Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 10.00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

Startplats: Kungälv kl 10.00
Karta till startplatsen, parkeringen nedanför Kungälvsparken mitt emot Kungälvs Lasarett: startplats Kungälv.

OBS! För de som vill cykla från Göteborg till starten i Kungälv kan möta upp i Sävedalen kl 8.50 blir + 40 km
Karta till startplatsen hittar du HÄR. Blir ca. 40 km t.o.r. Sävedalen - Kungälv.


Grupp Grön

Länk till Karta Grön

Längd: 96 km
Backighet: Medel

Passledare:
Hjälpryttare:
Info från passledaren: Blir en tur som anpassas till de långa backarna.


Grupp Gul

Länk till Karta Gul

Längd: 96.5 km
Backighet: Medel/hård

Passledare:
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Grupp Röd

Länk till Karta Röd

Längd: 114 km
Backighet: Medel/hård

Passledare: Mikael R.
Hjälpryttare:
Info från passledaren: Distanstempo enligt vår policy med fri fart 2 km upp till Café Gläntebo där vi fikar.


Vägbeskrivning:

Vi kommer från Kungälv, Kode, Jörlanda, Stora Höga mot Stenungssunds centrum. Vi cyklar rätt fram väg 770 mot Ödsmål, genom rondellen mot Svanesund, till höger väg 659 vid skylt "Ljungskile 12". Vid gamla riksvägen tar vi höger i T-korsningen, skylt "Lilla Edet 15", väg 167 söderut.

Röd grupp tar vänster vid Backamo Husvagnscenter, väg 167 till Lilla Edet, ansluter vägen mot Kungälv = höger mot Västerlanda kör ca. 5-6 km skylt Stenungssund sväng höger mot Ucklum. I Ucklum sväng vänster mot Stenungssund lång backe upp mot E6 vid Spekeröds golfbana på vänstersida sväng vänster mot Svartedalen, sväng höger när skylt Diseröd kommer efter ca. 6-7 km. Vid nästa korsning sväng vänster Diseröd efter 1-2 km sväng höger mot Kode. Vid gamla E6 sväng vänster mot Kareby vidare in till Kungälv.

Gul grupp kör inte ner till Lilla Edet vid Backamo Husvagnscenter utan fortsätter i stället gamla riksvägen ner till Ucklum och kör sedan samma bana som röd grupp.

Grön grupp kör samma bana som röd till Lilla Edet men fortsätter förbi Västerlanda ner till Diseröd, vänster före Diseröd mot älven och till Fars Hatt, genom centrum till målgång vi parkeringen, Kungälv.

Fika efter passet på lämpligt fik i Kungälv. Rundan blir ca 4 mil extra för de som kör från Sävedalen och vill gruppen fylla energi längs banan finns det möjlighet till trevlig fika i Backamo. Banan är inte ritad förbi Backamo för gul grupp men alternativ sträckning kan bestämmas vid start.


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by Mikeryd »

Välkomna till Långa Svartedalen på söndag. Jag kommer leda röd grupp och vi kommer följa bansträckningen som finns länkad här:(https://ridewithgps.com/routes/26877225). Vi ses vid startplatsen i Kungälv strax före Kl. 10.00 eller vid Willys i Sävedalen Kl. 08.50. Jag startar under alla omständigheter från Sävedalen och cyklar via Kviberg - Bellevue - Gamlestaden - Gamlestadsvägen norrut parallellt med E45, om någon skulle ansluta på vägen.

Jag har kollat caféet vid Backamo och enligt deras hemsida är det öppet, men jag har också kontaktat dem för att dubbelkolla, så det verkligen är öppet. Jag avvaktar svar från dem och vi kan bestämma innan start om vi fikar där, någon annanstans eller efter rundan i Sävedalen.

Välkomna!

Mikael
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by rogera »

Röda gruppen får förmånen att köra på i princip helt ny asfalt mellan Västerlanda och Ucklum. Den vägen asfalterades för några veckor sedan och skall nu enligt uppgift vara perfekt! Cyklar troligen hemifrån Mölndal men skippar omvägen via Sävedalen på vägen norrut så jag ansluter i Kungälv.

/Roger
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by Mikeryd »

Kul med ny asfalt! Jag kollade med fiket vid Backamo och de har öppet. Beroende på hur många vi blir kan vi ringa innan start i Kungälv så förbereder de vad vi vill ha.

Vi syns på söndag!
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by Mikeryd »

Det blir regn hela dagen i morgon så jag fegar ur och cyklar inomhus i stället.

Om det mot förmodan skulle bli uppehåll hör jag av mig här på forumet i morgon bitti,
Mikael
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by Magnus Lindh »

Startar i kungälv
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by Magnus Lindh »

Två man starka klungan klämde den röda banan med 29,2 i snittfart. Roger är ett lok!
Attachments
ECF92346-25E4-47BB-AF74-84768756A87E.jpeg
ECF92346-25E4-47BB-AF74-84768756A87E.jpeg (39.16 KiB) Viewed 8752 times
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by peter jonsson »

Bra jobbat i detta vädret .

//peter
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by FAbIo2 »

En vän cyklist och jag gav vi iväg lite senare vi cyklade gröna bana,
Det var ett växlande väder med regn, uppehåll och torra vägar vid havet, mycket regn där vi brukar ficka i Bergamo nåt sånt :-).Viva Italia!
En tuff runda när man inte cykla ofta. Han kämpade så gott han kunde
Och jag kämpade på mitt sätt också för att hålla mina ben i lugn läge.
Det blev en fin 4.19 timmar på sadeln för att cykla 97,4km.
Snitt 22,7 km/h........
Men det var trevligt att han var taggat min kompis Cyril!
Bra jobbat i röda grupp!
Fabio
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Långa Svartedalen Söndag 2020-05-24 kl. 09.00

Post by rogera »

Som Magnus skrivit ovan var vi två man i den röda gruppen. Vi följde i princip den röda banan, undantaget i Stenungsund där vi körde in mot centrum istället för att runda österut. Som Fabio skrivit var det omväxlande väder, mestadels regn men någon kort stund var nog solen uppe också, eller så var det bara lite ljusare himmel ett tag! :-D Längst upp i norr var det till och med torra vägar bitvis och när vi kom till Backamo var det ganska OK väder så vi stannade vid Gläntebo och fikade. Efter en våffla och kaffe körde vi iväg igen. Snart kom regnet igen men det var bara att fortsätta dela på arbetet. Antingen fick man ligga först och ta vinden eller så fick man ligga bakom och få allt vattensprut på sig! :-D

Banan är lite förrädisk då den är relativt platt i början men efter Ödsmål är det mycket små och några längre backar och det går uppför eller nerför större delen av sträckan på den röda banan. Vi kämpade på bra och landade som Magnus skrivit på 29,2 på drygt 11 mil. Själv cyklade jag hemifrån Mölndal till Kungälv, sedan rundan och hem igen och fick drygt 17 mil totalt.

Bra kämpat alla som var ute och cyklade i dagens förhållanden! Vi hoppas på bättre väder på onsdagens pass (Olofstorpstempot) och på nästa söndagspass (Töllsjö).
/Roger
Post Reply