Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Distans: 155 km

Backighet: Låg

Länk till Karta

Grupp Grön
Passledare: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Magnus O.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare: Johan G.
Hjälpryttare:

Info från passledaren:
Grön grupp kommer att hålla ca 25 km/tim i rullsnitt. Det här är ett perfekt pass som förberedelse till t ex Vätternrundan om man inte har höga tidsambitioner. Om man bara vill cykla i vackra omgivningar med andra cyklister i lugnt tempo passar det lika bra.

Vägbeskrivning:
Start i Sävedalen, vi går ut via Jonsered, Lerum och Gråbo, sedan vidare upp till Sjövik, där vi tar vänster mot Älvängen. Framme vid "Älvängenvägen tar vi höger mot Skepplanda, och väl där vänster mot Sollebrunn. Efter ytterligare 11 km tar vi vänster mot Nygård, korsar järnvägen och svänger höger norrut mot Prässebo och Upphärad. I Upphärad tar vi vänster mot Sjuntorp, väl där vänster mot Åsbräcka och Lilla Edet. Fika på Edet Rasta
Vi kör sedan över kanalen och vänster mot Kungälv. Detta är gammal känd väg från våra Svartedalsrundor etc. Vi anträder Kungälv via Dösebackavägen och fortsätter sedan söderut via Ellesbovägen. Tagenevägen, Tingstad och Marieholmsbron, Gamlestaden, Bellevue, Sävedalen.

Säkerhet
Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by andale »

Knuff!
/Anders
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by Mikeryd »

Hej

Jag såg att jag utnämnt mig själv till passledare den 6 maj. Jag anmälde mig just till Göteborgsgirot som går samma dag och hade glömt bort mitt passlederi. Hoppas någon annan kan ta denna rundan.

Med vänlig hälsning,
Mikael R.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by andale »

Hej!

Välkomna till lördagens långpass som går genom vackra landskap som vi inte trafikerar så ofta. Passet är en bra förberedelse för Vätternrundan oavsett tidsmål. Gillar man bara att cykla oavsett så är det minst lika bra.

Bara tre anmälda i nu-läget är lite för dåligt. Funderar ni på att vara med så gå in och anmäl er direkt så triggar det andra att göra detsamma. Inser man att det inte fungerar så är det lika lätt att avanmäla sig. Instruktioner i denna länk.

Vädret ser ut att bli fint. Här en länk för långtidsvarsel.

Väl mött!
/Anders
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by JohanG »

Hej!

Jag kan leda röd grupp på lördag om vi blir ett gäng.

Mvh,
Johan
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by Magnus Johansson »

Hej Johan då kan vi bli 2 i röd grupp!
Jösses vad vi ska köra partempo i nästan 16 mil det låter spännande, hoppas vi blir fler.
Mvh.
Magnus Johansson
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by Mats Gustafsson »

Tack Magnus & Co. för en fantastisk fin runda i ännu mer fantastiskt väder. Hoppas det löser sig för dig Niclas, med bakhjulet så du kan köra hårt imorgon söndag.
För egen del var detta årets första långtur så det blir att vila benen imorgon. Tack för idag !

/ Mats G.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
niklas_e
Posts: 7
Joined: 2016-04-29 10:26
Fornamn: Niklas
Efternamn: Emanuelsson

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by niklas_e »

Tack för gott cykelsällskap i vårsolen idag!

Jag fick dessvärre ett ekerbrott strax före Lilla edet och kunde inte cykla vidare utan fick ringa och vänta in skjuss men kom hem till slut lite lagom demoraliserad.
Fick lite förstklassig hjälp av Veloform här med sätta in en ny eker och rikta hjulet så jag skall nog kunna cykla imorgon igen!

Ha de fint och hoppas fikan i Lilla edet smakade :)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Secken dag det blev! Öberg och jag cyklade lite innan mot Lerum men det tog 60 km innan Gul grupp kom ifatt. Skönt att få lite hjälp i vinden efter att dragit Öberg i 60 km. Fin fika på Condiset i Lilla Edet innan hemfärd mot Götet.

Fin fin medvind ner mot Kungälv med en fart 35+ mil efter mil. Lite kämpigt med en handled och arm som inte har rätt styrka men funkar om man sitter på cykeln. Men stopp och återstart blir jobbigt efter många timmar på cykeln.
Har en eker i mitt bakhjul som är ostämt sitter lite löst, ospänt. Kollade hjulet när jag kom hem hade ett irriterande ljud i cykeln från Björboholm. Får lämna in den på måndag och kolla det nya vevlagret och byta eker.

Tack för en fin dag på en kanonbana!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by andale »

Grön grupp bestod av Sussan, Roger, Inga och undertecknad. Vi fick en fin och bekymmersfri runda hela vägen. Vårt lite asociala beteende i Lilla Edet berodde på att Roger hade arrangerat så vi kunde fika furstligt hemma hos hans föräldrar. Det behövdes också efter nästan 10 mil. Efter det gick det extra lätt i medvinden tillbaka mot Sävedalen. Enda besvikelsen var att Cederleufs hade stängt och de andra ställena hade gigantiska köer så vi fick tyvärr skippa fikan efteråt trots att vi alla körde extra för att göra just det. Vi landade på ett snitt på 25,7 km/tim efter 16 mils cykling och var nöjda med det som synes :) För egen del blev det 22 mils cykling och därmed ett rejält distanspass.

Dessutom kan jag notera att den nya racedräkten fungerar alldeles utmärkt i ganska moderata hastigheter också \:D/

hemvändan.jpg
/Anders
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Hemvändan Lördag 2017-05-06 kl. 09:00

Post by JohanG »

Vi blev sju personer i röd grupp som fick uppleva en fin cykeldag i detta fantastiskt väder. Det är många fina vägpartier längs denna bana. På vägen norrut, som är lite kuperad, slet vi kanske lite hårt i vinden i vissa lägen och kartläsaren (jag själv :oops:) fick lägga sig lite på rulle en bit, men efter stoppet med finfika på Boströms Café i Lilla Edet så kom krafterna tillbaka och det rullade det på mycket bra i medvinden hem mot Göteborg vilket gjorde att vårt rullsnitt steg och landade på ca 32km/h.

Eftersom det fanns vissa frågetecken kring hur vi hade kört så kan ni se det här: https://www.relive.cc/view/973468824 ;-)

Tack för en fin dag och bra körning allihop!
//Johan
M0MAASpXaVHpWFAq-AiXxgQCg51jISYqCZeqK5QBd58-1536x2048.jpg
Post Reply