Hej Sub9-venner!
Nu är det bara lite fintrimning av kropp och cykel kvar innan vi står på startlinjen den 18:e juni kl 05:08!
För egen del blir det ny kedja, nya trissor, fräscha däck, lätta slangar och ny vit styrlinda! Detta sätter jag på nästa vecka och rullar några mil för att se att allt fungerar. Därefter blir det vila.
På Orust Runt var det några som körde omkring med svarta raggsockar! Vita sockar med korta skaft är det som gäller! Kom ihåg att det måste se snyggt ut också! Klubbkläder gäller givetvis och då pratar jag om överdelen (tröja och/eller väst). Inget annat får finnas i rotationen. Blir det så uselt att det blir riktigt kallt får vi göra undantag. Använd om möjligt helsvarta byxor om ni inte har klubbens byxor.
Vi har fram till nu haft tre gemensamma sub-träningar, varit på Bjärelägret, kört två lopp och varit funktionärer på Gran Fondot. Detta har varit grunden för att vara med i rotationen under Vätternrundan. Några har fallit ifrån och några har kommit till under tiden. De som står nämnda längre ner är de som är med från start. Vi kommer att ha en svans efter oss och där går det bra att åka med om man inte är med på listan.
Från en ganska trevande start har det gått allt bättre och jag är övertygad om att vi klarar målet under nio timmar. Största utmaningen tror jag faktiskt blir att hålla ihop gruppen när vi kör om andra grupper eller blir omkörda (vilket inte kommer att ske speciellt ofta).
Jag har lagt upp ett körschema som bygger på 8 tim 50 min för att kunna ha lite marginal. Det innebär en snitthastighet på 33,7 km/tim (ej rullsnitt). Dock ska vi vara medvetna om att ett snitt på 33, 2 km/tim räcker för att gå under 9 timmar. Distansen är räknad på 297,5 km.
Första stopp gör vi strax efter backen i Gränna eftersom man då slipper starta i en uppförsbacke. På toppen kommer en rondell och några hundra meter efter den finns två parkeringsfickor, den ena framför och den andra direkt efter nån slags skulptur. Vi stannar vid parkeringsficka EFTER skulpturen och behåller våra positioner. Vi gör vad vi ska snabbt och effektivt och sedan tillbaka till cykeln. Max en minut stopp här. Titta på bilden via länken och memorera så att alla vet var vi ska stanna. Det får inte ta ett par km efter stopp innan vi får ordning på kedjan!
Så här ser det ut
https://www.google.se/maps/@58.001366,1 ... CemmpA!2e0
Andra stoppet görs vid Fagerhult. Vi stannar mitt för depån och lägger cyklarna i diket. Där fyller vi flaskor och stoppar i oss den energi vi får tag och lättar på trycket. Ingen stress men effektivt. Tillbaka till cyklarna och gör er beredda att cykla iväg samtidigt.
Broöppning vid Karlsborg sker vid hel timma och tar 5-10 minuter beroende på hur många båtar som kommer. Optimalt är att ligga på 34,0 när vi kommer dit. Då bör det nämligen vara öppet och vi fastnar inte i en jätteklunga med flera hundra andra cyklister. Vi kommer emellertid att komma ifatt och köra om den gruppen och det kan bli en utmaning. Ligger vi på 34,2-35,0 kommer vi att hamna mitt i stoppet så det bör vi undvika. Med 35,0 i snitt ligger vi på en sluttid på 8:30 och det är onödigt snabbt men kan också vara möjligt beroende på hur gynnsamma vindarna är. Vi har i så fall möjlighet att ta det lugnare resterande 10 mil.
- vatterntider2016.JPG (30.18 KiB) Viewed 23147 times
Vi har en obligatorisk träff kvar och den är i Motala på tåget kl 17:00. Där har vi en ordentlig genomgång innan vi som inte hämtat nummerlapparna går upp och gör just det samt toppar upp magen. På den genomgången vill jag som sagt se SAMTLIGA som är med på listan oavsett var ni övernattar eller hur ni reser. Om detta är helt omöjligt så vill jag ha besked om det! Svara med vändande post eller skriv här i tråden om ni kan vara med där eller inte!
Här kommer några tips och råd från tidigare års Sub-åkande med mina korrigeringar.
1/Gå ned i bocken när ni närmar er täten dvs, typ på 3-4 rullen (naturligtvis kan man sitta i bocken hela tiden)
2/ Lägg i en lite tyngre växel typ på andra rulle innan ni går fram i spets
3/ Kommunicera direkt med killen framför dig om han ökar tempot (alt. sänker tempot)
4/ Längst bak i ledet är det mycket viktigt att kommunicera högt och tydligt i god tid så att man smidigt kommer på sista rullen i ledet som är på väg framåt
5/ Om man har en lucka framför sig i ledet på väg framåt skall man lugnt och stilla cykla upp den luckan så att det inte blir en ännu större lucka bakom dig.
6/ När man behöver käka eller dricka mer än vad man hinner med/kan i leden lägger man sig bakom något varv. Detta borgar för att så många som möjligt har krafter kvar att kunna hjälpa till de sista 8 milen
7/ Blir man för trött, får kramp, har svårt att hålla rulle, svårt att orka gå fram och ta förningen i spets skall man omedelbart lägga sig på rulle längst bakom det rullande tåget. Helt fel att kämpa på! Mycket bättre att ligga bakom ett tag, käka och piggna till för att senare kunna vara med och dela på jobbet igen.
Läs gärna igenom originalet
http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?f=270 ... SET#p18645
Vi som är med i rotationen.
Anders Alexandersson
Göran Bergström
Peder Blohm Hobik
Martin Blohm
Erik Börjesson
Giuseppe Di Feola
Christer Eriksson
Martin Fagerberg
Thomas Forsberg
Tómas Guðmundsson
Eysteinn Helgason
Mats Håkansson
Magnus Johansson
Peter Jonsson
Thomas Karlsson
Raimo Korteniemi
Jyrki Leoson
Per Lindström
Mattson Magnus
Gunnar Markinhuhta
Jonas Myhr
Niclas Nyqvist
Jan Olsson
Magnus Olsson
Mikael Pettersson
Duncan Robinson
Bengt Sköld
Staffan Stenfelt
Rolf Taipale
Olof Tedenbrant
Klas Utbult
Peter Wenander
Björgvin Víkingsson
Jessica Ylvén
Thomas Österström
Glöm inte startbeviset och ha det med på papper eller i mobilen!
Sist men inte minst!
Det här ska bli roligt
!