Tour of Jämtland Cyclosportive 2011

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Tour of Jämtland Cyclosportive 2011

Post by Bengt Tonnvik »

En liten rapport från en utflykt jag gjorde i lördags. Tour of jämtland kördes onsd-lörd 3-6 aug, med deltagande av ett antal svenska elitlag och några utländska, bl a Magnus Bäckstedts UK Youth från England. På den sista etappen, från Trondheim till Åre, får även motionärer vara med. Banan är 214 km lång, och med en total stigning på 1800 meter. Den höjden får man till genom att förlänga banan i början med en tur upp till Selbusjön och ner igen, den 2-3 mil långa stigningen upp till gränsen/Storlien är nog annars ca 700 höjdmeter.

På startlinjen i lördags stod drygt 100 elitcyklister och 100 motionärer, Detta var andra året som loppet kördes och fördelningen var ungefär densamma förra året. Man fick som motionär ingen verklig möjlighet att hänga på eliten, då hela servicekaravanen skulle in emellan, och den kilometern tar inte ens den bästa motionär in! När man tittade sig om i startfältet förstod man att detta var ett lopp för cyklister, här fanns inga "turister". Hade innan oroat mig för om jag skulle bli sist, men förstod, efter ett tag i alla fall, att riktigt så illa så skulle det inte behöva bli.

När starten gick började regnet, och det följde oss ända till mål, med vissa små uppehåll. Det var dock tillräckligt varmt och ofta hade vi lite vind med oss. Hamnade ganska snart i en bra grupp på 20-30 cyklister, inte så självklart med ett startfält på 100! Vi samarbetade bra upp till Selbusjön och ner igen och vidare på E14 mot Sverige. Tog onödigt mycket förningar i början, kände mig stark, och det fick jag betala för mot slutet. I stigningen mot Storlien splittrades gruppen, alla behövde ta sitt eget tempo. Väl uppe i Storlien fick jag sällskap med två cyklister igen, och vi konstaterade snart att vi hade allt att vinna på att samarbeta, vilket vi gjorde ända in till målet på Åre torg.

Hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig i förväg, tänkte att jag borde ända klara 30 km/h, vilket blir ca 7 timmar, trots alla backar. Tiden blev till slut 6:35, vilket gav 47 plats bland 95 fullföljande, vilket jag är mer än nöjd med.

Ett mycket välorganiserat lopp, trevliga funktionärer, bra skyltat, mycket gott om flaggvakter, åtminstone för oss som kom ganska snart efter eliten.
Detta är knappast ett lopp man åker om man inte är vältränad, men är man det blir det en upplevelse! Själv avslutade jag formtoppningen med fyra dagar mountainbike i Funäsdalen, tillsammans med min starka fru, vilket uppenbarligen fungerade bra!

Om jag åker fler år återstår att se, det är mycket som ska stämma i sommarplaneringen, men ett annat år kanske det finns fler lygnare på startlinjen?

/Bengt
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Tour of Jämtland Cyclosportive 2011

Post by olof »

Hejsan Bengt

Grattis till en mycket fin prestation // Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Göran Töyrä

Re: Tour of Jämtland Cyclosportive 2011

Post by Göran Töyrä »

Fint jobbat Bengt.
Post Reply