Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp:Distans L

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Backighet: Medel
Längd: Se resp. grupp nedan!

Grupp Grön
Passledare:
Hjälpryttare:

Längd: 82.5 km
Länk till Karta

Info från passledaren: Vi kommer att köra i distansfart och landa på en snitthastighet på ca 25 km/tim.

Grupp Gul
Passledare: Claes-Göran Andersson
Hjälpryttare:

Längd: 89.4 km
Länk till Karta

Info från passledaren: Det blir fika stopp i Älvängen på Svenheimers efter ca. 50 km.

Grupp Röd
Passledare: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:

Längd: 98.6 km
Länk till Karta

Info från passledaren:

Vägbeskrivning:
Banan startar i Sävedalen, Kåhög, Lerum, Hedefors, Stenkullen, Gråbo, Sjövik, (vänster mot Älvängen) Kilanda, rakt fram till Alafors fortsätter parallellt med E45 ner till Nol.

Vid Ale torg i Nol cykla på lokalvägen mellan 45:an och torget "höger om torget" gå in på vägen parallellt med 45:an fortsätt på vänstersidan av 45:an mot Bohus.

Cykla på nya vägen bredvid 45:an ner till Bohus (Grön bana går rakt fram mot Surte Alelyckan) där tar vi upp till höger över Jordfallsbron ner mot rondellen på Hisingssidan rakt fram till Rödbo fortsätt mot Säve under E6 upp i backarna (som Hisingsrundan) på Kongahällavägen sväng vänster mot Resbo "Backedalsvägen" när det rullat nedför en stund.
När vägen via Resbo kommer upp i Mysterna är det höger "Svankällevägen" mot Gerrebacka i nedförsbacken "villaområdet" sväng vänster mot Ellesbovägen höger mot Kärra.
Innan Kärra motet gå in på cykelbanan på vänster sida "på toppen av backen". Följ cykelbanan mot Göteborg genom bostadsområdet i Kärra. På andra sidan området höger mot Böneredsvägen vid korsning vänster mot Albatross golfbana, Lillhagen, vänster upp på Skälltorpsvägen mot Bäckebol.
Vid busstationen innan motet höger på bred cykelbana mot Backa motet cykla över motet (E6) till "industrivägen" korsa till vänstersida upp på cykelbana 50 m vänster över Marieholmsbron, Slakthusgatan, Lars Kaggsgatan, Kviberg, Sävedalen.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by molsson »

Knuff.

Sista turen i sommarvärme?

OBS Beskrivning stämmer inte med kartan. Vi brukar väl köra mot Lerum först?

Föreslår förlängning till vägen norr om Brobacka och att vi skippar Hisingen.

/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Om ni har lust kan jag rekommendera en variant. Tog en tur med MC:n mot Sollebrunn idag. Körde in mot Älvängen vid Gräfsnäs det är 30 km kanonväg "nyasfalterad" ner mot Hållanda, Skepplanda in till Älvängen.

Köra som vanligt upp till Sjövik via Lerum, Stenkullen fortsätta upp till Antens järnväg och gå östra sidan av Anten till Långared och fortsätta till Lo och ut till rakan innan Sollebrunn "del av Mjörn Runt baklänges" svänga vänster mot Gräfsnäs någon km sedan raka spåret höger ner till Älvängen. Hem på östra sidan av Göta Älv via Surte.

Till fikat i Älvängen blir det ca. 90 km sedan 30-35 km tillbaka till Sävedalen. Avstånden är mellan tummen och pekfingret har inte kollat på kartan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Finns även ett fik i Sollebrunn i slutet av infarten. Om Älvängen är för långt bort!

Här är en länk till Café Kaffekoppen öppet mellan 10 och 14.00 på lördag. Det är dryga 60 km dit. Då går vi höger på vägen mellan Gråbo och Sollebrunn 1 km. Sedan cyklar vi tillbaka mot Gråbo 2 km och höger in på vägen mot Älvängen.

http://www.kaffekoppenisollebrunn.se/be ... n-15525785

/CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kollade kartorna de är ritade medurs. Banan har gått medurs och moturs genom åren. Originalbanan som jag ritade för många år sedan är medurs sedan har vi använt den kartan men kallat den "Långa Mysterna Moturs". Senaste åren har vi alltid cyklat moturs mot Sjövik först.

Jag tycker vi skall testa mitt förslag ovan blir bara någon mil längre. Över Granvattnet har vi testat från båda håll men Gräfsnäs till Älvängen är en ny bekantskap.

Finns ingen ledare vad jag kan se! Jag kan ta en Gul grupp om ingen annan känner för att ta lead!

Kollade Kaffekoppen i Sollebrunn, se ovan!

Magnus kommer du in i Lerum?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ritade banan i Ridewithgps: Banan blev längre än jag trodde men ändå överkomligt om vi får fint höstväder. 70 km till fikat i Sollebrunn som ni ser på profilen är det mesta av jobbet till fikat och några km efter. Bara att hålla ett jämnt lugnt fint tempo till fikan. Sedan väldigt positiv cykling till Älvängen och vidare hemåt där snittet kommer att gå upp rejält utan större ansträngning.

Vad säger ni som anmält er?

https://ridewithgps.com/users/1113102/routes

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Dario »

Hej,

Jag tycker att alla de olika varianterna verkar intressanta, inte minst den som CG nyss lagt upp. Det kanske kan vara en idé att låta passledarna avgöra. Hur som helst så ska det bli jättekul att cykla med er på lördag!

Hälsningar,

Dario
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by staffans »

Hej,
Jag föredrar en runda på inte mer än c:a 10 mil, 15 mil känns i längsta laget, jag har lite annat att göra på lördag också.
Mvh
Staffan
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by molsson »

Som vädret ser ut så kör jag gärna den långa turen, dock risk för kraftig motvind på hemvägen, vi får se vid starten. För de som vill köra kortare går det ju att vika av i Sjövik.

CG: jag hade tänkt cykla in till Sävedalen för att få lite uppmjukning.

/Magnus
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by andale »

Jag kan leda röd grupp och då köra banan som den är, dvs ca 10 mil men dock i riktning mot Lerum först. Som Magnus skrev i början föreslår jag att vi skippar Hisingen. De sträckningarna är inte så roliga numera. Fika på Cederleufs i Älvängen.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jo jag tyckte det blev väl långt med 144 km efter förkylningsveckor. Därav frågan till anmälda- Men denna bana skall vi definitivt köra nästa säsong. Har arbetsnamnet LO Rundan på den just nu.

Det blir väl bra att köra originalbanan via Lerum, Knavra, Stenkullen, Gråbo upp till Sjövik. Gul grupp "om det blir olika grupper" åker banvallen från Gråbo upp till Sjövik. Fina vyer efter sjön. Ner till Älvängen och fika där. Raka spåret till Gamlestaden via Surte banan blir ca. 90 km då.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Camilla1
Posts: 6
Joined: 2017-09-08 19:49
Fornamn: Camilla
Efternamn: Karlsson

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Camilla1 »

Tack för en grymt trevlig start på helgen och tack alla som hjälpte mig så att jag orkade hänga med hela rundan runt! På återseende!

Allt gott,
/Camilla
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by andale »

Idag var planen att vara ledare för röd grupp, men eftersom det inte fanns tillräckligt för att bilda en gul grupp så körde vi med två grupper i gult tempo med mig som ledare i den ena och CG för den andra.
Start Sävedalen.jpg
Tror vi var 18 till start men Mats kände att det blev för jobbigt och vände efter ett tag. Resten körde i jämnt och fint tempo med några hundra meters lucka mellan grupperna hela vägen, undantaget frifarts-sträckan efter vänstersvängen mot Älvängen. Fiket i Älvängen visade sig vara flyttat till Ale Torg så det blev paus där i stället.
Ale torg.jpg
Lite svalt vid start men det blev en ganska behaglig runda allt eftersom solen kom upp.

Turen gick utan incidenter förutom när vi själva försökte pressa oss fram vid möte med en bil i en bussrefug där vi skulle lämna företräde. Inget hände men det var lite onödigt. Ligger man längst fram måste man vara uppmärksam och se till så att vi cyklar på ett säkert och bra sätt hela tiden.

LV1.jpg
Efter 87 km med ett snitt på 28,3 km/tim var vi tillbaka i Sävedalen där det visade det sig vara marknad med fullsmockat med folk på hela gatan. Likväl lyckades vi som var kvar fixa kaffe och semla i solgasset ganska omgående.

Tack alla för en fin dag på hojen! \:D/

Semla Cederleufs.jpg
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Mysterna Lördag 2017-09-30 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Fin tur idag även om det var rejält blåsigt stundtals. Banan är lurig för det är mycket uppför första halvan som ni ser på profilen nedan. Uppe vid Kollanda när vi tagit serpa backen är högsta punkten.

Har man runt 28 där så blir rullsnittet ganska snabbt 1 till 2 km högre när man rullar fram mot Älvängen idag med go vind i ryggen på den delen av banan.
Långa Mysterna.png
Långa Mysterna.png (10.6 KiB) Viewed 14410 times
Första nedförsbacken och sista uppför är hemifrån mig.

Tackar för idag! Semlan satt som en smäck.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply