Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Ytterligare kommentarer från berörda klubbar!

Hej!

Inom mastergruppsledarna inom Hofvet har detta varit uppe till diskussion. Även här är det andra lopp och andra utmaningar som tar upp de flestas tankar. Många har varit ledare under flera Vätternrundor och känner sig rätt färdiga med VR, och det har egentligen inte så mycket att göra med prishöjningen.

Vi kommer sannolikt att försöka behålla våra 90 platser i sub 9 lördag förmiddag, mest därför att de platserna har varit mest populära (i alla fall under tidig höst). Övriga platser kommer vi att dra ner rejält, från 7 startgrupper till 2.
Sen får vi se hur anmälningarna faller in och hur gamla och nya ledare ställer sig, alla är inte färdiga med VR.

Alternativet att anmäla en grupp via den allmänna anmälan finns ju, men då kan man inte vara säker på att få en tid efter 03:00 (och sannolikt inte alls i sub 9).

Mvh Raymond Bergmark
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Ytterligare kommentarer!

Hej,

Hisingens cykelklubb har styrelse möte på måndag den 3/6 och då tas frågan upp igen för beslut. När vi pratade om de sist så var flera av oss inne på att inte ha egna sub grupper.

Jag återkommer nästa vecka med besked vad HCK gör


ciao Aina
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Här kommer Hisingens beslut!

Kära cykel kollegor,

Nu har Hisingens cykelklubb (HCK) haft styrelse möte och beslutat att tyvärr kommer vi inte ha några sub grupper 2014. Vi kommer dock lägga ut info på vår hemsida och skulle vi få 600 medlemmar som kräver en fortsättning så kommer vi naturligtvis att backa. Om VR backar får vi ta en ny diskussion.
Jag antar att även ni har en organisation kring VR som vi inte känner för att dra igång då vi inte ser att vi kan ge våra medlemmar mer än vad vi redan gör. Vi känner heller inte för att motivera medlemmar varför dom skall betala extra för att köra med oss.

Det känns naturligtvis tråkigt då mycket av vårens verksamhet går ut på just VR. Dock ser vi nya tider och nya möjligheter. Direkt efter VR vill vi gärna ihop med er andra hitta nya motionslopp där vi kan träffas. Vi ser att vi först och främst skulle vilja gynna fler lopp i närområdet men också hitta några där vi kan mötas. Kan vara både i Sverige och utanför. Skulle kunna vara ett motions/elitlopp. Som sagt nya tider kan ge massa kreativa och kul idéer.

Jag tror att många av oss är upptagna till efter VR men om någon känner för att planera ihop med oss hör gärna av er.


Vi är också jätte intresserade och hör hur ni andra kommer göra.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Och här kommer Vallentunas...........

Hej!

Vi i Vallentuna hade styrelsemöte igår kväll. Efter diskussion har vi beslutat att vi:
1. kommer att informera våra medlemmar i nästkommande medlemsutskick om vårt deltagande i uppropet och varför vi valt att delta i uppropet samt
2. låta våra medlemmar själva välja om de anmäler sig för att åka i förbokad grupp eller inte.

Vi låter alltså vår intresseanmälan för 70 platser kvarstå. En rundfråga i styrelsen visade dock att det är flera som normalt brukar köra som kommer att avstå från VR 2014.
Vi tror därför att VR:s svar/inställning kommer att fungera alldeles utmärkt självsanerande.
Vi är glada över att ni kontaktade oss och att vi fick vara med på uppropet!
"He is able who thinks he is able!"
Robert A

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Robert A »

Tycker det låter positivt med mindre fokus på VR. Låter som det kan komma en hel del bra saker från detta. Själv loppet är ju inte något speciellt utan det är ju att få cykla med gruppen och förberedelserna som är roliga.
Robert A
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi kommer att ta samma diskussion inom Lygnen på vårt nästa styrelsemöte. Precis som Hisingen och Fredrikshov får vi ta en rejäl funderare hur vi skall agera som klubb. Sedan är det ett stort ? vad vi som klubbmedlemmar tycker om att betala 1750 kr nästa år.

Det finns som sagt andra lopp att cykla. Jotunheimen är ett som flera av oss körde 2011 och hoppade Vättern. Har förmedlat flera tankar om andra lopp till de andra klubbarna som deltagit i skrivelsen till Vättern. Styrkepröven är ett annat lopp som var vår första tanke 2011 p.g.a. logistiken valde vi Jotunheimen. Det finns ju lopp i Danmark, Tyskland..... Personligen ser jag gärna att vi har ett event i klubben för att få till social gemenskap och ett bra mål att träna mot.

Precis som Robert skriver och många av oss sagt genom åren är det resan fram som är den stora grejen. Vättern är vi många som klarar oss utan efter att gjort 10+ lopp genom åren.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by mikebike »

Instämmer helt i föregående talares inlägg!
Cyklar mitt sjätte Vättern på raken denna sommar med mål att pressa nya rekord!
Men är ärligt talat själv faktiskt lite trött på den här Subhetsen på Vättern. Kommande ev Vätternrunda/rundor blir endast bull och blåbärsrundor i avslappnat evenemangstempo. Har ju knappt ätit en enda bulle på flera år.kan inte ha kostat särskilt mycket för Vätternorganisationen, men oss skall dom höja priset på!? Hallå eller!
Är också mycket intresserad av andra intressanta gemensamma klubbsatsningar som tex Vänern Runt, el andra lite mer etapploppsliknande event. Norge har ju en del att bjuda på bl.a.
Tycker vi skall skippa Vättern som klubb och markera tydligt som så många andra klubbar verkar vara inne på, var vi står i frågan, när dom är så, ursäkta uttrycket, dumma i huvudet att dom inte fattar att det är just klubbarna som dom levt av och som har lett utvecklingen kring Vättern. Klubbarna, inte Vätternrundan har fostrat och utbildat massor med duktiga o starka cyklister runt om vårt avlånga land.
Nej låt oss samlas runt andra spännande utmaningar och på det sättet hålla motivationen uppe bland alla våra duktiga cyklister i klubben.
mikebike
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by olof »

Tjena Mike

Jag har gjort matresan med köttbullar och mos i Jönköping, lasagne i Hjo och stannat på alla stälen. Denna turen tog 12 timmar.
Kostnaden är ca: mat Jönköpning 75 spänn, mat i Hjo 75 spänn plus 6 yterligare stop a 50 spänn samt medalj ca 10 kr och pasta efterloppet 75 spänn summa 535 kronor (grovt rälknat, sannolikt mycket mindre kostnad). Priset 1700 för deltagande är mycket dyrt i sammanhanget och i synnerhet när detta lopp är ganska tråkigt. Det roliga är Lygnartåget och allt tjöt.

Men som sagt det finns så många fina lopp man kan deltaga i. Jag och Magnus körde Nove Colli i år och detta lopp skulle säkert locka många andra Lygnare.

Vi kommer säkert att ha många spännande inlägg på denna "tråden".

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Ytterligare kommentarer:

Hej alla!
Ledsen för sent svar från Lammhultcyklisterna också! Vi står helt bakom skrivelsen, vilket vi också meddelat VR. Inom klubben har diskussionerna gått på samma sätt som hos många andra, dvs att kostnaden blir för hög och att vi kommer att välja att prioritera andra cykellopp under 2014. (Här är vi intresserade av ett samarbete med er andra cykelklubbar, men det kan vi ta längre fram.)
Jag som VR-ansvarig för LC i år deltar gärna i mötet på fredag tillsammans med vår sub8.30-kapten. Det vore intressant att veta hur det ser ut för er andra, hur många kommer att delta?

Hälsningar
Catrin Sebelius, Lamm
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Här kommer Team Kungälvs tankar............


Angående förbokning av grupper till VR 2014.

Hej alla företrädare för våra Cykelklubbar…och kärnan av Team Kungälv, CC

Vi tycker det samlade brevet till VR var bra ! , en mild uppmaning om hyfs från oss alla till VR , vi står bakom den texten.

När dom agerar så här till oss trofasta missionärer till Vätternrundan så känner vi som många av er att vidga vyerna lite mer o åka till andra spännande lopp o platser.

I vår klubb är en del nöjda med VR , nu när vi fick tankeställaren …. men en del av oss vill köra lite till och kanske nya medlemmar vill prova VR , då gör dom det med egen vanlig bokning , inget som vi som klubb donar med.

Så vi kommer inte förboka någon SUB ej heller någon tid från klubben

Vi vill hellre som tidigare nämnt öka samarbetet mer med er andra klubbar, åka till varandras lopp , kanske bestämma några lopp om året som många av oss kan sluta upp till , roligt för arrangerande lokala klubbar , vi alla jobbar idag med våra klart mindre startande än vad VR håvar in. Det är roligt att träffas och se nya platser i vårt fina land.

Några av oss blickar redan mot Siljan , 3 dagar Vänern , Jämtland med Åre-trondheim , Stadslopp Hamburg , Danmark etc…
Flera av oss har varit vid Nova Colli Italien men inte kört loppet ännu , nu närmar det sig 
Bara för att nämna några , Lammhult också !!

Vi är ju riktigt många klubbar med god organisation.

Medlemmar i Team Kungälv har cyklat VR från 1 till 25 år.
VR är ett fint lopp utan tvekan och deras organisation är mycket bra , inget annat att säga om det.
En härlig stämning och en spännande utmaning , något en cyklist skall uppleva nån gång !

Men , VR vill låta oss självsaneras med höjda priser få in mer pengar och få in mer motionärer som anmäler sig själv.
Ok vi som är nöjda lämnar plats till de som vill prova på…
Dom kommer säkert få fullt nästa år , men hur blir deras framtid ???

Dags att ut o cykla på fler nya vägar till er andra klubbar….

Team Kungälv
/ Stefan
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Ytterligare kommentarer från klubbar som deltog i mötet med Vätternrundan..................


Hej! Jag och John Wikström (vår sub8.30-kapten) deltog i mötet och därifrån kan kort sägas att de beslutade förändringarna (försämringarna...) ang prishöjningar och bokningsregler inte verkar ändras.Klubbarna efterlyser dialog, men VR står fast vid att det hela sker av rättviseskäl och menade att vi alltid har valet att anmäla oss enskilt och betala den lägre summan...min poäng till Eva-Lena Frick blev att ja, vi har ett val, vi kan välja att göra något annat nästa år... ;-)
Samtliga klubbar vi haft kontakt med kommer inte att ansöka om subgruppsplatser från klubbens sida inför VR 2014 utan istället fokusera på ett utökat samarbete klubbarna emellan, t ex åka på varandras lopp och arrangera gemensamma cykelresor. Givetvis kan alla som vill köra VR nästa år anmäla sig enskilt.
LC har inte ännu fattat något styrelsebeslut om hur vi ska göra, men det kommer inom kort och lutar åt att vi "nollar".
Kan också säga att flera kom fram efteråt (både klubbar och sponsorer som inte kan agera så kraftfullt...) och uttryckte sitt fulla stöd för vårt agerande.
Vi hörs igen!

Hälsningar
Catrin Sebelius
styrelseledamot och VR-ansvarig, Lammhultcyklisterna
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Mats Sarapik »

Betalar klubben något för att få boka en eller flera grupper ?

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by olof »

Tjena

Detta är en lite löst formulerad tanke......
Vi kanske skulle ställa oss fråga om vättern är intressant överhuvudtaget framöver. Det finns många roliga lopp vi kan deltaga i istället och detta skulle ju också innebära att vi går tillbaka till det "gamla" med mer fokus på gemensamma lördagsträningar och mindra fokus på Vättern. Subträningarna har en tendens att "slå" undan den vanliga lördagsträningen, det blir en prioroteringsfråga mellan subträning och lördagspass för många medlemmar. Vill dock poängtera att detta är min personliga tanke och imget inlägg som medlem i styrelsen.

Jag har en känsla av att det har en tendens att bli alltmer "hysteriskt" kring Vättern. Vill även påpeka att jag bara kört vättern 3 gånger men känner att detta lopp är "färdigt" men ställer självklart upp på tågaventyret och kör ett nattpass i cykelförrådet.

mvh
olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Mats

Kostnaden tas personligen innbär att kostnaden ökar från 1350 kr till 1750 för att åka i en grupp. Klubben betalar inget extra eller rättare sagt inget alls som det alltid varit!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
josef70

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by josef70 »

Fint att ni engagerar er och för fram protester mot de nya principerna. Vill ändå passa på att nämna hur suveränt det fungerade att köra på dagtid med Sub8. En hel nattsömn före loppet och dessutom en funktionär på motorcykel som eskorterade oss HELA vägen runt sjön! Visade vägen och hindrade annan trafik, kändes väldigt proffsigt och säkert! Lätt värt några extra hundralappar enligt mig. Synd om inte fler lygnare får chansen uppleva detta framöver... /Josef
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Hans T »

Är kluven inför nya avgiften. Klassikerloppen är väldigt dyra generellt kan jag tycka. Samtidigt är 400 SEK extra inte orimligt mycket för att med säkerhet få tillbringa en dag med precis de cykelvänner som jag vill, inte vilka som helst, utan Lygnare som jag lärt mig är extra trevligt efter ett år i stan. Om jag dessutom får starta på förmiddagen och till råga på allt har den motorcyklist Josef beskriver framför i 30 mil (Obegripligt bra! Hade vi tur eller är det verkligen så?), ja då vete tusan om det nästan inte är "rimligt dyrt".
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Mikeryd »

Jag kan ha förståelse för att klubbarna är besvikna på VR eftersom man med rätta tycker sig ha tagit ett stort ansvar under många år att utbilda och attrahera cyklister som sedan kör Vättern på ett säkrare och mer engagerat sätt. Samtidigt, som jag tycker det, är det ju de enskilda deltagarna som betalar och står för alla kostnader kopplat till att deltaga.

Om klubbarna beslutar sig för att inte erbjuda möjligheten till gruppbokning tar man ju samtidigt bort möjligheten för sina medlemmar att få fördelen av en förbokning, både när det gäller att åka tillsammans och privilegiet att slippa "köa" när den generella anmälan öppnar. Om detta sker och om medlemmar vill förboka, återstår bara möjligheten att organisera sig utanför den nuvarande klubbverksamheten.

För egen personlig del tycker jag att de extra kronorna är värda att betala, eftersom jag tror det är svårt att åstadkomma en liknande cykelfest som trots allt Vättern är. Sverige är ett befolkningsmässigt litet och ett geografiskt stort land och jag är inte säker på att det är möjligt att skapa någonting som är i närheten av vad VR är. Det kostar både tid och pengar att "kuska runt" och deltaga i varandras tävlingar (som någon av klubbarna föreslår ovan), tävlingar som ofta bara har några hundra deltagare. Jag tycker inte det är lika intressant. För mig är Vättern en morot för att träna och de mindre lokala loppen en möjlighet till snabbpass och formtest, men där Vättern är huvudmålet. VR har med sina snart 50 år en nästan lika självklar ledande roll som Vasaloppet har på inom skidsporten.

Jag tycker klubbarna skall försöka använda VR och det ökade intresset för cykelsporten att engagera fler medlemmar och kanske ha fler arrangemang kopplat till förberedelser inför VR.

Så tycker jag.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Har medvetet inte lagt några kommentarer på denna tråd bara informerat vad som händer runt i cykel sverige. Man kan ha många åsikter om det som händer och hur Vättern agerar. Personligen tycker jag det är bedrövligt dåligt.

Det här med sub-grupper är komplicerat. Håller med om att det är hur kul som heslt att vara en grupp som tränar och genomför en satsning är ju själv en av eldsjälarna som startade upp detta. Motpolen är den utveckling det tagit i vår klubb, precis som Olof skriver och flera framfört de senaste åren har vi fått en polarisering som är riktigt tråkig där våra vanliga träningar inte har fokus utan det blir bara blick rakt fram mot Vättern. Själv har jag oavsett Vätternsatsning eller ej varit med på hur många vanliga pass som helst genom åren ofta som passledare men även som deltagare. Den utveckling vi haft har dränerat klubben och våra träningar har få deltagare i förhållande till hur många medlemmar vi har i klubben.

Det inget som vi någonsin eftersträvat det har bara blivit så på gott och ont. Klubben Lygnens Venner är ju i grunden startad för främja cykling och få in ensamcyklister att lära sig den ädla konsten att cykla i grupp genom det skapa en gemenskap under trevliga former. Mycket av detta är förlorat i klubben om man tänker klubben i stort, självklart finns den sammanhållningen i mindre grupper.

Kommentarerna ovan gäller ju bara de medlemmar som klarar av att cykla under 9 timmar annars måste man cykla på vanliga starttider så återigen blir det en snäv krets av medlemmar som får "privilegiet" att cykla själva med MC etc. Alla andra får betala den dyra avgiften och brottas med tjocksmocken av cyklister på det traditionella Vätternsättet.

Jag har varit väldigt kluven till Vättern i flera år p.g.a. av den utveckling jag sett i vår klubb. Många cyklister som tränat hårt och blivit riktigt starka vilket är kul men samtidigt som sagt ovan en trist utveckling av klubbgemenskapen som jag tycker är det absolut viktigaste för klubben. Värdet med klubben för mig är att komma till en träning sitta i gruppen och tjöta med folk ta en go fika med tjöt samtidigt som man får en massa mil i benen.

Hursomhelst är det bara bra att Vättern vänds upp och ner med alla diskussioner som pågår och det handlar inte bara att åka till varandras tävlingar utan titta utanför Vätternfönstret där det finns många trevliga tävlingar att cykla som många missar idag för det är bara fokus på att göra tid på Vättern.

Vi får se var detta tar vägen!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Här kommer kommentarer från Aina ordförande i HCK..........

Hej,

Det var kul att träffa några av er på mötet. Sedan vi från Hisingens cykelklubb tog beslutet har vi i styrelsen fått många hurra rop så det blev inte den medlemsstorm som vi befarade. Hittills är det en person som ogillat beslutet. Nu håller medlemmar på att skicka alternativa förslag på motionslopp.

Hör gärna av er till mig så kan jag försöka samla ihop så många förslag som möjligt vilket borde ske under sommaren om vi skall försöka få ihop ett förslag på något gemensamt lopp 2014.

Ha det bra

Ciao

Aina
Ordf HCK
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Bengt Tonnvik »

Mycket god analys, CG! På pricken! Klubben står och faller med de "vanliga" klubbträningarna!

Men jag är inte säker på att vi inte ska söka sub-gruppsplatser till nästa år. Sub-grupperna är ändå en väldig morot för många, ett sätt att ta sin träning ett steg vidare, och också ett sätt att få mer disciplin i sin träning. Att veta att man har en samlad grupp på Vättern att relatera till är en väldig hjälp och inspiration. Och Vättern kommer, vare sig vi vill det eller inte, att vara lite av "navet" i cykelsverige i många år framöver.

Det vi behöver jobba vidare med i klubben är att integrera sub-träningen mer med våra vanliga rundor! Det är ju det vi jobbat på i många år, och du, CG, varit pådrivande i, men jag tror det är den vägen vi behöver fortsätta på.

/Bengt
Post Reply