Revolver-Fälgar
Revolver-Fälgar
Jag är eventuellt sugen på att någon gång under hösten/vintern köpa ett par nya fälgar till min cykel, nämligen Revolver Racings supersession 50 med tubdäck. Har vi på klubben (eller någon i klubben) någon rabatt eller annan bra inkörsport till lite bättre priser på dessa? Har någon kört på dessa fälgar och finns det några andra bra alternativ inom denna prisklass (10-14 tkr)?
/Calle
/Calle
- Claes-Göran Andersson
- Posts: 3869
- Joined: 2006-04-25 13:53
- Fornamn: Claes-Göran
- Efternamn: Andersson
- Location: Partille
Re: Revolver-Fälgar
Hej Calle
Vi är ganska många i klubben som kör på Revolver. Jag kör på 50 men med kanttråd, Mats G, har samma tror jag med Tub. Håkan Ternow, Janne Petterson och Anders Karlsson kör också på tub om jag kommer ihåg rätt.
Det finns flera som sagt men de poppar inte upp i minnet just nu. Har varit helnöjd med mina fälgar de har rullat många mil sedan jag köpte dem förra året. Tyson har fixat framhjulet utan problem det var ju med i kraschen i våras.
//CG
Vi är ganska många i klubben som kör på Revolver. Jag kör på 50 men med kanttråd, Mats G, har samma tror jag med Tub. Håkan Ternow, Janne Petterson och Anders Karlsson kör också på tub om jag kommer ihåg rätt.
Det finns flera som sagt men de poppar inte upp i minnet just nu. Har varit helnöjd med mina fälgar de har rullat många mil sedan jag köpte dem förra året. Tyson har fixat framhjulet utan problem det var ju med i kraschen i våras.
//CG
"He is able who thinks he is able!"
Re: Revolver-Fälgar
shoot Calle..är det nån gång du skall använda revolver så är det till det här..visst finns det andra puffror,som de brukar säga i ej reklamtillåtet,men rekommendationer är till för att smaka(bly)på..lycka till o kul! T.F
Re: Revolver-Fälgar
Skulle satsa på beg. Zipp för de pengarna.
Zipp 404 beg mellan 10-12 000
Nyare Zipp Firecrest beg runt 15000
Har själv satsat på bägge varianterna
/Ashkan
Zipp 404 beg mellan 10-12 000
Nyare Zipp Firecrest beg runt 15000
Har själv satsat på bägge varianterna
/Ashkan
Re: Revolver-Fälgar
Hej Calle!
Kul att du vill ge dig in i kolfiberhjulträsket och dessutom satsa på tub
Verkar som tuberna går en ny vår till mötes trots allt snack på diverse forum om kanttrådsdäckens förträfflighet.
Vill inte snacka ner Revolverhjulen då dom är "handmade" in Svedala..
Men tänk på att dom dels har en viktbegränsning på max 80kg (varför kan man fråga sig?) Och dessutom är dom ej UCI godkända (mindre viktigt såvida du inte har högre tävlingsambitioner?).
Jannes nya Cervelo rullade inte på Revolverhjul senast jag såg honom utan på just Zipp, kolla med honom varför?
Jag säger som Ash - satsa på ett par beprövade bättre beggade Zipp 404 (tub)!
Är vikten prio1 så kör på dom liite dyrare tyska Lightweight eller varför inte amerikanska Madfiber, Claus Esser verkar galet nöjd med sina hjul.
Lycka till med jakten på nya hjul oavsett vilket märke du till slut fastnar för!
Ps. Som av en händelse så har jag ett par bättre begagnade 404:or som ev. är till salu..
Mvh/Robert
Kul att du vill ge dig in i kolfiberhjulträsket och dessutom satsa på tub
Verkar som tuberna går en ny vår till mötes trots allt snack på diverse forum om kanttrådsdäckens förträfflighet.
Vill inte snacka ner Revolverhjulen då dom är "handmade" in Svedala..
Men tänk på att dom dels har en viktbegränsning på max 80kg (varför kan man fråga sig?) Och dessutom är dom ej UCI godkända (mindre viktigt såvida du inte har högre tävlingsambitioner?).
Jannes nya Cervelo rullade inte på Revolverhjul senast jag såg honom utan på just Zipp, kolla med honom varför?
Jag säger som Ash - satsa på ett par beprövade bättre beggade Zipp 404 (tub)!
Är vikten prio1 så kör på dom liite dyrare tyska Lightweight eller varför inte amerikanska Madfiber, Claus Esser verkar galet nöjd med sina hjul.
Lycka till med jakten på nya hjul oavsett vilket märke du till slut fastnar för!
Ps. Som av en händelse så har jag ett par bättre begagnade 404:or som ev. är till salu..
Mvh/Robert
Re: Revolver-Fälgar
Hej, ger mig in i ämnet utan att veta mycket om kolfiber och tub. Men Cykelcity har/hade bra priser på Enve-hjul bl a. Har själv köpt men inte provat ännu. Kan vara värt ett besök kanske.
/Pavo
/Pavo
Re: Revolver-Fälgar
Tack för alla bra svar!
Jag har själv sneglat på ENVE 45 men tyckt de var dyra. Jag ska också ta mig en titt på ZIPP 404. Robert, om du nu vill sälja dina zipp får du säga till.
/Calle
Jag har själv sneglat på ENVE 45 men tyckt de var dyra. Jag ska också ta mig en titt på ZIPP 404. Robert, om du nu vill sälja dina zipp får du säga till.
/Calle
Re: Revolver-Fälgar
Vill egentligen inte sälja dom men det börjar bli trångt där hemma, ring/sms:a mig på 070-7570026 så kan vi snacka om saken.
/Robert
/Robert
Re: Revolver-Fälgar
Hej ger mig in i kolfiberhjulsdebatten.
Har själv testat tre olika sorters kolfiberhjul alla med tubdäck. Dura-Ace 40-45 var den första modellen jag hade på ett par Vätternrundor, 8.42 & 8.02! Hyggliga bra stabila, men kan upplevas som lite för trygga och stabila. Sedan blev det då dom omtalade revolver supersession 50, 1120 gr/ set vilket gör dom till ett av de lättaste hjulen på marknaden. Har kört 1 Vättern med dom 7.51/2011, vann km i par-tempo med dessa hjul förra året, på den något mer bergiga km banan vi hade då. Av olika skäl fick dom vara med i år också på partempo KM, som Anderrs och jag vann på en mycket mer Plattare bana.
Har dessutom haft dom som mina träningshjul hela sommaren under åtskilliga mil. Underbara i riktigt kuperad teräng. Kan dock uppleva dom som lite väl nerviga i väldigt branta snabba utförsåkningar. Inför årets säsong investerade jag dock i ett par nya Zipp Firecrest 404, vilka jag egentligen har haft på alla lopp under säsongen förutom nämnda KM,
Tillsammans med min Cervelo S2 så blir det en mycket fin och snabb kombination med utväxlingen 11-25 på.
Slutade 7a i klungspurt Hisingen Runt, 5:a på Kexrundan i spurten, Vättern 7:31 i år och årets sista race i Copenhagen på 1:plats i min åldersklass, 20e totalt i klungspurt med 90-100 man och 1 kvinna. Har också i början av september i år när jag var på Mallorca på minträningsläger testat Lightweigt 40 kanttrådshjul upp och ner i bergen, inte helt ointressanta men gilar personligen ej kanttråd till karbonisar. Så vad kan vi dra för slutsats av allt detta? Är det hjulen som gör mannen eller beror det på hur mycket man har tränat hur fort det går eller handlar det till stor del om tycke och smak?
För det första kan man ju fråga om man behöver karbonhjul? Skall man inte köra fort, vad skall man då ha dom till? Karbonisar kommer till sin rätt när det går riktigt fort, när det är mycket tuffa igångdrag, ryck mm. Det finns fantastiskt fina" vanliga" kanttrådshjul ej karbonhjul, till justa priser. Bra fina lättare hjul gör självklart skillnad om man cyklar mycket och långt och framförallt fort. Vågar sticka ut hakan och säga att alla hjul i prisklasser runt 15-25 papp är kanon hjul. Frågan är vad Du skall ha dom till ? Mycket berg, tempo, Vättern, lite lagom snabb klubbcykling. Tycker Du skall testa Dig fram till vad som passar Dig och Din plånbok. Ju fler Du frågar ju fler svar och idéer får Du. Men samtidigt tycker inte jag att man skall totaldissa Revolverhjulen utan att ha testat dom själv. Vill också nämna att jag har lite kontakter, bl.a. Klas Johansson, Susanne Ljungskogs cd tränare numera mekaniker i bl.a. Landslaget, som börjat ta in och testa fina Karbonisar från China! Priserna är ganska övekomliga
Har själv testat tre olika sorters kolfiberhjul alla med tubdäck. Dura-Ace 40-45 var den första modellen jag hade på ett par Vätternrundor, 8.42 & 8.02! Hyggliga bra stabila, men kan upplevas som lite för trygga och stabila. Sedan blev det då dom omtalade revolver supersession 50, 1120 gr/ set vilket gör dom till ett av de lättaste hjulen på marknaden. Har kört 1 Vättern med dom 7.51/2011, vann km i par-tempo med dessa hjul förra året, på den något mer bergiga km banan vi hade då. Av olika skäl fick dom vara med i år också på partempo KM, som Anderrs och jag vann på en mycket mer Plattare bana.
Har dessutom haft dom som mina träningshjul hela sommaren under åtskilliga mil. Underbara i riktigt kuperad teräng. Kan dock uppleva dom som lite väl nerviga i väldigt branta snabba utförsåkningar. Inför årets säsong investerade jag dock i ett par nya Zipp Firecrest 404, vilka jag egentligen har haft på alla lopp under säsongen förutom nämnda KM,
Tillsammans med min Cervelo S2 så blir det en mycket fin och snabb kombination med utväxlingen 11-25 på.
Slutade 7a i klungspurt Hisingen Runt, 5:a på Kexrundan i spurten, Vättern 7:31 i år och årets sista race i Copenhagen på 1:plats i min åldersklass, 20e totalt i klungspurt med 90-100 man och 1 kvinna. Har också i början av september i år när jag var på Mallorca på minträningsläger testat Lightweigt 40 kanttrådshjul upp och ner i bergen, inte helt ointressanta men gilar personligen ej kanttråd till karbonisar. Så vad kan vi dra för slutsats av allt detta? Är det hjulen som gör mannen eller beror det på hur mycket man har tränat hur fort det går eller handlar det till stor del om tycke och smak?
För det första kan man ju fråga om man behöver karbonhjul? Skall man inte köra fort, vad skall man då ha dom till? Karbonisar kommer till sin rätt när det går riktigt fort, när det är mycket tuffa igångdrag, ryck mm. Det finns fantastiskt fina" vanliga" kanttrådshjul ej karbonhjul, till justa priser. Bra fina lättare hjul gör självklart skillnad om man cyklar mycket och långt och framförallt fort. Vågar sticka ut hakan och säga att alla hjul i prisklasser runt 15-25 papp är kanon hjul. Frågan är vad Du skall ha dom till ? Mycket berg, tempo, Vättern, lite lagom snabb klubbcykling. Tycker Du skall testa Dig fram till vad som passar Dig och Din plånbok. Ju fler Du frågar ju fler svar och idéer får Du. Men samtidigt tycker inte jag att man skall totaldissa Revolverhjulen utan att ha testat dom själv. Vill också nämna att jag har lite kontakter, bl.a. Klas Johansson, Susanne Ljungskogs cd tränare numera mekaniker i bl.a. Landslaget, som börjat ta in och testa fina Karbonisar från China! Priserna är ganska övekomliga
Re: Revolver-Fälgar
Kan inte låta bli att.dela en länk till en kille som behandlar sin racercykel lite mer hårdhänt än vad jag e van vid: http://bit.ly/T1KtJt
min egen tanke med ett par karbonhjul är väl för att det är lite kul samtidigt som jag succesivt hoppas bli snabbare o snabbare, har ju bara cyklat halvseriöst under knappa 2 år. Planen är väl att cykla mest med klubben o några lopp under våren o sedan med lätthet cykla vättern under 9 h. Är det kanske lite overkill än så länge med karbonhjul?????
Tack Mike o alla andra för många goda tankar!
/ Calle
min egen tanke med ett par karbonhjul är väl för att det är lite kul samtidigt som jag succesivt hoppas bli snabbare o snabbare, har ju bara cyklat halvseriöst under knappa 2 år. Planen är väl att cykla mest med klubben o några lopp under våren o sedan med lätthet cykla vättern under 9 h. Är det kanske lite overkill än så länge med karbonhjul?????
Tack Mike o alla andra för många goda tankar!
/ Calle
Re: Revolver-Fälgar
Karbonhjul är inte allt Calle,men,som jag resonerade i o m att man nu cyklat så LÄNGE som ett o ett halvt år..så till nästa säsong när man på 2-års jubiléet förhoppningsvis slinker in på en välförtjänt fin tid på VR,så bör man fått ha ´lite kul` i cyklingsutvecklingen o göra som dom stora elefanterna gjort,skaffa sig en utrustning som funkar i sammanhanget=karbonhjul (beg,blev det för mig) o tids nog NY styrlinda.. de `gamla´ hjulen duger ju görbra som reservhjulspar. Visst,vissa mamilsar väntar med Karbonköpet tills de blir pensionärer,men du Calle har ju utvecklingspotential stort värre än,så med topputrustning för dig så.. men blir det nu inga så kan du ju alltid `skylla´ på,eeh ja du fattar.. cyklade på mina på ons träningen idag (fint väder) o fick min 1:a punka på dem (bak,pust..) så det blev att limma när man kom hem -kul! ääh.. men intressant! . å jag har ju ingen erfarenhet om de olika märkena som nämns här ovan,men lyss till de med mångåriga cykelben,där får du bästa tipsen! Lycka till! T.F
Re: Revolver-Fälgar
Halloj igen!
Tänkte avsluta med o nämna var jag landat i fråga om karbonhjul! Som Pavo skrev att de hade haft ENVE-hjul på cykelcity till bra priser och det stämmer! Jag ringde och de hade ett par ENVE 45-tubisar kvar för 11 299kr (tidigare 17999kr) Jag slog till o snart är jag ägare till hjul som visst är ännu lättare än revolvers supersession 50! Tror revolver väger 1140g o Enve 1130....Nu kan man inte skylla på något förutom att motorn är risig
/Calle
Tänkte avsluta med o nämna var jag landat i fråga om karbonhjul! Som Pavo skrev att de hade haft ENVE-hjul på cykelcity till bra priser och det stämmer! Jag ringde och de hade ett par ENVE 45-tubisar kvar för 11 299kr (tidigare 17999kr) Jag slog till o snart är jag ägare till hjul som visst är ännu lättare än revolvers supersession 50! Tror revolver väger 1140g o Enve 1130....Nu kan man inte skylla på något förutom att motorn är risig
/Calle
Re: Revolver-Fälgar
Tjena.
Nu har även jag vaknat till i detta ämne. Jag har kört på mina Fulcrum Racing 3 i alla år och varit jätte nöjd. Men nu håller jag på att uppdatera min De Rosa Idol med nya komponenter och min gamla Bianchi skall få ärva de gamla komponenterna från Idolen, samt i helgen få en ny kostym i form av ny lackering och dekaler. Den blir fräck som vintercykel. Nu till saken. Jag var på Cykel City idag för att fixa en detalj på Bianchi ramen och passade då på att förhöra mig om karbonhjul. Till våren kommer Zipp 303 kanttråd med ett nytt utförande. Lättare och med kolfiber även på slitbanan. Hjulet är uppbyggd fån början för att vara ett kanttråds hjul. Det bästa av allt är att Cykel City kommer att prisa "ner" dessa samt andra varor för att få en volymförsäljning på vissa toppvaror. Internet konkurrensen sätter sina spår. Så för den som har tålamod kanske det lönar att vänta till våren. Därmed inte sagt att Zipp är ett bättre val än de andra förslag som kommit ovan. Jag tycker att kanttråds hjul är smidigare än tub, nu när prestandan är snarlik.
Nu har även jag vaknat till i detta ämne. Jag har kört på mina Fulcrum Racing 3 i alla år och varit jätte nöjd. Men nu håller jag på att uppdatera min De Rosa Idol med nya komponenter och min gamla Bianchi skall få ärva de gamla komponenterna från Idolen, samt i helgen få en ny kostym i form av ny lackering och dekaler. Den blir fräck som vintercykel. Nu till saken. Jag var på Cykel City idag för att fixa en detalj på Bianchi ramen och passade då på att förhöra mig om karbonhjul. Till våren kommer Zipp 303 kanttråd med ett nytt utförande. Lättare och med kolfiber även på slitbanan. Hjulet är uppbyggd fån början för att vara ett kanttråds hjul. Det bästa av allt är att Cykel City kommer att prisa "ner" dessa samt andra varor för att få en volymförsäljning på vissa toppvaror. Internet konkurrensen sätter sina spår. Så för den som har tålamod kanske det lönar att vänta till våren. Därmed inte sagt att Zipp är ett bättre val än de andra förslag som kommit ovan. Jag tycker att kanttråds hjul är smidigare än tub, nu när prestandan är snarlik.
FORZA LYGNARE
Fabbe
Fabbe
Re: Revolver-Fälgar
Calle,du gjorde det!..fick ner vikten 10gram!!!pengarna som du sparar in är småsmulor för dig i sammanhanget,det är de 10grammen som som du nu har i bakfickan till julborden som analkas,smäll i dig både ett o annat gott för de 10grammen finns ALLTID i besparing på de hjul du köpt contra de du valde bort!
Nu skall vi försöka få till ett fint rull till våren,men innan dess så hoppas att vi syns på lördagsrundan nu(i fint väder)med räsrarna i full mundering! Grattis! T.F
Nu skall vi försöka få till ett fint rull till våren,men innan dess så hoppas att vi syns på lördagsrundan nu(i fint väder)med räsrarna i full mundering! Grattis! T.F
Re: Revolver-Fälgar
Tack för denna tråd Lygnare! Har kollat runt ett tag på nya och beg carbonfälgar i butiker och på forum och fastnade till slut för Zipp 303 för tub till ett bra pris på blocket. 7000 spänn inkl däck o kassett. Kändes som en bra nivå att börja på... både hyfsat lätta och aerodynamiska utan att bli sidvindkänsliga... Tar gärna emot tips/råd på vägen, vad man ska tänka på, vad för grejer man ska ha med sig på rundan (går det att byta däck någorlunda smidigt vid vägkanten?) etc... Ska bli spännande att testa!
- Mats Gustafsson
- Posts: 766
- Joined: 2006-01-26 18:53
- Fornamn: Mats
- Efternamn: Gustafsson
- Location: Göteborg
Re: Revolver-Fälgar
Hej Josef,
Allt finns att läsa och lära på YouTube!
Det svåraste av allt är att vika reservdäcket på det "rätta" sättet, lika viktigt som färg och längd på strumporna!!
http://www.youtube.com/watch?v=OGw3DlZMRGI
// Mats G.
Allt finns att läsa och lära på YouTube!
Det svåraste av allt är att vika reservdäcket på det "rätta" sättet, lika viktigt som färg och längd på strumporna!!
http://www.youtube.com/watch?v=OGw3DlZMRGI
// Mats G.
- Claes-Göran Andersson
- Posts: 3869
- Joined: 2006-04-25 13:53
- Fornamn: Claes-Göran
- Efternamn: Andersson
- Location: Partille
Re: Revolver-Fälgar
Tacka vet jag kanttråd!!! Vilket jäkla slabb och kladd.
//CG
//CG
"He is able who thinks he is able!"
- Mikael Virtanen
- Posts: 391
- Joined: 2006-01-31 11:14
- Location: Mikael Virtanen
Re: Revolver-Fälgar
Ja, varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt (och snyggt)? Fem dygn för att montera ett däck – det är att sjunga långsamhetens lov för att bli riktigt snabb.
Ännu ett av alla dessa sköna fenomen som gör vår sport så speciell och älskvärd.
Ännu ett av alla dessa sköna fenomen som gör vår sport så speciell och älskvärd.
- Claes-Göran Andersson
- Posts: 3869
- Joined: 2006-04-25 13:53
- Fornamn: Claes-Göran
- Efternamn: Andersson
- Location: Partille
Re: Revolver-Fälgar
Med tanke på allt mek och religion runt tubisar kom jag att tänka på Galenskaparnas husvagnslåt!!!!
Där jag ändrade i texten litegrann.
Jag har prövat nästan allt som finns att välja på:
campa, hyra båtar, paddla, cykla eller gå.
Jag har cyklat på dom allra konstigaste sätt
och äntligen jag funnit hur man ska cykla rätt.
Man ska ha tubdäck - då är cyklingen redan klar!
Man ska ha tubdäck - det har jag sett att alla har!
Man ska ha tubdäck - och stuva in hjulen i.
Man ska ha tubdäck - för då blir man fri.
//CG
Där jag ändrade i texten litegrann.
Jag har prövat nästan allt som finns att välja på:
campa, hyra båtar, paddla, cykla eller gå.
Jag har cyklat på dom allra konstigaste sätt
och äntligen jag funnit hur man ska cykla rätt.
Man ska ha tubdäck - då är cyklingen redan klar!
Man ska ha tubdäck - det har jag sett att alla har!
Man ska ha tubdäck - och stuva in hjulen i.
Man ska ha tubdäck - för då blir man fri.
//CG
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2013-05-21 13:11, edited 1 time in total.
"He is able who thinks he is able!"