Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00
---------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Vintercykling

Startplats: Kungsbacka, Sportcenter
Karta till starplatsen hittar du här.

Distans: 76 km

Backighet: Låg

Fartgrupp: Marschfart 26 km/tim (~ medel 24-25 km/tim)

Passansvarig: Lars-Inge K.
Hjälpryttare:
Länk till karta

Info från Passansvarig:

Fika efteråt på Jerkstrands 100 meter från startplatsen!


Detta är ett vintercyklingspass, läs här vad det innebär :!:

Hur klär man sig i kylan: Läs här :!:
"He is able who thinks he is able!"
carlo pirazzi
Posts: 35
Joined: 2016-10-19 17:34
Fornamn: carlo
Efternamn: pirazzi

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by carlo pirazzi »

Hej! tyvärr får jag jobba på Lördag, lucka po medicin jour pass. Vi ses den 3 december
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Välkommen till Lygnens södra distrikt på lördag kl. 09.50. Vi har då genomgång vid Kungsbacka Simhall inför den härliga vintercykelrundan. Undertecknad är frånvarande, då jag skall över till London och besöka vår dotter, men vikarierande passledare Peter Jonsson har stenkoll på allt!

Här några korta "bra-att-veta-grejer":
* Bilparkering: Finns massor av parkeringsplatser intill Simhallen. Notera att det är parkeringsavgift.
* Vädret: Utlovat 3-6 grader varmt, molnigt, kan vara några regnstänk och svaga vindar 4-6 m/s
* Utrustning: Vintercyklar med skärmar och förlängd bakskärm med s.k. kompislapp - Se gärna Janne Petterssons eminenta sammanfattning om detta inför förra lördagens runda. Med de väderleksutsikter som gäller nu är inte dubbdäck någon nödvändighet.
* Rundan: 75 km och ca. 650 höjdmeter är kul, vacker och bitvis lite tuff. Tre grusvägspartier på 11 km, 3 km och 2 km på slutet. På dessa plus i några rejäla motlut kommer det att vara valfri fart och efter dessa stannar vi och väntar in varandra. På övrig sträckning jämn och fin vinterdistans. På dessa rundor är vi i första hand ute efter tid i sadeln och inte speed, men som sagt valfri fart på grussträckorna/några backar (speedträningen kan man med fördel klara av på intervall-, spinning-, testcykelpass på andra dagar i veckan).
* Fikan: Självfallet gofika efter rundan, på Jerkstrands Café i Kungsbacka Söderstad 100 m från start/mål.

Saknar ni någon info skriver ni i denna tråd så rätar vi ut ev. frågetecken.
Varmt välkomna till Kungsbacka och Lygnens andra vinterpass denna säsong!
Lars-Inge Kjörnsberg och vikarierande passledare Peter Jonsson
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Hej
Ser bra ut inför Eskil-spy, förhoppningsvis inget regn alls! Jag kan inte vara med på denna krävande vinterrunda men Lars-Inge har engagerat Peter J som blir perfekt passledare.
Peter är van vid cross cykling så han kommer att dra på ordentligt på gruspartierna. Här nedan en länk till banan i "ride with gps", som jag använder. Hoppas att den är lite bättre och nedladdningsbar till er egna gps'er. Den gamla Runkeeper kartan är fel på något ställe, men ni hittar säkert ändå.

https://ridewithgps.com/routes/17719960

/ Mats G
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by peter jonsson »

Hej Mats
Jag avslutade cross säsongen med Km:et så för min del blir det lugnt på grus sträckorna men det är ju valfritt.
Det är dock återsamling efter varje fartsträcka tänk på det och att inte ha för smala däck på då gruspartierna kan suga bra om tjälen
har släppt efter kylan.Ta med extra tröja om ni ska fika efteråt.
Det är bara 5 st anmälda just nu så kan vi inte ha det [-X

Syns på lördag

//Peter
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Hej

Ändrade planer på hemmaplan så jag hänger med på Eskil-spy. Det skall bli trevlig och se om grusvägarna är kvar i Kungsbacka.
Jag har plats för 1-2 personer in min bil. Ring eller sms till 070-549 52 28
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Rolf Lindkvist »

Hej!
Cyklade delar av banan igår, även några av grusvägarna med andra ord Bolås, Rigotorp och över till Allarängen.
Vägen till Allarängen är helt okej men vägen Bolås Rigotorp är mjuk och sugande ( kändes som någon höll i mot där bak i sadeln)
vägen består av ett mattrial som liknar borr kaks ( ni som är i branschen vet vad det är) och så kanske tjälen inte har släppt och då blir det blöt
på toppen av vägen. Men har man bara rätt växel när man går in i backarna så går det bra och det är bra träning med hög puls.
Kommer troligtvis och tränar i morgon så vi ses i Kungsbacka.

Rolf Lindkvist
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Stack ut en stund vid 13.30 idag ville testa mina nya crossdäck så allt fungerar som det skall. Tanken var att cykla 30 - 40 km via Lerum. Hann till Jonsered då började det regna lite. Uppe på platån ovanför Aspen kom det en störtskur med hagel. Hade 100 m fram till Herrgårdens garage på högersida men hann att bli genomdränkt. Bara att ringa hem och bli hämtad innan backarna mot Furulund. Blev århundradets kortaste träningstur. 11 km och 26 minuter i sadeln.

Det var ca. 7 grader men på den stunden jag cyklade tillbaka hem via Jonsered kände jag den starka vinden, så kombon genomblöt och vind´+ fartvind var bara Brrrrrrr.

Hoppas på bättre väder imorgon! Duggregn är helt OK men att bli dränkt och sitta på cykeln i motvind från nedförsbackarna efter Ubbhult ner över Allarängen till Tölö är ingen rolig historia, låt oss slippa det!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

I går satte en rejäl hagelskur stopp för träningen. Idag började det med en hagelskur och regn när vi skulle i väg. För min del rullade det OK fram till Ålgårdakorset sedan började mina växlar och hoppa, stannade för att kolla försökte justera bakväxeln inget hjälpte. Såg att kedjan uppförde sig konstigt på framklingorna precis som den ville kalva av. Detta hände i första grusbacken efter Allarängen. la på kedjan igen och fortsatte samma visa i backe 2 då stannade jag och kollade noggrant vad som hände med kedjan.

Visade sig att det satt en "Missing Link" i kedjan som troligtvis CykelCity satt dit vid någon reparation. Insidan av länken hade helt enkelt gått av så det fanns ingen stabilitet kvar i kedjan när just den delen utsattes för påfrestning. Missing Link är något jag använt ofta och alltid har med mig i cykelväskan tillsammans med mitt verktyg med Insexnycklar som har en inbyggd kedjebrytare. Missing Link finns för alla typer av kedjor 11, 10, 9, 8 etc. kostar en liten slant men är ovärderlig när olyckan är framme. Det är många år sedan jag behövde göra detta jobb!

Tog mig en stund att fixa detta, pillade bort den gamla som fastnat p.g.a. att kedjan böjt sig där. Visade sig att den böjningen gjorde att den nya länken inte gick att sätta dit. Kunde inte dra den läge för låsning. Det blev att bryta kedjan och plocka bort två länkar för att få ändar som var OK. När det var gjort gick det att dra länken i läge. Fullständigt kolsvart om händerna men det gick alldeles utmärkt att tvätta dem med blöta löv.

Cyklade ner till korset där vi går höger på grusvägarna men kände att jag kan aldrig komma ifatt så jag gick vänster 100 m ner till stora vägen och cyklade höger upp mot Inseros. Med en bit kvar till toppen där grusvägen kommer ut möter jag halva gänget som beslutat sig för att gå tillbaka över Anneberg, Höglanda till K-backa. Valet var lätt i den spikraka motvind som blåste från sydväst på tillbaka vägen så jag anslöt den gruppen.

Så det blev 51 km för min del och en lång go fika när vi väntade på resten av gänget som gick hela banan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Hej,

och tack för en fin tur idag i höstens färger, med hagelskurar och lite regn. Det är uppfriskande att komma ut i naturen dessa höstdagar och man känner sig rätt nöjd efter en dusch och en bit mat. Det blev cirka 15 km grusvägar och vi hoppade över sista gruspartiet över Forsbäcks golvbana. Kanske lite för lite grusväg för de numera så populära "gravel cyclists" men å andra sidan sög det rätt bra i leran på vissa partier, så träningsdosen kan man inte klaga på.
Det utlovas mer "gravel" på Supercrossen, Onsala KT och Golfbanan, för dom som gillar det!!

Tack till Timo och Patric för draghjälpen från Ubbhult i motvinden!

Här är mina data från rundan men det verkar inte som vi kört riktigt samma bana.

https://ridewithgps.com/trips/11971802
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Timo Springfeldt
Posts: 150
Joined: 2007-04-20 21:53
Location: Timo Savolainen

Re: Eskils-Spy Lördag 2016-11-19 kl. 10:00

Post by Timo Springfeldt »

Hej alla !
Tack för en trevlig tur trots lite regn emellanåt. Vi var riktigt trendiga idag, gravelbike, adventure riding, suuugande grusvägar helt enkelt. Fikan satt som en smäck efter passet.
Idag räckte inte baby wipes för rengörning av cykeln.... rejäl avsköljning, schamponering, sköljning, avtorkning, smörjning så var det tipp topp igen !!

Ha de // Timo
Post Reply