Lygnens Venner fortsätter med tjejträffar september ut

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Lygnens Venner fortsätter med tjejträffar september ut

Post by Claes-Göran Andersson »

Lygnens Venner inbjuder till tre tjejträffar augusti – september

Vår målgrupp är tjejer som vill lära sig att cykla Racer eller Racerhybrid i grupp, Tvåpar, Belgisk kedja!
Inga förkunskaper behövs endast cykel, hjälm och ett gott humör.


Planerade datum är:
Torsdag 24/8 kl. 18.00 - 20.00
Torsdag 31/8 kl. 18.00 - 20.00
Torsdag 7/9 kl. 18.00 - 20.00

Vi träffas vid SportSpec, Mölndalsvägen http://www.sportspec.se/web/Vanlig_sida.aspx vid alla tre tillfällen.

Träffarna kommer att läggas ut på vår hemsida http://www.lvg.nu och vår sida på Facebook håll koll där! Tanken är att de tre träffarna hänger ihop.

Det första tillfället med introduktion av gruppcykling i teori och praktik. Kontroll av sittpositioner inställning av cykel. SportSpec kommer att deltaga med olika erbjudanden. OBS! ingen Bikefit bara koll om behov av justering, råd och tips. Vi cyklar på lugn plats med lite biltrafik för genomgång. Avslutar med 20 km cykling.

Andra tillfället lite repetition men huvudsakligen cykling i grupp ca. 30 km. Fokus är gruppcykling inte att cykla fort.

Tredje tillfället cykling i grupp ca. 40 km. Beroende på antal deltagare kan det bli olika fartgrupper eller endast en grupp. Fokus är gruppcykling inte att cykla fort.

Anmälan gör ni till [email protected] senast 21/8 så vi får lite koll.

Välkomna
Lygnens Venner
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner inbjuder till tre tjejträffar augusti – s

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter och jag rekade en kort bana för första träffen. Blev 22 km ner över Kållered tillbaka till Mölndal. Tar ca. 1 timma. För träff 2 och 3 kommer vi att förlänga banan ner över Lindome.

Här finns en karta https://runkeeper.com/user/claesgoran/a ... 1028689269

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner inbjuder till tre tjejträffar augusti – s

Post by Claes-Göran Andersson »

På torsdag kör vi första träffen ca. 10 anmälda på mail. Vädrets makter är inte på vår sida så vi får se vad utfallet blir. Med Jannes formel på vårt kalendarium kan det bli mellan 20 och 30 men det står skrivet i stjärnorna.

Hoppas alla har fattat att man inte behöver vara klubbmedlem för att deltaga i detta!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner inbjuder till tre tjejträffar augusti – s

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Då har vi genomfört den först tjejträffen. Tio till start med lite genomgång av sittpositioner och teori om gruppcykling innan vi cyklade iväg på lite osäkra gruppcykelben.
Tjejträff 1.jpg
Vädret var väldigt osäkert med lite småstänk på väg till starten. Vi lyckades klara oss från regn under övningen. Regnet kom på hemvägen.

Vi cyklade en 22 km slinga som Peter och jag rekat med varierad väg och cykelbana. Gjorde att det hände saker hela tiden som gruppen fick parera. Bilister som inte uppför sig. Buss som tutar bakom klungan. Mötande cyklister. Ett par som bar en möbel över hela cykelbanan etc.

Det fungerade fint oron la sig mer och mer under cyklingen. Två raka led merparten av cyklingen men lite för stora avstånd mellan cyklarna.

Alla var positiva så nästa vecka fortsätter vi med lite längre sträcka ner över Lindome.

Vi träffas utanför SportSpec kl. 18.00 torsdag 31/8. OBS! man behöver inte vara medlem för att deltaga!

Välkomna!

Peter och CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner inbjuder till tre tjejträffar augusti – s

Post by Claes-Göran Andersson »

Andra träffen genomförd i skitväder! Tur med vädret har vi inte. Fyra tappra tjejer till start denna dag när vi cyklade 40 km mot Lindome, Anneberg på riksvägen och tillbaka på östra sidan av järnvägen. Lindome kyrka och Östra Lindomevägen till Kållered.
Tjejträff.jpg
Vi körde runt i tvåpar så det blev lite träning ändå med det knappa deltagarantalet.

Nästa vecka kör vi igen 7/9 kl. 18.00 med förhoppning om bättre väder och fler deltagare.

Lite diskussion om att fortsätta september ut har vi haft. De flesta är positiva så blir det ett gäng gamla och nya som ansluter så kommer Peter och jag att fortsätta. Då flyttar vi starten till Preem och kör på onsdagar kl. 18.00.

Peter och CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner inbjuder till tre tjejträffar augusti – s

Post by Claes-Göran Andersson »

Tredje träffen genomförd i fint höstväder. Det börjar bli kyligt på kvällen och mörkret kommer fortare.
Vi cyklade samma bana som förra veckan men vände den från Kållered till Lindome, Anneberg på östra sidan och gick gamla riksvägen tillbaka från Anneberg till Rävekärr där vi delade upp oss för hemfärd. Några tillbaka till SportSpec andra hem via Frölunda.

Denna gång provade vi att köra Belgisk = konstant rundgång. Blev betydligt svårare för de flesta att hålla en gemensam rytm i bytet från vänster till höger längst fram i klungan.

Träning ger färdighet så vi fortsätter med dessa träningar september ut!

Håll koll på denna tråd och vår Facebook sida där kommer information att finnas om startplats och dag. Tanken är att vi kör på onsdagar som är klubbens ordinarie dag för träning mitt i veckan. Kommande vecka ser riktigt dålig ut regn, regn varenda dag enligt 10 dagars prognosen så det kan bli så att vi byter dag eller tvingas ställa in!

Här kommer ett foto från gårdagens övning:
lygnens tjejcykling tredje träffen.JPG
Ni som skickat mail till CG kommer att få ett mail under veckan ang. träning nästa vecka.

Peter o CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Lygnens Venner fortsätter med tjejträffar september ut

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej på er!

Ni som var med förra veckan var positiva till att fortsätta några veckor till innan mörkret sätter käppar i hjulet!

Tanken var att byta dag till onsdag och cykla från Preem i Slottsskogen. Vädret ser riktigt dåligt ut på onsdag så vi kör på torsdag även denna vecka.

Vi träffas vid Preem, Slottsskogen torsdag 14/9 kl. 18:00. Rundan blir ca. 40 km.

Parkering finns utanför Vikingens klubbstuga 150 m ovanför Preem på Margeretebergsgatan ”vänster i rondellen” från stan.

Sprid detta så vi förhoppningsvis blir fler! Alla är välkomna som vill cykla i grupp med Racer.

Hälsar

Peter och CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner fortsätter med tjejträffar september ut

Post by Claes-Göran Andersson »

Igår blev det en tur på Gamla Särövägen till Kullavik in på småvägar till Malevik vidare tillbaka mot Snipen och in på Årekärrsvägen över Billdals kyrkogård till Billdal och in på Säröleden mot Preem.

Fin tur i hyfsat väder åskväder såg man överallt jag fastnade på E40 på väg till start, trafiken stod helt still. Kopplade på vid Preem i Järnbrott.
Klarade oss från regn till Askim då vi körde in i kolsvarta moln.
DSC_0038.JPG
Vi träffas vid Preem, Slottsskogen kl. 18:00. Rundan blir ca. 40 km.

Parkering finns utanför Vikingens klubbstuga 150 m ovanför Preem på Margeretebergsgatan ”vänster i rondellen” från stan.

Sprid detta så vi förhoppningsvis blir fler! Alla är välkomna som vill cykla i grupp med Racer.

Nästa vecka blir det onsdag eller torsdag beroende på vädret.

Håll koll på Forumet och Facebook.

Peter och CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner fortsätter med tjejträffar september ut

Post by Claes-Göran Andersson »

Då kör vi igen på onsdag två veckor kvar på september. Blir mörkt runt 19.30 så det är bra att ha en belysning på cykeln.

Väderprognosen nu på måndagskväll visar hyfsat "regnfritt" väder på onsdag och sämre på torsdag.

Vi träffas vid Preem, Slottsskogen onsdag 20/9 kl. 18:00. Rundan blir ca. 40 km.

Parkering finns utanför Vikingens klubbstuga 150 m ovanför Preem på Margeretebergsgatan ”vänster i rondellen” från stan.

Sprid detta så vi förhoppningsvis blir fler! Alla är välkomna som vill cykla i grupp med Racer.

Håll koll på Forumet och Facebook.

Peter och CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner fortsätter med tjejträffar september ut

Post by Claes-Göran Andersson »

Tjej träffar är inställt resten av året.

Efter flera mail idag att många inte kan vara med har vi beslutat att ställa in.

Vi får se till våren i mitten av april efter Mallorca läger om vi startar upp igen. Allt hänger på intresse!

Peter och CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Lygnens Venner fortsätter med tjejträffar september ut

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter och jag tackar för de träffar vi genomförde nu under sensommaren. Vi hade ingen aning om hur det skulle bli med deltagare så här efter sommaren och om det överhuvudtaget fanns något intresse för att lära sig att cykla i grupp.

Trevliga torsdagskvällar och det är kul att vi får positiv respons. Nu är det operation nummer 2 som gäller för min del. Skall fixa till min högra handled, vänster opererades i januari i år. Så till våren hoppas jag vara tillbaka i gott slag med träning och att vi kan köra på med tjejträffar.

Väl mött i april 2018!

//CG

Några kommentarer från deltagare:

Hoj cykelvänner!
Tack för härliga, inspirerande och trevliga cykelträffar!
Jag längtar redan till våren, ses då om inte förr.

Mvh
Kim

Jag är mycket intresserad av att delta till våren. Tusen tack för att ni har dragit igång den här nybörjargruppen.

/Renette

Hej!
Jag är också gärna med på en fortsättning till våren. Det har varit jätteroligt och lärorikt. Tack C-G och Peter och alla tjejer.

/Christina

Hej
Jag hoppar kvällskörningarna. Hoppas vi ses till våren.
Stort tack C-G o Peter för dessa gångerna.
Mvh
Gunilla


Hej
Jag kan tyvärr inte deltaga onsdagar i september.

Planerar ni fortsättning i oktober samt till våren är jag jätteintresserad.
Är även intresserad att deltaga om ni får ihop någon” långsam grupp” framöver.

Tack för dessa gånger har varit mycket lärorikt och roligt.

// Heléne
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply