Vätternrundan 2016 sub 9

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Tack Hans!

Det är rättat nu.
/Anders
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Sköld »

Anmäler härmed Rolf Götestam , på uppdrag av Rolf till vårt Sub-9 lag !

Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by olof »

Tjena

Dyker upp den 27:e (om vädret tillåter)

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by staffans »

Jag är med den 27:e på provturen till Varberg, och tror mig ha värkt klart för att hänga på sub9 satsningen.
Mvh
Staffan
multisport60

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by multisport60 »

Jag är anmäld till Väsgötaloppet MTB denna helg

/Gunnar
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Stefan Troede »

Hej

Jag är med på söndag
Mvh Stefan
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by thoost60 »

Dyker upp på söndag.
/Thomas Ö
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by fabbev »

Jag kommer. :oops:
FORZA LYGNARE
Fabbe
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by ventoux »

jag är med på söndag och har med några gubbar från 2015 sub 9, dom flesta är medlem eller komma att blir medlem.
Med vänlig hälsning,
Duncan
Duncan Robinson
klas utbult
Posts: 28
Joined: 2014-04-02 21:19
Fornamn: klas
Efternamn: utbult

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by klas utbult »

hej
det skall bil kul att sätta målet Sub-9 lag !
kommer på söndag om vädret är skapligt.
klas Utbult
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej alla sub9-intresserade!

Det ser ut att bli närmast perfekta förhållanden på söndag :-) .

Observera att vi skall vara omklädda och klara 9:45 för en 15 minuters genomgång av hur vi skall cykla. Var därför på plats i god tid och se till att allting är i ordning när ni kommer. Pumpade däck, smörjad kedja och justerade bromsar och vad det nu mer kan vara. Börja redan nu med att kolla att allt är som det skall vara!

Läs gärna i "prova på"-tråden också om vad som gäller för detta pass.

Jag får det till att det ca 10 st som skrivit att de kommer. Det räcker för att få ihop till ett pass men jag ser gärna att alla som anmält intresse för sub 9 meddelar hur de gör och helst dyker upp.

Väl mött på söndag!
/Anders
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Sköld »

Hej !
Är tyvärr uppe i Skaraborg, hinner förhoppningsvis med lite backträning på Kinnekulle i morgon, bra för nästa
års Tre Berg dessutom!
Ha en fin tur på söndag, så syns vi framöver!
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
mlpe
Posts: 7
Joined: 2015-06-22 20:30
Fornamn: Mikael
Efternamn: Pettersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by mlpe »

Hej,
kommer med på provturen den 27:e för att se hur det känns, har ännu inte fullt ut bestämt mig för att åka V-rundan
mvh
Mikael
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by staffans »

Hej,
Kan tyvärr inte vara med på turen till Varberg. Arbetet kallar, avresa redan inorgon. Jag är med på sub9 satsningen.
Mvh
Staffan
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej!

En sak att beakta imorgon är att vi inte har någon fikapaus utan kör mer eller mindre nonstop. Det blir antagligen korta stopp för att korrigera och prata igenom detaljer i cyklingen men ingen matpaus. Eftersom intensiteten är högre än under vanliga distanspass går det år mer energi och det blir därför helt nödvändigt att tillföra detta under färden. Se därför till att ha med vätska, bars, gel eller annan form av energi som ni kan stoppa i er och som räcker för hela turen. Detta är också något som är nödvändigt att träna för att klara av utan att äventyra säkerheten eller skapa luckor.

Äta och dricka gör vi alltid i långsamma ledet när vägen och terrängen tillåter det!
/Anders
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Maru »

Jag har dessvärre fått förhinder. Så jag kan inte vara med idag. :(
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Närmast idealiskt väder hade lockat ca 15 cyklister. Vi inledde med uppvärmning ner till Gåsevadsholmkrysset. Trots som jag tyckte ganska lugn cykling så snittade vi ändå 33,4 km/tim dit. Det bådade gott.

När vi väl startade på "riktigt" rullade det på bra. Som vanligt var det flera som ville trycka på för mycket i motbackar men något större problem var det inte. Däremot var det ändå ett par incidenter med plötsliga inbromsningar som trots allt gick bra. Vi tog ett stopp och snack efter det och sedan gick det bättre. Den lätta medvinden och platta terrängen gjorde det lite enklare ner mot Varberg.

På hemvägen roterade vi motsols, något som vi inte är så vana vid. Fungerade ändå helt godkänt. Dock började en del bli trötta och allteftersom blev det luckor och nya inbromsningsincidenter men som väl är hände inget. Sista milen dämpade vi tempot och anlände i stort sett med hela gruppen.

Såvitt jag kunde förstå hände de flesta incidenter i det långsamma ledet. Jag tror att det beror på att en del slappnar av lite för mycket, frihjular, dricker eller gör något så att hastigheten plötsligt ändras, vilket direkt fortplantar sig bak i ledet. Särskilt tydligt blev detta mot slutet när många började bli trötta I längden fungerar inte det, utan det kommer att hända något. Lösningen är att träna på att cykla så jämnt som möjligt, hela tiden ett driv i pedalerna, bara äta och dricka när man kan göra det utan att tappa fart. Något man kan öva och tänka på varje gång man är ute och cyklar.

Trots allt var detta utan tvekan den bästa premiären jag kört med en ny sub-grupp. Det ser fint ut för det som komma skall! =D> =D>

Skriv gärna om era egna erfarenheter och upplevelser av dagens tur!

Här är lite kalla fakta om rundan.

https://connect.garmin.com/modern/activity/911222435
Last edited by andale on 2015-09-28 09:51, edited 1 time in total.
/Anders
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by molsson »

Tack för en trevlig tur alla.

Lite ojämt men den bästa första subträningen jag varit med om, kändes som att alla verkligen kan vara med och bidra till farten =D> .

Som Anders skriver var kanske dricka och äta som sskapade problem, viktigt att kunna göra detta för att inte gå i väggen, märks inte så mycket på 12 mil men på 30 tar energi- och vattenbrist ut sin rätt, har tidigare år haft flera starka cyklister som tvingats släppa för att de inte kunnat ta upp näring i ansträngningen eller känt att de inte vågar äta pga farten.

Som vanligt var bilarna på Tjoleholmsbiten lite otrevliga. Vi bör nog välja att köra lokalvägen på andra sidan järnvägen (platta KM banan) för det känns som att det kommer att hända en olycka.

/Magnus
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by thoost60 »

Tack för ett trevligt och bra genomfört träningspass. detta kommer bli hur bra som helst.
Tack Anders och Magnus. \:D/ \:D/
//Thomas Ö
multisport60

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by multisport60 »

Har haft problem med min position på cykeln och tänkte investera i en bikefit. Vem rekommenderar ni? Veloposition.se verkar seriös enligt deras hemsida
Post Reply