Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till starplatsen hittar du här

Distans: 76 km

Backighet: Hög

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Länk till karta: Burhults Rundan 76 km

Höjdprofil:
Burhults Rundan.png
Banan går att korta ner Alternativ 1) cykla till Mellbyleden över Bergsjön till Linnarhult in på banvallen blir ca. 68 km https://connect.garmin.com/modern/course/16681786.
Alternativ 2) Cykla genom Lexby mot Kåhög och ta Lexbydalsvägen in vänster fram till Gråbovägen, höger till Björsared och vänster vid ST1 tappen blir ca. 65 km.

Passansvarig: Mikael R.
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:

Sävedalen, Kviberg, Alelyckan, Hjällbo, Linnarhult, Björsared, ta vänster in på Torvhögsvägen "där banvallen slutar", cykla fram till T-korsning, höger in på Kapperedsvägen mot Bergums kyrka ta vänster in på Björsbovägen. Nästa korsning vänster in på Mollsjövägen fortsätt fram till G:a Kilandavägen. Cykla höger in på G:a Kilandavägen till korsning ta höger in på Burhultsvägen till nästa korsning, ta höger in på Ljungslättsvägen till Aggetorp och Gråbo. Cykelbanan vänster till Stenkullen, höger mot Lerum, genom Lerum, vidare mot Jonsered, Partille, Sävedalen.

FIKA Cederleufs i Sävedalen på Göteborgsvägen.


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Vädret är inte snällt för cykling just nu! Vi har fått över 1 dm på höjderna i Partille i natt. Banan går på grusvägar på höjderna mellan E45 och Gråbovägen så det är tveksamt om det fungerar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Jag är säker på att ni alla funderar på om det blir någon cykling på lördag eller inte. Jag kommer kolla vägarna i morgon och avvaktar en lite mer definitiv väderpgrognos, men som det ser ut nu cyklar vi, men kanske på andra vägar än de som beskrivs i den ordinarie rundan.

Jag återkommer i morgon.

//Mikael
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Alla kan pusta ut! Det blir ett cykelpass på lördag!

Jag kollade några grusvägar i dag och dem skall vi hålla oss ifrån, det är tjock is på de vägsnuttar jag kollade. Däremot är det rena och fina asfaltsvägar.

Vädret verkar bli fint med någon minusgrad vid start med solsken under förmiddagen och svaga vindar.

Banan blir enligt följande:
Vi kör parallellt med 45:an upp till Nödinge där vi tar Gamla Kilandavägen till Ryd, där vi svänger norrut och cyklar vidare till "Nya" Kilandavägen så vi kommer ut på 190:an vid Sjövik. Därifrån tar vi cykelbanan mot Gråbo, vidare till Lerum och tillbaka till startplatsen, där vi i vanlig ordning fikar på Cederleufs.

Välkomna Kl 09.50 för avfärd Kl. 10.00 på lördag!

Mikael
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by rogera »

Jag avvaktar och ser hur halt det verkar vara under morgonen. Är det som på torsdagskvällen kör jag inte för då var det riktigt halt.
Ungefär hur lång är den nya rundan?
/Roger
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Jag tror den blir 7-8 mil. 0 grader vid start och +3 vid målgång med svaga vindar, och en värmande sol. Blir en riktigt fin vårvinterrunda på fina vägar.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

8 cykelsugna cyklister samlades i Sävedalen strax före Kl. 10 i förmiddags. Vi körde en variant på den ordinarie banan genom att cykla utmed 45:an upp till Nödinge och på så sätt undvika de två grusvägspartier som såg sämst ut vid inspektionen. När vi kom till upp till Ryd efter att ha kört på rena och ganska torra asfaltsvägar från Nödinge, valde vi grusvägen via Burhult ned till Björboholm. Då sprack det upp och vi kunde åka i solsken på fantastiskt fina vintervägar ned till 190:an där vi tog cykelbanan till Gråbo och vidare till Lerum och Partille och det hägrande målet vid Cederleufs, som jag dock missade idag. I och med att vägarna var fina och vindstilla så gick det ganska snabbt i dag 76 km på lite drygt 3 timmar cyklad tid.

Tack alla för en trevlig runda och nästa lördag är det Ålgårdarundan med start i Lindome som gäller.
Attachments
Burhult.jpg
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Burhults Rundan Lördag 2018-03-10 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Stack ut vid 12.00 idag när solen sken. Körde Gråbosvängen moturs. Trodde jag skulle möta er. Jag cyklade via Hedefors till Stenkullen. Första passet ute sedan 10/2. Får hoppas att kroppen vill vara med nu så det blir lite kontinuitet i tränandet.

Blev 3.10 timmar med den tunga cykeln 18.5 kg, fulldubbat.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply