Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Annebergs pendelparkering
Karta till startplatsen hittar du här.

Distans: 61,5 km

Backighet: hög

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 23-24 km/tim)

Länk till karta här

Passansvarig: Dario M.
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:


Vägbeskrivning:
Anneberg – Alafors – Lindome – Flabäck – Livered – Stretered – Spårröd – Tulebo – Gödeberg – Knipered – Greggered – Börsås – Hällesåker – Inseros – Hallåsvägen – Havredalsvägen - Allarängen – Soggetorp – Ramsjödal – Hjälmared – Älvsåker – Anneberg.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan!

Ni är alla välkomna till en ny bana som vi ska köra söndag 23 februari :-) Den har jag döpt till "Antikrundan" och bakgrunden till namnvalet är de historiska anor som det område vi ska cykla i har. Jag kommer att berätta mer om det på tisdag här på forumet ;-)

Även den exakta bansträckningen kommer jag att återkomma med på tisdag, efter att ha rekat banan en sista gång. Redan i nuläget kan jag flagga för några saker:

- Antikrundan blir cirka 60 km lång, av dessa kilometer blir ungefär en tredjedel på grus :88:
- Banans första hälft blir inte jättekuperad medan den andra hälften kommer att ha betydligt mycket mer höjdmeter #-o
- Ställen vi kommer passera är bl.a. Anneberg, Lindome, Tulebo, Greggered, Inseros och Älvsåker.
- Startplatsen blir Annebergs pendelparkering (se karta ovan). Den bana som ursprungligen var planerad till söndag 23 februari var Ubbhults kapell från Lindome. Antikrundan kommer, som jag skrev ovan, också att passera Lindome. Anledningen till att jag valt Anneberg som startplats för Antikrundan är framför allt de inte så goda fikamöjligheterna i Lindome på söndagar. Efter avslutat pass kommer vi därför att fika på Sahlström Praliner & Kakor, en knapp kilometer norr om Annebergs station. Det är ett mysigt kafé som ligger i den gamla mjölnarbostaden vid Alafors kvarn =P~

Mer info på tisdag. Det här ska bli kul \:D/ Vi hörs snart,

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan!

Nu är Antikrundan helt klar och rekad i sin helhet. Det blir en runda på 61,5 km med 26 km på grus/terräng och med en hel del höjdmeter. Jag får korrigera mig själv och skriva att det handlar om en runda med oavkortat hög backighet. Ni finner kartan och banprofilen i länken högst upp i tråden.

Innan jag beskriver passets upplägg vill jag uppehålla mig en stund vid vad som gör att banan heter just Antikrundan. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg kommer vi nämligen att passera många ställen som andas historia.

För det första bör det nämnas att området vi kommer att cykla i inte alltid har varit svenskt territorium. I närheten av både Tulebo strand och Knipered gick nämligen gränsen mellan Danmark och Sverige före fredsavtalen i Brömsebro 1645 och i Roskilde 1658. I både Tulebo och Knipered ska det dessutom finnas gamla gränsstenar från den perioden, vilka jag dock inte har lyckats lokalisera. Apropå den ovan nämnda gränsen ska tre viktiga möten ha ägt rum i närheten av Flabäck, ett område som vi kommer passera i början av rundan. Där träffades diplomater från Sverige och Danmark runt år 1600 för att förhandla om hur gränsdragningen mellan länderna skulle gå.

Flabäck, Tulebo och Knipered är också områden fulla med fornlämningar, bl.a. med gravfält från brons- och järnåldern. Det är också värt att nämna att det i Dvärred, inte långt ifrån där Antikrundan passerar, finns en välbevarad 3500 gammal hällkista. Den ligger precis intill Norra Hällesåkersvägen och den är mycket väl synlig, vi har andra banor som är ritade så att de passerar precis förbi där.

Vid flera ställen kommer vi att cykla på delar av Bohusleden och Hallandsleden.

Jag skulle också vilja nämna områdena vid Antikrundans avslutande del. Dessa är egentligen redan kända av de flesta av oss men jag tycker att de är särskilt värda att uppmärksammas. Vi kommer alltså att cykla förbi Älvsåkers kyrka, vars äldsta delar dateras till 1200-talet. Besöker man kyrkan kan man få se en elegant dopfunt från samma sekel. Den vackra klockstapeln uppfördes några århundraden senare, på 1700-talet. Vi kommer dessutom efter avslutat pass att fika i historisk miljö. Kaféet Sahlström praliner och kakor härbärgeras nämligen av det som tidigare var mjölnarbostaden vid Alafors kvarn.

Nu till cyklingen! Vi kommer att cykla i lugnt distanstempo och utnyttja cykelbanorna där det är lämpligt. Sju frifartssträckor kommer det att bjudas på:

1) 900 meter (14,2 till 15,1 kilometer in i banan) i Spårröd/Tulebo, platt mark, grus.
2) 900 meter (km 21 till 21,9) i Knipered, platt mark, grus.
3) 900 meter (km 26,1 till 27) i Hällesåker norr om Lindomeån, kuperat, grus/terräng.
4) 1,5 kilometer (km 29,3 till 30,8), Hällesåker till Inseros norr om Lindomeån, relativt kuperat, grus.
5) 800 meter (km 31,8 till 32,6), Hällesåkersvägen till Älvsåkersvägen, backe, asfalt.
6) 4,9 kilometer (km 41,8 till 46,7) från Havredalsvägen mot Allarängen, kuperat, grus.
7) 5,2 kilometer (km 53,4 till 58,6) från Ramsjödalsvägen mot Lilla Iglakärr, Hjälmared, slut vid Älvsåkersvägen, kuperat, grus/terräng/asfalt.

Grova däck, skärmar och kompislapp gäller! Ta på er vattentäta skor och skoöverdrag, det blir lite vattenpölar vid ett par ställen.

Vi ses kl. 9:50 vid Annebergs pendelparkering för en genomgång och vi startar kl. 10:00. SMHI lovar uppehåll (yes!) och en del friska vindar. Vår klunga har klarat sämre väderförhållanden än dem som prognostiseras till nu på söndag, så det ska gå bra. Nu återstår det bara att gå in och anmäla sig och göra cykeln redo för ett nytt, spännande Lygnaräventyr!

Vi ses på söndag. Hälsningar,

Dario
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by rogera »

Intressant bana! Har nog kört de flesta sträckor men några delar är det många år sedan och enbart med mtb tidigare.
Banan räcker säkerligen till men om någon vill köra rundan vid annat tillfälle och ha ännu större utmaning så går det att byta ut ca 5 km asfalt mot ca 7 km på grus och med några extra backar! Kör i så fall in vänster på Hallåsvägen efter ca 34,5 km och ta därefter Havredalsvägen och sväng vänster in på fartsträckan mot Allarängen (vid 39,6 km på kartan). Det kommer jag nog själv att testa någon gång men inte innan söndag!

/Roger
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Hej Roger,

Och tack för tipset! Det är ett mycket bra sådant med tanke på att vi skulle få mer skydd från vinden. Nu hinner vi inte provköra den biten före söndag så vi får cykla efter kartan ovan. Om Antikrundan är kvar till nästa vintersäsong får vi däremot se till att testa det avsnitt du tipsade om och justera bansträckningen efter det.

Vi ses på söndag,

Dario
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Dario - en stor applåd =D> från Mats G och mig!
Du har lagt en riktigt rolig runda med fin sträckning och omväxlande. Tuff, ja definitivt, men också kanonbra träning även om man som jag är 63 och väger in på 95 pannor just nu. För er som gillar vintercykling, bara att anmäla er. Ja det kommer säkert att bli blåsigt, som vanligt (!), men ingen halka och vad jag kan se inget regn. Så kul om vi kan bli ett gött gäng som kan hjälpas åt i motvinden.

Vi rekade som sagt rundan idag och då körde vi exakt den sträckningen som Roger tipsade om. Fin, men mjuk grusväg och 7 km med en hel del rejält branta motlut och nedförsbackar. Går absolut att köra här den här vägen, men det som kommer efter räcker med råge när det gäller tuffa uppförsbackar. Kör man denna väg blir rundan ca. 2 km längre.

Vi syns på söndag i Anneberg!
Lars-Inge K
Attachments
Mats och Lars-Inge njuter i djupa Hallandsskogen!
Mats och Lars-Inge njuter i djupa Hallandsskogen!
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Hej Lars-Inge och Mats,

Va bra att ni provkörde banan och kul att ni gillade den! Det är också bra att det grusavsnitt som Roger tipsade om är provkört och cykelbart. Då känner jag mig trygg med att redan nu justera banan enligt Rogers förslag. På söndag kör vi alltså ännu lite mer grus \:D/ . Jag uppdaterar även uppgifterna om längden på banan och om fartsträckornas placering i förhållande till starten i mitt tidigare inlägg.

Vi ses på söndag! Hälsningar,

Dario
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Den vägen ni pratar om är väl samma väg som vi cyklat många gånger tidigare på Eskils-Spy då i motsatt riktning från Allarängen mot Inseros där vi kommer ut från gruset nästan uppe på toppen innan långa backen ner mot sjön. Eller finns det en ny väg?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Hej CG,

Det är den vägen, nu har jag jämfört med bansträckningen på Eskil-spy, det var jag som inte hade jättekoll på den. Nu är kartan ritad så att banan ska gå där. Förresten så tror jag att jag har cyklat en bit av den när vi körde Ubbhultssvängen med Lars-Inge för två år sedan.

Hälsningar,

Dario
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Hej,
Ni får dras med mig på rundan också!
Tack för historielektionen, Dario. Kul med lite kul-tur historia på turen! Min sakförståndiga hustru trodde vi skulle åka på loppisar i området när hon hörde Antikrundan och funderade på att hänga med på e-biken... men nu har jag haft högläsning i ämnet och saken är utredd och jag får åka själv.
Ses imon!
/Jorge
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Jag kommer också för en historie-exkursion. Dock på mtb med 2,4 tums däck utan skärmar, så jag lär inte ha någon bakom mig.
Tar med flaskan, Lars-Inge.

// Mikael
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Kul att vi blir fler och fler! Kan vi komma upp till dubbelsiffrigt antal? Vore trevligt! Vi ses imorgon / Dario
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Tyvärr måste jag kasta in handduken för morgondagens trevliga runda med vinterns första halsont.
Kör så det ryker - men säkert!
Lars-Inge
Som kommer igen nästa vecka med Ramhultafallrundan
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Tråkigt med halsont Lars-Inge. Krya på dig så ses vi nästa vecka. / Dario
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by staffans »

Hej Dario,
Tyvärr måste jag hoppa av morgondagens runda.
Trevlig tur.
/Staffan
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Ok Staffan, vi ses snart på vägarna igen / Dario
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Det blev en lite avkortad runda för mig. Men den var bra!
Växelörat gick av strax innan Inseros så det blev till att ringa hem efter skjuts. Hustrun kom med den lille bilen - en Toyota Yaris. Vi lyckades knö in cykeln och oss själva faktiskt och nu är man hemma...
Tack Dario för fin för mig nya vägar. Synd att inte kunna fullfölja!
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Tack Dario för ett trevligt pass på för mig nya vägar. Jörgen hoppas du kom hem ordentligt.

//Peter
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by Dario »

Hej venner,

Och tack för en trevlig söndag på cykeln i gott sällskap! Banan har erbjudit mycket skydd från vinden och en del omväxling gällande landskapet. Det är en speciell känsla att cykla precis intill Lindomeån tycker jag, lite sagolikt faktiskt.

Vi var 8 cyklister vid start, sedan fick Jörgen tekniska problem och Peter kortade av och tog asfaltsvägen direkt till Anneberg. Skönt att ni kom hem bra! Vi var 6 stycken som körde banan i sin helhet och 5 av oss avslutade med fika på Alafors kvarn. Här är en bild på en del av klungan vid Allarängen:
20200223_122536.jpg
Antikrundan har till slut visat sig vara tuff. På min mätare stod det efter avslutat pass 6 mil, 22 km/h i snitt och 640 höjdmeter.

Nästa vecka är det Ramhultafallet med Lars-Inge som passledare. Det är en mycket fin bana, en tuff sådan. Jag kommer nog inte kunna cykla då men ni som kan, anmäl er redan nu!

Vi hörs och ses snart,

Dario
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Antikrundan Söndag 2020-02-23 kl. 10:00

Post by rogera »

Tack för fin bana. Den kan det nog bli även på några pass på egen hand senare. Jag och Håkan tog delen mellan Stretered och Spinneriet åt andra hållet på vägen hem också!
/Roger
Post Reply