Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Amhult
Karta till startplatsen hittar du HÄR. Vid startplats finns gratis parkering om man tar bilen dit.

Distans: 65 km

Backighet: Medel +

Länk till karta

Passansvarig: Anders A.
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Var på plats 09:50 för genomgång. Kl 10:00 rullar vi iväg.

Nu är det vintercyklar som gäller. Det innebär att cyklarna ska ha långa skärmar som skyddar de som ligger efter. Att tugga lera eller hästskit är inte roligt för någon. Långa skärmar innebär att de slutar ca 10 cm från marken. Är de kortare än så är det bara sig själv man skyddar från stänk och inte bakomvarande. Sätt således på en kompislapp om ni inte redan har det.

Sträckningen är lagd så man undviker biltrafik så mycket som möjligt. Vid några tillfällen använder vi ridvägar så då gäller det att ta hänsyn om vi skulle möta eller komma ikapp något ekipage. Detta innebär att man tar kontakt med ryttaren. Som regel är det bäst att stanna vid möte på smal väg och avvakta att köra om tills man vet att det går bra.

Givetvis finns det intervallsträckor (11 st) för de som vill pressa kroppen lite extra. Vill man köra rundan i jämnt tempo så går det bra också. Vi har återsamling efter varje fartsträcka och fortsätter i jämnt tempo där alla hänger med.

Efter rundan fikar vi på Green Market i närheten av ICA som ligger ca 700 m från startplatsen riktning västerut.

Lägga gärna in rundan i er Garmin så att ni själva kan se var banan går.

Totalt är intervallsträckorna 12 km. I bilden får ni lite mer detaljer att värdera.
HisingskrossenIntervaller.JPG
Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by andale »

Efter lördagens fina runda i södra distriktet är det nu dags att ta sig an Hisingen. I söndags var jag, Martin och Roger ute och provkörde delar av banan. Trots ett ihärdigt regnande natten innan var det inga större problem med banan om man bortser från att det rullade lite trögare. Vi får dock hoppas att vi slipper kulingvindarna som inte var så roliga när vände tillbaka.

Banan har några smärre justeringar jämfört med i höstas som gör att den blir både roligare och något lättare. GPS-spåret är nu uppdaterat med den senaste ändringen så ladda gärna den till er egen cykeldator..

Min Gopro var lite felvinklad så de filmningar jag gjorde blev inte så bra. Istället får ni hålla tillgodo med några skärmbilder som likväl visar några av de miljöer vi kommer att möta.

En svart liten prick på stigen framför Martin är en räv som sprang framför oss en kort stund.
En svart liten prick på stigen framför Martin är en räv som sprang framför oss en kort stund.
Martin o Roger Arendal.JPG
Hästar och ryttare kan vi stöta på, men det är bara att ta det lugnt så går det bra.
Hästar och ryttare kan vi stöta på, men det är bara att ta det lugnt så går det bra.
Gå in och anmäl er redan nu så vet ni vad ni ska göra på lördag. Läs i första inlägget för mer detaljer.
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by Dario »

Det ska bli sååå roligt!!! Ser verkligen fram emot det. Vi ses på lördag / Dario
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by andale »

Sådärja. Nu har det regnat klart. Prognosen säger -3 grader med NNO vind på 6 m/s. Det betyder att banan blir hård och lättrullad och att dubbdäck blir nödvändigt. Motvinden tar vi på utvägen när vi är pigga i benen. Som synes av bansträckningen går det lätt att korta av om så skulle behövas, så tveka inte utan anmäl er och häng på. Det blir en fin dag på hojen. En rekommendation är att ta med en liten termos med något varmt i att ta halvvägs. Det brukar göra susen för både kropp och själ.

Välkomna till Amhult. Samling 09:50. Kl 10 rullar vi iväg.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag kommer ut till Amhult imorgon. Det får bli den tunga cykeln med dubb. Får se vad jag orkar men det går ju att korta av på många ställen, har memorerat banan ganska väl. Det är väl stigarna mellan vissa vägar som är en utmaning.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
carlo pirazzi
Posts: 35
Joined: 2016-10-19 17:34
Fornamn: carlo
Efternamn: pirazzi

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by carlo pirazzi »

Hej!

Fick hoppa in för en nattjour pass i kväll, kan inte vara med tyvärr. Ha en fantastisk dag där ute!

Carlo
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by Dario »

Hej,

Jag kan inte hitta, vi kanske ses på fiket.

Ha det bra,

Dario
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by andale »

Vi var 7 st som mötte upp vid startplatsen. Mikael P, Janne O, Martin L, Roger, CG, Håkan och undertecknad. Henrik hade missat startplatsen men vi sög upp honom direkt efter start. Dario såg vi tyvärr inte. CG föredrog att ta eget tempo så vi blev 7 som körde banan i stort sett hela vägen. Magnus B anslöt efter en stund och hängde med några mil innan hans andra plikter kallade.

Senaste dagarnas minusgrader hade gjort att banan blev hård och fin och vi hade den i stort sett för oss själva hela vägen runt. Motvinden första halvan var inte så besvärande beroende på att vi dels körde mycket i lä och när det var öppet turades vi om att ta vinden. Mellan backar och fartsträckor körde vi lugnt så att gruppen hölls ihop. Isfläckarna kunde vara lite luriga på sina ställen men med dubbdäck gick det ändå bra att hantera.

Som brukligt belönade vi oss själva med fin fika på Green Market i Amhult.

Tack alla för disciplinerad och säker cykling och inte minst gott sällskap =D>
20180203_104816.jpg
20180203_120438.jpg
20180203_120442.jpg
20180203_122509.jpg
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by Dario »

Härliga bilder! Ni ser ut att ha haft jätteroligt. Hade gärna velat vara med men jag kunde inte riktigt orientera mig där mot Torslanda med alla avspärrade cykelbanor, så till slut ansåg jag att jag inte skulle hinna till start. Jag cyklade istället tillbaka och bestämde mig för att inspektera Ubbhults Kapell, ett pass som vi ska köra om tre veckor. Det blev 13 mil totalt för mig så jag kan inte klaga, men nu ser jag fram emot nästa Hisingscross ännu mer. Jag kanske kommer kunna orientera mig bättre nästa gång och hitta till Amhult i tid. Vi ses iaf. nästa lördag i Sävedalen för ännu ett trevligt lördagspass. Hälsningar, Dario
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Fanns ingen chans att åka med idag fick ta eget tempo. Kollade kartan nu efteråt och ser att jag körde vänster nere vid småbåtshamnen såg ingen väg som gick rakt fram mot vikarna. Kom därför tillbaka mot flygfältet och tog cykelbanan efter stora vägen.
Skulle gått ner vid första nerfarten men valde andra vid Sörredsmotet som var total katastrof "byggarbetsplats" tråcklade mig igenom ner till Oljevägen sedan upp i Biskopsgården. Valde cykelbanorna som går parallellt med stigarna inne vid Svarte Mosse. Blev många extra km jämfört med banan till Oljevägen!
Vid Björlandvägen timade jag infarten till Klaremossevägen perfekt fram till Tuve sedan Säve där jag gick tillbaka mot Torslanda på Kongahällavägen gick in på banan igen vid Lillebyvägen över Sillvik och parken till Torslanda.
Blev dryga 3 timmar och 53 km. Tung cykel, fulldubbat, rejäl kant och motvind till Säve med en kropp som inte vill, ingen bra kombo!

Dario: Vet inte varifrån du cyklar men jag har bifogat kartan på Torslandasvängen med start vid Preem över Älvsborgsbron. Kommer du via Backaplan får du ändå ta dig ut mot Eriksberg och nerfarten av Älvsborgsbron för att komma in via Ryaverken till Oljevägen. Cyklar hela vägen efter Oljevägen sedan vänster in på Arendals Alle förbi gamla Arendalsvarvet nu Volvo. Vid vägs ände går du höger ut till Torslandavägen över vägen på bron 360 grader och cyklar höger under bron mot Torslanda, så skulle jag cyklat idag fast motsatt riktning. Förbi brandstationen upp till rondellen "15.3 km på kartan" där Kongahällavägen går in höger mot Torslanda Centrum där går du vänster över rondellen och vägarna in på Gamla Flygplatsvägen.

Kolla på kartan den leder dig från Älvsborgsbron till sista rondellen. Åker du Älvsborgsbron då cyklar du på höger sida upp. På väg ner viker cykelbanan ner till höger mot Färjenäs DÄR SKALL DU CYKLA HÖGER DIREKT UNDER BRON "5 km på kartan" så du kommer på vänster sida ner mot Ryaverken och Oljevägen.

https://runkeeper.com/user/claesgoran/route/1749609

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Hisingskrossen Lördag 2018-02-03 kl. 10:00

Post by Dario »

Tack CG! Ska följa din karta till Amhult nästa gång. Hälsningar, Dario
Post Reply