Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Nedan hittar ni min genomgång av avbokade och ni som står kvar till juni. Det är inte sorterat bara kopierat från min rumsfördelning så läs noga!

Vill att ni dubbelkollar att det ser rätt ut!! Är det fortfarande några som inte avanmält sig gör ni på studs! Går tillbaka till våra boenden med den nya situationen ikväll.

//CG

Följande har avbokat lägret:
Håkan Linger
Magnus Olsson
Rolf Lindkvist
Rolf Taipale
Mats Gustafsson
Roger Leirvik
Andreas Papagiannis
Anders Alkdal
Linus Laggar
Christian Lykell
Björn Tuvestad
Björn Svensson
Emelie Sjödahl
Magnus Ahl
Magnus Lindh
Magnus Johansson
Christoffer Karlsson
Stefan Olofsson osäker inget mail eller skrivit på forumet
Robert Rahm osäker inget mail eller skrivit på forumet
Jan Bergström
Magnus Karlsson

Avbokade Mat:
Jesper Bogren
Lars Johansson

Kvarstår till Juni:
Christian von Corswant
Roger Andersson
Peder Blohm Hobik
Cecilia Blohm
Jörgen Stadler
C-G Andersson
Thomas Forsberg
Johanna Tidholm
Daniel Tidholm
Mats Håkansson
Magnus Jägerman
Åke Johansson
Emil Benjaminsson
Andreas Stahre
Sebastian Linke
Thomas Moss
Thomas Segerlöf
Carl Kiviloo
Nikolina Roos
Björn Lönnquist
Thomas Backman
Johan Elmqvist
Linus Hermansson
Anders Alexandersson
Bengt Tonnvik
Martin Blohm
Torbjörn Lööf
Hans Carlberg
Johan Strindö
Per-Olof Nilsson
Richard Olivecrona
Martin Johansson
Staffan Stenfelt
Göran Emanuelsson

Summa 34

Kvarstår mat Kullagården:
Mikael Rydström
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Ytterligare en avbokad och en ny Göran Emanuelsson.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Har fått frågor om Bjärelägret det är kvar i planeringen och kommer att genomföras om inte nya restriktioner kommer. Som det ser ut nu så lättar man på restriktionerna i slutet av maj och vad myndigheten flaggar för redan nu är det OK att åka två timmar bort, precis som jag skrev för flera månader sedan.
Vi kommer att resa i våra privata bilar och bara att bo på Rasta i dubbelrum eller enkelrum och följa alla råd som vi redan lever under på lägret både på Rasta, Kullagården och under cyklingen i mindre grupper.

Hälsar

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Styrelsen tog beslut igår att vi håller Bjärelägret i kalendern och genomför om det inte kommer nya restriktioner.

Jag kommer att sända ut ett mail med detaljer framöver som vanligt. Alla bor på Rasta eftersom de som fortfarande är anmälda får plats på detta boende.

Kommer att prata med Rasta om spridning i matsalen och att det finns handsprit i huvudbyggnaden. I annexet har de som bor där sin egen entrédörr men i stora byggnaden har vi korridor.
Skall vi snacka eller fika gör vi det utomhus skall kolla om de kan ta upp lite mer bord och bänkar på gräsmattan.

De flesta känner jag sedan gammalt men några har jag inte relationskoll på. När ni får mailet bifogar jag rumsfördelningen har jag parat ihop er felaktigt och ni vill ändra hör ni bara av er.

I övrigt gäller alla regler som är uppsatta i dessa corona tider så ni som bor ihop håller koll på varandra och har ni sjuka i er närhet och kan vara en risk för oss andra så håller man sig hemma och avbokar.

Återkommer inom kort med ett mail!

//CG

0705365580

[email protected]
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej igen

Lite sista information om lägret. När det gäller gruppindelning tar vi det på lördagens samling vi vill ju ha mindre grupper i år Vi gör den vanliga genomgången på Rasta kl. 10.00. Det är klart med frukosttiden på söndag den blir 07.30. Bra om inte alla står i kö den tiden utan att vi sprider vår ankomst lite mellan 07.30-07.45.
Samma gäller middagen på lördag den är mellan 18.00 – 19.00 så vi inte bildar långa köer utan kommer lite sporadiskt.

Daina har förberett rummen så sängar är separerade med avstånd och vi kommer att ha fler rum på söndag för dusch. När vi äter är borden också separerade och vi sitter inte i stora grupper utan med lite avstånd.

Förutom utdelning av nycklar och matkuponger vill jag på samlingen ha reda på om ni vill ha kött eller fisk på lördagskvällen och om ni vill ha gröt eller/och bacon och ägg på söndagsmorgon. I corona tider förbereder man en bricka med pålägg etc. Sedan blir det stationer i restauranten där man tar gröt etc.

Är det någon som vill vegetariskt på Kullagården ”söndag” vill jag att ni vänder detta på mail på studs "se nedan" så jag kan meddela dem senast imorgon onsdag. Alla vi andra äter den numera klassiska pannbiffen.

Väderprognosen ser riktigt bra ut med sol och värme. Ta med några egna stolar som jag skrev i mitt förra mail så vi kan sitta ute efter lördagenspass och tjöta över något gott att dricka innan middagen.

Läs mitt förra mail nedan om att tömma bilar på Rasta! Inga väskor i bilarna när vi är ute och cyklar


Jag har bifogat mina Runkeeper länkar för Stor Hasslöv ”Lördag” och Kullens Fyr ”söndag” där kan ni titta på banorna i förstorat läge. Finns även Garmin länkar för nedladdning.

Stor Hasslöv: https://runkeeper.com/user/claesgoran/route/1257303
Vet att flera har kört ner över Ramsjö, Ängelsbäck, Grevie Kyrkby och in på originalbanan. Det är samma väg som vi kör på söndagen. Originalbanan går rakt upp till Grevie som ni ser på kartan.

https://connect.garmin.com/modern/course/10875320

https://ridewithgps.com/routes/26877184


Kullens Fyr: https://runkeeper.com/user/claesgoran/route/3810613

https://ridewithgps.com/routes/32426438


Som tidigare år tar vi som har klubbdräkten med oss den till Bjäre ”se fotot på hemsidan vid myrstacken”. Vi skall ju visa oss från vår bästa sida!!! Snygga fina Lygnar grupper vill vi se.

//CG

0705-365580 [email protected]
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Jörgen »

Hej,
Robert Rahmn sa till mig att han inte kommer med.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Han är inte anmäld????

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by andale »

Idag stod Hallandsåsen backar på programmet som brukligt första dagen. Vi var 33 st vid start som delades upp i tre grupper utan någon hänsyn till fartintentioner. Grupperna rullade iväg med några 100 meters mellanrum och återsamlades efter varje backe. Vädret kunde knappast vara bättre. I alla fall vad beträffar första halvan då vi i stort sett hade vinden i ryggen. Inte minst märktes det när vi rullade ner mot Hallavara där det gick undan värre.

Sedan blev det lite långsammare upp mot Grevie kyrkby när vi fick vinden mot oss. Trots jämn och fin cykling så dränerades mina ben och när det var dags att svänga upp mot myrstacken hade jag inget att köra med. För lite träning märks ganska tydligt på den här typen av cykling.

Efter traditionsenlig fotografering vid den numera döda myrstacken bar det vidare, men då hade jag bestämt mig för att korta av rundan för egen del. Visste att det skulle bli tufft så den här gången hoppade jag även andra dagens runda ner till Kullen.

Det blev ändå en fin dag på åsen och jag får tacka Bengt som lånade ut tröja och byxor eftersom jag lyckats med konststycket att lämna den väl packade ryggsäcken med kläder hemma #-o .
Lygnens Venner vid myrstacken 2020.jpg
/Anders
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Jörgen »

PROPAGANDACYKLING

Andra dagens runda tog oss i vanlig ordning runt Bjärehalvön och Skälderviken till Kullens fyr sedan tillbaka på fantastiska bonnavägar, via sköna byar som Strövelstorp, Ausås och Munka Ljungby och den slutliga spurtuppgörelsen uppför Margretetorpsbacken.

Väderobservationen på Kullens fyr: Ostlig vind 5-7 m/s. God sikt.
Kullens fyr.jpg
Efter denna tur måste klubbens ledning varna deltagarna för att detta måste räknas som ren propaganda.
Så här bra är det inte verkligheten... (bara väldigt mycket ibland).

Men det är en tur att ta med sig i minnet, som ett försvar, när det stora vintervemodet rullar in. En tur att ha på näthinnan när man kör 10-minutersintervallerna på spinningcykeln eller trainern och det känns så där tråkigt och meningslöst att vara cyklist. DÅ ska jag blunda, vrida lite på huvudet åt vänster och se den där utsikten över de soldränkta, böljande gröna fälten, med Kullaberg svävande som en hägring vid den mörk- och ljusblå horisonten... vända fram blicken igen och se två raka led med stiliga och glada svart-gula Lygnare framför mig. Jag fångade det inte med kameran - men bilden sitter i huvudet - som en drömbild - som en propagandafilm!

Tack alla och särskilt primus motor C-G, för en härlig helg!
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by JohanG »

Tack för en grym helg allihop. \:D/

Linus och Mats, det låg ett par badbyxor kvar i min bil. Hör av er till mig om det skulle vara något ni är intresserade av... 070-3654073

//Johan
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

När jag stängde huset låg det en jacka, tröja i grått med bruna kanter "One top Peak" i entréhallen stora huset. Är det någon som känner igen den? Finns hemma hos mig.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Claes-Göran Andersson »

Då var Bjärelägret 2020 avklarat i det bästa av väder. På en udda helg i pandemitider de flesta av oss skulle varit i Motala och cyklat Vättern denna helg.

Nästa år blir det på vår normala helg vid valborg, första maj om inte Corona ställer till det igen.

Två fina dagar fick vi med go värme där vinden var småjobbig på vissa sträckor. Att jobba upp och ner på åsen dag 1 sätter sina spår i kroppen inför dag 2.

Så här ser höjdprofilen ut dag 1:
Bjäre dag 1 på Hallandsåsen.png
Bjäre dag 1 på Hallandsåsen.png (10.84 KiB) Viewed 10888 times

Turen igår till Kullens Fyr var kanon relativt lättcyklat ner för de två grupperna som gick banan över Båstad, Torekov 91 km ner till maten på Kullagårdens golfrestaurant. Vi var en mindre grupp på fem som cyklade från Rasta till Margeretetorp och in på banan i Vejbystrand då fick 21 km kortare till Kullen.

Efter den traditionella pannbiffen på Kullen rullade vi i tre grupper tillbaka till Rasta efter kartan till Höganäs och ut på åkrarna via Rögle, Strövelstorp till Hjärnarp och sista backen 7.5 km upp till Rasta. Där på de öppna fälten var vinden på oss hela tiden lite småjobbigt i en liten grupp på fem cyklister. Gött att bröderna Blohm är starka och var lok på dessa partier. I de två större grupperna blir det annat när man går runt hela tiden.

Snabbgruppen kom ifatt oss först i backen upp till Rasta där det blev race uppför.

I dessa corona tider vidtog vi alla åtgärder som gick för att minimera risk med handsprit i entrén. Satt ute och fikade under lördagen före och efter maten. I restauranten var det separerat och maten serverades på bricka. Samma på frukosten då hade personalen gjort färdiga brickor med pålägg för oss sedan tog man gröten och ägg och bacon på stationer. Fungerade alldeles utmärkt.

Bifogar lite bilder som jag tog under dagarna.

Tack alla för en fin helg i dessa udda tider!

//CG

DSC_2308.JPG
DSC_2309.JPG
DSC_2312.JPG
DSC_2314.JPG
DSC_2316.JPG
DSC_2318.JPG
DSC_2319.JPG
DSC_2320.JPG
DSC_2321.JPG
DSC_2322.JPG
DSC_2324.JPG
DSC_2325.JPG
DSC_2326.JPG
DSC_2328.JPG
DSC_2329.JPG
DSC_2330.JPG
DSC_2331.JPG
DSC_2332.JPG
DSC_2333.JPG
DSC_2334.JPG
"He is able who thinks he is able!"
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Bibendum70 »

Hej på er.

Tackar alla för detta fina event. Magiskt väder fick vi.
Du skall ha en stor eloge CG för att du jobbar med detta event.
Man hjälper till när man kan.

Ser fram emot nästa år.
//Peder 8-)
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: Bjärelägret lördag 2 - söndag 3 maj 2020

Post by Borat »

Tackar CG för välplanerat väder och läger =D> =D>
Post Reply