Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: P-platsen vid Glashuset i Sävedalen
Karta till starplatsen hittar du här

Distans: 76 km

Backighet: Hög

Träningsintensitet: distans G1 (Borg 11-13, "snacketempo"), medelpuls 60-70% av max. Två frifartssträckor (fritt köra till AT, mjölksyratröskel: mellan 17-19.5 km (grus, backar uppför och nerför), mellan 36.5-37.5 km (asfalt, brant backe mot slutet),

Länk till karta Nedflorundan över Slätthult

Passansvarig: Magnus O.
Hjälpryttare:

Info från Passansvarig:

Fika på Cederleufs, Sävedalen efter passet.

Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:

Vägbeskrivning:
Vi cyklar medsols från Sävedalen under E20 "tunneln" via Mellby, Kåhög till Jonsered och upp på Härkeshultsvägen, första avtagsvägen Gullringsbovägen till vänster högst uppe i backen innan passage ovan Jerikotunneln, på grusvägar (4 km) väster och öster om E20 till Montessoriskolan före Hulan i Lerum, höger (asfalt) över E20, direkt ner vänster till Shellmacken i Hulan, höger upp till Öxeryd vänster mellan Stamsjöarna, från Öxeryd till T-kors höger in på Bävsjörydsvägen (grus 2.5 km) som kommer ut på Härskogsvägen (asfalt), vänster på Härskogsvägen mot Lerum till avfart Brunstorp höger "precis innan långa nedförsbacken ner till Kastenhofsmotet", via Brunstorp (grus 1.5 km) till Slätthult, vänster vid gamla skolan ner under E20 till vägen mot Knavra höger, vid Knavra bron höger mot Ryggebol till Floda portar, höger i rondellen vid Floda Portar/Berghultsskolan in på Högsboholmsvägen mot Hindås, efter Uspen och skarpa 500-metersbacken "10-12%" upp mot Saxås, höger in på Wiebovägen (grus 6.5 km) till Nedflo vid Västra Nedsjön, höger och längs sjön (asfalt) till fyrvägskorset efter kanotklubben, vänster över bron och järnvägen ut på gamla R40 "Hindås" och sedan längs gamla R40 till Landvetter, höger i rondellen in på Härkeshultsvägen vid sista rondellen vänster upp i Tahultsbacken vid bussvändplatsen efter ca. 2 km höger in på Gamla Prästvägen.

Höger ut på Landvettervägen till Öjersjö rondellen "brandstationen" vänster in på Öjersjövägen 100 m sedan höger in på bussgatan över G:a Öjersjövägen vidare förbi Kåsjön till Furulund. Gå vänster in på cykelbanan ner till Björndammen vänster in på gruset och ner för backen genom skogen till Finngösa höger upp till asfalten och höger rakt genom Finngösa ner till Göteborgsvägen vänster i rondellen mot Sävedalen.

Grusavsnitten (efter cyklad distans):
4 km (8-12 km)
2.5 km (17-19.5 km)
1.5 km (23.5-25 km)
6.5 km (37.5-44 km)

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by molsson »

Banan testkörd. Fina grusvägar men med lite tvättbräda efter denna "vinter" blir därmed även lite träning för armar och axlar som kan vara bra att få.

Blir en extra grussträcka mellan Härryda och Landvetter då det läggs ned rör längs cykelbanan, dessutom en smalpassage där vi får vara försiktiga då det inte går att mötas.

Vädret ser ut att bli hyfsat med 4-6 grader och mulet och 5-10 meter/sekund i vind från sydväst.

Välkomna till en distansrunda i de östra skogarna på söndag

/Magnus
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag hoppas att ni får en fin runda i morgon! Själv kan jag tyvärr inte vara med, då jag har sociala åtaganden i Köpenhamn i helgen.
Kör hårt - men säkert!
Lars-Inge
Eder ciceron i södra distriktet
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kommer imorgon. Startar som vanligt några minuter innan så jag slipper jaga uppför kyrkbacken i Jonsered uppför Härkeshultsvägen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Dario har frågat mig om olika banor från Landvetter med tanke att starta där igen. Ursprungligen ritade vi vinterbanorna från Kviberg, Preem, Lindome, Kungälv och Landvetter när vi startade vintercykling 2006. Kungsbacka kom många år senare med L-I och Mats som ritade banorna.

Med ledarproblem flyttade vi Nedflo från Landvetter för några år sedan med det blev den 1.5 mil längre på en från början rejält tuff bana
Original rundan ritad av CG 2006 från Landvetter 60 km Härkeshultsvägen ner till Jonsered till Lerum, Ryggebol, Floda på asfalt. Sedan över till Nedflo som idag och tillbaka på landsvägen till Landvetter.
http://www.lvg.nu/images/kartor/nedflo_rundan.jpg

Variant på Nedflo Runda från Landvetter som Janne P. ritade för att få in lite mer grus över Slätthult 62 km går in från Härkeshultsvägen vid Jeriko som idag och gruset mot Lerum.
https://connect.garmin.com/modern/course/8671388

Dagens bana är ingen barnlek med blötgrus och alldeles för backig i min smak blir aldrig någon riktig cykling bara ett enda slit på tung väg och backar, backar.
Tog den högra vägen efter värsta backen inne i skogarna men herre JE vad blöt och geggigt och jag hade glömt hur backig den sträckan är jämfört med den vänstra originalvägen till Nedflo som jag cyklar ofta på egen hand.

Här är min profil från dagens cykling!
Nedflo Rundan från Sävedalen.png
Nedflo Rundan från Sävedalen.png (10.18 KiB) Viewed 9060 times
Vill man flytta tillbaka den till Landvetter tycker jag det är ett steg i rätt riktning!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by molsson »

Vi blev totalt 10 stycken inkl CG som skrivit ovan. Lätta droppar under vissa delar av turen men det kompenserades av tunga backar och grusavsnitt. Svårt att få gruppen sammanhållen på denna bana med så olika starka cyklister och cyklar.

Flera vek av på vägen men halva gänget avnjöt Göteborgs godaste semlor i Sävedalen.

Nästa vecka kommer Anders och Magnus att leda en fin tur på den vackra skärgårdsön Hisingen och upp på Ramberget för att skåda in över staden om det är soligt och klart.

/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi måste vara noggranna med våra banor. Det har blivit mer och mer grus vilket inte bara är positivt. Det är flera i klubben som inte har cyklar och däckbredd för att cykla på sumpiga grusvägar vilket gör att de inte kommer på dessa pass. Sumpiga grusvägar och mycket backar gör att de starkaste cyklisterna tycker det är OK medan flera inklusive mig själv tycker det blir en skittråkig cykling , bara slitsamt.

Som jag ser det skall det alltid finnas ett alternativ att gå på asfalt och det är upp till passledaren att bedöma om gruspartierna är cyklingsbara. Nedflo är en sådan som är enkel att styra om till asfalt! Åsaflåset, Torreds backar är också några bland flera banor som är enkla att styra till asfalt om det är geggigt eller isigt på grusvägar.
Alla ursprungliga vinterbanor var på asfalt för att vi hade så olika cyklar och de flesta var inte anpassade för grusvägar eller stigar, cykelcross var det ingen som ägde. Med MTB är det ju inga problem, jag cyklar ofta i Delsjöterrängen med MTB. Men det är något helt annat om det sitter 28 eller 32:or på hjulen.

Farten är också en faktor som jag reagerar på. Det skall gå så helsickes fort på dessa pass, helt galet. På Nedflo hade jag i min split 6 km från Hindås förbi Härryda där vi låg mellan 30 och dryga 32, jag la ner sista km mot Landvetter. Det är inte så jag vintertränar.
Hela upplägget med vinterträning tog jag med mig från löpningen där vi vintertränat sedan 70 talet. Inom cykling fanns det ingen vinterträning när vi startade 2006, tanken är att få mil.
Vinterpassen har aldrig varit tänkta att vara flåspass utan "behagliga" distanspass på dryga två timmar där man håller en jämn fart under vinterförhållanden. Att köra upp pulsen och sedan gå ner gör att man inte håller en konstant kroppstemperatur under passet och lättare kommer i frysning. Kanske inte så viktigt i dessa dagar med 7-8 grader varmt men är det ner mot nollan och några minus är det helt kass.

Flera gör som jag kör själva och skiter i den gemensamma träningen, det är något att tänka på !

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by Mikeryd »

Hej CG och tack för dina synpunkter,

Vad som är och känns som distanspass i "snacketempo" är högst individuellt. Den enda lösningen som jag ser på det problem du beskriver är att vi delar upp oss i olika fartgrupper. Kanske ska vi ha två fartgrupper på de lite plattare vinterrundorna?

När det gäller grusvägar eller inte så har vi ju faktiskt medvetet försökt hitta fler banor med grusvägar (och cykelbanor), eftersom det gör att det normalt sett går lite långsammare och skapar variation mot sommarens asfaltsrundor. Flera av oss som agerar passledare har tyckt att det är tråkigt och ofta kallt (och blött) att cykla på platta vindutsatta asfaltvägar (typ Hindås-Landvetter) och sökt banor med lite mer skyddad terräng inne i skogen på mindre vägar. Dessutom kommer vi i från trafiken på det sättet.

Jag föreslår att du lägger en motion om detta till årsmötet för ytterligare diskussion.

Med vänlig hälsning,
Mikael
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Nedflo Rundan Söndag 2020-01-26 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Har inget emot att cykla på grusvägar om de är dugliga, det är helt OK. Om det är torrt eller lite fruset är det hur bra som helst. Men med regn 7 dagar i veckan och rejält med plusgrader blir de flesta grusvägarna kvicksand.
Åsaflåset veckan innan var ett bra exempel där det blev rejält kallt ställde till det på asfalten men grusvägarna var helt OK och mycket säkrare än den hala asfalten med svartis.

Som jag skrev ovan behöver man ha koll på vägarna och att det är OK. Vissa grusvägar är nästan alltid bra för att man lägger småsten eller stenflis på vägbanan som gifter sig med gruset "sanden" typ. Skatås och vägen från Allarängen till Älvsåker men många är bara sand på sand som i söndags då blir det inte bra.

Du har en utmaning på Burhultsrundan om någon vecka jag har cyklat där många gånger över mot Nödinge från Björsared där är det en typisk sandväg som bara innebär att man är stark och lite cykling om vädret just nu står sig!

Tror inte att en motion hjälper ett dugg i detta ärende tyvärr, utan det är inställningen till hur pass skall genomföras och hur vi följer den policy som klubben bygger på sedan start. Vi är ju bara några få kvar som cyklar i klubben som var med och startade den och har med oss den idén med modersmjölken.

Det är ju inte för att jag är dåligt tränad jag väljer att cykla själv, tvärtom jag tränar hårdare än någonsin denna månad blir det 24 pass med kvällens inräknat. Så här har jag tränat sedan jag fick klartecken för armbågen i mitten av september. Kommer att fortsätta med denna hårda rutin fram till Mallis i mitten av april. Innebär att jag kommer till ett söndagspass med 4-5 pass i kroppen "styrka, cykling och löpning".
Med den bakgrunden vill jag ha ett vinterpass på söndagen som är distans och inte flås eller styrka. Den träningen sköter jag på veckan!

För mig personligen är detta inget problem jag kan var enda bana och alla shortcuts utan och innan efter att ritat många och varit passledare hundratals gånger genom åren. Att cykla på banorna själv gör mig ingenting och att jag kommer till träningarna är för att få variation och inte bara cykla hemma i Partille.
För klubben är detta ett problem året runt sedan länge att distanspassen oftast blir något annat än vad det är menat att vara!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply