Cyklister i trafiken

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Göran Töyrä

Cyklister i trafiken

Post by Göran Töyrä »

Fick följande mail av en irriterad bilist.
Vi är nog hinder i trafiken, men man kan väl samarbeta.

Första mailet:
Hej!

Klockan 10.30 vid Mölndalsbro råkar jag ut för följande:

1. En klunga cyklister iakttar inte väjningsplikt i rondell, så jag får tvärnita mitt i rondellen och vänta tills cyklisterna passerat.

2. De hamnar före mig på 70-väg och tar upp hela *min* (ja just det, *min*) halva av vägen och förhindrar mig att säkert köra om. Vidare makar de inte på sig trots mina helljusblink och mina upprepade accelerationer mot dem bakifrån.


Görans anm: Det här bilisten har: No Brain

3. De kör på 70-väg där cyklar är förbjudna eftersom cykelbana finns att tillgå vid sidan av bilarnas (alltså *mina*) körbanor.

Efter samtal med polisen konstaterar jag att de begått tre allvarliga trafikbrott. Bara det första leder till 2000 kr i böter åt samtliga i klungan. (Polisen tyckte det var lite sent att åka på larmet men att de skulle se om de fick fatt i dom senare).

Jag är i skrivande stund fortfarande frapperad över beteendet, varför gör de så här? De riskerar ju eget liv och lem, kraftiga böter samt körkortsindragning?

ÄR det vanligt bland cyklister, det här?

andra mailet:
Hej!

Nej, man skall i god tid sänka farten före en cirkulationsplats. (Detta står explicit i vägverkets föreskrifter). Alldeles särskilt gäller detta om man ser att det finns en bil inne i cirkulationsområdet. De här cyklisterna gjorde ingen som helst ansats att sänka farten eller stanna. Jag fick göra det istället = 2000 kr i böter per cyklist. Att därefter ytterligare provocera den man skrämt upp genom att fylla upp hela körbanan och vägra gå ut till höger vet jag inte vad det är för böter på. Att använda förbjuden körbana är dock 800 kr. Att cykelbanan inte går dit man ska förstår jag inte, den går parallellt med bilvägen. Marscherande trupp hade tagit cykelbanan, eller gångbanan. Annat hade varit tjänstefel.

Det här med att tävlingsköra på cykelbanor förstår jag nog att man inte kan göra, man sinkas ju av övrig långsamtgående trafik. Att istället sinka biltrafiken är måhända rätt ur cyklisternas synvinkel - om de struntar i vad andra tycker. Men cyklisternas sportutövning är måhända viktigare än andras ärenden till affären för att köpa snus? Klart är emellertid att de sätter sina egna privata mål före trafiksäkerheten.

Så skulle jag vilja lägga till att de verkade rätt trötta av den fysiska ansträngningen. ( Det kanske var detta som var problemet ). Sänkt medvetandegrad i trafiken = rattfylleri. (35 körde de). Det här utövandet av sport/tävling på allmän väg, bland folk som inte har bett om att vara med, är visserligen tillåtet - men bara med tillstånd av polismyndigheten på orten.

Vet du om någon annan sport som kan utövas i trafiken utan att det är böter på det? Köra på bakhjulet med mc? :-) Tävla om vem som kommer först till nästa rödljus?

Avslutningsvis, vägnätet är till för vägtransporter, inte för sportutövning. Säg gärna åt dom, om det är några som du känner.
Christer Hedberg

Post by Christer Hedberg »

Love, peace and understanding :D
Post Reply