Mjörn runt 2018-09-02

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
Post Reply
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Mjörn runt 2018-09-02

Post by Dario »

Hejsan,

Mjörn runt körs söndagen den 2 september. Det skulle vara roligt om vi blev några lygnare som deltog tillsammans! Jag är väldigt sugen på att köra det här loppet, som verkar vara väldigt trevligt. Jag hade tänkt ta den långa banan och prova att hänga med gruppen som ska sikta på över 35 km/h. Här är lite information om loppet:

http://mjornrunt.se

Är det några fler som ska köra? Skriv gärna i tråden och i så fall vilken bana och vilken grupp.

Hälsningar,

Dario
Hogren
Posts: 27
Joined: 2017-07-23 12:23
Fornamn: Jesper
Efternamn: Bogren

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Hogren »

Jag kör gärna långa banan i en 35+ grupp
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Dario »

Toppen, Jesper! Nu har jag anmält mig, långa banan, 35+ km/h. Det var några fler som verkade vara intresserade när vi pratade om Mjörn runt på gårdagens runda. Skriv gärna här i tråden. Mvh Dario
Hogren
Posts: 27
Joined: 2017-07-23 12:23
Fornamn: Jesper
Efternamn: Bogren

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Hogren »

Anmäld och klar
Familjen alkdal är också på
Petterh
Posts: 9
Joined: 2018-08-24 11:07
Fornamn: Petter
Efternamn: Hermansson

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Petterh »

Jag planerar också att köra långa banan i 35-tempo.
Alkdal
Posts: 33
Joined: 2017-09-15 23:17
Fornamn: Anders
Efternamn: Alkdal

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Alkdal »

Bekräftar att jag å Sofia (fam Alkdal) är anmälda nu!
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Dario »

Va kul!

I nuläget är vi 6 stycken som, vad jag vet, har anmält oss till Mjörn runt: Jesper, Anders, Sofia, Petter, Murray och jag. Vad jag förstår är alla de ovan nämnda anmälda i 35+ km/h-gruppen. Christian v. C., Göran E. och Timo S. har jag tidigare pratat med och de var också intresserade men jag har inte hört något från dem på ett tag. Skriv gärna här om ni kommer.

Jag tycker det skulle vara bra om vi samarbetade så mycket som möjligt. Loppet startar kl. 9 och jag föreslår att vi träffas vid startlinjen vid 8.40 så vi kan snacka ihop oss lite.

Det vore också kul att äta något tillsammans efter loppet. Förra året var det ett gäng som åt pizza på Cyrano i centrala Alingsås och de verkade nöjda. Vi skulle kunna äta där och kanske boka bord till kl. 13? Jag kan göra det om det finns intresse.

Hoppas vi blir ännu fler anmälda till detta lopp. Det ska bli roligt det här! Vi hörs,

Dario
User avatar
Corre
Posts: 52
Joined: 2018-08-21 09:00
Fornamn: christian
Efternamn: von corswant

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Corre »

Hej

Jag är anmäld och siktar på att åka på söndag men inte i racergruppen, tänkte köra i 30-35 starten. Har lite respekt för Hemsjöbacken där jag åkte av klungan så det sjöng om det förra året...

/Christian
Petterh
Posts: 9
Joined: 2018-08-24 11:07
Fornamn: Petter
Efternamn: Hermansson

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Petterh »

Hej! Har åkte på en rejäl infektion och kan inte åka loppet imorgon. Om någon bara vill köra och inte bryr sig om att den står i mitt namn så finns en betalt biljett.
Hogren
Posts: 27
Joined: 2017-07-23 12:23
Fornamn: Jesper
Efternamn: Bogren

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Hogren »

Jag är gärna på pizza
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by ventoux »

Jag och Raimo ska köra Mjörn imorgon, vi efteranmäler oss till 35km gruppen.
Mvh
Duncan Robinson
Raimo Korteniemi
Duncan Robinson
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Dario »

Mjörn runt 2018 är nu avklarat. Vilka vackra landskap, och vilket väder! Vi var några lygnare som körde i morse: Jesper, Christian, Duncan, Raimo, Klas, Arne, Murray och jag. Kanske några fler. Jesper och jag försökte hänga med tätgruppen men det var svårt, framför allt för mig. Jag kände mig jättetrött redan efter 3-4 km, det gick bara inte att trycka mer. Jag släppte huvudklungan redan ett par kilometer före Hemsjöbacken. Jesper hade nog kunnat köra snabbare men han var snäll och saktade in så vi kunde cykla tillsammans. 5-6 stycken cyklister försvann så småningom från vår sikt och vi hade sällskap av en annan cyklist i ytterligare två mil.

Efter Gråbo blev vi ikappkörda av en klunga på knappt 10 man och började samarbeta med dem. Jesper var med i rotationen precis hela tiden, han var hur stark som helst, jag orkade inte riktigt och fick ställa mig längst bak och vila flera gånger. Med ungefär två mil till målet började jag känna mig lite bättre och den mer kuperade banan hjälpte mig nog en del så jag kunde hänga med 5 cyklister som hade dragit ifrån, ända in i mål. 2 timmar och 45 minuter blev min tid. Jag har sällan varit så trött på cykeln. Jag ska akta mig för att köra hårt när jag är förkyld nästa gång. Hoppas bara det släpper snart.

Vid målgången fick vi en fin medalj, en påse godis och sedan fick man hämta korv med bröd, kaffe och bulle. Vi träffade Christian, som kom in i mål några få minuter efter oss, och Murray, som haft mycket otur idag med punkteringar och tekniska problem.

Jesper och jag avslutade det hela med en äkta italiensk pizza på Da Riccardo, som i år har blivit utsedd till Sveriges bäste pizzabagare. Trevlig miljö, trevligt sällskap och en fantastisk pizza, endast en kilometer söder om centrum. Rekommenderas!

Det vore kul att läsa något från de andra lygnarna som var med. Hoppas vi blir ännu fler nästa år. Bra kört i alla fall!

Hälsningar,

Dario
User avatar
Corre
Posts: 52
Joined: 2018-08-21 09:00
Fornamn: christian
Efternamn: von corswant

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by Corre »

Dario, här kommer sent om sider några rader om hur jag upplevde Mjörn runt (100km).

Kanonväder och fint arrangerad tävling. Jag hade anmält mig till mellanfartgruppen, 30-35 km/h men hamnade av någon mystisk anledning i första startgrupp med Dario och Jesper som skulle köra i 35+ fart och det skulle de flesta andra också göra i den gruppen visade det sig. Den farten kunde jag hålla i ca 4 km… sen tappade jag Darios hjul. Som tur var fanns det några fler som blivit ”felplacerade” och vi bildade en liten ”gruppetto”. Efter ca en mil, några kilometer före den hemska Hemsjöbacken, blev vi omkörda av ett samlat gäng i orange lycra (Sävedalens cykelklubb) som jag kunde hänga på, fram till den där förjolade backen.

Min cykel rullar väldigt bra på platten och utför men uppför är den påfallande trög, mycket trögare än alla andras cyklar, speciellt den orangea gruppens, som snabbt försvann över backkrönet. Dit kom jag också till slut, rätt ensam dock. Bara 85km kvar. Tänk positivt! Solen skiner, nästan ingen vind, mycket nedför nu ner till Tollered och ett par hundra meter framför mig skymtade jag en ensam cyklist som inte heller han hade lyckats hålla de orangeas tempo uppför backen. Som sagt, min cykel rullar bra nedför så jag lyckades köra ikapp killen framför och vi slog följe och började köra partempo. Funkade väldigt bra. En av tjusningarna med cykeltävlingar tycker jag, de här tillfälliga bekantskaperna man gör med någorlunda jämnstarka cyklister som man bara börjar samarbeta med. Efter ytterligare någon mil (strax efter Stenkullen) kom vi ikapp ännu en avhängd stackare som låg och gnetade solo och två blev tre. Vi tre körde sedan lagtempo hela 190an upp tills man viker av höger i Erska. Riktigt fin cykling med två nyfunna cykelvänner.

De sista tre milen, från Erska, går på betydligt mer kuperade och knixiga vägar och strax efter att vi hade svängt av från 190an blev vi ikappkörda av en klunga och vår trojka splittrades. På grund av de tidigare nämnda helt oacceptabla uppförsegenskaper som min cykel besitter så blev jag återigen avhängd i en av backarna och det blev till att köra solo in i mål. Ett mål jag nådde efter 3 timmar och 5 minuters cykling. Riktigt, riktigt härlig cykling.

PS. Kan det vara däcken, eller måste man köpa nytt helt och hållet för att kunna hänga med uppför? För det kan väl inte vara så illa att det bara är kopiösa mängder backintervaller som gäller?
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Mjörn runt 2018-09-02

Post by peter jonsson »

Tror nog tyvärr på det sistnämda :-=
//peter
Post Reply