Hej alla i SUB 7.45-gänget,
Trist att vädret ställde till det igår på sista SUB-träningen, fungerade ju precis som Patrik skrivit här på hemsidan riktigt bra mellan 20-90 km igår (till regnet kom). ”Mjuk och smidig” cykling, med ett jämnt och högt tempo, men det är mycket viktigt att vi hela tiden håller fokus, kommunicerar/ger varandra feed-back direkt när farten ökar eller minskar, som Johan också påpekade här på denna tråd. För att det inte skall bli ryckig/ojämn fart kommer här ytterligare några tips som inte är några nyheter men nog så viktiga ändå!:
1/ Gå ned i bocken när ni närmar er täten dvs, typ på 3-4 rullen (naturligtvis kan man sitta i bocken hela tiden)
2/ Lägg i en lite tyngre växel typ på andra rulle innan ni går fram i spets
3/ Kommunicera direkt med killen framför dig om han ökar tempot (alt. sänker tempot)
4/ Längst bak i ledet är det mycket viktigt att kommunicera högt och tydligt i god tid så att man smidigt kommer på sista rullen i ledet som är på väg framåt
5/ Om man har en lucka framför sig i ledet på väg framåt skall man lugnt och stilla cykla upp den luckan så att det inte blir en ännu större lucka bakom dig.
6/ När man behöver käka eller dricka mer än vad man hinner med/kan i leden lägger man sig bakom något varv. Detta borgar för att så många som möjligt har krafter kvar att kunna hjälpa till de sista 8 milen
7/ Blir man för trött, får kramp, har svårt att hålla rulle, svårt att orka gå fram och ta förningen i spets skall man omedelbart lägga sig på rulle längst bakom det rullande tåget. Helt fel att kämpa på! Mycket bättre att ligga bakom ett tag, käka och piggna till för att senare kunna vara med och dela på jobbet igen.
Precis som vi sa innan start på detta genrep skall vi starta de första 2 milen på Vättern i ett något lugnare tempo som gör att vi kommer igång i bra tempo utan att få tillstymmelse till mjölksyra.
En sak som inte fungerade tillfredsställande var pinkestoppet. För det första får det inte ta 2 minuter innan vi rullar igen och för det andra får det inte ta 2-3 km innan kedjan rullar som den skall igen. Därför gäller på Vättern:
1/ 1 minut är en minut!
2/ Efter varje stopp startar vi i exakt samma ordning. Jag själv längst fram till höger, Christer Larsson bakom mig och Peter Remneberg till vänster och bakom honom Patrik Axelsson. Sedan fyller ni andra på exakt på den plats ni skall vara. Så fort man är klar efter stoppet går man fram med cykeln i vägkanten och ställer sig på rätt plats. När sista man är på plats i ledet låter det bakifrån KÖÖÖÖÖR!
3/ Vi stannar 1 min för att pinka i backen efter Gränna, Anders A eller någon annan hade visst ett bättre förslag?
4/ Vi stannar max 4 minuter vid depån i Fagerhult efter 138 km
5/ Vi stannar ev.? 1 min i motlutet efter Karlsborg och predikanten.
6/ Vi går igenom och spikar stoppen till 100% vid sista mötet i Motala (se nedan).
Nu startar de sista förberedelserna:
1/ Byt däck/slangar alt. tubdäck och kör in dessa 5-10 mil.
2/ Gör ren cykeln, olja in drivlinan, serva cykeln så växlarna går smidigt, byt ev. bromsgummi och som pricken över i:et ny fin vit styrlinda!
3/ Köp in gel, bars, sportdryck etc. som ni skall ha på rundan
4/ Ladda upp med käk och dricka, sportdryck, mineraler, salt de sista dagarna.
5/ SKRIV UT STARTBEVISET FRÅN MINA SIDOR på
http://www.vatternrundan.se och ta med detta till Motala.
Då vi inte startar förrän lördag 14 juni kl. 12.56 plus att jag vet att några av er kommer att åka upp senare på fredagen är mitt förslag att vi tar sista taktikgenomgången på lördag förmiddag kl. 10.00 i det hus på Akasialiden 20B där åtta av oss bor.
Jag kommer att åka med Claes Sjösvärd och vår målsättning är att åka tidigt på fredag morgon för att vara uppe i Motala vid 12-13-tiden. Vi vill inte stressa utan helt fokusera på loppet. Vi startar med att checka in i huset sedan nummerlappshämtning och pizza-lunch vid torget. På eftermiddagen rullar vi sedan ut på en 1-timmas rullrunda upp mot sista depån.
KOMMENTERA, DISKUTERA OCH PEPPA VARANDRA GENOM ATT SKRIVA HÄR PÅ DENNA LÄNK!
Tuta och kör så det ryker i asfalten!
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare SUB 7-45-gänget