VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jörgen »

Hej på er!
Det är ju dags för vår första gruppträning på lördag... Man hade ju varit extremt entusiastisk med god väderprognos, sopade cykelbanor och vår i luften. Men så är det ju inte i år.
Ni vet alla varför.

Läget är lite förvirrande. Jag har läst på vad Folkhälsomyndigheten och Svenska Cykelförbundet skriver.

Idrotta gärna men gör det säkert
(2020-03-24) Folkhälsomyndigheten har i dialog med bland annat Riksidrottsförbundet, uppdaterat råd och rekommendationer som kan underlätta för dem som ansvarar för idrotts- och träningsaktiviteter. Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta, anser Folkhälsomyndigheten. Träningar, matcher eller lokala cuper behöver inte ställas in med anledning av epidemin.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer vid träning:
  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
  • Personer över 70 år ska inte delta i gruppaktiviteter inomhus. Det är viktigt för hälsan att äldre fortsätter röra sig, och fysisk aktivitet och promenader utomhus rekommenderas.
  • Minska moment med närkontakt, gör andra övningar istället.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
  • Se till att det finns möjlighet till handtvätt eller handsprit och uppmana till god handhygien.
  • Undvik trängsel exempelvis vid insläpp av publik på läktare och vid försäljning.
SCF skriver:
Styrelsen uppmanar distrikten i storstadsregionerna:
Smittspridningen av coronaviruset ökar i storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne, samt i Sörmland, Östergötland och Uppsala län (2020-03-23). Enligt tidigare beslut tillåter Svenska Cykelförbundets styrelse klubb- och distriktstävlingar under mars och april, men uppmanar nu distrikt i ovan nämnda regioner att se över om ytterligare restriktioner är nödvändiga för att minska smittspridning vid gruppträning och tävling.
I övrigt gäller Folkhälsomyndighetens rekommendationer vid sammankomster med färre än 500 personer.

Läs allt här:
https://scf.se/forbundet/riktlinjer-for ... rrangorer/


Jag har också läst vad folk skriver i kvasivetenskapens högborg, dvs sociala medier, kring gruppträning på cykel. Det skrivs mycket kan jag lova. (Det är kolossalt mycket eller ingen droppsmitta alls i en klunga i dom medierna...). Några tycker det är idiotiskt att gruppträna - andra att det är fullt förenligt med de riktlinjer som finns.

Jag vet inte...
Vi bor ju i Västra Götaland. Vi kanske ska träna själva denna veckan och se hur allt utvecklar sig. Det kommer ju fler tillfällen. Hoppas jag.

Å andra sidan:
Vi är just nu 8 anmälda så vi är ju inte så stor grupp.
Ingen är väl 70+ ännu?
Närkontakt kan vi undvika - vi behöver ju inte ligga supertajt...
Snyta sig gör man längst bak - inte bara av epidemiska orsaker

Vad tycker NI??

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jörgen »

HEj igen,
Glömde skriva att vi tänkte köra till Floda och tillbaka.

Sävedalen, Göteborgsvägen till Partille, Parallellvägen till Jonsered, Hulan, Lerum, Sydsidan till tunneln under ned mot Hedefors, Knavra, Skallsjövägen, Floda Alle, Brovägen, Floda Station. Lerumsvägen, Allingsåsvägen, Stenkullen, Lerum, Hulan, Jonsered, Kåhög, Lexby, Partille, Sävedalen.

Det var planen!

Mvh
Jörgen
Jannika Wirstad
Posts: 1
Joined: 2019-09-04 22:31
Fornamn: Jannika
Efternamn: wirstad

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jannika Wirstad »

Tack Jörgen och för att du tagit upp frågan. Mycket bra tankar här tycker vi.
Vi är taggade på att träna ihop, mycket sugna helt enkelt, men vi är ändå tveksamma. Om olyckan är framme när vi kör vår första runda tillsammans, kanske lite osynkade i början, så skulle det kännas onödigt och dumt under nuvarande situation. Vi vill på alla sätt undvika att riskera att belasta sjukvården just nu eftersom detta har rekommenderats. Vi väljer att avanmäla oss nu; vi hoppas på att situationen snart förbättras så att vi får nya instruktioner.

Ha det fint i solen!
/Jannika och Mats
Ha de go:TT/Jannika Tel: 0707 88 47 43
Roger Leirvik
Posts: 43
Joined: 2007-05-21 21:36
Fornamn: Roger
Efternamn: Leirvik
Location: Göteborg

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Roger Leirvik »

Hej.

Jag avstår detta tillfälle. Det blir träning på egen hand.

Hälsningar

Roger L
Jonas M
Posts: 2
Joined: 2019-07-16 18:17
Fornamn: Jonas
Efternamn: Magnusson

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jonas M »

Hej

Tyvärr så måste jag nog dra slutsatsen att gruppträning på landsvägscykel i en av våra storstadsregioner på ganska många punkter krockar med FHMs och regeringens rekommendationer om vad som bör undvikas i denna trista tid.

För min egen del står jag över tills saker och ting går mot det bättre.

Bästa hälsningar

Jonas Magnusson
tnj80
Posts: 17
Joined: 2019-06-25 22:37
Fornamn: Tony
Efternamn: Nilsson Johansson

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by tnj80 »

Hej
Kan tyvärr ej medverka på lördag.

Hoppas vi snart är över virus tiderna oxå, inte mycket som är som vanligt nu.

Vi ses Tony
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Hans Carlberg »

Jag vet inte om det blir lättare för dig att ta ett beslut.
Jag avbokar också.
Om vi avvaktar 1 eller 2 veckor sabbar inget.
Var och en sköter sin egenträning tillsvidare!!
Håll ut alla cykelvenner 8-)
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Jonasdalin
Posts: 3
Joined: 2019-09-26 11:23
Fornamn: Jonas
Efternamn: Dalin

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jonasdalin »

Hej,
Jag var taggad på att köra en introrunda tillsammans. Jag tror och hoppas på att det kommer fler chanser till att köra tillsammans. :)

allt gott,
Jonas dalin
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by olof »

Hej alla,
Jag hade också tänkt rulla runt (cykla vill säga) Vättern men jag kommer också avstå detta äventyr med anledning av vår rådande situation...
Kör som vanligt numera ensam eller i en mycket liten grupp.
Med vänlig hälsning
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jörgen »

Hej igen,
Jag har nu läst hur Ni känner kring detta. Jag har full respekt för allas klokhet och val. Vi ska vara försiktiga just nu.

Men efter lite funderande har jag följande förslag.
Vi samlas som tänkt kl 10:00 i Sävedalen. Delar upp oss i små grupper om 2-3 personer och kör med ett par minuters mellanrum.
Det blir lagtempo i lite lugnare tempo den tänkta vägen.

Sedan kan vi samla upp oss på något ställe i solen och snacka lite om taktik kring vår (ovissa) Vätternrunda...
Allt med säkerhetsavstånd till varandra. Fika får vi göra hemma.

Så välmött - de som tycker detta är en rimlig och säker träningsform!
Imorgon klockpan 10:00 i Sävedalen!

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jörgen »

Hej,
Magnus, P-A och jag träffades strax innan 10. Vi fick även sällskap av Edita som anslöt för första gången. Så istället för ett lagtempo t/r Floda blev det introrunda i maklig fart för Edita. Hon tyckte det var kul och kämpade på bra. Vi försökte dela med oss så gott vi kunde av gruppcyklingsregler. Det blev en trevlig utefika i solen på kaféet vid Aspenäs. Vi får hoppas hon kommer tillbaka på någon av klubbens vanliga rundor.

Det var gött väder och härligt att rulla utmed racern igen. Dagens höjdpunkt var när jag fick testa P-As fina cykel de sista 8 km... Jäsiken vilken känsla!!

Vi hörs vidare inför nästa träningstillfälle!

/Jörgen
Attachments
Fincykel!
Fincykel!
ECAAC738-E77D-4CC9-869A-054F9CC523ED.jpeg (1.11 MiB) Viewed 23365 times
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by molsson »

Nu är det slut på hoppet men blir 53 extra träningsveckor.

/Magnus
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR20 - sub 10 (hoppas vi på ännu)

Post by Jörgen »

Hej
Som Ni säkert har hört är VR 2020 inställd.

Info från VR här:
https://vatternrundan.se/sv/2020/04/02/ ... stalls-in/

Ni kan läsa mer hur klubben hanterar detta på vår hemsida:
https://www.lvg.nu/index.php/aktivitete ... -instaelld


Jag får fundera lite hur vi ska göra med våra planerade träningstillfällen - återkommer om det. Klubben kör sina onsdags- och söndagsrundor som planerat tillsvidare - men med vissa restriktioner för att hindra smittspridning.

Är någon av Er ovan gruppcyklist rekommenderar vi att Du deltar i en introrunda första gången. Här finns de introtillfällen som är inplanerade under våren:
http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?t=3760#p28822

Livet går förhoppningsvis vidare... Vi är nog ganska många som ska få influensan innan cykellivet kan rulla igång som vanligt igen. Kanske kan vi då komma på något kul lopp att köra tillsammans...

Ta vara på Er!
Är du frisk - häng i och träna - det mår man ju så himla bra av!

Vi hörs!
Jörgen
Post Reply