Lexbydalsvägen??

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
annaHå

Lexbydalsvägen??

Post by annaHå »

Hej!

Jag är en cykelmotionär som gillar att ge mig ut på lite längre pass ibland (dock ej i alltför snabb takt) :-)

Jag har en fråga till er eftersom jag funderar på att cykla från Göteborg till Gråbo och vidare sen.

Hur är det att cykla Lexbydalsvägen från Kåhög och uppåt för att ansluta till cykelvägen på gamla banvallen. Jag skulle gärna vilja ha en beskrivning på precis hur jobbig den vägen är. Uppförsbacke antar jag, eller flera stycken, hur liten blir vägen och hur är underlaget osv...

Tacksam för hjälp! Tidigare har jag ibland hamnat på skogsvägar när jag hittat en ny väg på kartan....
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Lexbydalsvägen??

Post by molsson »

Hej Anna
Lexbydalsvägen är en 6 m väg med två backar på 200-300 m längd. Tyvärr har de brutit vägen vid Angeredsverket och det blir grusväg, antingen hela vägen bort till Angeredskyrka och då blir det mycket mer backar eller så bara runt första gården och då blir det cirka 400 m grusväg och då kommer du ned vid nya rättspsyk och får cykla några hundra meter på väg 190.

Bättre alternativ är att antingen cykla Gamlestadsvägen och svänga upp på cykelbanan längs banvallen när du passerat under spårvägen och över Lärjeån en skarp 90graderskurva precis under bron, du får då dessutom en riktigt vacker tur längs ån förbi golfbanan i Gunnared.

Ett annat alternativ är att cykla över Bergsjön, då tar du cykelvägen förbi Kviberg och sedan vänster upp för backen när du cyklat förbi Utby men då blir backen lite längre när du kommer ned till väg 190 tar du då vänster vid trafikljusen och sedan till höger unt första kvarteret i industriområdet och ansluter till cykelvägen.

Cykelvägen är nu utbyggd ända till Sjövik och du får säkert en vacker tur längs Lärjeån och vidare längs Mjörns strand.

Letar du nya turer så titta gärna under våra rundor på hemsidan för att få kartförslag, dock kan det vara ombyggt sedan kartorna ritades men jag tror du hittar rätt.

Vi ses kanske längs vägen någon gång, heja på allt som är gult :-)
/Magnus
annaHå

Re: Lexbydalsvägen??

Post by annaHå »

Tack så mycket för hjälpen! Jättebra med olika alternativ. Jag tänker mig att cykelvägen till Gråbo och Sjövik i sig är fin, och då kan det vara intressant med olika sätt att ta sig dit..

Backen upp till Bergsjön trivs jag inte riktigt med i nuläget, men det är väl en träningssak som man får försöka klara av ändå.

Jag ska titta lite mer på kartor hur det ser ut för att bestämma väg. Det låter inte så farligt ändå att pröva Lexbydalsvägen vid tillfälle, om man tar alternativet runt den första gården bara. Det är alltid spännande med nya vägar tycker jag!

Ja vi ses kanske på någon väg! :-)
Post Reply