Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Snipen Sturske Onsdag 2013-09-25 kl 18:00
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Onsdagspass

Startplats: Slottsskogen

Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Distans: 56 km

Backighet: Låg

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Länk till karta

Bonus sträcka finns + 8 km

Passledare:?
Hjälpryttare:

Information från Passledaren:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by dlridings »

Hej! Jag roar mig med att lära mig lite GPS-teknik för randonneursatsningen. Nu behöver jag inte GPS häromkring, men alla goda råd säger: lär dig tekniken på små rundor i närheten.

Jag har också förstått att Lygnens Venner funderar på nya rundor, nya startplatser osv .. och det betyder nya kartor. Det här "ridewithgps.com" började jag med över helgen. Jag tänkte det skulle ändå vara på plats att göra en "bump" på den här tråden, så jag gör det nu och samtidigt visar hur rundan skulle se ut med "ridewithgps.com".

http://ridewithgps.com/routes/2244997

Det finns till och med steg för steg anvisningar. Jag har inte brytt mig om att översätta dem till svenska och jag har inte heller kontrollerat att de är "smarta" (man kan redigera allt som skapas automatiskt, men jag har inte gjort det).

Man kan ladda ned en TCX eller GPX fil för Garmin (TCX fungerar fint i Edge 705, 500, 800).

Man kan också (om man är premiummedlem) skriva ut vettiga kartor och "Cue sheet" (steg-för-steg).

Jag tänker använder detta i delar av Danmark, västra sidan Oslofjorden (östra sidan kan jag redan) och delar av Sverige jag inte har cyklat så mycket i.

Boys and their toys ...

Daniel

Edit: jag ritade ut längs cykelbanan (Säröbanan). Personligen skulle jag inte ta den, men, men ... så var originalkartan.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Då är vi inne på sluttampen av vinterpassen. Vintern vill inte ge sig forfarande minusgrader varenda dag. Lördagen enligt prognosen ser ut att bjuda på soligt väder och förhoppningsvis mojnande vind. Några minus på morgonen som kommer att vara runt nollan under dagen.

Har tagit av dubbdäcken och cyklar utan dubb om vägarna fortsätter att vara torra. Vi kommer att cykla över Askimskyrka på G.a Särövägen. Känns säkrare än cykelbanan med tanke på isbildning etc.

Väl mött på lördag!

Det finns fikamöjlighet på Villa bel Parc i Slottskogen efteråt för den som önskar! Ta med pengar och torr tröja för ombyte.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by olof »

Tjena

Får hoppas att det inte blif för J-a kallt. Men fika på Villa Belparc lockar.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by dlridings »

Testar fortfarande http://ridewithgps.com

Jag fick _nästan_ allt in, inte svängen norrut från Hällesåkervägen, men den kom med i "texten".

http://dlridings.se/docs/Snipen_Sturske.pdf

Och för den som vill navigera med Garmin (500 eller 800, kanske 705, vad vet jag)

http://dlridings.se/docs/Snipen_Sturske.tcx

Den ska ge en varning om en sväng ca 30 meter före svängen. Med detta, skulle en passledare som inte är 100% säker på en runda (typ för mig, på norra sidan Göteborg) kunde ändå ta ett pass. Man får nog vara 90% säker, men ändå ...

Hade jag tagit tid med detta hade alla anvisningar varit på svenska ... men, men ...

Daniel
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by pewe »

Trött på kylan. Tar en tur senare på dagen om det blir varmare, Sorry
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by fabbev »

Jag står över lördagens pass på grund av kyla och familjeskäl.
Fabbe
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

Kommer i morgon! Men om jag inte skulle dyka upp, så vänta inte. Då är det kylan som har skrämt mig!

Bengt
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Vilken kyla! :roll: Lite kallt på morgonen och plusgrader under dagen kan inte bli bättre i denna sega vinter.

Jag cyklar från Partille imorgon via Hemköp Sävedalen strax före 9. Räknar med att passera Bellevue runt 09.15.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by molsson »

Hänger på från Bellevue (hemma) CG. Kallt men tror jag chansar på att skippa dubbarna.

/Magnus
deepd
Posts: 87
Joined: 2009-05-10 19:01
Fornamn: Johan
Efternamn: Strindö

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by deepd »

Knät känns rätt så ok idag så jag räknar med att komma imorgon.
Har jag inte kommit till 10 så vänta inte.

//Johan S
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

Kanske dyker upp vid Hemköp, CG! Men vänta inte, jag kanske spar en kvart och åker den rakare vägen!

Bengt
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Janne P »

Kommer i morgon. Kallt o jävligt passar bra. Tar dubb för tränings skull efter alltför många veckors avbrott med virus o jobb.

/Janne
Målet är vägen dit...
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by mikebike »

Hej och tack för idag!
Fina cykelvägar på denna runda med ett par bra pulshöjare.
Hoppade fikan i Kållered och fick sällskap på min hemcykling av en kille vid namn Hannes som hade missat starten och cyklat själv. Fick idag ihop 3.53 tim/95.7 km
mikebike
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Trots kylan en rejäl grupp idag. Om jag räknade rätt var det 14 gubbs efter Snipen när Peter och Kalle kom in i gänget. När jag startade i Partille strax före 9 var det -8 i skuggan där solen kom åt betydligt bättre. Magnus mötte upp i Kviberg sedan blev det cykling efter hamnen bort mot Majorna. Lars kom in i Marieholm och Micke kom farande när vi var på väg upp på Karl Johansgatan vid Jaegersdorf mot Kungsten. Vi tog en extra lov innan vi cyklade genom Kungsladugård för en extra sväng till mot Högsbo innan vi tog cykelbanan till Preem. Det blev 24 km på den timman till Preem.

Rullade på lätt och fint i medvinden ut mot Sisjön där vi tog G:a Särövägen bort mot Billdal i rondellen tog vi vägen vänster över Årekärr och anslöt vid 158 korsningen ovanför Snipen. Fri fart för de som kände sig hugade till brandstationen i Lindome sedan ner till Anneberg i medvinden över till Lindome på småvägarna i seg motvind. Där tog mina krafter slut var tvungen att stanna och stoppa i mig något ätbart. Det är ett problem tycker jag med alla lager av kläder och vinterflaskor att få i sig tillräckligt med energi och vatten. Hittar inte prylarna i bakfickorna ett jäkla knavlande!!

Det är otrolig skillnad på cyklar de som kommer med lätta Racercyklar med 25 sulor rullar bredvid där vi andra jobbar hela tiden på vintercyklarna!

Från Hällesåker över Kållered, Rävekärr, Åby, Frölundagatan genom Eklanda vid 421 gick vi höger upp i Högsbo industriområde. Rolf och jag körde förbi skjutbanan på östra sidan fram till Preem och en efterlängtad fika på Villa bel Parc.

Härligt att få på sig lite torra kläder och sitta och tjöta en stund över en god fika innan lugn och fin cykling tillbaka till Partille i sällskap med Magnus knappa 20 i snitt.

Varierande tempo för min del under dagen som blev 105 km "mitt mål var 100 km idag", 4.30 timmar i sadeln, snitt ca. 24 totalt där vissa partier gick betydligt fortare. Höjdmeter 600.

Nu är det Mallis på torsdagmorgon skall bli så jäkla gött hoppas på minst 25 grader varmare än i morse. :-D

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Snipen Sturske Lördag 2013-03-23 kl 10:00

Post by Janne P »

Riktigt skönt att komma igång med gruppträningen igen. Det kunde ju ösregnat så kyla och sol var helt ok. Lyxfika efteråt satt fint. Den alltför ryckiga körningen får vi jobba bort. Antar att otåliga vinterben och blandad cykelpark gör sitt. Ingen vill väl köra vinterpass i slutet av mars...

Ja C-G, det blir nog en märklig kontrast på torsdag i Palma.

Tack allihop och bra kämpat trots krampkänningar, Cyrill.

/Janne
Målet är vägen dit...
Post Reply