Är detta idrott eller vad...

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Är detta idrott eller vad...

Post by Thomas Franzén »

Jag måste säga att jag inte kan hålla tillbaka min irriation längre...

Det som fått mig att gå loss är detta:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.239 ... -centralen
http://www.gt.se/nyheter/1.1764301/aik- ... lenn-hysen
http://www.dn.se/nyheter/sverige/aik-ta ... n-1.986098

Nu ska jag kräka ur mig mitt fullständiga förakt för det jag under lång tid noterat - fotboll är källan till en massa skit! I mina ögon har denna verksamhet helt tappat min respekt som idrott, det är något annat än idrott, något fult och skrämmande, jag vill inte ha det helt enkelt! [-X Jag vet inte hur många ömma fotbollsälskares tår jag trampar på nu - men om det sker så kanske det är på tiden att någon trampar!

Är det bara jag som reagerar på allt negativt som kommer med fotbollen? Kopiösa och sanslösa resurser förbrukas hos polisen för att hålla ordning. Polisen har (vet jag säkert) har fått skära ner på annan verksamhet för att klara allt fotbollsrelaterat. Sönderslagna tåg och annan vandalism är ständigt återkommande.

Är det bara en liten klick individer som i grunden orsakar detta? Eller finns det en djupt rotad vålds- hat- och mobbingkultur här? Vad händer om man kommer med bil eller cykel när publiken väller ut från Ullevi? Då "äger" dom alla gator, rödljus och annat tjafs gäller ju inte dom, utan då kan dom totalt respektlöst ta sig vilka rättigheter mot andra som helst. Och dessutom rycker samhället ut till deras tjänst genom att stänga av spårvagnstrafiken för att inte vara "ivägen" för dessa omhuldade.

Miljardbelopp omsätts och fotbollsspelare får fantasilöner som får bonusgubbar att lika låglönegubbar medan vi andra får vara med och betala för all skit som denna sport kostar samhället. Gentemot andra sporter är det här en gökunge som slukar otroliga kommunala och statliga indirekta subventioner medan andra idrottsverksamheter (t.ex. vår) knappt får en smula här och där.
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Göran Töyrä

Re: Är detta idrott eller vad...

Post by Göran Töyrä »

Jag håller såå med dig Thomas. Jag blev väldigt impopulär på jobbet när framförde detta.
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Är detta idrott eller vad...

Post by Thomas Franzén »

Göran Töyrä wrote:Jag håller såå med dig Thomas. Jag blev väldigt impopulär på jobbet när framförde detta.
Vet inte ens om jag har lust att säga något på jobbet, så därför skrev jag här :-D
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Är detta idrott eller vad...

Post by Mikael Virtanen »

Håller med. Alla de där avspärrningarna, helikoptrarna och poliserna kan man ju ha till mycket roligare och samhällsnyttigare saker, som cykellopp till exempel ...
hakhak

Re: Är detta idrott eller vad...

Post by hakhak »

Självklart håller jag med om att det mesta kring är för jävligt, var själv på centralen när AIK arna skulle hem. Om man bara tänker efter lite fattar man ju att det inte är ett fotbollsproblem utan snarare ett samhällsproblem. Dessa ligister är inte idrottsintresserade över huvud taget och hade det gått att få till liknande upplopp på cykeltävlingar hade dom gärna varit där också. Problemet som jag ser det är att de får alldeles för stoort utrymme både i media och från polisens sida, tänk va fräckt mde alla dessa poliser somm sedan ändå inte ingriper och burar in den klack som ställer till med eländet.
Skyll inte på fotbollen, det är världens bästa sport utan se till att få bort drägget från matcherna.
Håkan
PS Jag som fotbollsälskare kände mig trampad på tårna men välkomnar debatten.DS
ash

Re: Är detta idrott eller vad...

Post by ash »

Håkan: Håller med dig helt å hållet ( älskar fotboll, världens största sport )

De där fanatiska sk. supportrarna har inget med fotboll att göra...


/en som snittar ca. 3 tv_matcher i veckan året runt & kollar 2-3 matcher live per år i nån av de stora ligorna i europa !
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Är detta idrott eller vad...

Post by Mats Sarapik »

Jag var på studiebesök på Gamla Ullevi i våras. Ullevichefen ville inte prata om huliganer eller fotbollsvåld, för att det var inte ett fotbollsproblem men ett samhällsproblem.

Om det är ett samhällsproblem måste väl samhället få agera, och ta bort roten till problemet. Dvs inte tillåta dylika samlingar.

Det går inte för sporten (oavsett sport) att låta samhället ta skulden och samtidigt kräva sin egna orörbara rätt att utöva den. Är det ett samhällsproblem; ta bort sockerbiten packet samlas kring. För jag håller med, detta har inget med sport att göra.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
putte

Re: Är detta idrott eller vad...

Post by putte »

Jag har haft ett ont öga till fenomenet fotboll sedan jag var 7 år och spelade i miniputtarna. Blev bänkad i de flesta matcher utan anledning och fick höra från den populära ungdomstränaren "att den grabben blir det ingen fotbollspelare av". I ärlighetens namn så var väl det som hände utanför planen intressantare, men att få höra sådana saker som sjuåring är väl inget som skall ske. Så det blev ingen fotbollskarriär för miniputten Putte. Därefter har jag alltid haft ett kritiskt synsätt till sporten och kan sällan hitta något upplyftande. Tycker inte om mentaliteten på de barn och ungdomsträningar där tränarna hetsar på de små med en slags elitdrivande svada. Sen har jag mycket svårt att acceptera de sätt som vuxna uppför sig som publik på fotbollsmatcher, elit som korpnivå. Hårda ord som " domarjävel" ,sopa mm. Är fekvent förekommande och gissa om barnen till de vuxna tar efter. Förövrigt så är det ofta i anslutning till klubbarnas aktiviteter som alkoholdebuten sker för de som är alldeles för unga för detta, tyvärr ofta i sällskap med berusade ledare. Huliganismen i anslutning till stormatcherna har väl inte så mycket med äkta supportgäng att göra. Det är mest lobotomerade neanderthalare som förstör för alla andra, typ samma skrot och korn som de som kastar Sten på polisen vid toppmöten etc.
Post Reply