VR 2016 SUB 7:30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
AndersT

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by AndersT »

Sub9-gänget med bihang kräver 3 bilder:
IMG_0021 (1).jpg
IMG_0022 (1).jpg
IMG_0023 (1).jpg
AndersT

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by AndersT »

Ingen bild på rekordklungans målgång, men väl på andraklungan med Anna, Mikael, Johan o Jesper:
Attachments
IMG_0024 (1).jpg
cyclingmary

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by cyclingmary »

Grymt kul att ni lyckades med tidsmålet på Orust Runt, grattis =D>
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hallihallå!
Eftersom flera av vill hojja på Söndag så får det bli så. Vi startar från Lindome kl 10:00 (obs tiden). Det blir fokus på att cykla energisnålt och jämnt. Har lagt upp en anmälningslänk på kalendariet. Blir det regn så ställer vi in. Några kommer att köra Lördagspasset till Varberg och några kommer köra både Lördag och Söndag. Livet är fullt med möjligheter.

väl mött
peter
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Idag var vi totalt 15 personer som i gynnsamt väder genomförde vårt sista SUB träningspass.
En bra genomkörare som ingjöt en bra känsla inför själva loppet nästa Lördag.

Vinterns och våren fysiska träning har gett resultat och många har utvecklat sin fysiska prestanda gentemot förra året.
Nu gäller det att ta till vara på denna kapacitet på bästa sätt. Ska vi som lag klara vår målsättning måste vi i cykla smart. Konsten ligger i att cykla tillräckligt snabbt utan att göra av med mer energi än absolut nödvändigt. Det gäller att cykla jämt och stabilt så att vi inte sliter ut varandra pga av att vi själva skapar ryck och luckor i klungan. Detta gäller inte minst de starkaste cyklisterna. Är man stark måste man även vara snäll.
Ofta får vi en fartskillnad i klungan på upp mot 5-6 km/h genom en rotation. Tricket är ju att istället för att pendla mellan 41 och 47 km/h hitta en jämn körning på 44 Km/h. Det här måste vi hjälpas åt med.
En annan sak som var och en måste tänka på är att aldrig bromsa i klungan. Idag hade vi en incident som kunde slutat illa. Se till att alltid ha blicken framåt och ha koll på vad som händer. Aldrig släppa fokus.

Nu återstår att charma skiten ur vädergudarna så att vi får bästa möjliga förutsättningar. Anna fixar detta.
Återkommer med detaljer inför Lördag.

Resultatet av dagens pass
Distans: 110 km
Snitthastighet: 41.0 km/h

Note
Det påstås att någon idag sett team SUB 7:30 kosta på sig en fika i ÅSA. Förmodligen har man blandat ihop oss med några andra.
Formellt sett har detta aldrig hänt. Team SUB7:30 förnekar med det bestämdaste dessa illasinnade rykten. :-=

//peter
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Fasen vad ni verkar ha haft fart på hojarna idag. Energisnålt var temat inför träningen som jag läser det, otroligt imponerande att ni smög fram snabbare än vi någonsin gjort!
Oavsett hur energisnålt det nu gick tycker jag det känns bra inför nästa helg, förutsatt att vi kör som Peter R skriver. Äntligen är det dags!
/Hans

PS. Stanna för fika låter ju helt apart. Klart det inte stämmer. Det vet vi ju att man bara blir stel i benen av och går upp i vikt dessutom :oo:
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Stefan Troede »

Efter en stenhård träningsvecka för 2 veckor sedan toppat med 22 milaren på nationaldagen var det mycket vila förra veckan. Igår inleddes sista veckan före VR där det är dags att väcka kroppen igen. Satsar på ett kort och intensivt intervallpass på tisdag kväll. Sen blir det lugnt och mycket kolhydrater för att komma till VR i så bra skick som möjligt. Får se om det räcker? Tackar i alla fall för att jag har fått komma med i gruppen. Har varit grymt utvecklande för formen i år!

Fikat i Åsa??? Snacka om att göra en höna av en fjäder! Kan hända att någon åt en halv banan, tryckte i sig en gel nersköljd med medhavd sportdryck samtidigt som vi passerade Åsa Hembageri i 45 knyck!

Stefan
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by thoost60 »

Helt rätt Stefan, vem hinner uppfatta något i den hastigheten? önskar hela sub 7.30 gänget ett stort lycka till. :-= :-= \:D/
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej Gänget.
Det drar ihop sig för final. Äntligen!!
Körde mitt sista träningspass idag och nu ska det bli skönt att vila ut ett par dagar. Vi samlas kl 10:00 på Lördag för genomgång. Adressen är AKASIALIDEN 20 B.
Där samlar även service teamet in era hinkar och påsar med allt upptjack som ni vill ha med till depån. Se instruktionerna som Ragnar skickat ut tidigare. Tänk på att vi bara har ett stopp, så det som ni lastar på i depån ska räcka in i mål dvs 18 mil.

Se även till att cyklarna är tip-top och att ni kört in dem. Inga lösa prylar. Flaskställ och flaskor bakom sadel ska vara 100% säkrade. Vill inte veta av en enda incident med flaskor och skit som lossnar.

Självklart kör vi i klubbens tröja. Om vi i värsta fall måste köra med jacka så se till att ni inte har jackor som blir som uppblåsta spärrballonger.

Nu över till vädret.
ANNA GÖR NÅTT!!!!
Själv gör jag allt jag kan i form av hokus pokus för att vädergudarna ska ge oss uppehåll och bra vind.
image.jpg
image.jpg (11.53 KiB) Viewed 21901 times
Det kommer att funka! Just nu så hoppas jag YRs prognos är mer rätt än SMHIs. Största hotet är vinden. Stabil Nordvästlig riktning är absolut inte vad vi önskar. Kommer att bli supertufft att köra under 7:30 med sid-vind runt hela jävla sjön. Vi måste få till en ändring på detta nu.

Taktiken för hur vi ska köra avgörs helt av hur vädret utvecklas. Således bestämmer vi detta på genomgången på Lördag.

Se nu till att ta det lugnt ett par dagar så ses vi supertaggade kl 10:00 på Lördag.

PS
Glöm inte att ta med er startbeviset.

// peter
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Favorit i repris - Stora packlistan för Vätternrundan:

Benvärmare/knävärmare/armvärmare
Cykel
Cykelbyxor
Cykeldator
Cykelglasögon
Cykelskor
Cykelstrumpor
Cykeltröja
Däcksavtagare
Ekernyckel
Eltejp (för att sätta fast saker på ramen)
Extra slang+lagningslappar i reserv
Flaskor/camelback
Fram/bakljus+extra batterier
Handskar
Hjälm
ID-kort
Jacka/regnjacka/vindväst
Kedjenit/Missing link
Lypsyl
Linement/balsam/Vicks rub
Medicin/allergitabletter
Midjeväska
Mobiltelefon
Multiverktyg+verktyg för "sista-minuten"-meckande
Patientbricka
Pengar/kreditkort
Plastpåsar för förvaring av saker som skall med i cykeltröjan
Pulsklocka+pulsband
Pump/kolsyrepatroner+riktig pump för ordentligt tryck innan start
Reflexer
Regnkläder (för tunnisar)
Sadel/ramväska
Salttabletter/anti-kramptabletter
Sax (till att klippa bort överflöd från nummerlapparna)
Skoöverdrag
Solkräm
Sportdryck/bars/gel
Startbevis
Svettband/bandana/keps
Undertröja
Vaselin/byxsalva
Öronproppar (till övernattningen)
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by T.F »

Akasaialiden!! Jag får en tår i ögat av 'förr'..
När det gäller stora packlistan så är det BARA solkräm som skall med å PÅ!
Nu gäller det att blidka vädergudarna å framförallt visa att vi minsann struntar i o med detta påstruket visar att vi inte accepterar störtregn eller ens väta. NV vind..kör tätt,viktigt,ni är nu proffs på tighta tilltag o närhet så visa detta med en skön vinge å flyg fram! 1 Görstort lycka till nu på färden ni sjuttettisar! T.F
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by andale »

Stort grattis till er i 7:30-gänget =D> . Det var en extra bonus efter vår runda i sub9 att följa er framfart på webben och sen se er dyka upp några minuter före 7:30 och lite extra att ni var så många och extra extra att tjejerna var med =D> !
DSC_1737.JPG
/Anders
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Sköld »

Stort grattis!
Otroligt bra kört, ni är grymma ! =D> =D> =D>
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by T.F »

Jättebra cyklat hela 7.30 gruppen,7.28 är en bra tid!
De som kom in strax över måltid gjorde det bra de med!
Grattis!
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Uppdrag VR 2016 SUB 7:30 Slutfört!!
Resultat: 07:28

JAAAAA - VI GJORDE DET !
En fantastisk laginsats från första till sista tramptaget, utan draghjälp av andra, och i stundvis vidrigt väder.
Planen var enkel men lysande.
1.) Måste snitta 40 km/h i motvinden ner till Jönköping.
2.) Max 90 sek stopp I Bankeryd
3.) Passera Karlsborg innan Bro-öppningen kl 17:30
Vi var 33 grymt taggade Lygnare som stod på startlinjen när starten gick kl 12:16.
Det blev till att köra hårt direkt från start och under de första 5 milen snittade vi dryga 42 km/h vilket visade sig behövas för att kompensera backarna efter Gränna.
Vi lyckades hålla körschemat och passerade Jönköping enligt utsatt tid men det tog hårt på krafterna.
Stoppet gick också som planerat och alla kom upp i sadeln efter 90 snabba.
Service teamet i egenskap av familjen Cronas roddande av depån var i världsklass. Såg superproffsigt ut med Lygnenflaggor som vajade i vinden. =D> =D>
Nu gällde det att tryckla på mot nästa hållpunkt som var bron Karlsborg. Den passerades med 4 min marginal. PUST!
Många var slitna och det blev fler och fler som gick ner på rulle. Här gjorde Mikko det som räddade oss. Genom att vid upprepade gånger gå ner i rullen och pusha alla att komma tillbaka in i rotationen fick vi det att flyta på. I backarna upp mot Medevi är det tungt och vi tappar tid. Vid Medevi är det inga marginaler kvar, så det blir till att BOMBA de sista milen. Nu blev det åka av och det gällde att bita i ända in i mål. JUBEL \:D/ \:D/ \:D/
Vi var 21 som kom in på 07:28. Övriga kom in strax efter på finfina tider. En extra eloge till Niclas som trots punktering lyckas köra in på 07:33. Respekt!!!
Jag kollade resultatlistan som kom nu ikväll, och enligt den så kom vi in på placering 61 vilket vi ska vara riktigt stolta över.
Extra stolta ska vi vara över Marie och Anna som med sina 07:28 var snabbaste tjejerna på Vätternrundan 2016

Själv blev jag också en erfarenhet rikare. I tron om att jag var odödlig eller nått så slarvade jag med energi-intaget ner till Jönköping. Strax innan Hjo slog släggan till. På bara några minuter slogs hela kroppen ut fullständigt. Båda motorerna stannade och alla varningssignaler slog över till tokrött. Det blev svårt att andas och pulsen skenade. Kraften försvann helt och jag fick gå ner i rullen där jag med nöd och näppe kunde hålla mig kvar. Nu var goda råd dyra. Mer än halva sträckan kvar och kroppens larmsystem vrålade "lämna cykeln omedelbart - du störtar".
Fanns bara en sak att göra. Inget som jag rekommenderar någon att prova hemma. Jag drog alla tillgängliga nödraketer och hokys pokus kapslar på ett bräde. Sen var det bara att bita i och vänta.
Efter 15min startar systemet upp igen och efter 20 min är båda motorerna tillbaka och andning och puls återgår till normaltillstånd. In i klungan igen och mosa på sista 15 milen.
Jag kommer aldrig, aldrig, aldrig mer slarva med intaget. [-X

För oss som delar in livet i före och efter Vätternrundan kommer nu en period med saknad och tomhet.
Vi kommer sakna de stenhårda SUB passen till varberg.
Vi kommer sakna de grymma och svetytiga inomhuspassen.
Vi kommer drömma tillbaka till oförglömliga lopp som när vi slog banrekord på Orust Runt och Sprängde 7:30 vallen på VR. \:D/ \:D/

Stort tack till alla i Team SUB 7:30 för att ni är det bästa, goaste och snyggaste gänget. NI ÄR BÄST!!!
Stort tack till Janne, Ragnar och Hans som alltid stöttar och ställer upp.
Stort tack till Mikko för superhårda spinningpass och för stenhård coachning.
Stort tack till familjen Crona för roddande av depån.

Ha det gott
Peter Remneberg

hörde jag SUB 7:20 :-=
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Janne P »

Jag vill å besättningens vägnar passa på att tacka kapten Peter för allt jobb med årets satsning och oss själva för de framgångar vi haft därav. Stort grattis till alla i laget och min beundran för hur ni kämpade under varvet. Grunden var lagd i all enskild och gemensam träning under året.

Mikko skall ha en eloge för att styra upp tempot när det var som mest kritiskt under loppet och den osjälviska dragningen på slutet. Du är en maskin!

Jag är stolt över våra båda tjejer som gjorde ett kanonjobb och var med gruppen i mål. Anna måste vara Sveriges snabbaste meteorolog på cykel. Tack för specialprognoserna före start, Anna. Jag har sällan sett en så glad cyklist som Marie efter målgång.

För egen del riktar jag ett speciellt tack till Ragnar, vars Crampfix höll den värsta krampen under kontroll.

Alla har bidragit till denna framgång! Tack allihop!

/Janne P

När startar vi 7.20-passen, Peter?
Målet är vägen dit...
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by mikebike »

Stort grattis till er alla som utförde denna bragd i år!!! =D> =D> =D>
Grymt jobb och slit i ganska kassa väderförhållanden,!
Skönt också att ni klarade er utan tillbud och olyckor.
mikebike
AndersT

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by AndersT »

Grattis till en stark prestation! Här är lite bilder:
Ragnar värmer upp
Ragnar värmer upp
Tight o fint efter Vadstena
Tight o fint efter Vadstena
Snabb kurvtagning efter Aspa
Snabb kurvtagning efter Aspa
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Tack alla för en lyckad examen i sub 730!

Peter R ska ha all heder för den plan som mejslades fram till succé under loppet av två år. Inomhusträningen har hela klubben kunna dra nytta av. Peter tillsammans med Mikko Pietilä har där definierat en standard för hur träning som förbättrar form utöver det vanliga ska bedrivas. Mantrat "Det gör ont men är inte farligt" är användbart i många sammanhang, definitivt så under gårdagen.
Janne P är en rackare på att alltid finnas på plats, även på de pass som inte är sub-inriktade. Alltid lika intressant att ta del av vägar någonstans i regionens utkanter som finns på Jannes GPS. Det är aldrig fel att ta en omväg eller varför inte köra en 10-milsbana åt båda hållen samma dag?
Familjen Crona hyllas av många med all rätt. Hoppas barnen inte får några men av att tvingas köra hinkar med sockervatten och annat suspekt runt en sjö en gång per år. Vår sparsamma stoppstrategi satt perfekt i år!
Hela klungan som i år samarbetade som aldrig förr vill jag köra mer med. Det är ett bra betyg att ha så många med in till målet i Motala.

Sitter här och petar på lite siffror fram och tillbaka. 7:19 står det på sista raden.....

//Hans
Last edited by Hans T on 2016-06-19 22:58, edited 2 times in total.
AndersT

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by AndersT »

Riksväg 50
Riksväg 50
Målgång
Målgång
DSC00771.jpg
Post Reply