VR Sub 7:45

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Träning tisdag 8 maj

Välkomna till "Ericsson" i Mölndal och parkeringen vid Lackarebäcksmotet Kl. 17.50 för ett ca 2 timmar långt pass. Väderprognosen ser riktigt bra ut, så det kan bli en fin tur i kvällssolen.

Min tanke med detta pass är att fortsätta jobba med tekniken men i det här fallet köra några längre intervaller i Vätternfart+. Vi behöver träna oss på jämn körning och mjuka övergångar även i högre fart, och genom att dela upp passet i några separata delar kan vi samlas efter varje del och diskutera det som behöver utvecklas.

Rundan vi kör är lugnt rull ned till Lindome, ca 12 km, där vi kör den första intervallen med start vid Lindome kyrka mot Hällesåker. Vi kör ca 10 km fram till Älvsåkersvägen. Vila upp till toppen på kullen på Älvsåkersvägen där vi börjar intervall nr.2 som går fram till Älvsåkers klockstapel, ca 13 km. Där tar vi vänster och intervall nr. 3 som tar oss via Höglanda ut på gamla E6 vid Kungsbacka, ca 7 km. Sista intervallen tillbaka till Lindome upp till Kållered, ca 10 km. Lugnt rull från Kållered tillbaka till Ericsson. Rundan är totalt 63 km. Se karta och kartlänk nedan.

Anmäl er gärna i kalendariet!

https://connect.garmin.com/modern/course/18363050

Vi ses!
Mikael
Attachments
Sub 745 8 maj 18.00.tiff
Sub 745 8 maj 18.00.tiff (369.08 KiB) Viewed 23018 times
lionheart
Posts: 2
Joined: 2010-08-24 22:44
Fornamn: Richard
Efternamn: Lewis

Re: VR Sub 7:45

Post by lionheart »

Hej Subgänget!

Tyvärr, kan jag inte hänga med i morgon. Kör snygg och säkert. Vi ses på sondag för Kungälvsrundan.

/Richard
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: VR Sub 7:45

Post by mason.linke »

Hej

jag sitter fast på tåget i Alinssåstrakten, högst osäkert om jag hinner i tid... :evil:

Sebastian
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Välkomna till Sävedalen (parkeringen vid Willys på Göteborgsvägen) på söndag för vårt enda längre pass tillsammans inför Vätternrundan. Vi kommer köra Hunnebergsrundan som är ca 21 mil lång och relativt "vätternlik" i höjdmeter - ca 1200 höjdmeter. Vi kommer köra den i distansfart som för vår del, lite beroende på väder och vind, bör innebära ca 31-33 i snittfart. Med 32 i rullsnitt kommer vi sitta på cyklarna i ca 6,5 timmar.

Vi kommer stanna ungefär halvvägs, i Grästorp för ett kort fika/matstopp. Vi kan om så önskas också göra ett kort "one function break" på vägen upp, och på hemvägen. Med rullsnitt på 32 och sammanlagt 50 minuter stillastående bör vi vara tillbaka i Sävedalen Kl. 16 och 16.30. För er som kommer till Sävedalen med bil finns gratis parkering.

Karta: och kartlänk
Hunnebergsrundan.jpeg
https://connect.garmin.com/modern/course/12166421
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Vi blev 16 till start i morse. Lite otur med ett däck gjorde att en av deltagarna fick avbryta och vända hem 10 minuter från start. Våra två nya medlemmar, Anders och Magnus från Alingsås gav ett starkt intryck i klungan och gav ett starkt bidrag.

Det gick lätt med medvind upp till Vargön och lite mer arbetsamt på hemvägen i motvinden. Förutom lite väl ambitiös fart i början tycker jag att vi överlag körde disciplinerat, om än fortfarande med lite väl stort mellanrum mellan de två leden. En av deltagarna fick krampkänning så vi beslutade att jag och Patrik körde med honom i lite lugnare fart från Sollebrunn.

Hoppas det gick bra för er övriga.

Jag hoppas också att vi ses på lördag och Västkusten runt. Som jag nämnde i morse kommer vi köra som ett lag i ett bra tempo om vi blir 10 eller fler. Blir vi färre kör vi individuellt.

Veckorna därefter har vi två tillfällen kvar att slipa på detaljerna, den 3 och 10 juni kör vi Lindome Varberg i Vätternfart. Anmäl er i kalendariet!

Träna på!
Mikael
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: VR Sub 7:45

Post by Magnus Johansson »

Hej och tack för igår.
Det blev en fin runda. Vi kanske skulle kört den en gång till innan Vättern som genrep, helgen innan Vättern.
Jag tyckte vi fick till det bra med rotationen med tanke på banan och att vi låste på några ställen där det behövdes.
Mvh.
Magnus Johansson
matshakansson
Posts: 25
Joined: 2015-10-26 01:35
Fornamn: Mats
Efternamn: Håkansson

Re: VR Sub 7:45

Post by matshakansson »

Hej alla!

Ni har kanske märkt att jag inte visat mig på träningarna i vår. Jag får tyvärr ställa in årets sub-satsning. Detta eftersom jag är på jobb utomlands sedan januari och inte har haft möjlighet att träna så mycket som krävs för denna tiden runt vättern. Utöver det hinner jag inte hem till Sverige och packa om och ta mig till Motala. Låter bara som dåliga ursäkter och det hade nog varit möjligt att lösa en cykel att träna på här tidigare men det har inte blivit av i den utsträckningen som krävs tyvärr.

Känns tråkigt att inte kunna vara med på satsningen i år, hoppas på nästa års runda istället. Om det är möjligt att lösa från Vätternrundans håll så finns min startplats till förfogande om någon vill ta min plats.

Önskar er lycka till!

mvh
Mats
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Vi var 11 ur gruppen till start på Västkusten runt i lördags och det blev, med tanke på att vi inte var fler än 9-10 i klungan som drog större delen av loppet en ordentlig genomkörare. Banans backar i kombination med värmen tog nog ut sin rätt, för vi var flera som var lite mosiga i benen den sista biten. Själv gjorde jag slut på nästan 4 liter vatten, men gick ändå "torr" på slutet. Trafiken genom Kungälv och på vägen ut ur Lilla Edet ställde till det lite, men i övrigt var det en bra träning på en bra bana och jag har nog aldrig haft en så lång "svans" efter mig som vi hade upp till vätskestationen vid Backamo. De som låg bakom oss fick en fin resa upp dit.

På söndag kör vi det näst sista sub-passet före Vätternrundan, som vanligt Lindome-Varberg. Denna gång är målsättningen att hålla Vätternfart (ca 39 km/h) och att inte stanna efter rondellen i Varberg, utan att köra hela sträckan non-stop. Jag vet att några har förhinder på grund av kompisars bröllop och egen bröllopsdag men jag hoppas att de flesta av er kan vara med.

Vi ses på parkeringen i Lindome Kl. 08.50 på söndag!

(Anmäl er gärna i kalendariet)

//Mikael
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR Sub 7:45

Post by Claes-Göran Andersson »

Är det någon i gruppen som tänker åka med Lygnartåget, då ser ni till och anmäler er! Det är snart fullt.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Bra kört alla 14 som kom till start i går. Finfint sommarväder men vi får hoppas på lite svalare väder när vi kör Vättern. Målet med dagens träning var, förutom att cykla säkert och tekniskt bra, att hålla Vätternfart och jag tycker vi nådde alla målen. Snittfarten var dryga 39 km/h.

Nu återstår bara en träning innan vi har vår ”examen” i Motala om två veckor. Jag hoppas att vi kan vara hela gruppen på genrepet i Lindome på söndag. Vi har samma mål som vi hade igår - att köra säkert, snabbt och effektivt.

Passa också på att testa all utrustning ni tänker ha på Vätternrundan med kläder, flaskställ, kedjor, drev och annat som ni eventuellt tänker ändra på inför loppet. Är ni osäkra på vilken energi ni tänker ta med så är detta också ett bra tillfälle att prova så att magen inte mår dåligt av ny och oprövad gel eller bars. Det är även bra om nya däck får rullas in några mil innan Vättern.

Efter nästa träning lägg till 20-30 minuter till ett litet eftersnack som planering inför Vättern. Jag tänkte vi kunde ta en diskussion om vår tekniska dispositioner och gå igenom langningsproceduren.

Väl mött på söndag den 10 juni Kl. 08.50 i Lindome för ännu en tur till Varberg! Som vanligt uppskattas om ni anmäler er i kalendriet.

//Mikael
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Sista veckan....

Bra kört alla i dag. Man ser att vi hittat ett bra flyt och fart i gruppen, speciellt när vi är så många som vi var idag blir det lättare för hela gruppen. I stort sett alla var med och drog hela rundan och farten, säkerheten och tekniken satt så bra den kan göra. Vi låg bra mycket tätare mellan de två leden jämfört med tidigare träningar och rullsnittet var strax över målfarten för Vätternrundan (40,1 km/h).

Den träning och cykelstyrka som vi nu arbetat i hop under våren går inte att förbättra ytterligare på en vecka, det som är gjort är gjort och det är det vi har att arbeta med på lördag. Fokusera i stället på att hålla igång kroppen med ett par kortare intervallpass i veckan och undvik långa pass som sliter. Det bästa man kan göra en vecka innan är och se till att benen är fräscha och kroppen fulladdad med kolhydrater.

Vi ses om inte förr, vid Lygnartåget i Motala strax före Kl. 10.30 för laddning av våra hinkar. Då har vi dessutom tid att värma upp en stund innan vi rullar iväg kl. 12:08.

Glöm inte startbeviset för nummerlappsutdelningen!

Tack vare frivilliga insatser av Klas Utbult (med familj), Rolf Taipale och Mikael Jansson har vi service vid Bankeryd efter 12 mil och Karlsborg efter 20 mil. Förbered det ni tror er behöva och som får plats i en vanlig 10 liters hink för våra två stopp. Vi kommer ersätta de som langar med ett litet bidrag på 150 kr per cyklist. Jag återkommer till hur vi betalar detta.

Behöver ni nå mig så är mitt mobilnummer: 070 537 19 77

På varje hink kommer en bokstav stå i vilken ni lägger era saker - se nedan.

Väl mött i Motala på lördag förmiddag!

Mikael

A - Roger Andersson
B - Patrik Axelsson
C - Thomas Backman
D - Magnus Börjesson
E - Anders Carlander
F - Martin Fagerberg
G - Mohsen Ghodsi
H - Johan Gustafsson
I - Mikael Jansson
J - Magnus Johannesson
K - Christian Johansson
L - Magnus Johansson
M - Henrik Landegren
N - Rich Lewis
O - Sebastian Linke
P - Magnus Nilsson
Q - Richard Olivecrona
R - Andreas Papagiannis
S - Mikael Pettersson
T - Carlo Pirazzi
U - Mikael Rydström
V - Velibor Tomic
X - Magnus Wiström
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: VR Sub 7:45

Post by pewe »

Kör så det ryker :) :)
Peter
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: VR Sub 7:45

Post by andale »

Alldeles före start!
20180616_120149.jpg
/Anders
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Vi var 22 st på startlinjen i Motala Kl 12:08. Väderprognoserna talade om svag motvind ner till Jönköping på 2-3 m/s men senare under eftermiddagen skulle det vända till nordliga vindar. Vi som sov på tåget vaknade dock upp lite chockade till ett knastrande regn på rutorna. Det fanns inte i någon prognos att det skulle regna! Som tur var, var det bara en liten skur som snabbt drog bort och solen tittade fram på förmiddagen.

Tiden fram till loppet spenderades mest med att nervöst kolla cyklar, pumpa däcken 2-3 gånger, blanda sportdryck, fundera på hur många gel som behövdes under loppet och mellan langningskontrollerna samt oroligt titta på hur vinden skulle bli. Kl. 10:30 dök planenligt Niklas Utbult och Rolf Taipale med dotter upp och vi kunde lägga det vi behövde i föredömligt uppmärkta påsar och hinkar som sponsrats av Mikael Jansson. Då kunde vi för ögonblicket glömma det och fokusera på lite uppvärmning och ett kort försnack innan start.

Vi startade med Stockholm Allied Powers Sub 7-grupp och vi hade diskuterat om att lägga oss bakom dom, om motvinden skulle bli hård. Direkt vid start kände vi dock att deras fart hade varit för hög för oss så vi lät de köra i väg. Vi valde att fokusera på vår eget tempo och rytm och efter en, som det brukar bli, lite väl hög fart första milen stabiliserades farten ungefär i linje med det tidsschema Mikael P. hade gjort. Vi låg strax före tidsschemat på vägen ned mot Jönköping och alla var med i dragjobbet den biten. Vinden kändes dock mer än de 2-3 vi blivit lovade av SMHI, men å andra sidan är det svårt att skilja på blåst och fartvind när man ligger i 40 km/h. 38,7 km/h hade jag i snitt när vi körde in i Huskvarna.

Efter Jönköping började några av oss (undertecknad inkluderad) känna av trötthet i benmusklerna och fick allt svårare att hålla farten i förningarna. Efter första depåstoppet i Bankeryd, som fungerade helt klanderfritt med tydliga tidsangivelser efter 60 sekunder och 90 sekunder, var vi några som började lägga oss bakom klungan. Efter att vi kommit ut på det långa flacka partiet mellan Fagerhult och Hjo kunde vi trycka på ganska bra och vi började ta in tid som vi förlorat i backarna kring Jönköping och pga av trafiken genom stan. Två deltagare hade dock otur med punktering och ett ekerbrott, men tog sig ändå i mål.

Efter Hjo kände jag dock att mina ben och min mage efter alla gel inte skulle kunna vara med och bidra och för att inte riskera att gå helt in i väggen valde jag att sätta mig och vila en stund i solen vid vår kontroll i Karlsborg.

Hatten av till alla er som lyckades komma in på 7:49, och till alla er andra som tog er i mål och bidrog under loppet och under våra träningar.

Jag tror det var ca 16 personer som kom in gemensamt på 7:49, visserligen några få minuter över måltiden men mycket starkt jobbat eftersom vår grupp aldrig låg bakom någon annan grupp och på relativt få personer orkade dra hela vägen runt i den farten.

Som alltid lika kul att köra med Lygnens Venner - ett gott gäng med gott humör och starka ben! Stort tack till Magnus Börjesson och Mikael Pettersson som höll ihop gruppen under loppet och till Rolf Taipale med dotter samt Klas och Niklas Utbult och Mikael Jansson för langningssupport!

Inför nästa års Vätternrunda söker vi personer som vill hålla ihop nästa års "snabbgrupper" och/eller grupper för de vanliga starttiderna på morgonen. Ofta behövs någon som driver och administrativt håller i hopp grupperna samt kontakterna med VR:s kansli. Vilken typ av satsning, fart och annat bestäms helt av gruppen men redan nu under sommaren kommer vi behöva meddela Vätternrundan hur vi vill göra.

Hör av er till styrelsen eller här på forumet om ni är intresserade av detta.

//Mikael
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: VR Sub 7:45

Post by dlridings »

Fin berättelse Mikael. Fin prestation av alla också.

Det där med vad magen tål är en ständig fråga, den tycks också vara "a moving target" ... ibland fungerar något, nästan gång känns det som bly.

Vilken satsning. Den tiden som målsättning kräver mycket ... och i min värld, ligger det utanför min egen förmåga. Kudos till alla!

Daniel
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Tack Daniel,

Det är vatten som kan vara den helande drycken. Efter att ha suttit i diket en stund och efter 1 flaska vatten så kändes det mycket bättre. :-D
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR Sub 7:45

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Jag har fått några frågor om subgängens plastpåsar med flaskor från langningen!

Eftersom många påsar och hinkarna bara dumpades på grusplanen utanför tåget fick vi som roddar tåget och lägger massor av tid på det ta hand om ER skit! Kladdiga äckliga påsar som vi dyngade in i cykelvagnarna innan avfärd

När vi "Peter, Hans och CG" lastade ur tåget igår "söndag" eftermiddag tog Peter J. med sig påsar och hinkar i sin överfulla bil. Peter och jag träffades på SportSpec idag måndag och han var inte glad. Nu blir det städning av bilen p.g.a. alla flaskor som läckt i bilen!!!! :twisted:

Peter har lagt påsarna i lokalen men där kan de inte ligga det kommer att bli mögelodling!

Ni hade lagningsbilar som kom från Göteborg och skulle hem igen. Det var bara för dem att ta med sig skiten och ha en utlämning där ni önskar!

Planerar man planerar man hela scenariot och låter inte andra icke berörda ta hand om skräpet...…….

Händer detta nästa år kommer vi att lyfta ut allt på andra sidan staketet så får ni ta hand om det på bästa sätt.

Från ett irriterat tåggäng!
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR Sub 7:45

Post by AndPap »

Tråkigt att det blev så CG!
Mycket fokus på det som skall ske innan och under "rundan". Vi missade helt enkelt att prata om det som skulle hända efter. Jag förstår att ni blev irriterade!
Får skriva in "återsamling och utdelning av hinkar" som sista punkt i manualen för SUB-grupper så att det inte missas igen. Tack för allt!

Vill tacka alla SUB7:50-åkare. Ni var grymma!
Tyckte vi förtjänade en timmes medvind, men icke. För mig var det en plåga från första stund. Dålig dag eller för många watt, jag vet inte. Tack för att ni drog runt mig de sista 8-10 milen jag låg bak. Och det var inte meningen att helt plötsligt ligga 20 meter framför med 1 km kvar till mål, jag var nära att krascha med Christian, väjde för en kon och hamnade fel i rondellen. Ni som känner mig vet att jag aldrig skulle åka snålsjuts för att sedan lägga mig först in i mål, eller!? :roll:

Vätternrundan 2019
Att cykla Vättern på Sub9 är ingen lätt sak, det är något många vill göra och något som ligger inom räckhåll för många, både män och kvinnor, om de tränar rätt och kör tillsammans med en stor grupp som kör som ett lag.
Jag känner 2-3 personer som inte är Lygnare som skulle kunna tänka sig en sådan resa och jag skulle väldigt gärna göra det tillsammans med dem. Det är ett kul sätt att bygga vidare på vänskap och lära känna nya sidor av varandra. Kanske finns det fler SUB7:49-åkare som vill göra en sådan resa med frun, grannen, polaren eller kollegan?
Ni fattar tanken, en blandad grupp där vi delar med oss av våra gemensamma erfarenheter och styrkor, lär oss cykla säker och snabbt tillsammans och där vissa når mål de aldrig hade kunnat drömma om (som jag fick hjälp att göra för 2 år sedan).
Får vi ihop 30-40 pers kan det bli riktigt trevligt!
Jag kan tänka mig att leda en sådan grupp, gärna med lite hjälp :)
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: VR Sub 7:45

Post by mason.linke »

Hej - tråkigt att höra om det CG skriver...

jag håller med Andreas - och kan gärna hjälpa med i en sub-9 grupp nästa år.

Seb
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Beklagar att detta inträffade. Vi borde naturligtvis planerat för avhämtningen av materialet efter loppet, men av olika skäl missades detta.

Tack för att ni tog hand om flaskor, påsar och allt annat!

Jag är i klubblokalen i morgon tisdag den 19 juni Kl. 18-19, för avhämtning av flaskor. Ni som som saknar något kan nå mig på 070 5371977

Med vänlig hälsning,
Mikael R.
Post Reply