Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 69 km

Backighet: Hög

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge K.
Hjälpryttare:
Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt på Jerkstrands 100 meter från startplatsen!


Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkommen till Kungsbacka på lördag, återigen dags för en rolig vinterrunda efter starten med Hisingscrossen i lördags. Jag tar över stafettpinnen och kommer bjuda på en rejäl runda på fina småvägar med minimal biltrafik. I år har jag ritat om rundan för att få ännu mer roliga grusvägar vilket innebär att rundan i fortsättningen kommer att heta Ubbhults-Svängen. Totalt kommer rundan att bli lite kortare, ca. 69 km, men med hela 37-38 km på grusväg. Exakt sträckning kommer senare i veckan då jag har rekat färdigt. Den här rundan kan också med fördel köras med MTB, men då får man ligga längst bak på de sträckor vi kör ihop. På grusvägarna kommer det att vara valfri fart och återsamling på ställen jag meddelar efterhand som vi cyklar.

4 personer anmälda idag. Detta är kanonbra träning och dessutom rolig sådan - så anmäl dig på momangen!
Välkommen till Kungsbacka simhall på lördag 18 november kl. 09.50 och kl. 10.00 rullar vi iväg.
Lars-Inge
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Lördagsrundan är färdigrekad - kommer att bli en häftig runda! Mats G och undertecknad rekade idag andra delen av rundan och den är fin men tuff!
Totalt blir rundan 69 km, beräknad rulltid 3,5 timma, ca. 1 000 hm att klättra och ca. 37 km grusväg som bitvis är rätt mjuk. Detta gör att rundan kvalar in som en av vinterns tuffaste rundor - men också enligt Mats och mig som en av de roligaste!

Jag rekommenderar att alla som har möjlighet laddar ned rundan i sin cykeldator, så är det fler än jag som kan hitta runt. Var så god här har ni länken: https://connect.garmin.com/modern/course/16703280

Denna vinterrunda kan köras på två olika sätt, antingen med ett jämnt distanstempo hela vägen runt eller också full spruta på de intervallsträckor jag under rundans gång guidar om. I princip kan man säga att på alla grusavsnitt kommer det att vara valfri fart, detsamma gäller på några få backar på asfaltsträckorna. Efter dessa sträckor med valfri fart är det återsamling där jag meddelar. Här ska man stanna/stå still och vänta till alla har kommit och jag som ledare meddelar att vi cyklar vidare.

Till slut mina rekommendationer efter att ha cyklat rundan:
* Grusvägarna är bitvis mjuka vilket gör att min. 32 mm bredd på däcken är att föredra. Dubbdäck är inte nödvändigt om det inte blir ett oväntat väderomslag.
* På grusvägarna är det en del hålor, ibland större stenar typ makadam och även rullgrus vilket innebär att man inte kan ligga kloss på rulle på varandra. Detta för att man ska kunna byta linje snabbt utan att riskera för varandra.
* På några få ställen är det "single track" = det går inte att cykla om varandra här. Då är det ju bra om de som vill köra snabbt kör först.
* På andra ställen där det går att köra om varandra är det alltid omkörning till vänster/utåt i vägen som gäller.
* Den här rundan kan också med fördel köras med MTB, men då får man ligga längst bak på de sträckor vi kör ihop.
* Vill man undvika hammaren är det smart att gå ut lite lugnt den första halvan av rundan. Rundan är tuff så devisen "Den som spar han har!" stämmer bra in här...
* Smart är att ta med lite energi i form av bars, banan etc.

Till slut: Meterologerna förutspår 5-7 grader, 5-6 m/s, nån solglimt och inget regn vilket i så fall innebär kanonfina förhållanden för vintercykling. Detta är superträning och kanonkul! Så anmäl dig NU!

Välkommen till en maffig vintercykelrunda med samling Kungsbacka Simhall på lördag kl. 09.50!
Lars-Inge
Er guide på lördagens roliga cykelrunda
OBS! Självfallet fika på Jerkstrands efter rundan! Kallskänkorna, konditorerna och smörgåsnissarna är inkallade för tjänstgöring...
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Dario »

Hejsan,
Jag ska cykla från stan till Kungsbacka på lördag. Jag gör det gärna i sällskap med någon annan :-) Jag vill gärna ta det extra piano. Någon som vill starta från Preem vid 8:30?
Hälsningar,
Dario
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Låter som en kul men krävande cykeltur!
Dessvärre åker vi till Strömstad för att mysa med
dotters familj samt för att utöva lite felsökning
på deras solcellsanläggning!
Ha en fin lördag!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Landergren
Posts: 3
Joined: 2017-11-17 19:04
Fornamn: Henrik
Efternamn: Landergren

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Landergren »

Hej!
Den här stänkskärmen är inte tillräcklig för cykling imorgon?
Har någon nått bra tips på en enkel kompislapp?

//Henrik
Attachments
20171117_160415.jpg
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by andale »

Landergren wrote:Hej!
Den här stänkskärmen är inte tillräcklig för cykling imorgon?
Har någon nått bra tips på en enkel kompislapp?

//Henrik

Den är lite för kort. Ligger man bakom får man sprutet på sig. Här är några exempel på hur man kan göra.
kompislapp.JPG
Kompislapp2.JPG
Kompislapp2.JPG (30.25 KiB) Viewed 14514 times
Andra lösningar är att kapa en annan gammal skärm och förlänga eller att klippa upp en plastflaska. Fäst med skruv eller popnit. Bara fantasin som begränsar :-D

Välkommen imorgon.
/Anders
Timo Springfeldt
Posts: 150
Joined: 2007-04-20 21:53
Location: Timo Savolainen

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Timo Springfeldt »

Tjena, tog en assaver, borrade hål, buntband , voilá kompislapp :)

Timo
Attachments
9B52FC72-381C-4675-9448-CA885B79F198.jpeg
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by FAbIo2 »

Hej
Hinner tyvärr inte vara med idag.
Kör hårt
Fabio
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

2017-11-18 12.13.29.jpg
11 hungriga pers stod på startlinjen idag i mycket bra förhållanden för vintercykling, 8-9 grader varmt, några regnstänk men också härligt solsken, en västlig vind på 6-7 m/s som vi parerade snyggt. Banan var 68 km varav mer än hälften på grusvägar, skogsvägar och några få stigar. På dessa sträckor var det valfri fart och det fungerar perfekt när några stycken har tankat ned kartan på rundan, vilket Micke R, Johan G och Anders A hade gjort - silverstjärna till er!

Rundan gick att köras på två sätt, antingen i ett jämnt distanstempo eller också lite mer med naturliga intervaller (vilket de flesta gjorda). Ingetv snack om att detta är kanonträning, på grusavsnitten hade jag själv mestadels en puls mellan 160 och 175 slag/minut. Sen var vi alla överens om att det dessutom är rolig cykling, det händer hela tiden grejer, man måste vara fokuserad så man tänker inte på att tiden går, att benen skriker och att man blir tröttare och tröttare....

Rundan blev alltså 68 km, vi körde i knappa 3 timmar och klättrade kring 900 höjdmeter (från knappa 800 hm till dryga 950 hm beroende på vilken cykeldator vi valde!) Bra kämpat allihop och ett stort tack till er alla:
Anders A, Rolf L, Dario M, Niclas L, Marcus E, Micke R, Henrik L, Roger A, Johan G och Staffan S som alla körde säkert och spred en positiv stämning på dagens roliga vinterrunda!

Nästa vecka är det dags för en runda norr om Gbg, därefter supercrossen söder om Gbg med start i Slottskogen och lördagen 9 december är alla åter välkomna till Kungsbacka. Då kör vi Onsala KT (Kors&Tvärs), en kul runda med massa grusavsnitt som det blir valfri fart på. Jag önskar alla som var med på rundan och alla ni andra Lygnare som inte fick uppleva dagens nöje en trevlig November-helg!
Lars-Inge
Er guide på Ubbhults-Svängen
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by andale »

Tuff bana med mycket grus och backar. Både ben och puls slet ont, men belöningen kom med ca 2,5 mil kvar i form av några mer lättåkta partier. Bra upplägg med återsamlingar efter varje frifartssträcka. Stark grupp för övrigt så jag fick vara kvastcyklist idag. Lång fika med mycket cykelsnack på Jerkstrands efteråt blev extra bonus.

Tack venner och Lars-Inge för en fin men jobbig dag på hojen. :-D
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by Dario »

Tack alla för ett jättebra och trevligt träningspass. Roligt med så många branta backar! Det gick inte lika bra för mig i de lerigaste partierna, men det spelar ingen roll, det var jättekul ändå. Tack Lars-Inge för mycket bra passlederi och en bana som heter duga! Vi ses igen på lördag, Dario
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Ubbhultssvängen Lördag 2017-11-18 kl. 10:00

Post by JohanG »

Tack för ännu ett kanon-pass Lars-Inge! :-)
Post Reply