Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 65 km

Backighet: Hög

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 23-24 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge Kjörnsberg
Hjälpryttare:

Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt Tullen eller Deli Essence vid torget i Kungsbacka

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Alla hälsas varmt välkomna till Kungsbacka Simhall för Ramhultafallrundan på söndag 1 mars. Vi träffas 09.50 och rullar iväg kl. 10.00. Denna runda är totalt 65 km och något annorlunda än tidigare upplagor, några kilometer extra på minimalt trafikerade vägar delvis på grus. Rundan kan inte sägas vara annat än mycket bra träning dvs. en hel del motlut och därav många på grus. Och den här gången rullar vi ned för att kika på Ramhultafallet, som är spektakulärt med allt vatten i markerna nu!
Här nere ser ni en bild av fallet när jag rekade för några veckor sedan. Och här har ni länken på rundan: https://connect.garmin.com/modern/course/30437898

Problemet på vinterrundorna kan vara att vi kör endast i en grupp, vilket innebär att det kan bli en fart som inte passar någon dvs. för fort för en del och för långsamt för andra. Detta har jag löst genom att vi lägger in 7 specialsträckor på totalt 30 km. På dessa kör man valfri fart, järnet om man så önskar eller lugnare jämnt distanstempo om man hellre vill det. Mellan dessa sträckor skall det vara ett så lugnt tempo så att jag och alla andra som inte är i "topptrim" tycker att det känns som ett trevligt vinterdistanstempo.

Det är alltså valfri fart på dessa 7 olika specialsträckor:
1/ Vid 3 km, Fogdegårdsgruset, 3 km plant på grus.
2/ Vid 14 km, Svartängsmotet, 1,5 km motlut på grus.
3/ Vid 21 km, Dagsnässträckan, motlut på asfalt följt av böljande upp/ned på grus totalt 7,5 km. Vi stannar dock efter 4,5 km och väntar in alla inför sista delen.
4/ Vid 30 km, Ramhultabacken, motlut på asfalt 3 km från fallet och upp till Sätilavägen.
5/ Vid 35 km, FAIK-stugegruset, 7 km på grus med ett motlut på en dryg km som start och sedan upp/ned fram till T-kors med FAIK-stugan på höger sida
6/ Vid 45 km, Baltaredsgruset, 5 km på grus med 2 rejäla motlut avslutat av en snabb utförskörning ned till T-kors.
7/ Vid 61 km, Golfbanegruset, 2 km på grus, en liten backe och sedan plant/svagt utför till klubbhuset på vänster sida.

Som ni kanske har sett är väderleksutsikten "lurig" den här veckan, kvällstidningarna har kallat det "köldchock", vilket är minst sagt lite överdrift när vi talar om någon minusgrad. Men låt oss se vad som händer i veckan, bara att hoppas på att inte snön lägger sig och blir till is. Idag ser det i alla fall ut som 3-5 plusgrader på söndag.
Jag kommer kanske att provköra rundan i veckan och i vilket fall återkommer jag här när vi ser vilket väder som bjuds. Men oavsett detta vore det ju kul om någon mer än jag själv vill anmäla sig, i annat fall lägger jag ned och kör en egen sväng runt huset hemmavid.

Välkommen till det södra distriktet på söndag och samlingen vid Kungsbacka Simhall kl. 09.50!
Lars-Inge
Er ciceron i det södra distriktet
Attachments
Ramhultafallet 6 februari -20
Ramhultafallet 6 februari -20
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00

Post by Jörgen »

Hej,
Den fina rundan och jag har anmält mig til 4-5 timmar spinning framför vasaloppet... Fel prioriterat... men å andra sidan är det inte säkert att cykeln är i körbart skick på söndag.

/Jorginho
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

V Hagen 28 feb kl. 09.30
V Hagen 28 feb kl. 09.30
Vi tre anmälda, Anders A, Roger A och jag själv har haft telefonkonferens här på morgonen. På Onsala är det full vinter, just nu med 5-6 cm snö och -1 grad kl. 09.30, se bild nedan från min trädgård. Väderleksprognosen ser tyvärr mycket illa ut för helgen. I morgon lördag kan det bli en påspädning med snö öster om Kungsbacka och på söndag verkar det bli regn och 10-12 m/s i medelvind. Med andra ord talar det mesta idag för att vi tyvärr måste ställa in söndagens Ramhultafalls Runda. Definitivt besked lördag eftermiddag.

Nåt helt annat! Älskar ni cykel liksom jag så vet ni att det idag är Nyårsafton, för i morgon startar den "riktiga" cykelsäsongen med Omloop Het Nieuwsblad i belgiska Flandern. Klockan 14 på Eurosport 2 är det som gäller. Vacchi och Adamsom kommenterar - blir mumma!

Kolla in på den här länken i morgon för sista besked angående inställt eller inte på söndag.
Lars-Inge
Eder guide i just nu i det södra snölandskapet
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

INSTÄLLT!
Comebacken för vintern ställer tyvärr till det för morgondagens runda. Just nu snöar det öster om Kungsbacka och i morgon bjuds regn och kraftiga vindar, vilket gör att vi ställer in och rekommenderar inomhuscykling i stället.
Men håll ut, snart är det vår och kortbyxcykling igen! Och då syns vi på en riktig cykel=racer i skön försommarvärme.
Lars-Inge
Eder guide i det normalt södra varma distriktet
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Ramhultafalls Rundan Söndag 2020-03-01 kl. 10:00

Post by Magnus Lindh »

Alright
Rullade precis från Gbg, tur jag kollade.
Post Reply