Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Precis som förra året kör vi ett 100 km första advent-event i Nordostskogarna. Söndag 30/11 med start kl 8.30 från Nääs slott (OBS! Ändrad starttid och plats: 9.00 Jonsereds Fabriker, se inlägg nedan) leder jag ett MTB-pass för de som vill och kan de tio milen i skogarna mellan Floda-Hindås-Jonsered. Blir det hällregn eller mer än 5 cm nysnö, ställer vi in.

Banan består av grusvägar (75 km), mycket backar (totalt drygt 1900 höjdmeter, max lutning 26%), en del skogsstig och några asfaltspartier där man kan vila.

Passet är tröttande pga längd, tid på cykeln, kupering och rejält sugande vid våta grusvägar. Det innehåller distans, G1/G2, Sti, StU, VO2max, aerob och anaerob träning, dvs. i princip allt.

Vi kör banan motsols från Nääs slott, norr om Floda, Stenkullen och Aspen via Himalaya-backarna ner till Jonsered, söder/österut i skogarna mellan Lerum-Rya-Hindås-Floda, en knix över till Lövhult vid Ömmern, via Ulrika Knapes gamla träningslokal vid Torskabotten tillbaka till Nääs för avslutande fika på Nääs Slottskafé eller kaféet vid Mellannääs. Kaféerna vid Nääs stänger kl 16. Vid start 8.30, 6 tim cykling inklusive lite marginal för cykelstrul, ett par pauser för energiintag och eventuellt tröjbyte, bör vi var tillbaka vid Nääs senast kl 15. Solen går upp 8.30, ner 15.30 med gryning 7.30 och fullt mörker 16.30.

Jag körde banan idag 19/11, startade vid 13-tiden, 5 mil i mörker med pannlampa (helt okej), våta sugande grusvägar, framkomliga men bitvis lite geggiga skogspartier. Totaltid 5:45 inklusive pissestopp, stopp för energiintag och cyklad tid 5:30.

Vi har tidigare testat crosscykel och MTB men konstaterat att MTB passar bättre med hänsyn till utväxling i +26-gradersbackarna, grepp/säkerhet i branta nedförskörningar och skogspartier mellan grusvägavsnitten. Jag kör fulldämpad 26" MTB med 55 mm skogsdäck. För de som råkar ha 29er MTB är det optimalt med tanke på de långa grusavsnitten. Långa skärmar är mest i vägen och det blir skitigt ändå.

Bra att ta med extra underställströja för byte halvvägs. Jag har även med extra mössa, buff och överdragsvantar beroende på vädret. Lampa rekommenderas som extra säkerhet i det sämre ljuset vid början och slutet av passet. Jag har med Camelback och lägger Resorb i vattnet. Funkar bra för trötta ben och för att hindra kramp.

Länk till banan i Garmin Connect:

Slottstian motsols

Det går att sända banan direkt till en Garmin-enhet från den länken alternativt spara som egen bana på ditt Garmin-konto. Är du inloggad i Garmin Connect syns banan i km annars i miles.

Länkar till förra årets trådar (där framgår att banan är ca 1500 höjdmeter men efter dagens test 24/11 loggade jag 1900 höjdmeter. Det visar sig nästa gång...) :

Test långdistansrunda MTB
Slottstian, MTB 100 km 1/12

Det går bra att parkera vid Nääs slott eller Mellannääs 200 m före slottet men kostar 6 kr/tim. Det är gratis parkering vid Lilla Nääs, 500 m från slottet vid avfarten på E20 (nr 89).

Jag cyklar ned till La Nääs, möter upp de som vill parkera där och sedan rullar vi kl 8.15 via Mellannääs till parkeringen vid slottet för start 8.30. Jag bjuder på varm glögg och pepparkakor före start.

Vore tacksam om ni som vill hänga på även skriver i tråden om ni vill starta vid Nääs som jag tycker är säkrast givet banans sträckning och mest naturligt om vi skall avsluta med fika, alternativt start och mål vid Jonsereds Fabriker. Vi låser startplats senast måndag 24/11.

Välkomna!

/Janne P
0703-855 808
Last edited by Janne P on 2014-11-25 01:26, edited 1 time in total.
Målet är vägen dit...
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Bibendum70 »

Hej Janne.

Underbart!!!
Typiskt att jag skall på 40 års kalas dagen innan så jag kan inte vara med på detta pass.
Men jag hoppas att det blir fler gånger!!!

Just nu kan jag inte cykla, sitter hemma med ett skönt ryggskott.
Det är för jävligt, nu när man äntligen har kommit i gång på allvar.

Ha det allihopa i vintermörkret.
Vi ses där ute!!!
Peder 8-) 8-)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Claes-Göran Andersson »

Vad är problemet Peder! 40 års kalas och massa kröken du kommer inte att känna något i ryggen. :-P

Skämt åt sido ont i kroppen och cykla det fungerar inte så bra. I know...............

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Peder, skogen finns kvar och jag kommer att köra banan eller varianter av den under hela vintern. Har märkt att du är stark så du kommer att gilla det här. Vila ryggen så du kan hänga på nästa gång.

Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Jag har pejlat läget lite angående startplats. Några ville cykla till starten och bara jag bor nära Nääs så vi vi ändrar starten till: Jonsereds Fabriker kl 09.00 söndag 30/11.

Det finns möjlighet att parkera bilen t.ex vid Jonsereds station alldeles invid fabriksområdet.

Vi kan ändå fika på Nääs om vi vill, då efter 73 km. Bra tillfälle att byta till torr underställströja och mössa vid fikat. Ökar behovet av lampa då vi ankommer målet i Jonsered kanske mellan 15.30 och 16 med lite knagglig stig på Bohusleden det sista före Fredens torp och backarna ned till Jonsereds station.

Banan är alltså till största delen grusväg, en del asfalt och lite skogsstig som inte är speciellt teknisk. Vi kommer att ha flyt hela vägen.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Claes-Göran Andersson »

Janne

Det finns en pendelparkering vid Jonseredsstation. Humlebadets parkering är uppe vid Herrgården. Båda fungerar utmärkt!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by niclas_y »

Jag funderar på om det här kan vara något. Måste bara bestämma om jag ska vara med på hela eller bara delar, ta bilen dit eller cykla. Men om jag är med så blir det inte på fullgungarn utan på min vanliga vintercykel.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Niclas, det är absolut något för dig. Vissa avsnitt lite jobbiga på annat än MTB men det är bara små barn och tennsoldater som inte går här i världen...

Hoppas du kommer med!

/Janne
Målet är vägen dit...
KristianO

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by KristianO »

Jag kommer om det inte blir grisväder
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by olof »

Tjena.
Vem kan missa detta. En slottstia på första advent, vem får tända ljuset?
Olof

Dock lägger jag även in en brasklapp om det blir regn....
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Ser ut som att vi blir ett gött gäng. Magnus O, Martin J, Kristian O, Olof T, Mikael R och kanske några fler subgubbar (stavningskontrollen föreslog surgubbar... :-) ). Vet att flera har andra engagemang på första advent. Självklart får du tända ljuset, Olof. Jag tar bilen till Jonsered med glögg, pepparkakor och adventsljus.

Vädret ja, just nu pekar prognosen från YR o DMI på några millimeter (cm som snö) nederbörd runt noll grader. Troligast att det blir snö, i alla fall på höjderna. Banans högsta punkt är 175 möh. SMHI ser ingen nederbörd ännu. Iskallt regn är ingen hit men lite snö är ok, i alla fall under 5 cm. Temp mellan -2 och +1, kanske dubbdäck.

Vi får kolla prognosen igen runt fredag/lördag.

/Janne
Målet är vägen dit...
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by rolfi »

Attans Janne Slottstian såg jag fram emot. Åker till London lördag-torsdag. Hoppas jag kan vara med vid nästa tillfälle.
Hoppas ni får en härlig dag i skogen.
//Rolfi
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Mikeryd »

Janne,

Dessvärre kan jag inte vara med på söndag. Jag får cykla på lördag i stället.
Mikael R.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Rolf och Micke, det är flera som vill men inte kan på söndag. Jag försöker planera in nästa runda söndag 14/12 då det är subspinning 7/12. För övrigt är inte tanken att dessa pass ska konkurrera med lördagsrundorna även om jag förstår att det kan vara lockande med vila dagen innan.

Ser att även SMHI upptäckt nå'n centimeter snö på söndag även om det verkar osäkert. Blir det inte värre kör vi.

OBS! Har lagt in anmälningslänk i kalendariet på förstasidan. Det serveras glögg och pepparkaka från kl 8.45 vid pendelparkeringen (jag ställer bilen där) söder om järnvägen, till vänster precis före bron över järnvägen, 100 m norr om infarten till Jonsereds Fabriker från Jonseredsvägen.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Vädret ser bra ut på söndag. Någon minusgrad och uppehåll. Det kommer att vara mer lättcyklat än vanligt då det inte regnat på några dagar och är kyligare.

Ses i Jonsered 8.45 för att värma upp med lite glögg.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Claes-Göran Andersson »

Janne

Åker med en bit får se hur det känns i handen. Dyker upp i Jonsered och avvikerförhoppningsvis i någon av böjarna runt sjöarna. Känns det OK drar jag rätt mot Floda när vi är på toppen av sista sjön.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Janne P »

Härligt CG. Ja det finns många ställen att gena på. Toppen av sista sjön är egentligen Lindåsberget efter Ulrika Knapes träningsanläggning vid Torskabotten men jag gissar att du tänker på Persåsen efter Uspen som är banans högsta punkt 175 möh, där vi stannade sist vi körde medsols. Då fortsätter man enklast grusvägen öster om Uspen upp till Högsboholmsvägen där man kan köra rakt fram över åkrarna och ta skogsvägarna öster om Lensjön för att komma ut vid La Nääs.
Alternativt svänga vänster vid Högsboholmsvägen och köra Nedflorundan baklänges till Floda. Går lika bra att följa Nedflorundan mot Nedflo, över Saxåsberget och ta vänster rakt upp till Tollered i korsningen mot Lövhult/Sävhult.
En variant är att köra upp mot Floda mellan Tvärsjön och Uspen till Bockaberg och sedan ut på Högsboholmsvägen mot Floda. Det är minst backar.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by Claes-Göran Andersson »

Jo jag tänkte på Bockaberg som vi i princip passerar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by martin linde »

Jag hänger med !

/Martin
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Slottstian, 100 km MTB sö 30/11

Post by olof »

Tjena
Jag är lite osäker på startplatsen, var skall vi träffas? Parkering?
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply