Lugnt och långt

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ulf, Hans Öberg och jag åker långt i lugn takt nu på lördag. Start från Preem (Slottsskogen) kl. 10. Färden går söderut. Räkna med att vara borta några timmar och lite till. Men om en sådan luddig beskrivning passar, välkomna!

Daniel

Edit:

Det vi gör är att förbereda oss för Århus - Köpenhamn i September. Örjan, som också skriver i tråden, väljer att åka från Odense istället för Århus. Ibland känner jag att Örjan var ganska klok :-)

Det som lockar mig, iallafall, är Storebælt. Jag åker över bron flera gånger i månader. Det är så vackert. Nu i år, för första gången, stänger man av en del av bron för mototrafik och vi får cykla över.

Loppet är långt, 373 km och 2500+ höjdmeter. Danmark är inte platt. Det finns inga berg. Den högsta punkten vi cyklar är 99 m.o.h., men under resan samlar vi på 2500+ höjdmeter. Danmark är långtifrån platt :-)

Det är inte så att vi förbereder oss för att vara sampelta ... vi gör det för att ha trevligt och vänja rumpan med sadeln.
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Lugnt och långt

Post by isb68 »

Hej Daniel,
låter intressant ... ungefär hur många timmar hade du/ni räknat med?
Har några aktiviteter på eftermiddagen. Är vi tillbaka runt kl. 15 är det ok.

/Örjan I.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det är bara att räkna ut ... vi cyklar söder ut ... det tar lika lång tid att komma tillbaka. Om vi håller på för länge, kan du vända om.

Men vi är inga stålmän. Vi kommer att hitta på flera rundor, säkert och är inte stressade på lördag, så häng på!
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Lugnt och långt

Post by isb68 »

Smart - tänkte inte på det! :-)
Jag lär dyka upp!

/Ö.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Lugnt och långt

Post by olof »

Tjena

Jag hänger på en bit "för att sträcka ut benen".

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det ser ut att vara upplagt att göra så ... när man vänder hemåt, så får man vinden i ryggen. Inte illa :-)
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Lugnt och långt

Post by olof »

En liten passus, vid regn uteblir jag från denna tur.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Daniel jag hade tänkt mig att vi tar en "runda" alltså inte tur och retur någonstans, utan vidare från Åskloster till Veddige, Tostared , Sätila, Hällingsjö, Björröd, Landvetter, G:a 40:an till Helenedal, ner vid Lackarbäck, Eklanda och startplatsen.

Detta blir en kuperad runda likt terrängen i Danmark. Ett antal stopp längs vägen för korta men nödvändiga födointag/p-pausar. Det är Randonneur som gäller, inget SUB-pass med andra ord.

/ulf
Last edited by Ulf Warnefalk on 2012-06-08 13:49, edited 1 time in total.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det passar mig fint, Ulf. Jag är bara inställd på "söderut" ... sedan följer jag dig :-)

Om man räknar ut tiden för de som vill åker bara en bit, så fick jag för mig att det skulle passa dem att vända tillbaka vid Åskloster eller däromkring. Då får de lite medvind tillbaka. Ber om ursäkt om jag skapade förvirring. Jag hänger med hela biten. Du leder oss vart du vill. Möjligen svänger jag hemåt runt Lackarbäck/Eklanda.

Daniel
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Lugnt och långt

Post by olof »

Hur långt tror ni det blir hela rundan Ulf?

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Olof, i en annan tråd, där detta började, gissade Ulf att det skulle vara uppåt 200 km.

Jag tittar på kartan och vet inte exakt hur Ulf hade tänkt sig mellan Tvååker och Tostared, men vilken väg man än väljer, kommer detta att vara en mycket fin runda.

Fika i Tostared, hoppas jag. :-)
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Fel av mig. #-o Skrev Tvååker, det skall givetvis vara Veddige vilket jag oxå korrigerat till :-=
Olof jag har fått det till 185 km. Fast det går att både förlänga som korta av..
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Veddige ... då har jag ett önskemål ... att vi tar öster ut på den mindre vägen söder om Viskan istället för 41:an norr om Viskan. 41:an gör mig nervös. Den andra är kanske en eller två kilometer längre, man mycket behagligare. Lars-Inge tipsade mig om den en gång i tiden.
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Visst Daniel kan vi ta den vägen, allt för att undvika farliga "racerbanor". Nu har jag inte varit där sedan -07, så du får vara vägvisare

/ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det kommer att regna mycket inatt, men inte så mycket imorgon ... lite, kanske, på morgonen, sedan ser det bra ut.

Men ... det gör att jag inte kommer med de nya hjulen. Det blir ett gammalt par istället som har däck jag litar på mer i regnet än däcken som sitter på de nya hjulen. Tja, det är träning ändå. Fina grejorna får tas fram för Munkebjerget :-)
Bettina Meiners

Re: Lugnt och långt

Post by Bettina Meiners »

Hänger gärna med i morgon om det inte ösregnar redan på morgonen. Prognosen ser ju ganska bra ut. Har inte bestämmt mig om det blir hela rundan för mig eller om jag avviker tidigare. Vi får se...

Bettina
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Lugnt och långt

Post by isb68 »

En trevlig tur i helt ok väder, lite blåsigt och blött på vägarna men inget som störde.
Hängde med till Fjärås där jag vände tillbaka mot Gbg.
Blev ganska exakt 7 mil med skönt "tjôt-tempo" till Fjärås.
Petade i en extra växel på hemvägen och hamnade på knappa 31km/h i medel på den sträckan.

Tack för sällskapet! :-)

/Örjan I.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ja, en lång dag blev det. Vi var 7 stycken som åkte från Preem. Ulf W., Hans Ö., Bettina, Örjan, Olof, Karl-Olof och jag. Två stycken sub-7.30 hade förvirrat sig till startplatsen men begrepp efter en stund att vårt pass var inget för dem.

Örjan hade fripass hemifrån som räckte till Fjärås :-), vi andra fortsatte ned till Åskloster, Veddige, norrut till Tostared, Sätila, Hällingsjö, Björröd, Landvetter, Mölnlycke, Mölndal och hemåt. Karl-Olof stack västerut vid Öxared och Olof, som tänkte följa med en liten bit, följde med hela rundan med ett änglalikt tålamod och glatt humör. Hans blev starkare och starkare med varje mil.

Det blev 1391 höjdmeter enligt min Garmin 310XT. Ulf plockade fram en runda som liknade danska förhållande.

För min del blev det 211 km.

Nästan gång kör vi (kanske) 30 mil. Jag lutade åt att det vore en idé att köra 20 mil en gång till först, men Ulf var inte begeistrad av att köra samma runda och absolut inte samma runda åt motsatt håll. Mycket talar för att det blir kommande lördag och att vi kör en lugn och lång runda ofta. Vi får se.

Tack alla!

Så här körde vi: http://connect.garmin.com/course/1409170

Edit: jag kanske skulle låta ljudet vara på min telefon. Hittade flera meddelanden från min fru, "Hallå, ring mig!" ... vi var borta lite längre än vanligt, tydligen.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Lugnt och långt

Post by olof »

God morgon

Vill tacka alla för en "go" runda, fika och "gött tjat", det var fantastiskt fina vägar att köra på. Själv får jag min 30 mil nästa vecka runt "pölen". Nu blir det avhållsamhet från större cykeläventyr tills på fredag/lördag, endast korta turer till/från arbetet kommer det att bli.

Ha det gott på vägarna och lycka till med "dansk träningen" Ulf, Daniel och Hans.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Tack alla goa passdeltagare. Det känns att jag inte ännu har distans i kroppen. Stel i nacken och stela ben, :-o men det kan bara bli bättre.
Nästa helg så tar vi ett VVV-pass på c:a 200+ km igen. Kan vara vanskligt att gå direkt på 300km som det känns idag. Det är ju först i september som vi skall cykla över Storebælt broen. :88:

/ulf
Post Reply