Lugnt och långt

Skriv här om du vill organisera ett eget träningspass, tipsa om träning med andra klubbar eller berätta någon annan träning som du vill slå ett slag för.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ja, Ulf, nu förstår du varför jag försiktigt föreslog ännu en 200 km pass innan vi går över till 300 :-)

Jag vet att det tar emot, men för att kunna känna framsteg, så kan det vara idé att köra samma runda ... så att man kan jämföra tiderna och känna framsteg. Det var en vacker runda. Man kan inte komma ifrån det. Vi hade verkligen vädret med oss. I Lindome såg vi spår av regnvädret andra har skrivit om, men det var bara spår, dvs, vattenpölar. Sedan fick vi det helt underbart. Ansiktet får mycket sol, även om armarna och benen är övertäckta så här års ... senvinter ...

Fundera på det. Vi börjar kl 7 (möjligen 8 om vi bara kör 200 km), ändra kanske lite i rundan (men den var jag rätt fin ... men bara för omväxlingsskull, kanske) ... kanske fortsätta borta till Horred efter Veddige istället för att sticka norröver? Det blir lite "+" på 200 km.

Tack igen! Och tack till dig och Hans som tog intitiativet!

Daniel
Bettina Meiners

Re: Lugnt och långt

Post by Bettina Meiners »

Kan bara ansluta mig. Tack för en trevlig runda!

Kanske något mellan 20 och 25 mil på lördag? Håller med dig, Daniel, att det var en vacker runda, men omväxling skadar ju aldrig! Och framsteg ser du inte på en vecka, du får väl ha lite mer tålamod och köra samma runda om 2 månader...

Starttid kl 8 låter bra.

Bettina
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Lugnt och långt

Post by Mikael Virtanen »

Är det månne födelsen av en randonneursektion inom Lygnens Venner vi just nu bevittnar? Härligt! Lycka till kamrater på de låååånga distanserna och i Danmark.
Mikael
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Hej Mikael
Ja varför inte en "rundånörd" sektion.. Har du rondeur för detta?? :-P

Daniel vi kan ju fortsätta från Hällingsjö till Rävlanda, Hindås, Härryda till Landvetter eller rent av via Bollebygd om vi känner för det, vädret blir som det blir fast starttid blir 07:00.
Med detta blir det visserligen inte så mycket längre sträckning, c:a 10km som mest , men annorlunda med den låånga "kyrkbacken" i Bollebygd som höjdpunkt
Som start- och målplats skulle jag föreslå Preem vid Järnbrottsmotet, kaffe vid mål sitter som en smäck.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ulf,

Jag var inne på något liknande (förlängning i öster) men tittade lite på vad man kunde göra om man tog till Horred från Veddige:

Horred, Torestorp, Örby och sedan norrut ... Hyssna, Bollebygd, Hindås, Härryda ... bara för att slippa en backe här och där :-)

Men det spelar ingen roll för mig, egentligen.

Kl. 7. Jag har gjort service på vintercykel (med stänkskärmar) för att ha i reserv (men det ska väl inte behövas).

Jag hade med mig mat förra gången, men den gick inte åt eftersom vi stannade i Veddige och åt. Jag tar med mig mat den här gången också. Jag tror att min medhavda mat hade varit bättre än en kebabtallrik. Gärna kaffe längs vägen, men jag tror jag vill ordna egen mat.

HCK ordnar inga randonnörd pass i år, så vi får ordna allt detta själva. Vi kan kanske locka andra till oss ... vem vet.

Daniel

PS: Tack Mikael!
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Ja du Daniel, du får allt uppgradera dig på Garmin oxå. Min Edge 800 visade på 1702 höjdmeter, fast det är ju klart att min inte är OVAL..
Fast å andra sidan så blev det bara 192km (Preem-Preem) för min del.

Vad skall vi ha för namn på sträckan vi körde? "Pilgrimsturen" kanske med tanke på alla dina besök för "Holy Water".. :mrgreen: Det är ju gammal god Lygnarsed att ha ett slagfärdigt namn på våra olika sträckningar.

Om det blir för kort på det jag föreslog så skall jag kolla andra alternativ. Jag vill helst undvika 156:an, varje meter jag slipper är +++, våra mottraffikanter regerar tyvärr där som på så många andra ställen. Eller skall jag addera bonussvängar på den skissade rutten?

/ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ulf, du har kanske inte laddat upp till connect.garmin.com? Där får du "elevation corrections". GPS är inget vidare på höjder, utan bara avstånd.

Pilgrimsturen är kanske inte det bästa. Du kommer att märka att jag _alltid_ tar vatten från kyrkogårdar ... när de finns. Det finns inte en enda kyrkogård mellan Hällevadsholm och Halden ... och det är ett problem. Det finns inget annat heller. Hela sträckan _är_ en kyrkogård.

Vi får komma på något bättre än arbetsnamnet "Lugnt och långt nr 1" (fast vi skulle kunna bygga på Jimmy Rodgers (före din tid) med "Blue Jodel nr 1 till nr 9". Så att kommande pass är "Lugnt och långt nr 2" :-) )

Vi _kan_ undvika 156 ... men det kommer med en prislapp (avstånd). Inte mig emot ... Vi har några dagar att planera. Jag lägger upp en brasklapp i kalendariet än så länge.

Kommande pass får gärna vara: VVV ... men då får vi matcha distansen ...

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Helt riktigt, Ulf. Vi ska hålla stilen.

Om _jag_ får välja, får det vara med god stil ... (alltid Grateful Dead, förstås).

The Promised Land

För kommande pass föreslår jag:

The Race is on

En hel serie rundor (improviserade, i Grateful Dead-ande)

"But that's just me ..." :-)
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Daniel och övriga i VVV gruppen. Jag föreslår att vi startar 08:00 vid Preem Järnbrottsmotet (Kaffe). Stor parkering för dom som behöver detta finns ju utanför SIBA/Triumf Glass/Sportson.
Jag tycker vi kör "nästan" samma sträckning som sist, men lägger till lite bonus här och där som t.ex. Bollebygd mm. Ett led i uthållighetsträningen är ju att stå ut med lite av varje som bl.a denna j-la upprepning.
Vad tyx?

/ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ulf,

Det låter fint. Jag har ändrat tiden från kl 7 till kl 8 i kalendariet. Jag kommer.

Just idag hade vi fått motvind från Århus till Middelfart och sidvind (kanske lite i ryggen) över Fyn och Storebælt.

Daniel
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Daniel
Tyvärr så har du inte korrigerat till 100%. I brödtexten för anmälan till passet står det fortfarande kl 7. [-X

Vi ses i morgon med neoprenhandskar mm..

ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Detaljer, detaljer ... (fixat).

Väderutsikterna ser mycket, mycket bättre ut för varje timme som går.

Kl. 8, då ses vi!

Daniel
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Ja du Daniel, om vi lutar oss mot yr.no så ser det skrämmande bra ut med sol och hög temp :shock:
Det får dock bli "persedelpackning" för säkerhets skull.

Hoppas nu bara att Hans har uppmärksammat startplatsen och inte bara noterat Preem.. #-o

/ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ja har nu skickat ett SMS till Hans, för säkerhets skull.

Daniel
Bettina Meiners

Re: Lugnt och långt

Post by Bettina Meiners »

Ulf, hoppas att du (och yr.no) är rätt...

Vi ses i morgon, förhoppningsvis vid rätt Preem :-=

Bettina
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Ulf, jag fick brev från Bettina ... hon hade inte svängt av vid gamla Ericsson, som vi trodde :-( Jag skickar hennes brev, när jag har hittat din epostadress.

1276 höjdmeter fick jag den här gången.

http://connect.garmin.com/activity/189573589

191,9 km. Inte illa.

Hans var väldigt glad att vi inte lät honom slippa imorse :-) Det här är bra. Vi får fortsätta veckan efter midsommar.

Tack Hans, Ulf och Bettina!

Daniel
Ulf Warnefalk

Re: Lugnt och långt

Post by Ulf Warnefalk »

Hur kunde en sådan här sak inträffa?? Vi var ju bara fyra stycken, låt vara att det regnade rejält men ändå. SKÄRPNING ALLA

Under alla omständigheter så når du mig på [email protected]

Tack alla för en härlig upprepning, framför allt till "loket" som drog till ÖIS gården. Jag tankar av min Garmin i morgon så får vi se vad den visar.

Nu blir det en liten stund med Nolwenn Leroy innan Mr Sandman tar över.. :-D

/ulf
Bettina Meiners

Re: Lugnt och långt

Post by Bettina Meiners »

Neeee, så farlig var det inte. Vi pratade ju om att jag ev tar direkta vägen hem. Trodde bara att vi stannar vid eller direkt efter korsningen för att avstämma vem tar vilken väg hem. När jag inte såg någon av er hoppades jag att ni fattade vad jag gjorde och inte stod i regn, väntade och frös.

Ändå tack för en trevlig runda, bortsett från detta missförståndet har det fungerat bra!

Vi ses om 2 veckor – med lite mer olja (eller vad det är nu förtiden) på kedjan

Bettina
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Lugnt och långt

Post by dlridings »

Det är dags igen nu på lördag. Den här gången är det 300 km. Rundan går ned till Lygnern (norra sidan), Sätila, öterut till Borås, Söderut till Ätran, Ullared (vi gör ingen stopp där), Varberg osv osv (minns inte mer). Detaljerna finns i kalendariet.

Vi kör, oberoende av vädret. Jag vill att vi höjer takten lite (bara lite, ingen stress).

Idag köpte jag en väska som jag hänger på sadelstolpen (Vaude). Då får jag plats för ett fläsklägg och lite annat.

Vi kommer att köra så här regelbundet, så ni kan lika gärna vänja er med vårt tjat. Det som spökar i bakrgunden är Aarhus-København (över Storebælt). Örjan anslutar vid Odense, men vi är några stycken som börjar i Aarhus: Lars-Inge, Janne, Hans Ö., Ulf ... Lars-Inge har fixat åt oss.

De andra behöver inte mycket träning för att komma igång. Några av oss gör det :-)

Daniel
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Lugnt och långt

Post by isb68 »

Hej,
missar tyvärr Odense-Kph, var tydligen för sent ute med anmälan - det hann bli fullt!
Får trösta mig med Mjörn Runt i stället :-)

Skall köra "Køge Tours 98" den 7 juli så det blir lite cykling i Danmark i år också!

Lycka till alla!


/Örjan I.
Post Reply