Slottstian, 100 km MTB 14/12

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Janne P »

Då var det dags igen. Söndag 14/12 med start kl 9.00 från Jonsereds Fabriker (mer exakt södra pendelparkeringen vid Jonsereds station, 100 m norr om infarten till Jonsereds Fabriker, ner till vänster före bron över järnvägen) kör vi de 10 milen på MTB (eller cross) för de som vill och kan i skogarna mellan Floda-Hindås-Jonsered. Blir det hällregn eller mer än 10 cm nysnö, ställer vi in.

Banan består av grusvägar (75 km), mycket backar (totalt drygt 1900 höjdmeter, max lutning 26%), en del skogsstig och några asfaltspartier där man kan vila. Det går att köra banan på cross om man är stark nog för att klara de värsta backarna och kan hantera en odämpad cykel över skogspartier med en del rötter och sten. På större delen av banan med grus och asfalt går cross bra. För de normalstarka är MTB att föredra.

Passet är tröttande pga längd, tid på cykeln, kupering och rejält sugande vid våta grusvägar. Det innehåller distans, G1/G2, Sti, StU, VO2max, aerob och anaerob träning, dvs. i princip allt.

Beroende på hur många och vilka vi blir tänkte jag att vi kör i två grupper om några vill ta det lite lugnare och andra stå på mer. Jag lägger in ett antal waypoints på banan där vi samlar ihop oss. Vi bestämmer det vid start.

Vi kör banan motsols söder/österut i skogarna mellan Lerum-Rya-Hindås-Floda, en knix över till Lövhult vid Ömmern, via Ulrika Knapes gamla träningslokal vid Torskabotten, kort fika på Mellannääs, via Nääs slott, norr om Floda, Stenkullen och Aspen, Himalaya-backarna, över Fredens Torp ner till målet i Jonsered.

Med 6.5 tim cykling inklusive marginal för cykelmek/punktering, ett par pauser för energiintag och 20 min fika bör vi var tillbaka i Jonserered kl 15.30. Solen går upp 8.49, ner 15.23 med gryning 7.50 och fullt mörker 16.20.

Bra att ta med extra underställströja för byte vid fikat. Även extra mössa, buff och överdragsvantar beroende på vädret. Lampa rekommenderas som extra säkerhet i det sämre ljuset i slutet av passet. Jag har med Camelback och lägger Resorb i vattnet. Funkar bra för trötta ben och för att hindra kramp.

Länk till banan i Garmin Connect:

Slottstian motsols

Det går att sända banan direkt till en Garmin-enhet från den länken alternativt spara som egen bana på ditt Garmin-konto. Är du inloggad i Garmin Connect syns banan i km annars i miles.

Länkar till tidigare trådar för Slottstian:

Slottstian, MTB 100 km 30/11 2014

Slottstian, MTB 100 km 1/12 2012

Test långdistansrunda MTB


Välkomna!

/Janne P
0703-855 808

TA MED LAMPA FÖR EGEN SÄKERHET!
Målet är vägen dit...
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by rolfi »

Hej Janne,
kul jag kommer.
//Rolfi
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Janne P »

Vädret ser bra ut på söndag med sol och några plusgrader, faktiskt likt förra passet för två veckor sedan. Vi kör som planerat. Just nu är vi följande anmälda:

Marcuz A
Staffan S
Rolf T
Janne P

Då räcker det med en flaska glögg. Hoppas på några fler så att jag får ta med andra flaskan oxå. Vi kör i vilket fall, det blir en fin dag i skogen.

/Janne
Målet är vägen dit...
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by niclas_y »

Det blir ingen söndagscykling för min del eftersom jag får försöka att passa in det med Jessicas cykelpass också. Hänger med på Onsala K&T istället, så sparar jag den här rundan till julhelgen istället.
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Bengt Tonnvik »

Hej!

Kommer i morgon, men hinner tyvärr inte fixa nån bakskärm! Får lägga mig sist istället!

/Bengt
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Janne P »

Det är lugnt, Bengt. Vi har bara skvättskärmar för egen cykel. Långa skärmar är otympliga i skogen. Kul att du kommer.

För egen del lämnar jag lite handicap till i morgon. Cyklade lite väl långt idag och får bara hoppas på snabb återhämtning.

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Janne P »

niclas_y wrote:Det blir ingen söndagscykling för min del eftersom jag får försöka att passa in det med Jessicas cykelpass också. Hänger med på Onsala K&T istället, så sparar jag den här rundan till julhelgen istället.


Gott, Niclas. Ja, Onsala K&T var fullt tillräckligt. L-I o Mats hade fixat en kul bana och en viss herr Ylvén drog hårdast av alla...

/Janne
Målet är vägen dit...
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Janne P »

Ännu en söndag på Slottstian tillända. Start en halvtimma efter soluppgång med glögg. Rolf T, Marcuz A, Bengt T, Peder B, Staffan S och jag. Vägarna hyfsat våta och skitiga, så det sög bitvis rejält. En hel del vatten/gyttjepölar i skogen var lite luriga där både jag och Peder vurpade lätt.
Vi fick en knapp timma regn på oss mellan Rya till Bockaberg och mot Persåsen. Staffan och Peder kämpade på till Bockaberg efter Tvärsjön och tog stora vägen hem till Jonsered. CG körde direkt till La Nääs på morgonen, gav sig ut själv på banan mellan Floda, Tollered och Hindås. Vi mötte honom vid Wiebo ridskola och cyklade gemensamt via Lövhult, Lindåsberget till Mellannääs för välbehövlig fika. Vi som körde från Jonsered hoppade över kroken från Wiebo ner till Nedflo och Sävhultskrysset.
Från fikat bar det av upp till vattentornet i Floda, faktiskt en av de djävligare stigningarna. Via skogsvägarna norr om Stenkullen till Höjden i Lerum. Rolf och Bengt tog stora vägen söder om Aspen från Aspenäs i Lerum, Marcuz och jag körde banan norr om Aspen i mörkret. Sista Himalayabackarna gick på ren vilja. Småknepigt med lampkörning i de snabba utförskörningarna i skogen sista milen. I mål 16.30.
Jag hade en punka och därefter krånglande ventil annars höll mekaniken för alla. Nåja, Rolf stackarn, hade glömt skruva på pedalklossarna och fick kämpa utan fäste och rundtramp.

Vi som körde banan norr om Aspen på slutet fick ihop 91.3 km och 1460 höjdmeter.

Riktigt bra kämpat allihop. Nu kan ni äta fler pepparkakor över julen. Mitt egna miniträningsläger i helgen är oxå tillända. Nu skall jag inte göra någonting...

/Janne
Målet är vägen dit...
Marcuz

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Marcuz »

Tack Janne och alla ni andra grymma cyklister för en av de härligare turerna jag genomfört!
Nu är ambitionsnivån på topp och suget efter fler backar bara växer :-D
Kan inte annat än att rekommendera denna runda för de som vill bestiga många höjdmeter i vacker natur med en del riktigt rolig utförsåka, ha det gott alla.

//Marcuz
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Bibendum70 »

Tack Janne för en mycket trevlig runda.

Tyvärr gick jag fullständigt in i kaklet.
Lite dumt att hoppa på denna runda, när man har haft ett uppehåll på tre veckor med problem med ryggen.
Är helt slut och har ont i vänster handled vet ej om jag slog i den på något.

Peder 8-) =D>
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Slottstian, 100 km MTB 14/12

Post by Bengt Tonnvik »

Tack Janne och alla ni andra för denna runda!

Det gick mycket bättre än jag hoppats, och detta var precis vad en stressad själ behövde så här före jul!

/Bengt
Post Reply