Veteran SM 2011

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Veteran SM 2011

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Lygnens Venner har nu även varit representerade i ett Svenskt Mästerskap, dessutom med den äran! I går lördag 6 augusti genomfördes linjeloppen på SM för veteraner i Halmstad. Här körde man på en 1-milsbana med ett rejält brant men ganska kort motlut och i slutet av rundan var det ca. 1 km stadigt uppför, dessutom i kantvind från höger i den på morgonen ganska kraftiga västliga vinden.

Lygnens Venner var representerad av Patrik Rydbeck i Herrar 45 och Raymond Karlsson i Herrar 50. Båda genomförde mästerskapen med den äran och Lygnens härligt gula tröja syntes snyggt mitt i klungan varv efter varv.

Patrik Rydbeck körde blott sin andra egentliga cykeltävling trots att han positionerade sig som om han inte gjort annnat än kört i klungor hela sitt liv! Resultatet blev en fin-fin 10 plats bland de 52 startande i H45. Tiden 2,59,56 över de 12 milen var endast 1 min 20 sekunder efter vinnaren och alltså en medelfart på 40 km/h över 12 mil - imponerande!

Raymond Karlsson tassade med fint på lätta fina växlar och höll sin plats i huvudklungan till det endast var en dryg mil kvar då en ganska kraftig kantvind skapade lite luckor som då blev lite för svåra att täppa till. I mål var han dock endast 2 min 36 sekunder efter vinnaren på en hedrande 34 plats av de 52 startande i Herrar 50 med en tid på 2,05,28 vilket gav en m'äktig medelfart på 38,4 km/h.

Lygnens Venner har alltså återigen forcerat obruten mark - Vi gratulerar både Patrik och Raymond till de fina resultaten som säkert sporrar säkert ännu fler Lygnare att vara med till nästa år. Veteranklasserna startar från 30 år så majoriteten av våra medlemmar är klart kvalificerade att vara med, nu gäller det bara att träna också för det går fort - jättefort!

Lygnens rapportör, ögonvittne, taktiktipsare och sportdryckslangare under SM i Halmstad var
Lars-Inge Kjörnsberg
patryd

Re: Veteran SM 2011

Post by patryd »

Tack Lars-Inge för sammanställningen, det var verkligen bra att få ditt proffsiga och inspirerande stöd på plats! Man är ju lite oerfaren i dom här sammanhangen.. bara att bli peppad och få höra sitt namn skrikas i slutet på långa backen hjälper en över krönet. Andra erfarenheter som jag kommer på nu är:
- Bra om vi kan vara fler per klass, såg andra klubbar med 2-3 killar som hjälper varandra, tar olika utbrytningar mm
- Langning funkade ju hur bra som helst, det borde vi ordna även på andra lopp.
- På våra klubbträningar fokuseras ofta "jämnhet", men här är det "ojämnhet" som gäller dvs förmågan att klara ständiga igångdrag. Vi borde ha mer inslag av det i all träning.
Kommer säkert på mer allteftersom..
Någon med mer input i ämnet?
rayka

Re: Veteran SM 2011

Post by rayka »

Hej .Jag träffade Eric Olofsson från Fredrikshof i herrar 50 i lördags. Han är talesman för Sveriges största cykelklubb och blev 11:a i linjeloppet, imponerande. Mycket sympatisk kille som berättade om deras hemska klungvurpa två veckor innan Vättern. En ihakning som drog med sig mängder av stackare i närheten av Uppsala. Voltande cyklister, utspridda över vägbanan (en länsväg). En stackare låg med en befarad ryggskada, så vägen stängdes av helt och ambulanshelikopter kom dit. Riskerna är stora och kräver full uppmärksamhet (hela tiden).
Fredrikshof har haft tillgång till en fd. proffcyklist, Fredrik Ericsson, i sitt träningsupplägg och i sin Vätternsatsning. Han manar till kvalitetsträning med intensitet framför distans.
Det gäller året runt, även om man kompletterar med en del annat (gym, löpning, skidor) på vinterhalvåret. Jag tycker att det verkade råda en mysig, stöttande stämning bland deras veteraner. En blev 3:a, en 11:a och en kanske 17:e i min klass. Kompisar hela vägen. Före, i klungan och efteråt. ;-) Raymond
patryd

Re: Veteran SM 2011

Post by patryd »

Hej Daniel, inte säker på om jag tolkar dig rätt eller vad vad du vill säga.. men avsikten med våra inlägg ovan var att dela med oss av erfarenheter till andra Lygnare som vill utvecklas för den här typen av tävling.

Det finns inget "vi vanliga cyklister" och dom där "tävlingscyklisterna", de du relaterar till är helt vanliga motionärer som gillar att träna och utvecklas som cyklister. Få har elitbakgrund, flera tränar ibland med andra klubbar för det är givande. "Vi" har skolats i gruppcykling av andra Lygnare. "Vi" deltar i klubbens resor till Mallis, Bjäre, organiserar lopp mm.

Att vi använder Funbeat är en annan sak, det ökar sammanhållningen i det som förenar oss - träning och tävling. Speciellt bra när man har gemensamma mål (tex SUB7:45) eller bara bor lite långt från varandra för löpande träning. Vi använder deras forum för diskussioner för att det är smidigt, inte för att vi vill skilja oss från Lygnens Venner.

Vill även bjuda dig på ett förslag som kan öka Lygnarsammanhållningen rejält: Skaffa ett Funbeat-konto till alla gamla och nya Lygnare (gratis), se till att vi hamnar i samma grupp, utmana andra klubbar i flest antal cyklade mil och minuter fram till Juni 2012. Då har du knutit samman allihop och kommer få se på sammanhållning oavsett tävlingsambitioner.
Ahlquist

Re: Veteran SM 2011

Post by Ahlquist »

Kul förslag med ett LV-Funbeat konto. Funbeat är en bra sporre när man ser hur mkt andra tränar...

/Christian
patryd

Re: Veteran SM 2011

Post by patryd »

All respekt för ditt och styrelsens ideella arbete, jag vet själv hur betungande det kan vara. Men jag tycker vi ska diskutera klubbens web-strategi över en kopp kaffe i höst istället, ok?
Post Reply