Vilken olja bör man använda?
Jag använder mig av CRC's BikeOil
eftersom den smörjer bra, men framför allt är lätt att tvätta av när kedjan är igengeggad med vägsnusk.
Oljan finna att köpa på bl.a. Clas Ohlson för ca: 50:-
När jag tvättar kedjan använder jag mig av Shell Bilavfettning
Och snusket rinner av hur lätt som helst.
Verktygen jag har till rengörningen finns i de flesta hushåll
Smörja kedjan
- Åke Johansson
- Posts: 220
- Joined: 2005-12-05 10:46
- Fornamn: Åke
- Efternamn: Johansson
- Location: Majorna
Smörja kedjan
Åke
-
- Posts: 1144
- Joined: 2005-12-06 11:18
- Location: Peter Jonsson
kedjetvätt
tandborste och diskborste i all ära varför inte en kedjetvätt den funkar kanon för mig
Peter
Peter
- Åke Johansson
- Posts: 220
- Joined: 2005-12-05 10:46
- Fornamn: Åke
- Efternamn: Johansson
- Location: Majorna
Re: kedjetvätt
Är det en såndäringa behållare med rengörningsmedel i som man sätter på kedjan och drar runt vevarna?peter x jonsson wrote:tandborste och diskborste i all ära varför inte en kedjetvätt den funkar kanon för mig
Peter
Har du någon bild på den förresten?
Jag har gjort rent hela cykeln med det här medlet under lång tid (flera år) och aldrig upplevt några problem med hjullager etc. Alternativet är att jag gör rent med tops i kedjekassetten , det har inte jag tålamod med. Jag resonerar så här med mig själv: Jag tar problemet när det dyker upp om inte kostnaden/besväret blir oöverstigligt. I det här fallet kanske jag får ta isär hjullagret och smörja/fetta in det här. Jag gör mycket hellre det en gång om året än att sitta och feppla med tops varannan vecka. Jag tar inte av kedjan för rengörning med det här medlet utan diskar med de två tidigare visade vektygen med kedjan på plats. På vintern när jag bara gnuggar min ögonsten tar jag däremot av kedjan och tvättar den i en förbrukad glassbytta med lacknafta/annat avfettningsmedel (bild kommer senare) tills jag fått den ren, d.v.s. när lacknaftan som är ny i byttan inte förmår att få bort mer skit från kedjan. Det brukar bli en tre-fyra vätskebyten i byttan. Därefter blåser jag kedjan ren med tryckluft efter att den har fått rinna av sig under natten hängande i en krok från taket.Anonymous wrote:Åke:
Hur ser du på risken att få in avfettningsmedel på ställen där man inte vill ha det? Är det att rekommendera att först ta loss kedjan från hojen, fetta av och fetta på och sedan montera dit den igen?
//Andreas
Det viktigaste som jag tycker är dock att man gör rent kedjan ofta och väl under säsongen eftersom det är skiten på kedjan (små-små partiklar som fungerar som slipmedel inbäddat i oljan) som sliter på kedjan. Blir kedjan sliten så slits kassetten fortare.
Åke
Smörja kedja för lång blöt tur
Om det är riktigt blött ute och man ska köra lite längre brukar det inte funka så bra med vanliga oljor för cykelkedjor. Då brukar jag stanna hemma. Men om inte det funkar, som tex på Vätternrundan för två år sedan, då smetar jag på lite smörjfett på kedjan i stället. Det är rätt så kladdigt, särskilt när man ska få bort skiten, men kedjan håller sig tyst och lugn.
//Andreas
//Andreas
Lite husmanstips från de småländska (snålländska?) skogarna.
Har man hjul med maskinkullager som kan vara dyrt och svårt att byta/underhålla själv är nog inte avfettning-på-hela-cykeln-metoden att föredra (detta om man har budgetbegränsningar dvs). Köp istället en kedjetvätt och en kassettavtagare. Tvätta kedjan med kedjetvätten och spola av. Ta sedan av kassetten och läg den i ett bad av avfettning och varmt vatten. ta en dusch efter träningen och ät lite mat. När detta är klart torkar du av kassetten och monterar på den igen. Vips så har du ett fint drivpaket utan risken att det skall komma störande osmörjda ljud från nav, växlar och vevlager. Ett annat tips som är finfint för underhållet och växelgången är att inte snåla på byte av kedja. Byt vart 300:e mil. Det blir så mycket roligare då, plus att drivpaketets totala livslängd förlängs.
Har man hjul med maskinkullager som kan vara dyrt och svårt att byta/underhålla själv är nog inte avfettning-på-hela-cykeln-metoden att föredra (detta om man har budgetbegränsningar dvs). Köp istället en kedjetvätt och en kassettavtagare. Tvätta kedjan med kedjetvätten och spola av. Ta sedan av kassetten och läg den i ett bad av avfettning och varmt vatten. ta en dusch efter träningen och ät lite mat. När detta är klart torkar du av kassetten och monterar på den igen. Vips så har du ett fint drivpaket utan risken att det skall komma störande osmörjda ljud från nav, växlar och vevlager. Ett annat tips som är finfint för underhållet och växelgången är att inte snåla på byte av kedja. Byt vart 300:e mil. Det blir så mycket roligare då, plus att drivpaketets totala livslängd förlängs.
Appropå det här med "kedjetvättmaskin". Köpte en billig på Sportex och det var ingen bra investering, den läckte och gick snabbt sönder. Besökte cykelspecialisten och hittade en för några tior mer och den har funkat utmärkt. Inget nämvärt söl med oljor och avfettning på parketten, he, he.
Fick tips om att gammal hederlig fotogen skulle vara bra att tvätta kedja och kasset med, i och med den är lite fet i sig själv.
Har letat men ej hittat någon. Har bara hittat modern dito utan "fett". Vet någon var det kan finnas:?:
Annars är det gammla diskborstar och tandborstar som gäller.
Olé till er som drar till "Mallis" i Påsk.
Fick tips om att gammal hederlig fotogen skulle vara bra att tvätta kedja och kasset med, i och med den är lite fet i sig själv.
Har letat men ej hittat någon. Har bara hittat modern dito utan "fett". Vet någon var det kan finnas:?:
Annars är det gammla diskborstar och tandborstar som gäller.
Olé till er som drar till "Mallis" i Påsk.