dessa förträffliga plastband som ligger mellan slang och insidan av däcket. Vad göra? Köpa nytt däck! Nej, jag gjorde som så många gånger förr som du beskriver ovan, på med en lagningslapp på insidan av däcket. Har alltid med mig en liten plastlåda med punka "lappar" och solution i cykelväskan på vintercykeln och MTB:n.
Gjorde detta första gången på racern i ett av de tidiga Bjärelägren för många år sedan nu. Åke J. fick punka uppe på åsen vid "höns och tupp gården" av någon anledning kollar jag ner på mitt bakhjul när vi väntar och får se en liten utbuktning "skärsår" på sidan av däcket. Vad göra! På med en lagingslapp på insidan så att sista delen av första dagens backpass kunde slutföras.

Vem vill knalla hemåt för att man inte tagit med sig lite enkla hjälpmedel.

Kom på en liten fin sak när jag lagade mitt nya Contidäck. Jag bytte ut alla dörrhakar på husbilen innan semestern, de är infästa i väggarna så man behöver en tätningsmassa när de nya skruvas fast. Det är en klibbig svart gummimassa som används av alla husbilstillverkare. Är i princip en vanlig silikontub men med en annan massa.

Pumpade upp däcket när lagningen var gjord till 3 - 4 bar så att jag kunde se glipan där skärsåret var, kletade denna svara massa lite tunt ner i hålet mot lagningslappen skärsåret var på ytterkanten av däcket. Upprepade detta några gånger så att massan kletade runt de små gummidubbar som däcket har ca. 1.5 mm höga. Släppte ut luften och jämnade ut så nivån stämde lät detta härda och torka några dagar. Har kört fyra pass nu på grusade cykelbanor var osäker om kletet skulle sitta kvar vid slitage men det gör det. Skall bli spännande och se om man klarar hela säsongen med dessa enkla metoder.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply