Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Förlängning se nedan!

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du här

Längd: 50 km +35 km
Backighet: Hög på orginal banan förlängningen låg

Länk till karta

Passledare: Magnus O.
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
Startar i Sävedalen cyklar längs Säveån mot Partille. Från Allum "Partille" går vi backarna upp till Kåsjön "cykelbana" förbi brandstationen ut på Landvettervägen "1 km", vänster Gamla Prästvägen upp till Tahult nedför Tahultsbacken, vänster Härkeshultsvägen till Jonsered tillbaka mot Partille.

Cyklar vi på väg mellan Säveån och E20 upp på gamla Alingsåsvägen upp till Furulund via Tingsvägen "nya cykelbanan" till Kåsjön, höger in på gamla Öjersjövägen mot parkering Bertilssonsstuga genom Delsjön till Härlanda tjärn, Svarttjärn, Oxled till Sävedalen.

OBS!! Alternativ banan som gäller vid förlängning och RACER
Vi går vi inte in i Skatås banan förlängs ut på gamla Boråsvägen, Kallebäck, Skår, Delsjövägen, Munkebäck, KVIBERG, Alelyckan, Gråbovägen, cykelbanan till Björsared, Olofstorp, Lerum, Jonsered, Lexby, Partille station, Utby, Sävedalen.

Banlängd ca. 85 km

Fika på Cederleufs i Sävedalen efter passet!!

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by molsson »

Nu är det dags för sista vinterrundan för denna säsong.

Tyvärr bir det inte racer som det varit de senaste åren, frost på morgonen och mindre vägar och cykelbanor gör att jag rekommenderar dubbdäck.

Blir banan utan förlängningen, då det är vintercykel och dessutom påskafton.

Frågan är om det är cykelbart genom Skatås, jag kollar på torsdag, om underlaget är för dåligt kör vi runt via Kallebäck och Delsjövägen.

/Magnus
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by Hans Carlberg »

Hoppas ni får en fin påsk alla gulingar! :-D
Själv skall jag till Strömstad och gotta mig!
Har nu slagit rekord i att minimera resp. undvika träning överhuvudtaget!
Januari 3 pass: 2/1 spinning, 9/1 spinning, 18/1 spinning
Februari ingen träning
Mars 4 pass: 4/3 Vasaloppsspinning, Längdåkning 8/3-9/3-10/3
Mallis kommer att bli en omstart! =P~
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Dubbdäck kommer inte att behövas. Det är torrt på vägarna. Cyklade från Alingsås hem idag över Råbockekullen var några små isfläckar på lillevägen som var tydliga. Bara cykla över eller på sidan. Det är bara Härkeshultsvägen som kan ha samma standard i övrigt är cykelbanor i Partille grusade och vägarna rena.

Racer vill jag inte cykla med på passet, för mycket grus över allt. Det blir ett lugnt pass för min del i alla backar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by molsson »

Cyklade genom Skatås idag lite is och mjukt på sina ställen men cykelbart men mycket folk i spåren och lär bli mer på lördag. Vi cyklar runt via Kallebäck och Delsjövägen.

/Magnus
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by rolivecr »

Cyklade idag, fredag, via Lindome ner mot Fjärås och Åsa med racer och det gick utmärkt. Inte speciellt mycket grus på cykelbanorna på sträckan jag körde och nästan inget grus på landsvägarna utom längs ut vid vägrenen. Dock en del salt kvar här och där. Torrt ute. Så inga problem bara man tar det försiktigt. Kallt på morgonen och då behövdes rejält varma kläder men framåt 10-tiden blev det snabbt varmare.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Tahults Rundan med Lygnen, startade 7 minuter före för lugn cykling upp till Kåsjön 9.5 km och 128 hm.
Vidare upp till Tahult 188 hm in på Härkeshultsvägen mot Jonsered ovanpå Jerikotunneln "E20" efter 20 km och 288 hm.
Tillbaka mot Partille och upp Tingsvägen till Furulund och Kåsjön 26 km och 410 hm.
Sedan cykling Öjersjövägen ner till Gamla Boråsvägen, Delsjövägen tillbaka till Sävedalen. Sista 22 km gav ca. 100 hm.

Kallt på morgonen -0.5 och +5 vid Cederleufs för fikan. Klarblå himmel riktigt fin vårvinterdag med bra cykling.

Höjdprofil på denna bana som vintercykling i år:
Tahults Rundan Höjdprofil.png
Tahults Rundan Höjdprofil.png (9.83 KiB) Viewed 9741 times
Tack för pacen även om jag körde mitt eget tempo. Alltid gott och ha några bakom och framför när krafterna tryter.

Go fika på Cederleufs.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Tahults Rundan Lördag 2018-04-03 kl. 10:00

Post by molsson »

Vi blev 5 stycken som trampade iväg från Sävedalen i den kalla men vackra morgonen, I huvudsak rena vägar och Rickard klarade sig fint med racer.

Första turen sedan november för mig utan dubbdäck kändes mycket bra, nu gäller det bara att få fart på träningen ordentligt innan det blir försommar, mycket att hinna på kort tid.

Samling med den vackra Kåsjön i bakgrunden.
bild.jpg
Post Reply