Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Åby ishall parkering vid delen närmast E6
Karta till startplatsen hittar du HÄR

Längd: 157 km
Backighet: Låg

Länk till Karta

Grupp Grön
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Peter Jonsson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Fikapaus: Vi gör stopp i Varberg för att äta/fika på Västerport kök till höger om korvkiosken. TA MED PENGAR!

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Knuff
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Välkomna till Varbergs Fästing en klassisk Lygnarrunda med start på Åbys parkering.
Jag kommer att leda gul grupp vi kommer att hålla en jämn fart och ta det lugnt upp för och framför allt hålla ihop gruppen.
Om ni har andra fart ambitioner får ni anpassa er eller köra själva. På hem vägen kommer vi inte att följa kartan helt. Vi kommer att svänga höger efter Åsa och köra Ölmanäs vägen där det är mindre trafik.

//Peter
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by molsson »

Hej Peter

Får jag lov att föreslå att det körs via gamla Varberg från Åskloster på båda hållen, trevligare än att köra på stora landsvägen.

/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ni kör väl in som vi brukar i Väröbacka och går Kattegattleden ner till Getteröns Naturum. Det är kanske det Magnus menar med gamla vägen.

Jag räknar med att cykla på torsdag men startar vid Annebergs pendelparkering 150 km är för långt just nu. Rullar därifrån strax efter 09.30.

Har mailat Västerportkök eftersom deras öppettider inte är spikade på torsdag. Får se vad de svarar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by olof »

Tjena,

När tror ni gul grupp passerar Åsa?
Med vänlig hälsning
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Olof

Vi passerar inte Åsa på nervägen bara på hemvägen. Banan går via Fjärås till Gällinge och ner till Frillesås centrum "Rondellen". Inte den stora där du stod som funktionär på vårt KM. Det är 50 km dit från Åby med snitt 27 tar det ca. 1.55 timmar. Från Frillesås vidare till Väröbacka och Kattegattsleden in till Varberg.

Du kan ju cykla från stugan till TOM på Gällingevägen bussbolaget KES "tror jag de heter" gå mot Fjärås så möter du gänget det är 30 km till Fjärås en dryg timma på cykeln strax efter kl. 10.10 är de där.

CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Hej Magnus

Vi går in på cykelbanan straxt innan Åskloster och kör inte stora vägen. Vi har väl alltid gjort det?

//peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter

Vi går in redan i Väröbacka går upp höger och cyklar 100 meter mot bruket där vänster ner över järnvägsspåret som går till Väröbruk ner på Kattegattleden knapp km sedan vänster under järnvägen genom tunneln för vidare färd till Varberg. Finns ingen anledning och ligga på stora vägen ner till Åskloster innan man går in på leden.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by olof »

Tjena
Jag tänkte möta upp vid rondellen i Frillesås, när tror ni att gul grupp är där
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Hej Olof

Det tar oss knappt 2 timmar dit.
När vi kommer till Stråvalla/Löftaskog kommer vi att svänga vänster in på en liten fin väg som Rolf L har hittat den kommer ut i Väröbacka. Vi kan ta den på hemvägen med.

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter

Fick svar från Västerport kök nu och de har stängt i morgon. Alternativ om man vill ha mat på ett så lång pass är Gatuköket mittemot eller något fik vid fästningen.

Har anmält mig och cyklar från Anneberg 09.35 ni har 16 km dit så jag tar det lugnt mot Fjärås så kommer ni ifatt.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej Peter och ni andra!
16 grader och svaga vindar gör att jag inte kan hålla mig från cykeln och vad passar då bättre än en tur med Lygnarna, i gul grupp, till Varberg!
Jag kör dock inte in med bil till Åby utan ansluter på cykeln strax innan ni anländer till Fjärås och på hemvägen svänger jag av in mot Kungsbacka och sedan hemåt.

Väldigt trevligt att se att ni har anpassat banan så att man undviker trafikerade vägar i största möjliga mån. Jag har ännu en förbättring: i stället för att köra långa raksträckan mot Gällinge där bilarna kör om oss cyklister alldeles för nära oss ibland i hastigheter långt över 100 km/h kör man efter en km på Gällingevägen av åt höger förbi KEs bussgarage. Därefter följer man gamla KM-banan öster om järnvägen, fortsätter ned till Landa Kyrka och vidare på den lilla vägen väster om kyrkan som kommer ut vid stora rondellen nord om Frillesås. Kör sedan en knapp halvmil på gamla E6 innan man precis som du beskriver viker vänster in på den vägen Rolf Lindqvist föreslog. Jag tror att Anders Alexandersson ritar om banan och lägger in den här senare under dagen.
När Anders och jag cyklade till Varberg för 10 dagar sedan fikade vi på Kallbadhuset, vilket var väldigt trevligt. De har vad jag förstår öppet i morgon, dock vet jag inte hur det funkar om vi blir väldigt många glada cyklister.

Väl mött i solskenet i morgon!
Lars-Inge
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Hej Lars-Inge

Vi träffs i Fjärås och tar den vägen du föreslår.

Hälsningar
Peter
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Bibendum70 »

Hej på er.
Jag hänger på i morgon. Får hoppas att min ben håller hela vägen.
Vi hörs i morgon.
8-) Peder
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Bibendum70 »

Hej igen.
I fall jag inte dyker upp i tid.
Så är det bara att köra.
//Peder
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by peter jonsson »

Det var ett riktigt kanonväder för en tur till Varberg. Vi var 7 som startade från Åby vi plockade upp Lars-Inge, Peder och CG i Fjärås.
Olof anslöt vid Ölmevalla så vi blev 11 totalt. Vi körde nästan uteslutande på små vägarmed lite trafik och hade inte mycket besvär med den lilla motvind som fanns. Vi tog en kanonfika i solen på Kallbadhuset när vi kom fram till Varberg. På vägen hem hade vinden vänt så vi fick fin medvind. Milen tar dock ut sin rätt så efter ett tag delade vi gruppen då några ville köra lite långsammare.
Det var dock inte så mycket långsammare dom körde för efter att vi i första gruppen kört en liten extra sväng så var dom före oss och vi kom ikapp dom först i Anneberg. Från Åby och tillbaka hade jag på min mätare 5.35 timmar 15,7 mil och 28,2 km/h i snitt fart.

//peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Varbergs Fästing Torsdag 2020-05-21 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Så blev det Peter vi körde på bra i ett jämnt tempo där vi nyttjade vägen och vinden föredömligt. Jag pallar inte ryckig cykling där det går 28 sedan i 34 upp och ner hela tiden. Vi körde precis som vi gjort på Vättern så att benkänslan är samma i stort sett hela tiden beroende på vägen och vinden, hastighetsmätaren är underordnad.

Men ett fint pass blev det i det stora hela med go fika i Varberg.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply