Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by andale »

Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00
---------------------------------------------------------------------------------------------
Startplats: Kungsbacka Badhus
Karta till startplatsen och anmälan hittar du HÄR eller på knappen "HÄNDELSE ".

Bana: Åsaflåset Kort, 54 km: https://ridewithgps.com/routes/34133303
Passansvarig: Anders Alexandersson

Bana: Åsa-flåset Lång, 59 km: https://ridewithgps.com/routes/27566721
Passansvarig: Lars-Inge Kjörnsberg

Ingen fika efteråt i dessa coronatider.

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas
• Ladda gärna ner appen 112


Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
/Anders
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkommen till Kungsbacka och Åsa-flåset på söndag. Vi träffas 09.45 på parkeringen intill nya Kungsbacka Badhus för säkerhetsgenomgång.

Just nu ser det ut som minusgrader hela veckan och ävenså på söndag, dock ingen nederbörd och bara svaga vindar. Säkerhetsmässigt talar nog det mesta för att dubbdäcken bör på, men i morgon onsdag kommer Anders A och jag själv att provköra banan med just dubbdäck. Vi återkommer med info.
Du anmäler dig i kalendariet precis som vanligt, just nu är vi tre som har gjort detta!

Välkommen till Åsa-flåset!
Lars-Inge Kjörnsberg
Eder guide i det södra soliga distriktet
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by mason.linke »

Hej jag samåka gärna med någon som kommer/kör förbi västra Gbg.
Seb
0735736703
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkomna till Kungsbacka för söndagens Lygnarrunda: Åsa-flåset. Vi träffas kl. 09.45 för säkerhetsgenomgång och starten är vid Kungsbackas nya badhus som ligger 300 meter från den gamla simhallen. För er som kör bil finns det här parkering till ett rimligt pris, räkna med knappt 10 kr för tiden vi cyklar.

Som tidigare sagt följer vi självklart FHM:s råd. (Inga symptom, avstånd, rena händer, max 8 pers mm.). Vi kör dessutom med "marginal" - vi ska helt enkelt komma hem hela och fina från turen så vi inte belastar sjukvården. Då vi är två ledare; Anders Alexandersson och undertecknad kan vi köra i två grupper och vara max 16 pers, idag är vi 5 anmälda, så in och anmäld dig om du vill köra med oss på söndag.

Anders och jag har idag testkört rundan och efter detta har jag ritat om den lite grann för att undvika de allra isigaste sträckningarna. Dock krävs det DUBBDÄCK både fram och bak på denna runda som underlaget är idag.

Väderspåfolket säger att det blir lite mildare på söndag med 0-2 minusgrader, ingen nederbörd, svaga vindar med 2-6 m/s från sydost dvs. motvind ut och medvind hem - yipiee!

Välkommen till trevlig söndags-/vintercykling!
Lars-Inge och Anders
Edra guider i det södra varma distriktet
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Skall ner till Kungsbacka i ett ärende i morgon. Tänkte ta med cykeln funderar på var du ändrat banan?

Inte säker på att jag orkar åka med detta snabbgäng nu med dubbdäck också.

CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag har tagit bort grusvägen med brutalbackarna förbi Skärsjön, då det var blankis här när vi testkörde igår. Nu kör vi asfalt ned till Landa Kyrka via gamla KM-banan och vänder sedan tillbaka norrut på den grusväg vi brukar köra på den här rundan. Mest asfalt på rundan i morgon, då grusvägarna är mycket isiga/svårcyklade just nu.
Lars-Inge
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Såg det nu, gick in i datorn och tog upp kartan. Såg att det är Myra, Fjärås, Tom gamla KM banan upp i backarna ner mot Landa och vänster in på gruset.
"He is able who thinks he is able!"
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by mason.linke »

Jag är inte med imorgon, hittar inte avbokningslänken längre...
/Seb
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Sammanfattning av dagens vinterrunda:
* 9 pers vid starten innebar uppdelning i två grupper i enlighet med FHM:s rekommendationer om max 8 pers i grupperna.
* Säsongens första vinterrunda där underlaget krävde dubbdäck, något som vi alla så klart hade.
* Anders A ledde den korta rundans 53 km med Staffan och Duncan som deltagare. Peter W dök upp vid Ölmanäs kyrka och hängde med 2 mil med detta gäng.
* Undertecknad ledde gänget som körde lite längre, 58 km och en aning snabbare. Totalt var vi 6 hungriga "cykelryttare" med Marcus E, Dario M, Magnus L, Roger A, Martin J och åldersmannen själv...
* Mycket bra och säker cykling i gänget jag ledde, inga som helst tillbud. Dock för att vara vintercykling med dubbdäck blev det en ganska hög snittfart med dryga 24 km/h. Å andra sidan var det mestadels asfalt och grussträckorna var lika hårda som asfalt plus att rundan var lätt med bara drygt 350 hm klättring och bara svag vind från sydost.
* Som ledare tackar jag alla för dagens pass! Nästa söndag kör vi från Annebergs Station med Dario som passledare. Anmäl dig i kalendariet snabbast möjligt!

Jag önskar alla vintercyklister och alla andra Lygnare en trevlig avslutning på helgen!
Lars-Inge
Eder guide i det varma och soliga södra distriktet
Inget gnäll på den här passledarn som byter om på parkeringen efter välförrättat värv! -2 och barfota...
Attachments
2021-01-17 12.46.58.jpg
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan,

Och tack för en mycket trevlig runda! Jag har känt mig riktigt sliten idag ända från de första kilometerna men det har varit en så pass jämn körning att jag har kunnat genomföra det hela ganska bra ändå.

Stort tack Lars-Inge och alla andra för idag! Ett särskilt tack till vänliga Martin och Roger, som har eskorterat mig till hela vägen till Slottskogen, det hade varit 1000 gånger tuffare att ta sig hem ensam.

Vi hörs snart inför nästa söndag,

Dario
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Åsa-flåset Söndag 2021-01-17 kl. 10:00

Post by andale »

Duncan, Staffan och undertecknad som körde korta rundan hade en fin tur utan missöden. Efter några mil anslöt Peter W och hjälpte till med dragjobbet några mil. På rundans två frifartssträckor var det Staffan och Duncan som hade överskott. Vägarna var hårda och fina med isfläckar här och var så dubbdäcken fick göra nytta. Dessutom ger de ju en extra träningseffekt.

Nu är det bara att ladda för nästa helg.
20210117_113547.jpg
20210117_113547.jpg (481.54 KiB) Viewed 6683 times
20210117_113614.jpg
/Anders
Post Reply