Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
patryd

Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by patryd »

Tjena, vi är ett gäng som åker med Cykelresor.com till Köpenhamn 3-4 september och cyklar Copenhagen Cycling race. Har kört loppet två år i rad nu och det är otroligt kul. Poliseskort genom hela stan, full fart i en klunga på 2-300 pers, man känner sig som värsta proffset. Efteråt är det liveband och öl mitt i stan. Läs mer och anmäl er här http://www.copenhagencycling.dk
Häng på!!
Här är några bilder från de sista två åren, snacka om gemyt och kul race!
20100829092.jpg
20100829092.jpg (21.28 KiB) Viewed 17026 times
IMAG0278.jpg
IMAG0278.jpg (24.9 KiB) Viewed 17026 times
20100829085.jpg
20100829085.jpg (23.9 KiB) Viewed 17026 times
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by isb68 »

Kommer att vara där!
Anmäld till motionsloppet, ej motionsrace då jag känner mina begränsningar :-)
Hoppas man får se många Lygnare!

/Örjan I.
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by pewe »

Hej på er,
Nu är jag anmäld och klar. :-D
Känslan av att känna sig som ett proffs med MC eskort hela vägen är grym.
Missa inte den här möjligheten =D> .
Peter
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by mikebike »

:-D
Hej bikelovers!
Har också varit anmäld sedan ett bra tag tillbaka!
Missa inte detta fantastiska tillfälle att uppleva ett motionsrace i proffsmiljö!
Bland det bästa och roligaste jag varit med på när det gäller cykellopp! Så här skrev jag efter förrra årets race.

"Här kommer kort rapport från Racet i Copenhagen! Ber först om ursäkt för tidigare felinformation, vi var inte fyra gubbar utan vi hade också en tjej med oss i Copenhagen, Annicka som körde 6,5 milaren, så det så.
Masterstart med polisbil och massor, massor med MC-poliser som förtrupp och följeslagare. Militärpoliser och flaggvakter vid varenda korsning, rondell och trafikljus, fantastisk känsla och uppleva detta att få köra mot rödljus och rätt ut på vägar där det normalt råder stopp-plikt. Dessutom fantastiskt fogliga och lydiga bilister och andra trafikanter i närheten av banan.
Klungan höll ihop fint i ett gott tempo tills vi hade kört ca 5-6 mil. Högt tempo men inga problem att hänga med. Som vanligt så rasade ett
antal cyklister i backen mitt framför näsan på mig och Patrik vid en mycket smal passage med vägbulor i nåt samhälle! Klarade oss med en hårsmån igen,
men det blev totalstopp och ca 20 man, tror jag, gled iväg. Patrik och jag och några till jagade men vi kunde inte köra ikapp dem, lite hårdare ryckigare
körning efter detta med ibland väldigt dragovilliga danska cyklister! Ju närmare Köpenhamn vi kom så skruvades farten upp ordentligt. Gick ruskigt fort. Vi gula, fyra Lygnare kom in väldigt fint bland de främsta i den stora gruppen av rätt så duktiga men som sagt dragovilliga danskar. Snittet enligt arrangören
blev för oss ca 39,73 på dessa 12 mil.
Ölen och pastan satt gott efteråt! \:D/
Ses o hörs."

Känslan sitter fortfarande kvar och jag bara längtar efter att få stå på startlinjen igen!
Ännu roligare i år är det ju att Lars-Inge med sitt Cykelresor.com arrangerar hela alltet med resa, hotell, mat, anmälning mm!
'Så tveka inte, passa på att upplev hur proffsen har det en vanlig dag på jobbet.
mikebike 8-)
rayka

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by rayka »

Hej. Jag har också anmält mig till Köpenhamn. Har inte kört loppet innan men förstår att det är ganska unikt, något att se fram emot. Lite kul att få känna på farten nu när man har hunnit få några mil i benen. Så, alla hugade Lygnare (och vänner-bekanta), haka på! :-P Raymond
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by isb68 »

Hej alla!
För info ...
Fick detta från arrangörerna som en del av ett svar på en praktisk fråga:

"Vi er nødt til at ændre motionsracet til et gadeløb, da vi desværre ikke kan få assistance af politi og hjemmeværn."

Tolkar det som att det inte blir poliseskort och fullt bevakad bana :-/


/Örjan
rayka

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by rayka »

Flaggvakter och dylikt lär väl finnas om det skall kallas gadelöb...? :roll: Raymond
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by isb68 »

Flaggvakter finns garanterat vid de punkter där de behövs. Lär nog inte få arrangera ett cykellopp annars ...
Vet ju inte i vlken utsträckning de har haft bevakning av banan tidgare men läser man mailet så ser det ut som om de har varit tvunga att dra ner ambitionsnivån en del.

Hur som helst så blir det säkert ett bra lopp! :-)

/Örjan
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag har idag på morgonen varit i kontakt med tävlingsledaren för Copenhagen Cycling. På grund av brist på motorcykelpoliser och hemvärnsfolk är det tyvärr helt ändrade förutsättningar för motionsracet på Copenhagen Cycling i år.

Motionsracet måste utgå och ersätts avföljande alternativ:
* Ett kriterumlopp "Runt om Christiansborg". Här kör man på en varvbana på 1 600 m varav 300 m är på gatsten. Man startar på söndag förmiddag och kör 1 timma plus 5 varv. Detta är samma bana som proffsens tävlar på söndag eftermiddag.
* Man ändrar sin anmälan till motionscykellöbet på 128 km. Här är det inte avstängda vägar utan man kör enligt vägtrafikordningen. Väljer man detta alternativ får man tillbaka 200 danska kronor som är mellanskillnaden mellan racet och detta alternativ.

Är man inte intresserad av någondera kan man naturligtvis hoppa av helt och får då tillbaka hela anmälningsavgiften. Detta gäller alltså de som är anmälda i raceklassen och mer info kommer att mailas direkt till var och en som är anmälda.

Personligen kommer jag att åka ned och deltaga i motionscykellöbet och dagen innan på lördagen kommer jag att provcykla linjeloppets VM-bana. VM på cykel går ju i år i Köpenhamn under perioden 20-25 september.

Lars-Inge Kjörnsberg
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Rapport från Copenhagen Cycling

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

En liten rapport från internationella avdelningen, denna gång bestående av Mikael Jansson och Lars-Inge Kjörnsberg,som i helgen har varit i Köpenhamn. På lördagen värmde vi upp med att testa VMs linjeloppsbana, 14 km och 2 varv, inte bara vi utan även Dansmarks statsminister susade runt banan. Trevlig bana men ganska lätt, dock med ett 700 m långt upplopp med en backe som mest med 6% lutning. Kommer att bli superspännande!
På söndagen var det dags för Copenhagen Cycling. "Motioncykellöbets" 128 km med hela 686 personer på startlinjen blev ett race med motorcykelordonnanser, avstängda korsningar och rondeller, ja egentligen precis som Raceloppet tidigare år. Tråkigt för alla er som valde att hoppa av!

Micke Jansson var grymt på hugget hela dagen och gick ifrån förstaklungan (82 pers) på slutet och in på upploppet ca. 200 m från målstrecket var han 2:a i hela racet! (en man gick loss tidigt). Tyvärr satsade han lite för tidigt så mjölksyran gav ett tvärstopp vilket gjorde att han blev passerad av 13 pers men grejade alltså en superbra 15 plats (av 686 som gick i mål) i hela loppet! Dessutom 2:a i Herrar 50-59 år. Mickes tid: 3 tim 21 min 43 sek = 38,08 km/h i snittfart.

Undertecknad slet sig också med förstagänget i dryga 5 mil med så lite vind som möjligt på näsan. Här blev det dock ett abrubt slut efter ett besök i diket för att undvika frontalkrock med en bil (allra viktigast var att det inte blev några skador vare sig på kropp eller cykel). Efter ytterligare ett par mil kom andraklungan med 100 pers ikapp. Farten var som vanligt i klungkörning hysterisk snabb ena sekunden för att sedan slå mer eller mindre tvärstopp nästa sekund. Väl i mål blev det en 144 plats bland alla och 13 plats i Herrar 50-59 (av 98). Lars-Inges tid: 3 tim 31 min 1 sek= 36,4 km/h

Vi såg inga andra Lygnartröjor och efter genomgång av resultatlistan tror vi att vi var ensamma om att föra Lygnens flagga i vårt röd-vita grannland denna helg med perfekta cykelförhållanden med 23 graders härlig värme och bara några sekundmeters vind.

Lars-Inge Kjörnsberg
Rapportör från Copenhagen Cycling
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Häng på till Köpenhamn 3-4 sep!

Post by mikebike »

Hej alla!
Kort sammanfattning av en fantastisk helg i härliga Copenhagen med CSC Copenhagen Cycling som huvudmål: Underbar morgon som jag och Lars-Inge startade med tidig frukost och lugn framcykling till start området. Start utsatt till kl 08.00, men pga olika anledningar så blev starten uppskjuten med 5 minuter åt gången i 30 minuter(!) Lite jobbigt att bara stå och stampa och vänta. Mängder med efteranmälda strömmade till, Danmarks cykeltokiga Statsminister blev intervjuad mm, vet inte riktigt vad dom snackade om lite svårt med danskan. Oficiell starttid blev iafall 08.30! Genom Köpenhamn med följebil och MC precis som tidigare i rätt lugn fart där jag hela tiden cyklade på helspänn för att hålla kontakt med bilen/täten och för att undvika refuger och kanter och övversakande inbromsningar. efter 10 km ca släppte bilen oss fria och genast gick farten upp till rätt ordentligt säkert över 45-50 km/tim om inte mer. Sen höll det på så här ibland blixtrade det till ordentligt och ibland var det riktig meskörning.
3 killar gick efter halva loppet loss och fick göra så utan att någon reagerade, dom hämtar vi nog in tänkte säkert de flesta. Men antagligen var det lite taktik från det laget som dessa tillhörde. Lagkamraterna "bromsade" alla allvarliga försök till att dra upp farten. 2 av dessa hämtades med tiden in. När ca 1,5 mil återstod så small det till och då blev det åka av in mot Copenhagen center.
Positionerade mig bra hela loppet och kunde lätt hänga med och tom ta lite vind, kände mig riktigt pigg och stark. När vi kom i närheten av målområdet spurtade jag lite övermodigt allt vad jag orkade. trodde att jag åkte ifrån alla men såg i en glasruta att jag hade ett streck efter mig med åkare, farten gick säkert i snitt 50 sista biten minst. jag låg nu 3a. sista kurvan till upploppet stumnade mina ben satsade för tidigt 2an välte och 13 gubbs gled förargligt förbi.
Ettan vann med 1 min 36 sek före mig, 2an med 3 sek före mig./ Blev totalt då nr 15! I min åldersklass M(50-59)blev jag retlig nog bara 2a, 1(!) sek efter en annan dansk Michael!
Surt sa räven, men jättenöjd ändå. Första klungan bestod av ca 80 åkare som kom in på några sekunders marginaler. Detta var lika mycket race som förra året bara lite lösigare tempo. Där missade Ni nått Ni som avanmälde Er. ;-)
Totala antalet anmälda till 128 km Motionslöbet var närmar 800:a personer inklusive 2 vänner från HCK En man och en kvinna. Dessutom 2 urstarka killar från Skåne som var med i masgängets rekordrunda på 6.52 runt Vättern i somras.
Detta är det roligast lopp jag vet, men samtidigt är det väldigt stor skillnad på detta lopp och tex Vättern och många andra motionslopp,
liknar mer i karaktären en tävling med lite smålurig tät klungkörning.
Men annars en fantastisk upplevelse!
Tid 3.21.43 / 1,35/ km / 38.08 i snitt. Placering totalt nr 15. / Placering i M(50-59) nr 2.
Rätt nöjd mikebike :-D
Post Reply