Vem vill ha en grind på en massstart?

Ditt bästa cykellopp, helt enkelt
SlutKlungan

Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by SlutKlungan »

Tappade mycket av de positiva minnen jag haft från tidigare Gran Fondo när "masstarten" var tvingad att passera igenom ett "timglas" och släppa ut alla i ett extremt långt utdraget spaggettisnöre! :cry:
För oss som bara motionerar är en viktig och kul del del klungkörningen under ett lopp, någon som såg några större klungor efter denna trattstart? :^o
Lösning ? Lägg starten efter grinden, och skapa en äkta masstart. :)
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by Thomas Franzén »

Du har naturligtvis rätt! Jag var själv vid starten och det blev inte bra. Vi som planerat detta får ta på oss denna befogade kritik. Många kanske tycker att det är självklart att det inte skulle bli bra, men dessväre utvecklade sig starten på ett sätt som vi inte räknade med. Vid en masterstart skall hela startfältet vara väl samlat innan det släpps på, så blev det nu då inte. Tyvärr, misstag görs.

Till nästa år kommer vi att lösa detta på ett annat sätt, det kan jag nog med säkerhet påstå. Dessvärre låter sig inte dessa grindar flytta på sig, utan vi måste hitta ett annat sätt att förrätta starten. Ett krav är att hitta en plats där vi kan ställa upp cyklisterna som inte hindrar trafiken eller skapar självlåsningar mellan bilar och cyklar. Att stänga av vägar är inte helt lätt, även om vi fått sådana tillstånd, eftersom omledningsväg vid avstängning måste lösas. Dessutom kan starten inte efterföljas direkt av en brant nedförsbacke (helst inte en uppförsbacke heller).

Ett förslag någon?
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
patrik

Re: Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by patrik »

Tack för ett trevligt lopp! Enda rejäla smolken i glädjebägaren var just den väldigt trånga starten som förstörde hela idén med masterstart och som splittrade upp hela startfältet.

Bra också att LVG tar till sig denna kritik.

Kan inte ett alternativ vara att lägga starten några hundra meter längre fram längs bansträckningen vid åsen så att man passerar in genom grinden för att komma in i startområdet istället för ut genom den när startskottet går?

Patrik
Ronnie Kindvall

Re: Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by Ronnie Kindvall »

Jag körde Gran Fondo Kungsbacka för första gången och tyckte väl också att grinden var lite knepig, men det jag reagerade mest över var den så kallade masterstarten. Jag trodde att masterstart innebar att man samlade upp fältet bakom en bil innan man släpper farten fri (så gick det till i Eslöv) men här for ledarbilen iväg i 50 knyck och då drogs naturligtvis fältet ut i en enda lång sträng. Hade ledarbilen istället kört i 25-30 åtminstone ner till första korsningen så hade grinden inte haft nån betydelse.
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by Thomas Franzén »

Ju mer jag läser av det ni skriver, desto mer övertygad blir jag att vi måste göra detta på ett annat sätt nästa gång. :shock:
Haken med att stå 200 meter längre söderut är att vi då måste stoppa all norrgående trafik på Fjärås Bräckaväg (alltså den väg som vi skulle stå på) i 30 min (för att inte ha bilar som kommer in i uppställningen). Detta förfarande kräver dels tillstånd från Länssyrelsen, dels trafikskyltning, dels vakter ca 30 min. ](*,)

En variant som jag funderat på :-k är att samla startfältet som i år, men att man släpper ut cyklisterna ca 5 min före start (eller den tid det tar på gruppen att i lugn och ro passera grinderna). Därefter samlas hela startfältet 200 m söder om grinden. Vid start kör masterbilen lugnt och fint fram till Allarängen (vägkorsningen med Tostaredsvägen) och fram till första nerförsbacken där fältet släpps fritt. Detta förfarande kräver också att man håller koll på den motriktade trafiken, men betydligt kortare tid, så kort att man troligen (hoppas jag) inte behöver tillstånd för trafikregeländringar och trafikskyltsändringar.

Synpunkter? :)
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by Mats Gustafsson »

En fördel med att samla cyklister på bräckan, mellan grindarna, är att denna vägen redan är helt avstängd. Vi kan hantera Start/Mål bågen, högtalare kan placeras på vägkanten istället för ute i buskarna och vi kommer fram med släp och eventuellt regnskydd vid starte. Det är inte så lätt att hantera detta på allmän väg. Som sagt samling bakom grindarna för att släppa ut till masterbilen som i lugn takt samlar klungan.
Skulle gärna se en lösning liknande beskrivningen på bild. Skulle underlätta uppställningar med släp, högtaleri, ev. tält vid regnväder osv.

Mats Gustatsson
start_bräckan.gif
start_bräckan.gif (106.03 KiB) Viewed 15908 times
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Vad jag förstår är lösningen mycket enkel. Alla startar precis som Mats skriver bakom grinden, därefter har vi en Masterbil som skall vara just Master dvs. kör i lugn fart framför alla cyklister, när sista cyklist har kommit igenom grinden kör en bil bakom och ringer till Masterbilen och säger typ: "Nu är hela fältet samlat och Masterbilen kan släppa fältet. Detta skall förslagsvis göras först efter hela fältet i samlad tropp har kört ut på vägen söder om Lygnern dvs. efter ca. 3-4 km.

I år var det precis som någon annan tidigare har uttryckt gasen i botten så fort man hade passerat genom nålsögat/grinden det existerade helt enkelt ingen Masterstart. Som jämförelse kan man ta CSC Copenhagen Cycling där man säger att man skall ha Master i 12 km innan farten släpps fri.

Hoppas därför på start på Bräckan även nästa år, dock utan att få maxpuls efter 200 m. Träningen har börjat...
Lars-Inge i Västra Hagen
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vem vill ha en grind på en massstart?

Post by Claes-Göran Andersson »

Inläggen från Mats och Lars-Inge är helt rätt och var också diskuterat på vårt styrelsemöte i måndags!

Problemet var att grinden gav en effekt ingen av oss kunde ana! Tidigare år har cyklisterna legat i en klump efter masterbilen med en gång utan fördröjning med följd att vi håller 30 ut till vägen mot Tostared.

Läxan lärd detta år, lätt att fixa till nästa år!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply