Mjörn runt 2010

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Mjörn runt 2010

Post by KalleH »

Är det någon som ha tänkt cykla Mjörn runt. Kanske ett bra sätt att starta upp sub-8.30 eller 8.45 inför Vättern nästa år.
Tänkte själv vara med nu när det inte blev något runt Lygnern för min del. Kunde vara kul om man fick några Lygnare att cykla med.

Kalle Hammmarström
ash

Re: Mjörn runt

Post by ash »

Jag har tänkt va med där....
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Mjörn runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Tänker cykla kommer att efteranmäla mig ser fram mot ett solskenslopp och vindstilla. :-= Men det är väl inte att tänka på!

Tidigare har vi anmält oss som grupp Lygnens Venner så att vi hamnar i samma startgrupp. Vet inte om Thomas eller någon annan i styrelsen har pratat med arrangören!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Mjörn runt

Post by ventoux »

Brorsan och jag kommer att köra Mjörn runt, kul om vi kan blir fler.
Mvh
Duncan & David Robinson
Duncan Robinson
Bikerman

Re: Mjörn runt

Post by Bikerman »

Har anmält mig idag också, tänkte köra 10 milsrundan. beställt solsken och medvind runt banan :-D

Peter

// Yr.no säger kl 8,00 sol 14,00 sol/moln :-D
patryd

Re: Mjörn runt

Post by patryd »

Hej, jag kör gärna en snabbrunda runt de 10 milen med ett glatt gäng. Ska vi försöka oss på under 2:40 tim? Förra året klarade vi 2:46 och året innan körde vi på 2:45 (men det året fanns inte den långa backen med i rundan). Vilka är med?
Benny
Posts: 140
Joined: 2008-10-19 17:04
Fornamn: Benny
Efternamn: Hedberg

Re: Mjörn runt

Post by Benny »

Hej.
Är efteranmäld 10 milarundan.
B.H.//
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Mjörn runt

Post by KalleH »

Jag tar rygg på dig Patrik, skall vi samåka? Jag kan köra.

Kalle
Dingle

Re: Mjörn runt

Post by Dingle »

Hej!

Jag kör om vädret tillåter. Jag e jäkligt sugen att köra på!!
Vi ses!! Anders
Stefan Alldén

Re: Mjörn runt

Post by Stefan Alldén »

Hej!

Jag tänkte köra och hänger gärna på er som skall försöka ta er runt på 2.40. Om jag känner att det inte går hela vägen är det väl bara att droppa av? Är det ok att göra så?
Såg att någon frågade om gemensam startgrupp. Hur är det med det? Jag har inte anmält mig ännu så jag gissar att jag hamnar i tredje startgrupp om jag anmäler mig som "ensamåkare".

/Stefan
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Mjörn runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Stefan ange Lygnens Venner så kommer du förhoppningsvis i samma grupp!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Mjörn runt

Post by Mikael Virtanen »

Jag tänker också köra Mjörn i år, Lär också få med mig min kollega Staffan som är mycket dragstark (om än lite ovan vid gruppkörning). Kul vore det om vi kom i samma grupp som övriga lygnare så får man ju se hur länge vi kan hålla ihop det hela. Vi kommer att anmäla oss på plats. Fast 2.40 är knappast aktuellt, snarare runt 3 timmar. Det blir som det blir...

Mikael (som ser fram emot ett kul snabblopp på söndag med vinden och solen på rätt ställe)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Mjörn runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Anmälde mig tidigare i veckan via mail hear fått starttid 09.03

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Benny
Posts: 140
Joined: 2008-10-19 17:04
Fornamn: Benny
Efternamn: Hedberg

Re: Mjörn runt

Post by Benny »

Samma här 9.03
B.H.//
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Mjörn runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Då var ännu en Mjörn runda avklarad den 7:e för min del. Det belv i stort sett perfekt väder hela rundan, kallt på morgonen men ok, lite vind som var lite nordost. Det blev nästan som jag skrev efter Långaredsrundan en månad tillbaka där vi fick medvind de sista 7 km in till Alingsås och låg lätt i 40 knyck.

Till nästa år måste vi få organisationen vid anmälan och Lygnargrupp på banan igen. Det var spridda skurar som gjorde att vi startade olika. Benny och jag hade den första 09.03 sedan följde det med många olika startgrupper. De flesta gav tusan i det och startade 09.06.
Vi var några som tänkte åka ihop så Benny och jag gick inte på fullt första 10 vid Hemsjö kyrka precis när vi gick upp i den långa backen kom Magnus och Stefan ifatt då hade Patrik i snabbegruppen fått punka.

Efter lugn körning upp blev vi glatt överraskade att man ändrat sträckningen in på lille vägen som vi använder på Nationaldagsloppet, har sagt det tidigare skittråkigt att man lagt in det backpartiet sedan några år det förstör hela rytmen i cyklingen. Väl inne på den lille gick det i 50 knyck ner till Tolered, skitkul tycker jag men jag hade ändå föredragit den gamla sträckning på E20 fram till Nääs fabriker för att få en ordnad grupp cykling.

Från Tolered mot Stenkullen rullade Magnus, Stefan och jag runt, i den lilla knäppan i industriområdet kom snabbegänget ifatt och sa hejdå!Stefan hängde på och Magnus och jag gick runt på två vi var 4-500 meter efter i Gråbo sen tappade vi hela tiden. Vi fick en av gubbarna som åkte med att gå runt med oss upp till Brobacka.

Där kom ett jättegäng från olika klubbar och enskilda cyklister svepande förbi med Kalle inbäddad, Magnus och jag hakade på. Förflyttade oss vart efter längre fram i klungan för att slippa den ojämna körningen det blir i svansen.
Återigen kan man konstatera hur dåligt många cyklar i grupp och inte fattar gruppdynamiken, ligger på ett led tar alldeles för långa förningar så farten stundtals går ner 5-10 km, utnytttjar inte momentum in i de böljande knäpparna sista 5 milen istället ständiga komprimeringar och sedan ryck och slit uppför. Med 20 km kvar kom vi ifatt Stefan som släppt snabbegänget i den långa slakmotan upp till Magra.

Jag är helt övertygad om vi varit ett Sub-9 Lygnargäng som startat samtidigt och kört på vårt diciplinerade sätt i tvåpar hade vi haft 5 minuter bättre tid idag.

Det blev 2.53 timmar för Kalle, Stefan och Magnus, jag som startade 09.03 fick 2.56 första gången under 3 timmar :-D .

Snittet var c.a. 34.5, höjdmeter 670, min temp 9, medel 13 och max 20 så det var stora skillnader under loppet.

Tackar för sällskapet på denna nästan perfekta runda. Ser gärna att vi har fler Lygnare och bättre organisation till nästa år!!

//CG
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2010-09-05 22:20, edited 1 time in total.
"He is able who thinks he is able!"
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Mjörn runt

Post by KalleH »

Fantastisk dag och CG har rätt i allt. Ryckigare körning får man nog leta efter. Nästa år måste vi ha en egen grupp. Banan är ju jättefin. Höll dock på att gå i väggen efter 2 km när jag försökte haka på snabbegänget, 170 i puls direkt.

Tack för en fin dag alla cykelkompisar.

Kalle H
Annand

Re: Mjörn runt

Post by Annand »

Och jag är väldigt glad att jag träffade Lise-Lotte och hennes bror och fick köra med dem + några andra de första fem milen. Lise-Lotte, ring om du vill träna någon dag!
Last edited by Annand on 2010-09-06 17:46, edited 1 time in total.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Mjörn runt

Post by Mikael Virtanen »

Här kommer min loppstory:

Mitt femte Mjörn Runt. Anmälde oss på plats så det blev ingen Lygnarrunda den här gången. Körde istället ihop med kollegan Staffan, stark och dragvillig. Den här gången i närmast perfekt väder. Startade 9.12. Knaggligt start när en kille ramlade redan i startfållan när signalen gick... Kyligt i början, men vi fick snabbt upp värmen när vi jagade ikapp gruppen längst fram för att ansluta med Hasse C och senare kastade oss uppför Hemsjöbacken med gott mod. Sen gick det av bara farten, vi blev en liten grupp på fyra som körde bra ihop (bland annat Hasse C som dock lämnade oss i Sjövik). Synd bara att inga snabba grupper kom ikapp – de hade väl startat tidigare än oss. Nu blev vi inte omkörda en enda gång utan fick vara dom som körde om istället. Kul! Kollegan Staffan drog dessvärre ifrån mig de sista 2 milen så för min del blev det blev lite soloåka och gruppkörning i en rätt så ryckig och inte så snabb grupp sista biten. Kände mig annars pigg o glad hela vägen (behövde inte ens ta till gelen). Hade nog kunnat ta mig under 3 tim om det varit en större tajt grupp, fast är väldigt nöjd ändå. Kanontur! Och Staffan missade högersvängen vid Statoil-rondellen så vi fick samma sluttid ändå :---)
Sluttid 3:02
Snittfart 32,95 km/h

Hoppas vi blir fler lygnare nästa år, för det här är kul. Och då ska jag under 3 timmar.
Mikael
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Mjörn runt

Post by Hans Carlberg »

Mitt femte, sjätte, eller sjunde Mjörn Runt, har inte kollat faktiskt!
Startade 9.12 utan att se Mikael V men visste at han fanns i faggorna, han brukar ju dyka upp...:twisted:
Tog det medvetet lugnt eftersom det inte hunnits med någon uppvärmning alls (likt många andra antagligen)
Mikael med polare kom ikapp, allt var som vanligt mao, lite senare kom även värmen ikapp.. :oops:
Det gick att köra på riktigt bra i goa backar både uppförs- och nedförs-
och med solen på bästa humör så blev det en riktigt fin dag på hojen. 8-)
Vid Sjövik fick jag dock lugna mig lite grann eftersom vänsterknäet gnällde lite.
Efter backen så kändes det ändå rätt OK, så jag jagade på igen men Mikael gick ej att nå,
han försvann så sakta bort mot "bättre tider" =D>
Låg efter att ha passerat andra vätskekontrollen först i en grupp på c:a 20-25 personer som tyckte att det var bra just så..
Efter ett antal km så frågade jag om det var någon mer som var intresserade av att ta en förning?? Total tystnad.. [-X
Ok! efter ytterligare någon km så dök det (efter en ny fråga om det fanns nå´t intresse av att hjälpa till)
upp en villig samt lite senare ett par MTB killar som jag och 2 till växeldrog ihop med under de kommande 3 milen.
Sen föll det ifrån mer o mer av de snålskjutsåkande bakom oss och när 2 nya killar ur bakomvarande grupp kom fram
så gasade vi 3 så sakta ifrån "smygisarna". vi höll ihop ända tills sista krönet före Alingsås.
Då var vi 2 kvar och när vi svängde höger vid Statoil så fick jag ett ögonkast som sa att "kör på du" (ungefär)
Ett efterlängtat racetempo de sista km fram till de oroliga funktionärerna som vinkade febrilt.
Men inte tusan bromsar jag före mållinjen när jag äntligen fått upp farten??
Sluttid 3:06 eller 3:07
Snittfart strax över 32 km/h
Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Mjörn runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Hans

Antal lopp kunde du läsa på startkortet som satt på nummerlappen, jag hade ingen aning heller förrän jag så det på kortet.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply