Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans L

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du här

Backighet: Hög

Grupp Grön 71 km
Länk till karta: HÄR.
Passledare: Daniel Ridings
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul 78 km
Länk till karta: HÄR.
Passledare: Magnus O
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Vi kommer att cykla cykelbanan genom Lärjedalen och inte på väg 190.

Grupp Röd 87 km
Länk till karta: HÄR.
Passledare: Janne Peterson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Vägbeskrivning:


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by Mikeryd »

Varmt välkomna till Sävedalen på söndag för rundan Härliga Härskogen. Rundan börjar med ett relativt platt parti i Lärjedalen från Sävedalen via Gamlestan till Björsared/Gråbo/Lerum (beroende på grupp). Efter den uppvärmningen tar ett lite mer kuperat parti vid och via Härskogen, Landvetter/Mölnlycke och de östra delarna av Göteborg cyklar vi tillbaka till Sävedalen. Fika sker även denna dag efter rundan och den intas lämpligen på Cederleufs i Sävedalen några få meter från var starten sker. För er som kommer med bil finns gratis parkering vid Willys/"Glashuset", vid startplatsen i Sävedalen. Möjlighet till eventuella nödstopp för ett snabbt energiintag finns visserligen under vägen men ta gärna med lite extra energi i fickorna.

// Mikael
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by dlridings »

Det här kommer jag att ångra, men jag har satt upp mig som passledare för den gröna gruppen.

Varför kommer jag att ångra mig? Jag har en 20-milare på lördag och har varit sjuk med någon slags virus. Idag gjorde jag ett något tuffare träningspass för att pela läget ... hur är det med formen? Det gick ok. Inte lysande, men ok.

Så en gröngrupp som återhämtningsrunda på söndag ... det ska kunna gå.

Men då vill jag verkligen veta att någon kommer som vill åka in den gröna gruppen. Jag har inte ett trängande behov av en distanspass på söndag, så om ingen kommer, är jag inte så lockad av att cykla med den gula gruppen. Det är ren och skär återhämtning som är på agendan.

Så snälla ni ... om ni tänker cykla i den gröna gruppen, hör av er här i forumet.

Jag hoppas det kommer några. Det ser ut att bli en fin dag, varmare för varje dag nu och mycket sol.

Daniel
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by Janne P »

Då är vi fulltaliga på passledarfronten:

Daniel R, grön grupp, 71 km.

Magnus O, gul grupp, 78 km.

Janne P, röd grupp, 87 km.

Samling 8.45 för genomgång av passet, vi cyklar 9.00. Förväntas högtrycksväder med solchanser, kyligt vid start med ett par plusgrader stigande till 7-8 grader, ostliga vindar.

Välkomna,
Janne
Målet är vägen dit...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by dlridings »

Jag hoppas några som vill åka i den gröna gruppen hör av sig.

Jag har ändrat lite i banan. Jag vill inte leda en grupp ute på Gråbovägen utan väljer Sverigeleden istället. Hade vi varit ett gäng som var alla välbekanta med området och gruppkörning så skulle Gråbovägen vara ok. Men jag vill helst komma in på den lugna vägen bort till Olofstorp.

Ses på söndag. Jag är lite upptagen fram tills dess med annat, men jag kollar in på lördagkväll för att se om några tänker köra i den gröna gruppen.

Vackert med sol ...

Daniel
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Cyklade över Lerum, Stenkullen till Gråbo i 7 grader och snålblåst.

Från Gunnilse station ner till underfarten vid industriområdet helt nylagd asfalt där det var massor av hålor tidigare.

Ni får känna på asfalten några hundra meter när ni kommer upp från Angereds Centrum och svänger vänster mot Björsared.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by Mikael Virtanen »

Hej, kan tyvärr inte vara med. Önskar en trevlig tir!
Mikael
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by Janne P »

Det blev ett tufft men bra träningspass för den röda gruppen med 7 cyklister. Blandning av distans och pulsträning. Vinden var envist jämn och hård från ost som gjorde första halvan av banan kämpig, för att sedan tas över av kuperad terräng med ett antal pulshöjare efter Stenkullen över Härskogen till gamla R40. Det gick sedan lätt i medvinden till Mölnlycke, men gänget ville ändå trycka lite extra. Från Mölnlycke centrum, via Djupedalsäng till Pixbo, Kikås, Stensjön, Kallebäck är det fortsatt kuperat, bitvis rejält som kändes i hjärta, lungor och ben. Sista kilometerna från Munkebäck till Sävedalen blev kämpiga i motvinden.

Vi fick ihop 86.3 km, totalt 27.9 i rullsnitt, 3:05 tim rulltid och 900 höjdmeter. I kombination med vinden och all knixig körning bland vägarbeten, glas, ut och in på cykelbanor, var det ett betydligt jobbigare pass än siffrorna visar.

Kan för övrigt konstatera att Härskogsvägen på en söndag är rejält trafikerad pga flygplatsen och resdag. Man får dela upp sig i smågrupper på 3-4 cyklister, hålla ett led och byta tätposition när det är klart bakifrån.

Cederleufs i Sävedalen är öppet 10-15 på söndagar och vi kunde t.o.m utnyttja söndagserbjudande med räkmacka och kaffe.

Tack alla för att ni cyklade säkert, att vi kom till mål utan missöden och bra kämpat på träningspasset.

/Janne P
Målet är vägen dit...
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härliga Härskogen Söndag 2019-04-14 kl. 09:00

Post by molsson »

I den gula gruppen var vi 12 stycken som trampade på i motvinden. Då de flesta var sub 10 cyklister försökte vi köra i kjedja så mycket det gick med tanke på banan, vägarbeten och som Janne skriver ovan den täta trafiken på Härskogsvägen. På härskogsvägen körde var och en för sig och sedan trampade vi på igen in mot Kallebäck, lite trötta på slutet då motvinden och backarna tar mer än väntat.
Blev 78 km och totalsnitt på 25,1 Lite snabbare på rull således.
Det glada gänget avslutade med finfika.
/Magnus
Post Reply