Backträning i Kungsbacka

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Måndag = Backdag. Inte samma värme som i Malawi men ok ändå ca. -1 grad och rena cykelvägar, men dubbdäcken är fortfarande ett måste.
Idag är det Mats som håller i de goa intervallerna upp och ned för V3-berget då undertecknad råkade ut för en agressiv förkylningsbacill i förra veckan och inte är 100% fit för att ta mig an berget.

Mats är redo från ca. 16.30 och framåt och undertecknad kommer promenadcyklande och tittar till er när ni kommer frustande uppför motluten. Vi syns på Vallda trekant = V3 - Välkommen!
Lars-Inge
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

I morgon är det måndag och då kör vi som vanligt backträning på vårt lokala berg i Kungsbacka dvs. V3 = Vallda trekant. Vi dvs. Mats och Lars-Inge kör igång från ca. 16.30 och sen håller vi på cirkus två timmar och kör upp och ned för berget och när vi är klara har vi betvingat V3 ca. 15 gånger.

Cykelbanorna är rena förutom massor av grus, men vi rekommenderar absolut dubbdäck då snön smälter och rinner ut på cykelbanan och här fryser det framåt kvällen. Bra belysning är också ett måste.

Vore kul om ni vill hänga på oss - Välkomna!
Mats och Lars-Inge
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

I morgon är det måndag 7 mars och jag kör återigen backträning på V3 = Vallda trekant. Kalle H, Henrik T, Daniel R, Peter W, Patrik R, Raymond K och alla andra backsugna är hjärtligt välkomna att få ventilera lungorna. SKRIV GÄRNA HÄR OM NI RÄKNAR MED ATT KOMMA I MORGON!

Vi startar ca. 17.15 och kör de 5 olika backarna i följande ordning:
1/ Från Vallda Sandö, busshålplats vid vägen in till Stenstugan till infarten (åt höger i vår färdriktning) till det nya bostadsområdet efter toppen på backen. Sen långsam cykling till pizzerian nästan uppe på V3-toppen, här viker vi vänster och kör ned på cykelbanan mot Sörö på västra sidan av 158:an. Under tunneln under 158:an och här börjar nr 2
2/ Från Säröhållet, tunneln under 158:an upp till toppen av V3 strax innan kort nedförsbacke innan cykelbanan svänger höger under 158:an, rulla nedför V3 mot Kungsbacka, nere i dalen/Bröndomedalen startar nr 3
3/ Från Bröndomedalen på cykelbana vid T-korsning sväng vänster förbi bilverkstad, etfetr ytterligare 150 m sväng höger på cykelbana och kör upp till det planar ut vid busshållplats (vi får se om isen är borta på denna cykelbana, i annat fall vänder vi där cykelbanan startar), vänd cykeln 180 grader och rulla tillbaka ned samma väg till Bröndome-dalen, här startar nr 4
4/ Från Bröndomedalen tillbaka upp till toppen av V3 och sedan vidare uppför i full karriär på cykelbanan till Vallda Kyrka, härifrån rulla nedför kort bit och under vägen i en tunnel, över vägen vid skolan och vänster vidare ned på cykelbana till tennishallen i Vallda, se upp 90 graders kurva med massor av flis i botten av denna backe, vänd cykeln 180 grader och här börjar nr 5
5/ Från Vallda Tennishall på cykelbanan via skolan över vägg - SE UPP! och sedan vidare på cykelbana och under vägen i en tunnel, skarp vänster och sista spurten upp i höjd med kyrkan, rulla nedför, sväng vänster på övergångsställe i rondell och fortsätt ned mot Vallda Sanda och Stenstugan och h'är börjar som sagt nr 1

Dessa fem backar tänkte jag försöka betvinga 2-3 gånger vardera dvs. 10-15 backar. Jag kommer cyklandes hemifrån och startar direkt med nr 1 + nr 2 och räknar alltså med att vara på V3-toppen invid kiosken ca. 17.15 i morgon efter de första två backarna - VÄLKOMNA ATT HÄNGA PÅ!

Lars-Inge Kjörnsberg
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Ingen panik Daniel! Vi kör V3 alla måndagar och det är 42 måndagar på 2011 kvar...
Lars-Inge Körnsberg
Henke

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Henke »

Vädret ser fruktansvärt trevligt ut! Tyvärr ligger fysik böckerna tunga inför veckans kommande tentor. satsar på att komma nästa måndag, och då med en nyvunnen kunskap om va det egentligen innebär med watt och allt vad det heter!

Lycka till idag och kom gärna med en rapport efteråt om hur väglaget var etc.!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Var ensam på V3 idag. Underbart vacker solnedgång och pannlampan behövde jag inte sätta på förrän 18.15 - det går mot ljusare tider och med det lite varmare hoppas jag.
Körde med vinterhojen och mina Conti Contact 38 mm, punkade på hemvägen mycket beroende på att bakdäcket börjar bli blankslitet och sen är det förstås 1 miljard ton flis på alla cykelbanor. All is är däremot borta förutom lite grann vid tunneln under 158:an mot Särö-hållet.

Det blev 12 backar idag dvs. en dryg Sa Calobra-backe dock inte med 7,3% snittlutning som den har på Mallorca. Stumma ben, men ändå bra träning för pumpen och lungorna.
Jag kommer att träna på V3 varje måndag i mars med start ca. 17.15, men skriver inte på forumet framöver. Vill ni hänga med får ni gärna skriva här på forumet, på FunBeat eller slå mig en signal på min mobil 0708-27 33 93.
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Mats Gustafsson »

Starkt jobbat Lars-Inge. Hoppas kunna hänga på snart!
// Mats
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Backträning i Kungsbacka

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Ingen backträning för min del i morgon 14/3. Då tempen har hostat upp sig vill jag passa på att köra racer så mycket som möjligt och det går inte på cykelbanorna kring V3 då de är fyllda med 1 miljard ton grus/singel.
Lars-Inge K
Post Reply