Cykelträning inomhus vintern 2019-20 på Improve

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Cykelträning inomhus vintern 2019-20 på Improve

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Lygnare

Jag tränar på Improve i Partille Arena sedan 1 år tillbaka, har snackat med Johan som är chef på gymmet om möjlighet att köra en klubbträning i deras spinningsal. De har 29 cyklar + 1 ledarcykel. Dealen jag gjort med Johan är att vi släpper 9 cyklar på detta tänkta pass till Improve och deras medlemmar och vi har 20 cyklar för klubbens räkning. Med detta upplägg blir det i "princip" kostnadsfritt att deltaga under förutsättning att jag eller någon annan i klubben leder passen. Ingen månads medlemsavgift behöver betalas till Improve!

Vi har tränat mitt i veckan sedan klubben startade på många olika ställen Friskis i Majorna, Friskis i Gårda, Sportlife på Mölndalsvägen och de sista stället där jag var ledare under flera år var Life i Gårda numera STC "tror Jag". Senaste åren har Andreas kört watt träning på måndagar på STC, Backaplan tydligen fungerar inte det upplägget längre i den lokalen.

Möjligheten som öppnats på Improve är på torsdagar kl. 19.00. De har 29 Keisercyklar med Kadens, Watt och Puls ”Polar el. Suonto pulsband” inte Garmin.

Mitt pass är två timmar i fyra cirklar med 10 minuter uppvärmning sedan 10 minuter 90-100 kadens = platt väg, 5 minuter 50-60 kadens = tuff backe, 4 minuter 70 kadens = slakmota och avslutar med 4-5 minuter på 110+ kadens där man går upp på rött.
Mellan varje cirkel är det 3-4 minuter aktiv vila innan nästa cirkel totalt 4 om man kör 2 timmar med 5-10 minuter nedcykling. Allt till bra musik med takt som följer kadens i varje moment.

Vilken watt man ligger på bestämmer man själv men kör man hårt går man inte från detta pass utvilad!!!

Man kan också tänka tre cirklar och 1.5 timmar som ett alternativ. Men själv tycker jag att 2 timmar är utmärkt för att hålla igång cyklingen under vintern tillsammans med våra vinterpass på helgen.

För att veta om det finns intresse har jag lagt upp en intresseanmälan i kalendariet som ligger där till torsdag 17/10 nästa vecka. Jag åker till Mallorca och cyklar 20/10-3/11. Tänkt startdatum för träningen är torsdag 7/11 kl. 19.00.
Jag vill bara ha genuint intresserade som anmäler intresse på kalendariet totalt meningslöst att anmäla sig och komma någon torsdag framme i mars.
Belöningen för de som leder är att vi blir ett gott gäng och fyller salen att sitta där 4-5 personer är inte aktuellt då blåser jag av detta initiativ direkt.
Självklart förstår jag att man inte kan vara med på alla pass under vintern men är vi tillräckligt många som tycker detta kan vara intressant fyller vi salen på torsdagar.

Min tanke är att vi betalar 30 kr per person och tillfälle dessa pengar Swishar man till mig senast under onsdagen och man skall vara anmäld i kalendariet inför varje pass. Jag matchar anmälningar mot betalningar och sätter dessa pengar på ett konto som samlas upp och växer under vinterveckorna.
När vi har säsongsavslutning i slutet av mars kanske med ett helgpass och en kul grej på John Scott puben i Partille Arena redovisar jag pengarna i en Excel och vi skänker dem till Blå Bandet och insamlingen för prostatacancer. Vi har under många år varit med i Rosa Bandet för bröstcancer senast i våras och i många år deltagit i Ride of Hope för barncancer med medlemmar från klubben och även ledare.

Nu är det dags att stödja Blå Bandet vi har flera i klubben som genom åren drabbats av denna cancerform!

Att ta sig till Improve är lätt:
Med bil från Göteborg kör E20 förbi Allum ut till Skulltorpsmotet "MacDonalds på vänster sida" ligg i högerfil sväng höger till nästa rondell, höger under E20, ligg vänster in i nästa rondell OKQ8 och Mac Donalds ligger rakt fram. Gå in kl. 6 i rondellen och åk ut kl. 9 förbi OKQ8 nu på höger sida mot Partille Centrum efter 500 m på vänster sida kommer infarten till parkeringen på Partille Arena, gymmet ligger på tredje våning.

Med buss finns flera alternativ Gul express kommer från Torslanda via Nordstan, stannar också vid Svingeln och går rakt ut på E20 till Partille Centrum där alla Partille bussar samlas för byte. Sedan fortsätter Gul till Jonsered genom centrum och stannar precis utanför Partille Arena på båda sidor.
alternativ buss 513 från stan och byte till Gul i Partille centrum.

Pendeltåget mellan Göteborg och Alingsås är också ett alternativ stannar på Partille Station då får man en promenad på 6-700 m till arenan.

Självklart kan man även cykla till Partille Arena om vädret tillåter.

Tycker ni att detta är något för er och vill vara med och köra genom de mörka vintermånaderna så anmäler ni ert intresse på denna länk: http://www.lvg.nu/index.php/component/e ... Itemid=124

Har pratat med Jörgen på mail och 5.08 gänget Vättern sub 9.30 han kommer att ta upp detta på vårt möte om ett tag. Självklart tycker jag att hela klubben skall ha denna möjlighet.

Sebastian och Andreas ni kan väl snacka om detta i er sub-grupp också!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykelträning inomhus vintern 2019-20 på Improve

Post by Claes-Göran Andersson »

Vill bara förtydliga texten ovan att alla är välkomna att anmäla sig på passen framöver oavsett om man är med hela vägen eller är med någon enstaka gång.

Intresseanmälan är bara till för att se om det är tillräckligt många som vill deltaga under vintern. Jag och någon mer ledare vill inte sitta i en stor lokal med 4-5 personer. Det krävs arbete och engagemang för att fixa detta och då vill man se uppslutning annars får det vara!

Ni som tror att ni kommer då och då får gärna skriva på denna länk så får jag en bättre totalbild av intresset!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Cykelträning inomhus vintern 2019-20 på Improve

Post by Bibendum70 »

Hej CG och ni andra.
Jag är intresserad av detta.

//Peder 8-)
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Cykelträning inomhus vintern 2019-20 på Improve

Post by thoost60 »

Kul, jag e på :-D
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykelträning inomhus vintern 2019-20 på Improve

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi kör igång!

Som det ser ut nu kommer jag att meddela Improve att vi kör igång torsdag 7/11.

Första länken i kalendariet är upplagd för den 7/11 kopplad till forumlänken där mer information hittas.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply