Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Dario »

Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans XL (distanspass, 60-70% medelpuls med jämn belastning på platten, uppför som utför)

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.


Grupp Grön

Länk till Karta Grön

Längd: 91 km
Backighet: Medel-

Passledare:
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Grupp Gul

Länk till Karta Gul

Längd: 110 km
Backighet: Medel+

Passledare: Peter J.
Hjälpryttare: Sebastian L.
Info från passledaren:


Grupp Röd

Länk till Karta Röd

Längd: 110 km
Backighet: Medel+

Passledare:
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Vägbeskrivning:

Från start Sävedalen går alla banor, via Bergsjön till Linnarhult och 190:an till Brobacka. Som alternativ och om trafiken är störande, kan vi välja banvallen/cykelbanan från Linnarhult till valfritt Björsared, Olfostorp, Stannum, Gråbo eller Sjövik. Det är dock en hel del bommar längs cykelbanan mellan Gråbo och Sjövik.
Grön bana tar 180:an från Brobacka till Alingsås. Gul och röd bana fortsätter från Brobacka till Anten, över Långared till Vänersborgsvägen (vägen mellan Magra och Alingsås) vid Fly och ner till Alingsås där alla banor går ihop (man kan gena vid Vänga över Vagnshed för att slippa backarna upp till Långared om benen är trötta).
Från Alingsås går banorna på nya matarvägen till Hemsjö, Lövhultsbacken upp till Råbockekullen, via Tollered, Floda, Ryggebol, Knavra, Lerum, Aspen, Jonsered, Kåhög tillbaka till Sävedalen.
Vill man lägga på 16 km på röd och/eller gul bana, förlänger man lämpligast vid Långared över Loo till 42:an sydost om Magra, kör sedan Vänersborgsvägen ner till Alingsås via Lena. Man möter ordinarie röd/gul bana vid Fly 7 km före Alingsås. Om t.ex röd bana förlängs blir banornas längd: röd 126 km, gul 110 km, grön 91 km.

Fika på Cederleufs i Sävedalen!

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Dario »

Hej alla,

Som ni kanske läst är vårt uppskattade Bjäreläger uppskjutet till juni. Men! Till söndag 3 maj erbjuder nu Lygnens Venner ett roligt distanspass i vackra landskap, alltså Långaredsrundan. Än så länge har vi passledare och hjälpryttare för gul grupp (planerad snitthastighet 27-28 km/timme) men vi arbetar för att även erbjuda en grön (lugnare) och en röd (snabbare) grupp. Samlingen är kl. 8:50 på parkeringen vid Glashuset i Sävedalen och vi börjar cykla kl. 9:00. Fika är tänkt att ske efter avslutat pass på Cederleufs i Sävedalen men ett alternativ är att fika ungefär halvvägs i Alingsås på lämpligt kafé. Det får man i så fall diskutera vid samlingen.

In och anmäl er nu! Väl mött,

Dario
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Magnus Lindh »

Hej
Har en kompis som vill hänga på. Ok? Har cyklat med honom bla italien.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Mikeryd »

Det blir väl trevligt med ytterligare cyklister.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Kommer att cykla på söndag om vädret tillåter, ser bra ut just nu! Rekommenderar att man kör på banvallen i Linnarhult och kör den hela vägen upp till Sjöviks station där går man rakt upp på Sjöviksvägen till Östad kommer ut på "Sollebrunnsvägen" vid handelsboden sedan höger mot Anten.

Till Gråbo är det bom på ett ställe vid Stannum från Gråbo till Sjövik är det flera förbi Björboholm. Sist jag cyklade var de flesta bommar öppna för att man lägger i sina båtar i Mjörn just nu.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Dario »

Hejsan,

Vi hade egentligen planerat in ytterligare ett träningspass till denna vecka, nämligen Nordostpassagen från Sävedalen fredag 1 maj. Tyvärr har vi inga passledare till det. Om ingen passledare ger sig tillkänna inom några timmar angående fredagen (skriv gärna till [email protected]) får vi ställa in Nordostpassagen definitivt och satsa allt krut på söndagens Långaredasunda.

Hälsningar,

Dario
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Magnus Lindh »

Mikeryd wrote:Det blir väl trevligt med ytterligare cyklister.
Tack
Men kom på att tempostyre inte funkar.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Välkomna till Långredsrundan på söndag. I gul grupp kommer vi att köra på cykelbanorna där sådana finns. Från Linnarhult till Sjövik kommer vi att köra på den gamla banvallen. Vi ska hålla ett jämt distanstempo hela vägen och ta det lugnt uppför. Då banan är lång kan det vara läge att fika i Alingsås.

//Peter och Sebastian
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Stamtisch på Café Storken på Norra Strömgatan i Alingsås. Där har vi fikat många gånger. De har innergård och fika utomhus. Kanonställe i gammal miljö!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Hans Carlberg »

Jag kommer och väljer gul grupp.
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Jörgen »

Kommer också!
Kan ta grön grupp om det blir någon annars kör jag gärna gul!
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by rogera »

Jag kan ta röd grupp vid behov. Lite sökningar på Café Storken så tycker jag det verkar som att det har slagit igen? Men, något café borde vi väl hitta i Alingsås om vi vill ta fikat under rundan!
/Roger
carlo pirazzi
Posts: 35
Joined: 2016-10-19 17:34
Fornamn: carlo
Efternamn: pirazzi

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by carlo pirazzi »

Hej Roger! jag kör gärna röd grupp
hälsningar Carlo
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Verkar som du har rätt Roger. Kollade deras Facebook och det ser nedsläckt ut. Många caféer som stängt igen i Alingsås senaste åren. Var ju den stora café staden.

Nygrens på Drottninggatan är öppet från 11.00 också på innergård. När man kommer in mot Nolhagarondellen går man rakt igenom och direkt vänster in på Drottninggatan. Nygrens ligger ca. 500 meter in på gatan på höger sida.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Hans Carlberg »

Sociala aktiviteter flyttades till på söndag.
Cykla lugnt och säkert, jag bilar åt andra hållet!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by rogera »

Röd grupp började med att tappa bort en person direkt. Jag fick inte reda på det förrän det var för sent och den personen körde med gult istället, hoppas det gick bra. Det gäller att hålla ihop och inte släppa luckor i gruppen utan att man hela tiden ser de framför och hur de kör, speciellt i de trixiga partierna i början med tunnlar och korsningar.

Vi blev 9 personer och för det mesta körde vi tvåpar och turades om att dra. Det gick lätt i början i medvinden men tyngre senare! Vi valde att köra cykelbanan hela vägen till Sjövik och det var många bommar att passera med igångdrag. För det mesta gick det bra men ibland stack täten iväg väl fort efter en bom så det blev luckor eller tuff körning för att komma ikapp. Delar av denna sträcka låg CG på rullen.
När vi svängde av 190:an vid Anten blev det en härlig liten väg med en hel del upp och nedförsbackar. I någon backe gick det lite för fort så en person släppte och vi stannade och väntade in och tog det lite lugnare efter det. Nu hade vi även vinden mot oss och det märktes tydligt på stora vägen in mot Alingsås.

Fika på Nygrens var bra och gav nya krafter. 1 person bytte till gult och vi var 8 kvar. Passledaren trodde han kunde hitta ut ur Alingsås via cykelbanor men det gick inte så bra så det blev en sighseeingtur på några km extra! Sedan valde jag frivilligt att köra via Västra Bodarna istället för längs E20 så där blev det också lite längre. Fri fart uppför Lövhultsbacken visade vilka som är snabba uppför! Sedan rullade det på bra till nästa frifart uppför vid Aspens station. På toppen stannade några och några rullade iväg. Passledaren var dålig på att räkna och var säker på att 4 personer var före och passledaren och 3 till en bit efter. Passledaren och de 3 körde på hårt för att komma ikapp. Problemet var att det visst bara var 3 personer före så vi körde ifrån en. Stannade i Jonsered och väntade in och sedan höll vi ihop.

Vi fick lite extra kilometer och slutade på 120 km och 29 i snitt. Tror farten var lagom för att gruppen skulle hålla ihop och medelfarten sänks ju av alla bommar och lite stadskörning.

Nästa vecka blir det ytterligare några mil längre på Hemvändan. Vi ses då!
/Roger
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by mason.linke »

Underbart runda idag, tack Roger för bra passlederi!
Seb
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Gula gruppen värvade den gubben ni i röda tappade direkt (han var ganska billig kostade bara en fika i Alingsås \:D/ så vi blev 6 stycken. Det flöt på för oss också upp till Sjövik på banvallen. Vi fick smaka på motvinden sista milen in mot Alingsås så fikan satt gott i solen på fiket. Vi värvade ytterligare en medlemm efter fikat som kunde vara med och gå runt i den ökande motvinden tack för den hjälpen. När vi landade i Sävedalen hade vi ett snitt på ca 26-27km/h. Jag har inte kört denna bana på länge så jag kom knappt ihåg den men den är riktigt fin och många fina sjöar att passera. På onsdag blir det inte lika långt men det går lite fortare välkomna då.

//peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långareds Rundan Söndag 2020-05-03 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Blev en annorlunda runda startade några minuter innan och tog det riktigt lugnt uppför backen mot Rymdtorget räknade med att gängen skulle komma ifatt där och sedan fortsatt lugnt på banvallen tills det planande ut vid Gunnilse stationshus efter långa rakan förbi hästgården. Ingen synlig grupp så jag trampade på i den goda medvinden, först uppe vid bommen i Stannum efter 24 km hörde jag röster bakom ryggen då kom den röda gruppen.

La mig bakom gänget och det rullade på bra upp mot Gråbo var lättare att sitta i gruppen i 35-36 km än cykla själv i 31, kändes OK i benen idag så jag rullade med upp till Sjövik även om alla pådrag efter bommarna i Björboholm var riktigt jobbiga när de första drog iväg och vi var fem gubbar kvar som skulle igenom bommen.

Varmt blev det så byte av kläder blev det i Östad sedan på igen ner mot Brobacka då känner jag att någon sitter bakom ryggen precis innan avtaget mot Alingsås efter 46 km det var gula som kom ifatt. Rullade med dem upp till Vänga där jag gick höger över Vagnshed och ut på vägen från Långared. I långa backen hör jag gubbs igen då är det röda som kommer bakom ryggen. Gött och åka med dem in till fiket i Alingsås var före nedför backen till Vänersborgsvägen och höger in i vinden blev någon km på egen hand i 22 km innan gänget kom ifatt då blev det 27.

Hemresan med gul grupp blev lite blåsig och jag skippade Råbockekullen och cyklade E20 till Nääs vidare mot Lerum. Gula kom ifatt innan Knavra igen.

Hoppade av i Hulan för transport hem och kalas med vårt yngsta barnbarn som blev tonåring efter 104 km.

Var helt ursketen efter detta pass som var långt och jobbigt. Men långa pass är vad som behövs.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply