Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by Janne P »

Nu på söndag 1/12 med start kl 09.00 från Nääs slott kör jag de tio milen på MTB igen i skogarna mellan Floda-Hindås-Jonsered. Hoppas fler känner sig sugna på denna kanonrunda med betoning på grusväg (75 km), mycket backar, en del skogsstig och vissa asfaltspartier.

Denna gång kör jag banan motsols som känns lite naturligare efter att ha testat båda riktningarna för ett par veckor sedan. Det innebär norr om Floda, Stenkullen och Aspen via Himalaya-backarna ner till Jonsered och sedan söder/österut i skogarna mellan om Lerum-Rya-Hindås-Floda tillbaka till Nääs för avslutande fika på Nääs Slottskafé. Kaféet stänger 16 vilket betyder start 9, drygt 5.30 effektiv cykling och lite marginal för cykelmek.

Efter de tidigare rundorna, där Magnus Olsson testade crosscykel, konstaterade vi att MTB passar bättre med hänsyn till utväxling i +26-gradersbackarna, grepp/säkerhet i branta nedförskörningar och skogspartier mellan grusvägavsnitten. Jag kör fulldämpad 26" MTB med 55 mm skogsdäck. För de som råkar ha 29er MTB är det optimalt med tanke på de långa grusavsnitten.

Bra att ta med extra underställströja för byte halvvägs. Man blir lätt svettig efter 1500 höjdmeter på MTB och tempen faller framåt solnedgången. Lampa rekommenderas även om planen är dagsljuskörning. Dagarna är korta, passet långt.

Ni kommer garanterat bli trötta och känna av passet flera dagar framöver. Kanonträning i vacker natur och perfekt styrkedistans för VR-satsningen. Prognosen ser bra ut för söndag, sol och 7 grader.

Länk till banan i Garmin Connect:

http://connect.garmin.com/course/515474 ... BVSA.email

Det går det att sända banan direkt till en Garmin-enhet från den länken alternativt spara som egen bana på ditt Garmin-konto. Är du inloggad i Garmin Connect syns banan i km annars i miles.

Se för övrigt länken till denna tråd med beskrivning av bana mm:

http://www.lvg.nu/forum/viewtopic.php?t ... =20#p17322

Det går bra att parkera vid slottet men kostar 6 kr/tim. Det är gratis parkering vid Lilla Nääs, 500 m från slottet vid avfarten på E20 (nr 89). Jag cyklar ned till La Nääs, möter upp de som vill parkera där och sedan rullar vi kl 8.50 till slottet för start 9.00.

Nääs slott:
http://www.naas.se/51/Om%20Nääs/hitta-till-naas

Välkomna!

Er guide i nordost,
/Janne P
0703-855 808
Målet är vägen dit...
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by rolfi »

Janne jag hänger på slottstian motsols. Parkerar vid Lilla Nääs.
//Rolfi
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by Janne P »

Gott Rolf,

Hämtar Fredrik Andreasson och cykel i Jonsered 8.15 med bilen, vi cyklar gemensamt från mitt hus 8.40 och möter upp 8.50 vid La Nääs.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by andale »

Jag tar bilen till parkeringen vid Lilla Nääs. Räknar med att vara där ganska precis 8:50 då avgångstiden är styrd av färjan. Ser fram emot en fin dag på hojen.
/Anders
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by Janne P »

Kul att du kommer med Anders! Då är vi 4 st. En fin skogsdag blir det. Kanske skulle ta med en termos med glögg, det är ju 1:a advent...

Ses La Nääs,
Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by andale »

Den här rundan kändes rejält i benen redan på väg upp mot vattentornet i Floda. Sen fortsatte det med sugande grusvägar och vid 26-procentaren i Himalayabackarna började jag redan prata om att gena tillbaka. Kunde inte hänga med de andra men Janne övertalade mig att hänga i. Tur var det för vi bjöds på hänförande vyer allteftersom och nya små orter som jag aldrig hört namnet på. Med ca tre mil kvar insåg jag att det räckte och kortade av och körde direkt mot Lilla Nääs där bilen stod. Janne bjöd på glögg och pepparkaka innan start dagen till ära. Kunde också konstatera att cross måste vara den perfekta hojen att döma av hur Fredrik körde fram och tillbaka för att se hur jag hade det. Eller kan det ha med cyklisten att göra månne...

74 km med ett snitt på 17,2 km/tim blev mitt facit.

Får tacka Janne för perfekt coachning och en jättefint upplagd runda och givetvis Fredrik och Rolf som stod ut med att vänta på mig
Attachments
WP_20131201_001.jpg
/Anders
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by Janne P »

Tredje rundan avverkad. Idag var det rejält slitsamt, man undrade om bromsen låg på eller hjullagret skurit. Vattniga, mjuka grusvägar och rejäl blåst i nosen på många partier gjorde rundan riktigt ansträngande. Energin som behövdes till backarna gick åt på "platten". Rundan var annars minst lika fin idag som förra gången, sol, 8 grader men NV kuling. Även om vi mestadels är i skogen var vinden klart kännbar.

De tappra för dagen var Fredrik A, Rolf T, Anders A och jag. Jag funderade på om cross verkligen skulle funka men det visade sig att 60 kg helproffscyklist studsade uppför backarna, flög över stock och sten som en furie och hade dessutom lättare att hålla fart på platten... Gissar att du skulle kunna hota rekordet i Sa Calobra, Fredrik!

Vi kortade banan 6 km idag pga tidsbrist mot slutet, struntade i Lövhult och fick aldrig nöjet att köra upp på sista berget. Totalt 94.5 km, rulltid 5:11, snitt 18.3 och 1400 höjdmeter.

Tror jag får titta på en variant som är ett par mil kortare. Man är rätt mör redan efter 80 km.

Nu blir det persedelvård, middag och mycket sömn. Kanske är man tillbaka i normala gängor om några dagar...
Anders, Fredrik, muntert laddandes med glögg och pepparkakor vid start...
Anders, Fredrik, muntert laddandes med glögg och pepparkakor vid start...
... några lite mer sammanbitna halvvägs. Grusvägarna var blöta, skitiga och jäkligt sugande. Härligt!
... några lite mer sammanbitna halvvägs. Grusvägarna var blöta, skitiga och jäkligt sugande. Härligt!
Notera att Fredrik har cross med halva utväxlingen och däcksbredden men är fullständigt oberörd
Notera att Fredrik har cross med halva utväxlingen och däcksbredden men är fullständigt oberörd
Tack för gott sällskap, som vanligt starkt kört av allihop och speciellt Anders som bet ihop trots syran i benen över långa sträckor. Nu är Sisu-Rolf redan uppe i två rundor, vem utmanar?

/Janne P
Målet är vägen dit...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by dlridings »

Janne P wrote: ...
Vi kortade banan 6 km idag pga tidsbrist mot slutet, struntade i Lövhult och fick aldrig nöjet att köra upp på sista berget. Totalt 94.5 km, rulltid 5:11, snitt 18.3 och 1400 höjdmeter.

... Nu är Sisu-Rolf redan uppe i två rundor, vem utmanar?

/Janne P
Nja, det låter allt som DNF (Did Not Finish) om jag läser rätt. Man måste köra hela banan. :-) :-)

Skit(igt) kul att läsa, Janne. Jag får kanske fjäska lite med Eddy, som köpte min MTB, och låna/hyra tillbaka den.

Jag hade inte varit förvånad om Fredrik fick ett samtal mitt uppför den jobbigaste backe, som han avverkade med telefonen under hjälmens rem.

Grattis alla! Jag berättade om detta igår för en randonneur som bor i Lerum och som har kört MTB sista året istället. Han tyckte det lät svårt.

Daniel
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by Bengt Tonnvik »

Bra kört gubbar!

Nån gång ska jag vara med er varvet runt! Idag fanns det inte tid, men jag körde faktiskt några kilometer på banan, tillsammans med dotter Ida, som kom hem i går kväll, efter tre månader i Ryssland. Vi stack ut efter adventsgudstjänsten och innan solen gick ner, körde sträckan från Jonsereds station upp Bokedalsvägen och upp till Torpet Freden, därifrån Vildmarksleden rakt ner till Jonsereds Herrgård, upp Götebo skogsväg och Gullringsbovägen och sen tillbaka Härkeshultsbacken ner och hemåt. Hade bara en timme till förfogande, men det var tillräckligt för att få njuta av det milda höstvädret!

/Bengt
knotan

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by knotan »

4e3158d592324a7a936ff640bf8f9c1c.jpg.png
Vill bara tacka för ett skit roligt pass idag :-D
Sugande grusvägar, roliga mountainbike stigar och MASSA backar, bättre kan det ju inte bli "Eller"
Körde på min cross vilket funkar för mej, hade sten hårda däck för att inte få genomslags punka, så det va väl inte så behagligt ibland, med det funka.
Dagens rutt blev 156,8km och 2052hm totalt enligt Strava, inkluderat fram cykling till Jonsered + en backintervall upp för Jonseredsbacken
Hade lite för bråttom hem, så jag råkade cykla till Lindome istället För Härryda när jag va på väg hem :mrgreen: Så det blev en liten omväg, men det e sånt som händer
Tack för en trevlig dag
Attachments
6e4d11732e754e7cb0173c8b5050b2c4.jpg
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by Janne P »

Du är bara helt otrolig, Fredrik. Cyklist på heltid och sedan såna här pass på fritiden. Jag tar av mig hatten =D>

/Janne P
Målet är vägen dit...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by dlridings »

Ni är beundransvärda allihopa. Tack för de fina rapporterna.

Daniel
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 1/12

Post by rolfi »

Tack Janne för den tuffa grus/skogsturen runt tusen sjöar :lol: Funderar lite om Fredrik är från en annan planet så som han flög upp för backarna imponerande =D>
//Rolfi
image.jpg
Post Reply