Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

Startplats: Kungälv kl 10.00
Karta till startplatsen, parkeringen nedanför Kungälvsparken mitt emot Kungälvs Lasarett: startplats Kungälv.

OBS! För de som vill cykla från Göteborg till starten i Kungälv kan möta upp i Sävedalen kl 8.50
Karta till startplatsen hittar du HÄR. Blir ca. 40 km t.o.r. Sävedalen - Kungälv.


Grupp Grön

Länk till Karta Grön

Längd: 96 km
Backighet: Medel

Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Grupp Gul

Länk till Karta Gul

Längd: 96.5 km
Backighet: Medel/hård

Passledare:
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Grupp Röd

Länk till Karta Röd

Längd: 111 km
Backighet: Medel/hård

Passledare: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Vägbeskrivning:

Vi kommer från Kungälv, Kode, Jörlanda, Stora Höga mot Stenungssunds centrum. Vi cyklar rätt fram väg 770 mot Ödsmål, genom rondellen mot Svanesund, till höger väg 659 vid skylt "Ljungskile 12". Vid gamla riksvägen tar vi höger i T-korsningen, skylt "Lilla Edet 15", väg 167 söderut.

Röd grupp tar vänster vid Backamo Husvagnscenter, väg 167 till Lilla Edet, ansluter vägen mot Kungälv = höger mot Västerlanda kör ca. 5-6 km skylt Stenungssund sväng höger mot Ucklum. I Ucklum sväng vänster mot Stenungssund lång backe upp mot E6 vid Spekeröds golfbana på vänstersida sväng vänster mot Svartedalen, sväng höger när skylt Diseröd kommer efter ca. 6-7 km. Vid nästa korsning sväng vänster Diseröd efter 1-2 km sväng höger mot Kode. Vid gamla E6 sväng vänster mot Kareby vidare in till Kungälv.

Gul grupp kör inte ner till Lilla Edet vid Backamo Husvagnscenter utan fortsätter i stället gamla riksvägen ner till Ucklum och kör sedan samma bana som röd grupp.

Grön grupp kör samma bana som röd till Lilla Edet men fortsätter förbi Västerlanda ner till Diseröd, vänster före Diseröd mot älven och till Fars Hatt, genom centrum till målgång vi parkeringen, Kungälv.

Fika efter passet på lämpligt fik i Kungälv. Rundan blir ca 6 mil extra för de som kör från Sävedalen och vill gruppen fylla energi längs banan finns det möjlighet till trevlig fika i Backamo. Banan är inte ritad förbi Backamo för gul grupp men alternativ sträckning kan bestämmas vid start.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by isb68 »

Hej,
enligt den träningskalender vi fick i våras skulle vi köra "Fjärås Bräcka" detta datum och jag skall (skulle?) leda grön grupp.
Skall vi köra Långa Svartedalen med start i Kungälv så får jag be att stå över tyvärr.

Mvh,
/Örjan I.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Örjan

Jag har ändrat och bytt datum för Långa Svartedalen och Fjärås Bräcka. Har bett Peter J. att kontakta dig och Mikael R. Anledningen till bytet är att 80% av de som brukar vara med på Långa Svartedalen cyklar på Öland 12-13/8.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by isb68 »

Ok,
då förstår jag.
Kan inte ta "Bräckan" den 12:e, då cyklar jag Velofondo i Vårgårda.
Skall se om jag kan hoppa in på något annat pass under sommaren.

/Ö.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Knuff
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Mikeryd »

Jag kommer köra Alliansloppet Mtb lopp nästa helg och kommer därför stå över denna runda.

Mikael R.
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by molsson »

Cyklar som vanligt från Sävedalen, startar 08:55.
Tycker gul grupp ska cykla förbi Backamo och fika och i stället slopa Svartedalsbackarna på slutet.
/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Det är väl lika bra att köra Grön bana och gå efter älven och Diseröd direkt till Kungälv den vanliga vägen på cykelbanan in i Kungälv centrum.

Blir ju 135 - 140 km från Sävedalen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Dario »

Hej! Jag kommer till Sävedalen. Fika i Backamo vore trevligt. Hälsningar, Dario
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kommer till Sävedalen!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by andale »

Jag kommer till Kungälv och kan tänka mig att leda röd eller gul grupp. Café Gläntan i Backamo är absolut värt ett besök.

Tycker också man kan överväga att runda Stenungsund via Hallernaleden (som man kör på Kungälvsundan) och sedan ner på väg 170. Alternativt fortsätta på Ucklumsvägen för att sedan svänga ner på Svartehallen och cykla längs Hällungen. Tycker det är brötigt och stökigt att cykla genom Stenungsund.
/Anders
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Magnus Johansson »

Hej på er.
Jag kommer till Sävedalen 9.00

Mvh.
Magnus Johansson
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by T.F »

Tack för idag alla ni snälla cyklister,ni gjorde så att det blev en fin cykeltur i härlig miljö runt o i Svartedalen samt att ni var kul o glada vid fikastunden halvvägs! Återkommer
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by andale »

Det var en positiv överraskning att se så många till start i Kungälv. 19 glada cyklister räknade vi in. Magnus O tog hand om gula gruppen och undertecknad den röda. CG ringde påpassligt Café gläntan och förberedde dem på vår ankomst så de skulle ha färdiga mackor. Vi var 12 stycken som rullade iväg med vinden i ryggen upp mot Stenungsund som vi för övrigt rundade denna gång. Det gick lätt i den till att börja med ganska flacka terrängen. Upp mot Caféet som även var högsta punkt på dagens runda hade vi första frifartsträckan. Kändes fint att vika in och få sin fika efter den.

Efter fikan valde Olof att fortsätta med gul grupp så vi blev 11 som höll ihop resten. Det var jämn, stabil och säker cykling från början och det höll i sig hela rundan runt. Det gjorde att det var lätt att hålla ihop gruppen. Det enda jag vill anmärka på är en del gärna vill titta på den man pratar med under cyklingen och det är egentligen helt onödigt och blir i längden en onödig riskfaktor. Det går alldeles utmärkt att prata trots att man tittar rakt fram och håller järnkoll på vägen. Lite otur hade vi med tre punkor men det får vi ta när man har en så fin dag.

113,7 km med ett snitt på 31,0 km/tim landade vi på.
20170826_133408.jpg
Röd grupp Långa Svartedalen.jpg
Tack alla för en fin dag i sadeln =D>
/Anders
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by olof »

Tack alla för en Go tur.

Körde både med gul och röd grupp.

Efter fikat körde jag med det gula gänget där några få tappra hjälpte till att borra oss fram i motvinden (5 st (7st tot)) mot Kungälv där två stycken hade sina bilar och vi andra rullade mot Sävedalen/Göteborg. Inga incidenter i vår grupp (gul) men det var andra som kunde ställt till det utmed vägen...Vill man ha bra träning i motvind skall man köra med så liten grupp som möjligt för då blir det mer tid för förningar...

Många mil blev det idag och en lång dag på cykeln. Efter lite extra rull var jag hemma vid fyra tiden, detta hem som jag lämnade halv nio. Vet inget om fart, snitt, puls eller längd då allt mätande var hemma.

En trevlig dag med Lygnens cykelgubbar och genom byte av grupp sparade jag in två punkor och fick även prata med andra Lygnare.

Sammanlagt:

Gula gruppen totalt noll punkor
Röda gruppen totalt tre punkor.

En passus dock. När jag körde med röd grupp på vägen till fikat så var det nära en incident. Man skall aldrig väja, svänga eller annat om något ligger på vägen kör rakt fram.....även om det så är en "lagårdsvägg".

Mvh

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by Dario »

Hej alla och tack för en underbar tur! Jag var med i gul grupp och hade 28,9 km/timme som snitt på min mätare efter rundan. Med tanke på att vi var 5 till 7 cyklister så måste det anses vara en mycket bra prestation. Bra cykling, kanontrevligt gäng, god fika och fantastiska landskap! Helnöjd är jag. Vi ses på onsdag, Dario
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2017-08-26 kl. 09.00

Post by molsson »

Som Olof skrev så gick gul grupp utan incidenter men på väg ned till Göteborg så var det en annan cyklist som stod still på sidan och som snabbade sig upp på cykeln när vi kom. Han lade sig sedan långsamt på vänstersidan av cykelvägen och väntade kanske på att smita med bak i gruppen, vi fick möte men han låg kvar på vänstersida. Hade inte den mötande haft mountainbike ocj helt enkelt kört av vägen så hade det gått illa. Måste hålla blicken framåt annars hjälper det inte om vi vinkat för hinder och möten.
/Magnus.
Post Reply