Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Då var det dags att börja fokuseringen mot sommarens utmaning. Det är en 10-15 Lygnare som visat intresse under hösten. Använd denna länk för att visa intresse.

Ni ser anmälda längre ner på denna sida!!!!

Vi som snackat om detta några år nu har inte tänkt att flåköra i någon "sub-grupp" tanken är att hålla ett lagom tempo och njuta av naturen, stanna på matkontroller.
Eftersom vi är olika starka uppför blir det säkert så att vi inte kan hålla ihop hela tiden. Matkontrollerna ger oss en chans att samla gruppen igen. Det finns många sträckor på banan som inte är så kuperade där det är en stor fördel att vara en grupp och köra tvåpar.

Gänget som körde 2010 funderar att köra även i år. De kan ge oss tips om banan och praktiska grejer runt loppet. Vi har bokat boende i Sogndal "Loftenes Hytter" se nedan på första sidan där hittar ni de som bokat på denna länk, vi har fått ytterligare en hytte med 4 sängplatser, totalt 15. Sedan finns Kjornes 3 km bort om vi behöver ytterligare sängplatser.

Nedan hittar ni information från Jotunheimen rundts hemsida och även länken.

Starttid är 21.00 fredagen 8/7. Startgrupp med mål att cykla mellan 18-24 timmar startar 21.10.

Starten er i Lærdal og løypa fylgjer E16 oppover den frodige Lærdalsdalen langs med Lærdalselva, forbi Borgund stavkyrkje og over Filefjell. Ein passerar Nystuen Høyfjellshotell, ned til og langs med Vangsmjøsi, gjennom Vestre Slidre og fram til Fagernes.

Derifrå fylgjer vi Rv. 51 til Randen: Denne vegen «lyfter» deg gjennom Jotunheimen! På denne delen av løypa passerar du nokon av dei vakraste naturperlene i Valdres: Øystre Slidre og den velkjende Beitostølen. På Bygdin ligg «M/B Bitihorn» ved kai. Nyt utsyna frå Valdresflya,- der toppar, tindar og brear i Jotunheimen kjem deg i møte på ein uforgløymeleg måte. Turen går vidare forbi fjellsjøen Gjende, idylliske sætergrender langs med Sjoa, - og du får eit storarta utsyn mot Vågåvatnet før du tek den bratte nedkøyringa til Randen. Rv. 15 fører deg inn til Lom, - kommunen der både Galdhøpiggen og Glitretind ligg. Dette er dei to høgaste fjella i Noreg med toppar på 2469 m over havet.

Frå Lom fyljer du den berømte SOGNEFJELLSVEGEN gjennom Bøverdalen (der dalsidene er så bratte at dei dyrkar jorda på begge sider!).

Sognefjellsvegen er Nord-Europa sin høgaste fjellovergang, 1440 m.o.h. ved Fantesteinen. Her vil du møta fleire meter høge brøytekantar. Dette, saman med fjellvinden, «vil den heite panna svala» - før du stuper dei 14 krappe slyngene forbi Turtagrø og ned til Fortun og Skjolden. Turen går vidare utover langs verdens lengste fjord, SOGNEFJORDEN, forbi Gaupne som er handels- og kommunesenteret i Luster, Marifjøra med verdens stuttaste riksveg (245 m) og du kjem i mål i regionsentret Sogndal etter 430 km.

Løypa er krevande med ein del stigning (4609 m) og eit par tøffe utforkøyringar, så pass på at du er godt trena. Rittet skal ikkje vera noko jag, men ein tur for deg som likar å sykle, sykle, sykle og nyte naturen og ta deg god tid på dei 7 matstasjonane.

Det vert gryterett på Lom og det vil vera seng for deg som vil slappa av litt før du byrjar på stigningane opp til løypa sitt høgaste punkt på Sognefjellet (1440 m.o.h). Det vil vera grillmat etter innkomst i Sogndal. Vi vil gjera det vi kan for at du skal trivast og få ei minnerik oppleving. Ha ein riktig god tur og hugs at alle er vinnarar når rittet er gjennomført.

Du er hjarteleg velkomen til sykkelfest. I mellomtida ynskjer vi deg lukke til med førebuingane. Vel møtt til ein barsk tur gjennom hjarta av Fjell- Noreg. Me vonar alle på godt ver og god vind.



Praktisk information, banprofil hittar ni på länken nedan! OBS hemsidan har uppdaterats med en Goggle Map karta bl.a.!!

http://www.jotunheimenrundt.com/

Har ni inte börjat träna är det hög tid att sätta igång!

//CG

Vi har 15 sängplatser det är tre kvar på detta boendealternativ.

Anmälda till boende:

Claes-Göran Andersson
Hans Carlberg
Peter Jonsson
Magnus Olsson
Martin Johansson
Mikael Jansson
Peder Blohm-Hobik
Olof Tedenbrant
Martin Linde
Rolf Lindkvist
Janne Pettersson
Rolf Taipale
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2011-05-18 21:23, edited 17 times in total.
"He is able who thinks he is able!"
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by mikebike »

Hej CG och alla andra hurtigbullar!
Undertecknad är mycket intresserad av denna"tur"!
Blir antagligen så att jag är hemma då, dvs ej på semester.
Håller på och kollar,men det lutar åt detta loppet för min del. :-D
mikebike :-= :-= :-=
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter skickade en länk på riktgt najs hytter. Skall vi bo där får vi nog boka i tid.

http://loftesneshytter.no

Patrik, Anders o company var bodde ni förra året?

//CG
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2011-07-04 09:59, edited 1 time in total.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Pontus T »

Jotunheimen är ett riktigt kjempelöpp, "sykkelrittet for dei töffeste av dei töffe" som norrmännen själv säger.
Få se lite "verkstad" i år då ;-) !
Cyklade detta lopp 2008 och låg här http://www.kjoernes.no/ helt ok och ca: 3 km från målgången.
Tog första kontakten med dom i april men är man många är det väl bra att vara ute i tid.
Pontus
Dingle

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Dingle »

Hej C-G

Vi bodde på kjornes camping. Har bott där 2 ggr, Billigt men ganska enkelt men det funkar bra. En underbar utsikt över fjorden o nära till vattnet. Finns ej toalett i stugan men 50 m ifrån finns det. En kanon camping som jag gärna återkommer till.Ta Ej faan att ta alla stugor!! Kanske kör jag mitt 4 lopp nästa år..

Ha det så bra!! Anders
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Hans Carlberg »

Håller knäet för vinter- o vårträningen så är jag med!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Bibendum70 »

Hej på er alla glada cyklister.

Jag är väldigt sugen på detta!

Peder 8-) :-=
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by olof »

Hej alla cykelsugna.

Själv funderade jag på turen Trondheim - Åre och slängde ut en blänkare gällande denna tur, dock är responsen svag. Detta gör att jag kanske också hänger med på denna tur. Två rejäla löparpass samt två spinningspass i veckan (förhoppningsvis snart utecykling) gör att denna mastodonttur kanske blir en bra testning av systemet. Det låter ju trevligt med "att det får ta den tid det tar".

Vi får väl se när det blir dags för anmälan....// Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
motormartin
Posts: 62
Joined: 2010-10-18 12:15
Fornamn: Martin
Efternamn: Johansson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by motormartin »

Jag hänger på,

Världens vackraste natur i lugn och ro på racern, bättre kan det ju inte bli !

Mvh Martin
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Kontaktade Loftesnes Hytter i fredags för att kolla bokningsläget fick svaret nedan. Dessa hytter ligger nära centrum, Kjörnes ligger 3 km utanför. Just nu två val kvar "båthuset" och en hytte. De hyr ut från torsdag till söndag.

Ser gärna att ni som är intresserade av detta äventyr skriver på länken snarast jag tycker vi skall boka boendet här det ser riktigt bra ut. Vi behöver boka omgående vil ha ett OK från er a.s.a.p.

Dessa hytter har toa, dusch, kök, TV etc. Kolla gärna länken ovan!!

Hei

Vi har naustet ( sengeplass til 7 personar ) + 1 hytte ledig til dykk frå og med torsdag 7.juli til søndag 10.juli. Pga Jotunheimen rundt ynskjer vi utleige frå og med torsdag til søndag. Pris er kr 950 pr natt for naustet og kr 700 pr natt for vanleg hytte. Kontant betaling ved ankomst.

Send oss ein epost snarast dersom de ynskjer å reservera hytte. Det blir fort oppbestilt denne helga her.

Aase

Loftesnes Hytter


//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Hans Carlberg »

Naustet är inte det ett båthus?
Ja ja , det är väl inte mycket att be för?
Nu kör vi!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
motormartin
Posts: 62
Joined: 2010-10-18 12:15
Fornamn: Martin
Efternamn: Johansson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by motormartin »

Båthuset låter coolt !

Sätt upp mig på en säng.
Jag brukar tälta men det är ju bra om man får sova lite också, det är ju skönt att ha ett bra
ställe att brassa lite käk på !

Martin
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by molsson »

Hade tänkt vänta till efter Vättern för att se hur jag mår med att anmäla men nu ser det ut som att man får snabba sig.
Vill gärna vara med på boende.

Har ni anmält er till loppet? Skall man anmäla sig gemensamt, till särskild startgrupp eller så?

Hälsningar Magnus
Bibendum70
Posts: 196
Joined: 2010-06-02 11:42
Fornamn: Peder
Efternamn: Blohm Hobik

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Bibendum70 »

Hej på er!

Jag hänger med på detta. Låter mys pys.

//Peder 8-) :-=
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by mikebike »

Hej,
Som jag nämnt tidigare så vill jag hänga på detta lopp.
Sätt upp mig på en sängplats.
mikebike :-= :-= :-=
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by olof »

Sent skall synndar vakna...

Jag hänger på likaså // Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by olof »

Du kan väl skicka ut ett mail C G hur du vill ha det med betalning av hytter m.m. Det låter väl rimligt att vi alla gör en gruppanmälan gällande "loppet". // Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi tar boendet först det är ingen brådska med anmälan till loppet. Som ni ser i svaret från Loftenes ovan betalar vi cash vid ankomst. Jag har precis sänt ett mail och reserverat de två alternativ som fanns. Innebär att vi minst har 11 sängplatser kanske 12 beroende på på hytte storlek.

Har bett att de konfirmerar min reservation.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by peter jonsson »

Jag hänger på. Sätt upp mig på listan.

//Peter J
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Jotunheimen rundt fredag 8. juli 2011

Post by Claes-Göran Andersson »

Fick detta svar idag!Första steget taget det finns några sovplatser kvar för hugande spekulanter. Har lagt upp alla som sagt ja till boende på första sidan längst ner!!!!!

//CG

Hei, reservasjon av naustet + 1 hytte ankomst torsdag 7.juli / avreise søndag 10.juli er ok. Ta kontakt med oss dersom det blir endringar i planane dykkar.

Velkomen til Loftesnes Hytter

Mvh

Aase
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2011-02-10 11:14, edited 1 time in total.
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply