Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl.10.00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

Startplats: Kungälv
Karta till startplatsen: HÄR.

OBS! Kartan över rundan nedan säger startplats UNO-X Solgärde vi startar från parkeringen nedanför Kungälvsparken mitt emot Kungälvs Lasarett. Distansen är 110 km ej 95 som står på kartan!! Om några vill köra 95 km fungerar det, man skippar sista övergången mellan Romelandavägen och gamla E6 till Ucklum. Går man Romelandavägen från Lilla Edet rätt ner till Kungälv blir det 95 km

Länk till Karta

Längd: 110 km

Backighet: Medel, Hård

Grupp 1
Fartgrupp: Marschfart 27 km/tim (~ medel 24 km/tim)
Passansvarig:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Grupp 2
Fartgrupp: Marschfart 31 km/tim (~ medel 28 km/tim)
Passansvarig:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Vägbeskrivning:

Vi kommer från Kungälv, Kode, Jörlanda, Stora Höga mot Stenungsunds centrum cyklar rätt fram mot Ödsmål i rondellen cyklar vi vägen mot Ljungskile till höger väg 658 vid vägkorsning "Svenshögen" väg 660 går vi vänster mot Ljungskile. Vid Gamla Rikstvåan "E6 gammalt motell" korsa vägen rätt fram mot Backamo, Lilla Edet väg 167. (Alternativ vid rondellen i Ödsmål är att cykla rakt fram mot Kolhättan och gå höger mot Ljungskile vägen går i en lång vänstersväng och man cyklar en bit på vänstersidan av E6 för att gå under E6 och cykla fram till gamla E6 "Rikstvåan" där går vi höger till korsningen mot Lilla Edet.)

Fika vid Backamo 50 km = I17 gamla övningsfält. Gläntebo Cafe tel. 0522-23009

Cykla mot Lilla Edet anslut vägen mot Kungälv = höger mot Västerlanda kör ca. 5-6 km skylt Stenungsund sväng höger mot Ucklum.
I Ucklum sväng vänster mot Stenungsund lång backe upp mot E6 vid Spekeröds golfbana på vänstersida sväng vänster mot Svartedalen, sväng höger när skylt Diseröd kommer efter ca. 6-7 km. Vid nästa korsning sväng vänster Diseröd efter 1-2 km sväng höger mot Kode. Vid gamla E6 sväng vänster mot Kareby vidare in till Kungälv.
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by molsson »

Cyklar från Kviberg 09:00. Via Marieholmsbron, Bäckebol, Kärra til Kungälv.
Skriv un under torsdag eller fredag förmiddag om ni vill haka på från Kviberg.

Kan banan och kan vara vägvisare.
Fika blir det hos Lena på Gläntebo kafe i Backa mo, förhoppningsvis i trädgården under en skinande sol.
Fina köttbullemackor och annat matnyttigt.
/Magnus
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by Mikael Virtanen »

Tack Magnus, ska bli härligt med en runda på lördag. Jag hänger med från Kviberg.
Mikael V
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by dlridings »

Bättre fik får man leta efter!

Men hon tar inte kort. Det betyder inte att man blir utan, om man glömmer kontanter, men det är enklast för alla om man har med sig. Glömmer man, så får man hennes visitkort med bankgironummer som man kan betala in till när man kommer hem.

Väldigt trevlig runda ...
Daniel
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by andale »

Jag är på men möter upp vid Marieholmsbron.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hemma i Götet igen efter 4 veckor på resande fot. Tre veckor i Italien med temperaturer pendlande mellan 30-40 grader varmt har satt sina spår på cyklingen. Cyklade första veckan på resan från Rimini till San Marino med dryga 10 km uppför totalt 70 km den dagen i en snitt temp på 40 grader och max 44 grader. Har inte haft ett pass som varit under 30 grader.

Ser fram mot en av mina favoritbanor på lördag som vanligt cyklar jag från Kviberg.

Vi ses kl. 09.00 för lugn cykling ut till Kungälv.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Pierre
Kungälvs CK
Posts: 70
Joined: 2006-04-21 21:23
Location: Pierre Hansen

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by Pierre »

Möter upp vid Kungälvsparken om väderprognonsen håller vad den lovar.

/ Pierre
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by Hans Carlberg »

Tjo! Uppå Backamo nu excerat ja' har, tralla,
tvåhundraförti da'r, tralla,
var ja' en kronans kar', tralla.
Där feck ja' sell å sluring å ärter var da', tralla.
men feck ej lelle nubben ta' trallalla.

Vi får väl se om ni kan få en nubbe till sillmackorna. \:D/
För egen del blir det ännu en ensamcykling som måste starta tidigt
eftersom det vankas andra sociala umgängesaktiviteter med familjen. :-=

Ha en fin lördagsrunda!

Hasse :88:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
jabo

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by jabo »

Planerar att köra denna runda, passerar marieholmsbron ca. 09:00 för lungn cykling upp till kungälv.

// Jan
jabo

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by jabo »

Tack för idag alla gula lygnen venner

Fick mig en rejäl väckning (lite sen ut genom dörren) när jag tog mig upp till kungälv från göteborg med tempo fart, på plats i kungälv med 5 min till godo
(hann tom. plocka ut fika pengar ur bankomaten i kungälv.

Kanon körning upp till fikat (tack för att ni väntade på toppen av backrna). Vi delade på oss efter lilla edet då resterande gruppen vek av mot ucklum och svartedalens backar så blev det
platt körning hem längs älven till kungälv för venge mannen (sorry, jag är dålig på att komma ihåg namn) och mig; super tack till starke venge mannen som bara drog och drog...

Fick släppa venge mannen strax innan hisings kärra då mina fötter värkte och ville ha lite vila (karbon är inte alltid så bra, kanske är sulan lite väl styv för längre turer).
La till en solo runda över angeredsbron upp till lerum och tillbaka hem med och dagen slutade med 165 km på kontot.

Njuter av en öl eller 2 på balkongen nu...

Ha Det // tills nästa drabbning

>>> alltid lika kul att cykla med folk som är starkare än sig själv, man lär tydligen bli bättre av att träna...
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Ja du Jan det var mig "CG" du åkte med tillbaka mot stan. Kände efter fikat ner mot Lilla Edet att benen började bli sega och distansen från Partille var redan uppe över 90 km. Att gå över backarna till Ucklum för att gå backarna mot Stenungsund toppat med "dårbacken" inne i Svartedalen kändes inte som något alternativ idag dessutom dryga 20 km längre. Vägen efter älven mot Kungälv är längre och segare än man tror med en envis motvind rätt i fejan från Västerlanda till Backa blev det att bita i. Trots att vi sänkte farten halvägs ner till Kungälv hade jag 29.1 i snitt vid Fars Hatt.

Det är länge sedan jag körde så här långt, sedan kraschen i maj har det blivit dryga 110 som längst. Precis som Jan sitter jag och suger på ett par öl nu och tittar på OS.

För min del blev det 153 km, 5.26 timmar, snitt 28.6 till Partille station sedan slog mina ben av de sista 110 höjdmetrarna upp till Furulund. Höjdmeter totalt blev 775.

Kallt i Partille på morgonen 11.5 som sedan blev behagligare under dagen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by Mikael Virtanen »

Tack alla för en kalasrunda. Kul cykling på toppvägar i sköna omgivningar i sol o värme med ett gott gäng är inget dåligt sätt att tillbringa en lördag. Visst blev benen lite sega efter fikat i Backamo, och då vart det backdags i Svartedalen efter ett tag. Och snabbt gick det och pulsen hamrade på nya spännande nivåer. Efter dårbacken på slutet där det mest var frågan om att ta sig upp överhuvudtaget fick jag till sist krypa till korset och lägga mig på rulle. Men med så starka o jämnkörda kamrater gick det rätt bra ändå. Och att en puff i ryggen vid rätt tillfälle kan göra skillnad fick jag också erfara. Gott mos! Distans 160,1 km, snittfart 28,9.
Mikael
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2012-08-11 kl. 10.00

Post by molsson »

Vi blev 4 cyklister som startade på Kviberg och var 8 vid starten på rundan från Folkets Park i Kungälv. Som ni kan läsa ovan var det två som struntade i backarna vid Ucklum och Svartedalen även om inte häller turen längs älven är helt platt. Med fint väder och glada kamrater blev det ett trevligt pass, drygt 15,5 mil tor Kviberg och en snitt fart som var behaglig men tröttande som det ska vara.

/Magnus
Post Reply