Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungälv
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 58 km

Backighet: Hög

Fartgrupp: Marschfart 25 km/tim (~ medel 21-22 km/tim)

Passansvarig: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:

Länk till karta

Info från Passansvarig: Turen går i kuperat landskap med många vackra vyer och minimal biltrafik. Ca 23 km är välhållna grusvägar.

Fika efteråt på Cozy eller Tant Rut ca 1 km från startplatsen i riktning Göteborg!

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by andale »

Nu är banan provkörd med hjälp av två venner. Kan utan att överdriva påstå att det här är en höjdarbana. Till viss del vet vi det sedan tidigare då vi kör på de flesta asfaltspartierna på våra sommarundar. Nu utforskar vi några grusvägar som även de är fina att cykla på och det blir dessutom lite nya asfaltsträckor. Igår var det minusgrader och disigt på morgonen vilket gjorde att stora partier av asfaltsvägarna var snorhala minst sagt så det var en lättnad att komma in på gruset. Janne körde heldubbat vilket var helt rätt val. Jag och Magnus hade åtminstone dubb fram som tur var. Hur det blir nästa helg är dock en annan fråga och det tar vi då.

Gå redan nu in och anmäl er!

Välkomna och Gott Nytt År!
20181230_110223.jpg
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by andale »

Hej!

Prognosen för lördagens runda kan knappast bli bättre så här års. 2-3 plusgrader, lätta vindar och sol. Pumpa däcken, kolla bromsarna, smörj kedjan och häng med :-D !

Vi kör i jämnt tempo så att alla kan hänga med.
20181230_110214.jpg
/Anders
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by rogera »

Missar tyvärr detta då jag är sjuk. Hoppas ni får en fin tur. Banan ser fin ut så det blir kanske en egen tur på den senare i vinter.
/Roger
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Har smörjt kedjan, pumpat och rensat däcken. Nu blir det en räkmacka och en öl så får vi se vad tempen säger i morgon bitti. Kommer ut om det går att cykla utan dubb.

Ni behöver inte vänta på mig kör mitt eget tempo bara kul och cykla på några andra vägar än de vanliga. Så blir det en fika efteråt!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jisses vad halt det var idag tog crossen utan dubb åkte ner med bilen till E20 vände upp och bytte cykel till min tunga Bridgestone med dubb. Det var såphalt i backen ner på Tingsvägen och på vägarna ut mot Kungälv.
Rätt beslut för i Svartedalen var det rejält isigt. Fint väder med någon plusgrad. Är ju inte i skick att åka med så jag körde själv på asfalt. Följde banan upp till Diseröd och in i Svartedalen förbi Lysegården och upp i alla backar riktigt jobbigt parti med många höjdmeter och km som det går uppför.
Fortsatte till Jörlanda, Solberga, Skårby, Kareby in till Kungälv. Blev go fika med gänget i Kungälv efteråt.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by andale »

Den här rundan hade alla förutsättningar att bli riktigt fin med tanke på vädret, men en rejäl vurpa för min del ändrade det. Vi var åtta venner på plats vid start. CG hade startat lite i förväg. Vi andra rullade iväg några minuter efteråt. Själv hade jag valt odubbat, vilket inte var det helt optimala men det fungerade ändå.

Allt rullade på fint upp mot Gömmet, men grusvägarna som var jämna och fina för några dagar sedan hade nu blivit spåriga med bilspår som var lite luriga att hamna i. Dock blev jag totalt överraskad när framhjulet uppenbarligen fastnade i en kant i ett sådant spår och tvärställdes direkt. Har aldrig varit med om något liknande och förstod knappt hur det gick till. Oavsett så åkte jag med huvudet rätt ner backen så nacken och huvudet tog det mesta, men vänster axel och hand slog också i rejält. Kände mig rejält omtumlad och tilltufsad och antagligen lite chockad också för det ett tag innan jag reste mig. Även om kroppen förvånansvärt nog kändes hel så kände jag inte att jag var i stånd att fortsätta.

Dario erbjöd sig att ta sällskap med mig och cykla tillbaka mot Kungälv och de övriga där Mikael P hade anslutit, kunde fortsätta enligt min som det skulle visa sig bristfälliga vägbeskrivning. Jag kände inte för att cykla tillbaka samma väg vi kom ifrån utan tänkte att vi fortsätter samma väg eftersom jag visste att det mest gick utför på grusvägen. Att vi skulle svänga mot Diseröd insåg jag när vi väl var där och sedan gav det ena det andra och det ledde till att vi körde hela banan tillbaka.

Ganska lyckat ändå att till slut var hela gänget samlat på Cozy.

Hoppas att ni andra ändå fick en bra tur och stort tack till Dario som gjorde mig sällskap tillbaka.

Känner mig fortfarande lite tilltufsad men huvud och nacke verkar vara intakt.

Nu är det bara att se framåt mot nästa veckas runda.
20190105_095948.jpg
20190105_115130.jpg
20190105_124255.jpg
/Anders
motormartin
Posts: 62
Joined: 2010-10-18 12:15
Fornamn: Martin
Efternamn: Johansson

Re: Kungälvs Utmarker Lördag 2019-01-05 kl. 10:00

Post by motormartin »

Skönt att det ändå gick såpass bra med dig som det gjorde Anders!
När jag hörde hur det brakade till bredvid mig tänkte jag bara på ambulans.
Jag hade stått på mig om att du skulle ha sällskap efter kraschen och det var fint att Dario hängde på. Man vet aldrig hur kroppen reagerar en stund efteråt.

Odubbat var ett dåligt val på vissa partier på asfalten men det är säkert någon sorts skicklighetsträning i alla fall :-?
Övriga i gruppen improviserade och fick lite mer grusväg och en i stora drag skön tur till fiket.
Jag kommer vara tillbaka snart igen och köra banan i sin rätta sträckning :-D

Tack för en go dag i glada venners sällskap!
Post Reply